miercuri, 30 aprilie 2014

Vei vedea acest articol şi îl vei deschide

Imaginează-ţi că îţi fac o vizită (inopinată). Am văzut uşa deschisă (sau fereastra, dacă stai la casă sau la parter) şi am intrat. Mai întâi mă opresc în faţa frigiderului. Îl deschid, văd numai fructe şi legume, am o expresie dezamăgită, dar scot totuşi nişte sparanghel (ai?) şi muşc din el. Mă duc în bucătărie. Văd un pahar şi îl duc la gură, deşi e gol. Pe urmă atenţia îmi este atrasă de un expresor. Detectez punga de Lavazza şi fac o cafea. Mă strecor în sufragerie. Văd o bibliotecă, înhaţ o carte, citesc o pagină şi o pun la loc. Sună telefonul tău. Îl iau şi răspund. Ajung la baie. Apuc periuţa ta şi mă spăl pe dinţi. Mă îndrept spre dormitor. Văd patul şi o pijama aşezată frumos pe pernă. Mă schimb în ea, casc şi mă aşez în pat. Între timp tu ai împietrit, de parcă ai fi făcut cunoştinţă cu Medusa. Mă priveşti cu gura căscată şi ochii mari. Văzându-te aşa nemişcat şi cu pupilele dilatate mai că te iau şi pe tine drept un obiect, aşa că vin spre tine şi...hai să nu perpetuăm fixitatea funcţională şi să nu trezim morţii din Cimitirul Eroilor Psihologiei şi Inteligentziei secolului trecut, acolo unde trag un pui de somn etern Lacan, Melanie Klein, Winnicott, chiar şi Sartre.

Te gândeşti că o asemenea conduită ar fi imposibilă. Dar ea este posibilă şi are şi un nume: comportament utilitarist (utilization behavior, o să-i spunem de acum şi noi UB). Este un sindrom neuro-motor rar, ale cărui cauze încă sunt dezbătute, cel mai probabil la mijloc sunt anumite disfuncţii ale lobilor frontali, sediul unor funcţii executive importante, precum controlul inhibitiv. Pacienţii suferind de UB nu îşi pot controla acţiunea motorie de a intra în contact fizic cu obiectele din câmpul lor vizual. Ei folosesc în mod automat şi compulsiv aceste lucruri, cărora le atribuie corect funcţia ce le este în mod curent asociată, chiar dacă nu l-au citit pe Aristotel şi noţiuni precum „telos” sau „cauză finală” nu le spun mare lucru. Acum, am spus că folosesc corect obiectele dacă ne gândim la funcţia lor, însă dacă luăm în calcul contextul, comportamentul lor este total inadecvat, chiar şi lipsit de o intenţie anterioară conştientă. Nu este vorba de o strategie de atingere a unor scopuri personale de tipul „You want it? Reach out and grab it!”, ci de nişte pseudo-intenţii ce nu îşi au originea în caracteristicile interne ale persoanei, fiind generate spontan, ca reflexe automate, la vederea anumitor stimuli aleatori din mediu. Pacientul nu avea de gând să se spele pe dinţi, dar simplul fapt că a văzut periuţa i-a activat în creier impulsul de a o apuca şi de a iniţia acţiunile motorii asociate cu funcţia periuţei. Dacă în general folosim lucrurile din jur pentru a ne satisface anumite nevoi, în acest caz situaţia este pe dos: stimulii la care suntem expuşi creează nevoi inexistente anterior (te gândeşti şi tu acum la societatea de consum şi gadgeturile de care ajungem aproape să nu ne mai putem lipsi? ţi se întâmplă să-ţi foloseşti compulsiv telefonul mobil, dacă tot este lângă tine? stai liniştit, asta este o formă normală de UB, acceptată social şi încă nediagnosticată). Sindromul este studiat în prezent şi în contextul cercetărilor despre embodied cognition şi face parte dintr-o paletă mai largă de tulburări din spectrul supradependenţei de mediul extern (environmental dependency syndrome).

