Dacă tot rămăsesem la subiectul „şcoală”, hai să vorbim despre cele mai
eficiente metode de învăţare şi despre mitologiile din jurul lor ( am văzut şi
un film interesant, de ziua actorului principal, însă îţi recomand să nu te
uiţi chiar acum, ci să aştepţi o aliniere a planetelor ceva mai favorabilă,
deoarece acest film, în conjucţie cu ploaia,
poate cauza S.A.D.)
O meta-analiză publicată anul trecut de John Dunlosky şi alţii,
sintetizează rezultatele a sute de studii şi pezintă o revizie a zece dintre cele mai cunoscute
tehnici de învăţare, cu avantajele şi dezavantajele fiecăreia. La sfârşit le
împarte în metode cu eficienţă scăzută, moderată şi înaltă.
Cu care preferi să încep? Cu cele
mai utile, că parcă aşa e mai constructiv. Sunt două: învăţarea treptată şi
verificarea cunoştinţelor.
Verificarea cunoştinţelor (practice testing) presupune
rezolvarea unor exerciţii după ce ai învăţat un capitol din manual, chiar
crearea lor dacă nu există materiale relevante. Poţi face acest lucru acasă, ca
o tehnică de învăţare pe cont propriu, în absenţa presiunii evaluării şi fără
motivaţa extrinsecă a obţinerii unei note bune. Prin această metodă devii
conştient de ce ai învăţat într-adevăr, ce ai înţeles greşit şi care sunt
aspectele asupra cărora, conform feed back-ului obţinut, este necesar să
insişti.
Învăţarea treptată (distributed practice) înseamnă împărţirea
materiei în bucăţele mai mici. Adică în loc să înfluleci toată informaţia în
noaptea de dinaintea unui examen savurezi azi un aperitiv, mâine o salată de
idei, poimâine un desert bio…şi astfel cunoştinţele vor avea timp să se aşeze
şi să fie asimilate corespunzător, nu expulzate la prima ieşire…la tablă
(posibil să păţeşti şi aşa ceva dacă suferi de sindromul intestinului
iritabil). Deşi este ştiut (sau nu?) că învăţatul cu o noapte înainte nu se
finalizează cu o reţinere a informaţiei pe termen lung, studenţii nu învaţă din
greşeli de la un examen la altul, aşa că în sesiune se pregătesc tot cu un quickie (one-night stand), iar după o săptămână se miră că nu mai ştiu nici
numele autorului cu care şi-au petrecut noaptea, ca să nu mai vorbim de alte
detalii. Într-un fel este de înţeles: interesul este împuşcarea notei (gata cu
analogiile!), nu ceea ce se va întâmpla pe termen lung. Dacă totuşi vrei să
rămâi cu ceva din experienţă, încearcă această tehnică, ai numai de câştigat, câtă vreme timpul pierdut oricum e
acelaşi. Ai nevoie de 180 de minute să înveţi teoriile memoriei? În loc să stai
pe scaun trei ore în şir stai numai jumătate de oră pe zi, timp de…calculează tu! Este
şi mai puţin obositor, reţii şi mult mai bine. În plus, poţi combina aceste
două metode, cele mai eficiente la
momentul actual: mâine dedici 10 minute din cele 30 testării cunoştinţelor pe
care le-ai învăţat ieri.
Richard Nisbett, un nene preocupat de cum luăm decizii (sau cum le
raţionalizăm mai degrabă) povestea, într-un interviu de acordat pentru cursul
Think, cum se pregăteşte el pentru seminarii: cu câteva zile înainte se aşează
într-un fotoliu şi se gândeşte 5-10 minute la ideile principale pe care ar dori
să le transmită. După asta se ia cu alte treburi, încrezător că vor prelua
alţii activitatea începută. Care alţii? Sclavii din inconştient, adică neuronii
interconectaţi ce prelucrează informaţiile fără să te mai deranjeze pe tine,
urmând să-ţi servească pe tavă diverse asociaţii şi idei noi, alea despre care
spui „nu ştiu cum şi de unde mi-au venit”. Nice,
isn’t it? They just pop out of your (?) mind. Bine, nu ştiu cât te va ajuta dacă ai de
dat un examen unde contează doar cât ai reţinut dintr-un curs pdf, dar ţi-ar
putea fi folos când vrei să scrii un eseu sau ai un proiect de cercetare de
dezvoltat. Recunosc că şi eu procedez la fel de multe ori când îmi propun să
scriu ceva. Aştept. O zi, două, trei, o săptămână...Iar acum am găsit şi un
motiv să o fac în continuare, sub pretextul că nu e vorba de lene, ci de o
tehnică de învăţare (ai grijă: o fi Nisbett cine este, dar dovada asta este
anecdotică şi trebuie tratată ca atare, cel puţin până când reuşeşte să vină cu
un studiu exact pe problematica respectivă, chiar dacă despre inconştient a
scris deja). Apropo, aşa zisele tehnici
de învăţare în somn sunt doar poveşti
de adormit mai repede, deşi s-a făcut din ele o adevărată afacere, iar pe
Amazon găseşti o grămadă de CD-uri ce-ţi promit că vei învăţa o limbă străină
dacă laşi caseta să meargă toată noaptea şi tu îţi faci între timp somnul de
frumuseţe. Oricât ar fi de tentant (cred şi eu că ţi-ai dori să fie atât de
simplu!), abţine-te să investeşti în metode-minune şi lasă patul să îşi
îndeplinească funcţiile pentru care a fost construit (da, sunt în plină
fixitate funcţională şi prea puţin receptivă la idei noi).
În afara celor două metode cu eficienţă înaltă, mai există trei cu o utilitate moderată: întrebări
eloborative (elaborative interrogation:
încercarea de a găsi explicaţii pentru faptele prezentate, prin formularea unor
întrebări), explicaţii auto-generate (self-explanation:
clarificarea paşilor din rezolvarea de probleme şi felului în care noile
informaţii se leagă de cele anterioare) şi învăţarea mixtă (interleaved practice: alternezi
tipurile de exerciţii: în loc să faci un calup de înmulţiri şi apoi unul de
împărţiri faci 2-3 înmulţiri, apoi 2-3 împărţiri şi tot aşa).
Ne-au rămas metodele cele mai puţin
eficiente, pe care nu m-aş mai obosi să le menţionez dacă nu ar fi, din
păcate, şi cele mai des întâlnite (pentru că sunt ceva mai simple şi nu prea ne
place să facem efort): sumarizarea
(rezumatele), cuvintele cheie,
construirea unor imagini mentale
care să sprijine textul, recitirea
şi sublinierea. Recitirea şi
sublinirea, da! Te rog să mai citeşti odată! Le foloseşti şi tu? Sigur că
da, toţi o facem. Şi poţi continua, dar e bine să ştii cel puţin că nu sunt
suficiente. Mai mult decât atât, sunt periculoase uneori pentru că creează o falsă impresie de învăţare. După ce ai
subliniat diverse concepte sau paragrafe întregi, atunci când reciteşti ţi se
vor părea familiare informaţiile,
ceea ce te face să crezi că vei fi şi în stare să le reproduci mâine la examen.
Iar mâine...surpriză! Parcă era ceva subliniat cu roşu pe pagina din
dreapta...dar dracu mai ştie ce şi uite că nu vrea să-şi bage coada să te
ajute!
Dacă ştii câte ceva despre hachiţele memoriei, asemenea rezultate nu te
surprind. Să zicem că ţi se citeşte o listă de cuvinte pe care trebuie să le reţii. Încercăm chiar acum cu un exerciţiu împrumutat din
experimentele clasice? Înţepătură, aţă, sânge, seringă, doză, vaccin, ureche,
ascuţit, goblen, penicilină, albină, durere, fund, vată. Acum nu te mai uita la
ele şi încearcă să le reproduci din memorie. Aşa-i că a apărut din neant
cuvântul ac? Nu, nu era pe lista
iniţială! Da, îţi aminteşti prost! Puteai să juri că era acolo? Ţi se întâmplă
poate şi când înveţi: erai sigur că Jung era pe lista celor mai influenţi psihologi
ai tuturor timpurilor, dar ghinion! când ai spus aşa ceva la un interviu de
admitere, cei de la Harvard sau Stanford te-au sfătuit cu căldură să-ţi
continui totuşi studiile pe plaiurile lui Zlate & comp. Nu veni cu o grilă
psihanalitică pentru că drăcuşorul de pe umărul drept mă va pune să-ţi mai
înfig un ac, iar cel de pe umărul stâng (da, sunt plină de draci!) îmi va şopti
să încerc cu două-trei odată. Stai să mănânc o ciocolată ca să mă calmez! (Un studiu de ultimă oră corelează glicemia scăzută cu agresivitatea- cică subiecţii deprivaţi
de glucoză s-au răzbunat ciuruind cu ace nişte păpuşi woodoo, iar eu
n-aş vrea să fac aşa ceva în săptămâna mare!)
Ah, dar mai putem înţepa măcar un mit. Trăieşti cu impresia că mărimea clasei de elevi influenţează
eficienţa procesului educativ? Într-o clasă cu mai puţini elevi copilul tău
va primi mai multă atenţie şi va învăţa mai bine. Şi eu credeam asta. Până mai
ieri, când, tot la cursul Think, am aflat că there is quite a bit of evidence, actually, enough evidence from meta-analysis after meta-analysis, and it turns out that the relationship
between class size and student achievement really is really small. In fact,
it's almost nonsignificant
in many cases.
Nu-ţi vine să crezi? Nici mie, iniţial, aşa că am deschis şi cartea cu cele
50 de mituri din psihologie. Unde ce citesc?
Fiction: Small class sizes
consistently promote better student achievement.
Fact: The association
between class size and achievement is mixed and inconsistent, altough small
class size may exert positive effects among poorly performing children.
Copilul tău nu se încadrează la „poorly performing” (ştiu, e peste medie,
normal!), deci ar trebui ca acum, că ştii asta, să renunţi la ficţiunile în
care credeai şi să te adaptezi cognitiv la noile informaţii, adică să nu-ţi mai
pese de mărimea clasei în care îl înscrii. Că nu ştiai până azi este scuzabil,
dar să ştii şi să ignori datele...şi
asta e omenesc. (încearcă să-i demolezi unui psihanalist credinţa că visele
sunt calea regală spre inconştient şi spune-mi şi mie cum a reacţionat! te-a
contrazis, doar toată viaţa şi-a fundamentat demersul terapeutic pe astfel de
supoziţii şi acum vii tu să-i distrugi munca investită cu sens întocmai ca
experimentatorul care distrugea roboţii din lego în faţa participanţilor -
experimentul pe care ţi l-am povestit data trecută). Pe de altă parte, poate că
într-un mediu de învăţare ceva mai non-formal mărimea grupului o avea vreo
influenţă şi ar fi de dorit o oarecare omogenitate la nivel de aptitudini, abilităţi,
motivaţie...Iar profesorul şi-ar putea
adapta stilul de predare la stilul de învăţare preferat de fiecare elev în
parte (glumesc! chestia asta este un alt mit! forget it!).
Mai voiam să-ţi spun ceva! Dar m-am lovit adineauri la cap şi am uitat! Nu,
nu, te rog, dacă mă vezi pe stradă să nu-mi aplici o lovitură în moalele
capului, din compasiune. Mulţumesc pentru bunele intenţii, dar nu aşa îmi va
reveni memoria! Ţin să fac această precizare întrucât sondajele spun că între
38% şi 46% dintre americani şi canadieni chiar cred că după ce te-ai lovit la
cap e bine să-ţi mai dai una ca să-ţi revii. Dacă nu mă crezi şi încerci totuşi asta acasă mă ofer să
vin să consemnez rezultatele şi, eventual, să replicăm experimentul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu