Presupun că ştii ce înseamnă ego
depletion: epuizarea graduală a resurselor de autocontrol pe măsură ce le
foloseşti în diverse circumstanţe. De exemplu, dacă timp de opt ore ai stat la
serviciu şi ai avut de rezolvat tot felul de sarcini neplăcute sau plictisitoare,
abţinându-te să comentezi sau să-i trânteşti şefului în cap situaţiile pe care
ţi le-a cerut, odată ajuns acasă e posibil să nu mai fii în stare să te
controlezi şi te vei enerva pe soţia ta
dintr-un motiv insignifiant, care cu siguranţă nu te-ar fi afectat de
dimineaţă, când nu erai depleted. De
fiecare dată când te lupţi cu tine pentru a face ceea ce ştii că trebuie (de
exemplu să mănânci ca garnitură o salată în loc de cartofi prăjiţi) sau a nu
face ceea ce ştii că nu ar fi o idee bună (să-ţi pocneşti şeful), consumi din
propriile resurse de voinţă şi autocontrol, care sunt limitate. Capacitatea de
autoreglare se diminuează când apelezi la autocontrol, când oboseşti, când
glucoza din sânge scade sau când experimentezi o situaţie de excludere socială.
Matt Field, un psiholog sadic de la Universitatea Liverpool, preocupat de
studiul adicţiilor, a avut o idee materializată într-un experiment care nu ştiu
cum naiba a trecut de comisia etică (probabil le-a dat ceva să bea înainte să
le prezinte proiectul). S-a gândit să vadă dacă nu cumva atunci când îţi
reprimi reacţiile emoţionale intervine şi fenomenul de ego depletion, care te face ulterior să bei mai mult decât dacă ai
fi fost lăsat să ţi le exprimi liber. Şi-a împărţit subiecţii în două grupuri.
Toţi au urmărit aceeaşi secvenţă de film, doar că unora li s-a spus că nu au
voie să exteriorizeze nicio emoţie pe parcursul vizionării, nici să închidă
ochii sau să iasă din cameră, pe când ceilalţi puteau să se manifeste exact aşa
cum simţeau.
Nu ştiu ce să fac. Ca să înţelegi dificultatea sarcinii ar trebui ca eu
să-ţi arăt secvenţa proiectată de Matt Field. Dar asta ar însemna să te
torturez puţin şi mă tem că ţi-aş putea cauza o traumă. Uite cum facem: eu pun
videoclipul, dar tu nu dai play decât dacă ştii că te ţine stomacul. (Eventual
mă poţi chema să ne uităm împreună, din motive ce ţin de siguranţa
experimentului, nu de altceva). Este dintr-un film-cult din 1999, Audition (foarte bun, de altfel), în
care facem cunoştinţă cu Aoyoma, o balerină simpatică de 24 de ani, fără toţi
boii la mansardă (s-au mutat în beciul id-ului),
care se gândeşte să-i dea o lecţie iubitului ei, aflând că acesta organizase cu
un prieten nişte false audiţii pentru un rol de film (în realitate îşi căuta
partenere, nu actriţe). Nu te uita! Se lasă cu multe ace înfipte în locuri
dureroase, adică pline de receptori
nociceptivi sensibili (inclusiv în ochi) şi cu picioare tăiate cu
ferăstrăul, imagini pe care cu greu ţi le vei mai scoate de pe retină (încearcă
totuşi cu o pensetă). Dacă totuşi decizi să te uiţi de dragul cunoaşterii
ştiinţifice sau al artei cinematografice japoneze (doar nord-coreenii mai sunt
în stare de asemenea minunăţii), te rog să-ţi inhibi orice manifestare a
emoţiilor şi să nu întorci privirea:
Gata? Sper că nu ai făcut prostia să te uiţi! Unul dintre participanţii la
experiment cică ar fi şi leşinat, iartă-mă că am uitat să menţionez asta mai
devreme. Cum te-ai simţit? Nasol, nu? Da, ştiu...E 1 mai, dacă ai în program un
grătar şi bere, predicţia mea este că vei bea mai multe sticle decât dacă nu ai
fi văzut scena de mai sus. Cel puţin aşa au păţit subiecţii lui Matt Field
instruiţi să-şi controleze emoţiile. Au consumat cu 50% mai mult alcool decât
cei care s-au arătat dezgustaţi sau înspăimântaţi până la punctul de a ieşi din
încăpere în timpul secvenţei. Au fost depleted.
Ce putem concluziona? Că neexprimarea emoţiilor şi controlul asupra
reacţiilor afective se fac cu un cost. Costul constă în epuizarea resurselor de
voinţă disponibile pentru situaţiile viitoare. Acum nu vreau să înţelegi că
dacă-ţi vine să-i dai una (cu ferăstrăul?) şefului ar fi mai bine să treci la
acţiune. O emoţie se poate exprima în mai multe feluri, dintre care doar unele
sunt potrivite, aşa că gândeşte-te la o altă variantă, excluzând atât violenţa
cât şi ascunderea sentimentelor (a te preface că nimic nu s-a întâmplat backfires). Să ştii ca rezultate
similare s-au obţinut şi în cazul unor emoţii precum compasiunea, folosind o
secvenţă din filmul Terms of Endearment,
deci şi reprimarea unor emoţii pozitive conduce la ego-depletion. Din nou însă, nu orice comportament este adecvat:
dacă simţi aşa un elan să-ţi îmbrăţişezi colega la care visezi de câteva luni
bune, te sfătuiesc să o întrebi mai întâi dacă este de acord, iar dacă nu e, să-ţi
ascunzi arăţi dezamăgirea şi tristeţea firesc, dar civilizat.
Închei aici, depleted, but wearing a
poker face.
http://www.amazon.com/The-Self-Illusion-Creates-Identity/dp/0199988781
I actually enjoyed the clip. I think I have to analyze this.
RăspundețiȘtergereWell, in this particular case it might be better to hide your pleasure from other people.
ȘtergereDaca am ras in anumite parti ale filmului,e vorba de umor negru sau de empatie scazuta?Kiri Kiri Kiri Kiriiii
RăspundețiȘtergerePrefer sa cred ca e umor negru :) Si pastrarea granitei intre film si realitate - nu cred ca ai mai rade daca s-ar intampla asa ceva langa tine. Sau...?
ȘtergereIn mod normal n-as lasa asa ceva sa se intample.Totusi,daca pe o insula pustie am fi,eu,individul si coreeanca.........imi pare rau pt el :))....
ȘtergereSex,Murder and the Meaning of Life
Pentru el? Iti dai seama ca tu ai fi urmatorul, nu? Si ca celalalt ar fi deja mort si nu ar mai putea sa intervina? Tot Kenrick a scris si The Rational Animal.
ȘtergereOff offf Andreea :(....abia incepusem sa consum glucoza pe fantezia cu asiatica.
ȘtergereM-am gandit ca mai probabil ma ucide masculul din gelozie.La urma urmei,femela avea 48 de kg si o seringa magica(folosita).
Asta a fost "crima pasionala",nu avea motiv sa atenteze la viata mea(Bus Ioan zambeste pe sub mustati).
Am o curiozitate:sa presupunem ca esti intr-un avion cu Maria Tanase,un detinut condamnat pt viol si crima,un antropolog de 50 kg si 3 martori ai lui Iehova(toti cunoasteti aceste detalii despre colegii de zbor).Brusc,motorul moare iar pilotul va spune ca va veti prabusi pe o insula nepopulata.Tipete,copaci rupti,atingeti solul.......tu lesini.Cand iti recapeti cunostinta,toti din avion sunt morti.
Iesi dintre resturi si surprinzi urmatoarea scena:violatorul e nevatamat dar inconstient iar jderul de 50 kg se pregateste sa-i sparga capul cu un bolovan.
Il poti opri daca strigi la el.O faci sau nu?!
Deci toti sunt morti, mai putin eu, criminalul si antropologul de 50 de kile, care mai degraba e femeie la greutatea aia. Deci o situatie asemanatoare. O las sa il omoare, daca zici ca si e criminal, nu doar violator :P
Ștergere