Recunosc că sunt fascinată de asemenea cazuri, iar când citesc despre ele experimentez, pe lângă stimulare intelectuală, un fel de uimire şi încântare asemănătoare emoţiilor estetice resimţite când citesc o piesă de Eugen Ionescu, privesc un tablou de Dali sau mă uit la un film al lui Bunuel. Mi se întâmplă să apuc mobilul şi să-mi sun apropiaţii ca să le povestesc ce am mai descoperit; sunt suprinsă că unii încă îmi mai răspund la telefon şi îi înţeleg şi pe unii dintre cei care nu o mai fac, în timp ce pe alţii nu îi înţeleg deloc, ceea ce mă face să meditez iar, nagelian, la limitele cunoaşterii unei alte persoane şi la cum ar fi să fiu altcineva, să văd lumea prin ochii tăi de exemplu sau ai unui om care se crede mort (sindromul Cotard), suferă de iluzille Capgras sau Fregoli (preferata mea). Nu, sper să nu ajung vreodată să le trăiesc în toată splendoarea, pentru că nu mi-aş păstra şi metacogniţia necesară integrării unei asemenea experienţe, dar curiozitatea mea persistă, ba chiar uneori mi se pare că înţeleg (ajutată probabil de imaginaţie) unele aspecte; nu cred însă că experienţele mele vor deveni subiectul unui capitol dintr-o viitoare carte a lui Oliver Sacks sau Vilayanur Ramachandran.




UB, iluzia sosiilor, sindromul Cotard şi toate celelalte, unul mai interesant decât celălalt, ne mai scutură un pic din realismul naiv prin prisma căruia tindem să privim realitatea. Uităm cel mai adesea că avem acces doar la un model al realităţii construit de şi în creierul nostru. E adevărat că, în mare, majoritatea operăm cu modele asemănătoare (dar nu identice!), mai ales că de mici suntem învăţaţi la ce să fim atenţi, cum să ne mişcăm prin lume, cum să categorisim ceea ce vedem astfel încât să facem ordine în avalanşa de stimuli disparaţi, care altfel ne-ar copleşi. Avem în plus mecanisme hardwired ce ne reglează percepţiile şi care au fost perpetuate de la o generaţie la alta pentru că s-au dovedit a fi utile, nu veridice sau corecte (accurate). Vedem toţi cam aceleaşi lucruri pentru că cei care au intrat în posesia genelor respective au avut mai mulţi urmaşi decât alţii, cu percepţii mai puţin adaptative. O percepţie normală s-ar putea să nu reflecte nimic mai mult decât un model al realităţii care s-a transmis evoluţionist mai întâi la întâmplare (random mutation), apoi pe criterii pragmatice (a servit mai bine decât altele la supravieţuire şi reproducere), independent de caracteristicile reale ale mediului înconjurător pe care ne închipuim noi că îl percepem aşa cum este (iluzie necesară, de altfel).

Comportamentul utilitarist (fără legătură cu filosofia cu acelaşi nume) este până la urmă o exacerbare a unor tendinţe naturale ale creierului de a fi în permanenţă influenţat şi modelat de stimulii din jur, de experienţele prezente şi de fiecare interacţiune cu alţi semeni. Există în prezent numeroase dovezi furnizate de psihologia experimentală ce susţin influenţa foarte mare a stimulilor din mediu, procesaţi inconştient, asupra acţiunilor noastre. Suntem conştienţi de obicei de ce facem, dar nu şi de cauzele din spatele comportamentului, ceea ce nu ne opreşte însă să inventăm pe loc motive pentru a construi o naraţiune coerentă despre cine suntem, cum suntem sau cine am fost ieri, alaltăieri, acum cinci ani...Când ceva se rupe în această normalitate ne confruntăm cu acţiuni aberante ale unor persoane precum cei cu UB. Aceştia sunt asaltaţi de stimulii din câmpul lor vizual şi pun în act fiecare impuls care în mod normal nu ar fi ajuns în pragul conştienţei şi nu s-ar fi tradus în acţiune la o persoană normală. De aici şi sentimentul multor pacienţi că nu ei sunt agenţii acţiunilor, că un braţ sau o parte a corpului a căpătat autonomie sau că trăiesc doar într-o jumătate a corpului.

Of, iar a scris mâna asta fără să-i dau eu voie! Într-o zi o să mi-o tai! Nu recunosc nimic, nu ştiu despre ce am bătut câmpii. Cred că am văzut calculatorul şi m-am apucat involuntar de scris. Auzi, dar tu ce cauţi aici? Ţi-a apărut linkul pe ecran şi nu te-ai putut abţine să-l accesezi, aşa-i?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11795839


                                                                                                                                                                                                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu