luni, 28 aprilie 2014

When one marshmallow is better than two. Sau despre vrabia din mână şi cioara care zboară de pe gard

Marshmallows. La ce te gândeşti automat când citeşti asta? Presupun că la arhi-cunoscutul experiment realizat acum mai bine de 40 de ani de către Walter Mischel de la Universitatatea Stanford. Mai e nevoie să-l descriu? Bine, foarte pe scurt, în caz că ai nimerit întâmplător aici. Cercetătorii au răpit (glumesc) nişte copii de 4-6 ani (ulterior s-au făcut replicări pe mai multe categorii de vârstă), i-au momit în laborator şi le-au pus la dispoziţie o prăjiturică, spunându-le că vor lăsaţi singuri o vreme; dacă se vor abţine să pape prăjitura, experimentatorul se va întoarce şi le va dărui două! Rămaşi singurei 15 minute cu ispita pe masa din faţa lor (a tantalising task, pentru cei care îşi amintesc articolele mele mai vechi), copiii au aşteptat în medie 5,71 minute înainte să se repeadă asupra prăjiturii.

Ce măsura acest test? Capacitatatea copiilor de a-şi amâna gratificaţia sau autocontrolul, nu-i aşa? Ei bine, da şi nu. Aceasta este interpretarea standard şi felul în care sunt prezentate în mod uzual concluziile experimentului lui Wlater Mischel. Însă este doar o parte a unei imagini ceva mai complexe şi mai nuanţate, după cum arată experimente mai noi, derulate de cercetători care şi-au pus întrebarea dacă nu cumva comportamentul manifest al celor mici (acţiunea de a mânca prăjitura) nu este determinat şi de alte variabile în afară de autocontrol, fără a-l elimina pe ultimul din ecuaţie (ştim cât de puternică este tendinţa oamenilor de a stabili cauze uneori simpliste pentru evenimente sau de a se mulţumi cu a găsi o singură cauză acolo unde de fapt sunt mai multe).

Celeste Kidd, Holly Palmieri şi Richard Aslin de la Universitatea dinRochester au răpit şi ei nişte ţânci pe care i-au supus testului cu marshmallows, dar înainte le-au mai dat ceva de făcut: o sarcină creativă ce implica desenul. Pe masă aveau nişte creioane colorate, uzate şi nu tocmai atractive. Experimentatorul le-a spus că se pot apuca de colorat, dar dacă vor aştepta puţin şi nu se vor atinge de creioanele vechi vor primi un set cu mai multe rechizite noi şi performante A părăsit sala şi s-a întors după 2.5 minute, timp în care copiii au aşteptat, mai ales că nu prea aveau de ales, câtă vreme creioanele vechi erau închise într-o cutie foarte greu de deschis. Acum intervine manipularea experimentală: adultul se întoarce în jumătate de cazuri cu creioanele promise, spre încântarea micuţilor ce se apucă entuziasmaţi de treabă; în cealaltă jumătate de cazuri, apare cu mâna goală şi le spune „Îmi pare foarte rău, dar s-au terminat rezervele noastre. Va trebui să te descurci tot cu astea vechi”. După proba de colorat tuturor copiilor li se spune că e vremea să primească o gustare şi astfel li se aplică testul clasic cu marshmallows. Ce crezi că se întâmplă? Deloc suprinzător (sau surprinzător dacă te gândeşti la interpretarea clasică), copiii care în prima situaţie au primit ceea ce li s-a promis şi-au amânat gratificaţia şi impulsul de a mânca prăjitura pentru în medie 12,03 minute (compară şi cu cele 5,71 din varianta iniţială a lui Mischel). De fapt, 9 dintre cei 14 copii au aşteptat întreaga perioada de 15 minute fără să se atingă de prăjitură (sau atingând-o în diverse feluri non-invazive :P). Dar cei care au aşteptat degeaba setul de creioane colorate la care experimentatorul îi făcuse să viseze în zadar? Au aşteptat şi ei…3,02 minute! Un singur copil dintre cei 14 care au făcut parte din grupul nr.2 a trecut proba celor 15 minute.

Cum ţi se pare decizia copiilor din al doilea grup de a nu aştepta şi de a hali rapid prăjitura? După experienţa neplăcută prin care tocmai trecuseră, cred că vei fi de acord cu cercetătorii că ea este îndreptăţită şi raţională. Copiii de numai patru ani dau semne că sunt în stare de anumite calcule (mai mult sau mai puţin conştientizate) prin  care stabilesc utilitatea acţiunii de a-şi amâna impulsul, făcând estimări asupra costurilor şi beneficiilor fiecărei situaţii. Pe lângă autocontrol, decizia lor a fost influenţată de un set de credinţe şi expectaţii referitoare la probabilitatea de a primi cele două prăjituri la sfârşit. Cei a căror încredere a fost înşelată anterior nu şi-au amânat prea mult timp impulsul nu neapărat pentru că nu erau în stare să se abţină de la a mânca prăjitura, ci mai ales pentru că nu au considerat că rentează să facă acest efort, întrucât nu erau convinşi că experimentatorul se va ţine de cuvânt (dimpotrivă, aveau motive să creadă că acesta va veni iar să le spună că nu mai are prăjituri). Cei care au avut dovada tangibilă (setul de creioane noi) că adultul din faţa lor este de încredere au aşteptat mult mai mult, cei mai mulţi dintre ei întreaga perioadă (aici poate că s-ar putea izola într-adevăr efectul autoncontrolului, deşi nu ştim ansamblul experienţelor de viaţă pe care le-a trăit fiecare până să ajungă în laborator – o singură dovadă de încredere nu poate contrabalansa zecile de situaţii în care un copil crescut într-un mediu instabil a observat că persoanele apropiate rareori face ceea ce promite).

Rezultatele obţinute de echipa de cercetători din Rochester introduc aşadar o nouă variabilă în explicarea deciziilor copiilor de a-şi amâna sau nu gratificaţia într-o sarcină ce se pare că măsoară nu doar ceea ce s-a crezut iniţial că ar măsura (autocontrolul). Celeste Kidd şi colaboratorii numesc celălalt factor credinţa în stabilitatea mediului (established beliefs sau reliability of the environment). Este de aşteptat ca un copil crescut într-un mediu defavorizat să acţioneze mai impulsiv, iar această impulsivitate reflectă nu doar incapacitatea de a se controla, ci şi o estimare raţională a beneficiilor acţiunii de a a aştepta sau de a-şi inhiba impulsurile. Într-o familie în care nu se ştie dacă mâine părinţii vor avea ce pune pe masă este greu de crezut că un copil va rezista tentaţiei de a mânca mai multe dulciuri în zilele când acestea sunt disponibile. La fel, probabil că nu va avea  cine ştie ce încredere într-un părinte instabil emoţional sau suferind de tulburarea bipolară care ba se joacă cu el ore întregi (în faza maniacală) ba stă numai în pat şi nu-l mai bagă în seamă (în faza depresivă); într-o asemenea situaţie va profita la maxim de o zi bună a părintelui şi va fi suspicios dacă va auzi „hai să mergem azi mai devreme acasă şi mâine vom sta în parc mai mult”.

Stabilitatea mediului este un element important ce influenţează deciziile copiilor, dar şi ale adulţilor. În continuare mă voi îndepărta puţin de studiul prezentat, lansându-mă în ipoteze şi interpretări pe care chiar te invit să le iei ca atare (speculaţii şi opinii personale mai mult sau mai puţin informate).

De fiecare dată când luăm o decizie, o luăm în condiţii de incertitudine. Trăim într-o lume a probabilităţilor, în care acţiunile noastre au anumite rezultate probabile, foarte rar sigure. Desigur, unele consecinţe anticipate au şanse mai mari de a se materializa (ştii că dacă bagi mâna în cuptor şi atingi tava în mod normal te vei arde…dacă nu cumva ai uitat să aprinzi gazele). Înainte de a acţiona, te gândeşti la consecinţele posibile şi, dacă acestea sunt mai multe, la probabilitatea fiecăreia de a se întâmpla. Îţi asumi un risc inerent, dar el este mai mare sau mai mic, în funcţie de situaţie. Rişti de fiecare dată când te urci la volan, ba chiar şi când ieşi din casă pe propriile picioare. Dacă te-ai urcat în maşină ai minime expectaţii cu privire la ceilalţi şoferi, adică te aştepţi măcar să fie suficient de întregi la cap încât să respecte sensul de mers indicat de benzile de circulaţie, altfel nimeni nu ar mai avea curajul să meargă cu maşina, iar tu aproape sigur ai renunţa la beneficiile de a ajunge mai repede la serviciu dacă probabilitatea de a ajunge teafăr ar fi infimă. Uneori capacitatea de a respinge o gratificaţie imediată te apropie de un scop mai înalt. Alteori, atunci când acel scop mai înalt este improbabil, a te mulţumi cu vrabia din mână pare a fi cel mai raţional lucru pe care l-ai putea face. Este greu de spus însă cum ar cel mai bine să acţionezi în orice situaţie. Să zicem că visai să iei examenul de admitere la Psihologie, Universitatea Bucureşti. Nu ai luat. Te înscrii la o particulară sau rămâi acasă şi mai înveţi un an (sau îl pierzi, depinde cum priveşti)? Şi dacă anul următor se întâmplă la fel? Mai stai încă un an acasă sau te duci la Spiru Haret? Dar în al treilea an? Accepţi o slujbă care nu ţi se pare că te-ar împlini profesional sau mai aştepţi, poate vei fi chemat la interviu în compania aia care pare a fi tot ce îţi doreşti? Câte oferte însă vei refuza între timp şi cât se merită să faci asta, mai ales dacă nu ai cu ce să-ţi plăteşti facturile? Pentru cititorii de sex feminin: dacă ţi-au plăcut poveştile cu prinţi şi prinţese ce rămân împreună până când moartea îi va despărţi, câţi posibili parteneri (cu calităţi şi defecte, vorbim de oameni, nu de Feţii-Frumoşi din basme) vei respinge aşteptând să apară The One and Only pe un cal alb (scuză-mă, am vrut să spun pe cai-putere!)?

Câtă încredere ai în oameni sau, mai bine zis, cum ajungi să ai încredere în ei sau să nu mai ai? Ce faci dacă şeful îţi propune să accepţi o întârziere de salariu cu promisiunea că vei primi un bonus pentru asta? Poate vei spune da. Dar dacă nu-ţi dă nici un bonus şi luna viitoare revine cu aceeaşi rugăminte mai accepţi sau îi ceri banii imediat? Soţia te roagă să înţelegi că are un proiect important la muncă şi va veni târziu o perioadă, după care adaugă că apreciază răbdarea ta şi, dacă nu insişti o vreme să petreceţi timp împreună, peste două săptămâni îşi ia concediu să mergeţi o săptămână la munte. Nu ai nimic împotrivă, dar nu-ţi va pica bine să auzi peste două săptămâni că a intervenit un alt proiect şi este foarte posibil ca de această dată să nu mai fii deloc la fel de înţelegător când apare acasă la 11 noaptea şi (tot) ea te acuză de incapacitatea de te controla.

Pe de altă parte, creierul nostru nu este un calculator foarte bun al probabilităţilor (dar nici unul foarte prost, mai ales dacă reformulează datele unei probleme în nişte termeni ceva mai „umani” – opt din zece sună altfel decât probabilitatea este de 0.8). De aceea, încrederea în stabilitatea mediului şi în ceilalţi oameni nu reflectă mereu realitatea obiectivă, ci o percepţie subiectivă bazată pe şi întărită de anumite predispoziţii personale cum ar fi: optimismul sau pesimismul, sentimentul de control asupra vieţii tale, credinţa într-o lume justă, cât de puternic este biasul negativităţii la tine, cât de puternice sunt iluziile pozitive, nevrotismul, scepticismul, cât de uşor sau de greu eşti de convins, cât de repede se instalează la tine acel „feeling of knowing” despre care vorbeste Robert Burton,  concepţia asupra naturii umane (poziţia de default pe care te situezi: oamenii sunt de încredere până la proba contrarie sau oamenii nu sunt de încredere până la proba contrarie), plus cât de tare te-ai ataşat de o idee („există o justiţie divină”), un proiect („imposibil să nu dea rezultate strategia mea”) sau de o persoană („soţul meu în esenţă mă iubeşte, chiar dacă din când în când îmi mai scapă câte o palmă”). Toate aceste elemente (cu componenta lor înnăscută dar şi cu cea modelabilă), împreună cu feedbackul oferit de realitate, au un cuvânt de spus în momentul în care iei decizii, îţi controlezi reacţiile impulsive şi amâni gratificaţiile imediate pentru o recompensă mai importantă pe termen lung.

Deşi nu mă îndoiesc că ai înţeles deja, nu mă pot abţine să nu subliniez din nou că acest articol a fost mai puţin despre autocontrol şi mai mult despre încredere.

Un rezumat-video al experimentului prezentat:


Şi un link către cartea care m-a trimis la el: http://www.amazon.com/The-Rational-Animal-Evolution-Smarter/dp/0465032427







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu