duminică, 4 mai 2014

Emoţii, (dez)iluzii şi dileme morale

Să zicem că eşti în parc cu fetiţa ta de cinci ani. Vin şi eu cu o fetiţă (te rog să nu mă întrebi cum am făcut rost de ea!) cel puţin la fel de drăguţă şi de isteaţă ca a ta (aşa le-ar evalua, comparativ, ceilalţi 30 de oameni din parc). Îţi propun să facem schimb de copii (îţi dau şi un certificat de naştere ca să nu fii luat la întrebări de organele de stat). Te asigur că nu ai avea nimic de pierdut şi că voi avea mare grijă de copilul tău. Ce faci? Chemi poliţia sau Ambulanţa, presupunând că sunt scăpata fie de la Penitenciarul Rahova, fie de la Obregia.

Deschidem o paranteză. Ai auzit de IKEA effect? Este un bias cognitiv care îi face pe oameni să atribuie o valoare disproporţionată produselor la a căror manufacturare au contribuit total sau măcar parţial sau în a căror întreţinere (mantenanţă) au investit efort. Dacă ai un apartament pe care l-ai îmbunătăţit constant în ultimii 10 ani, preţul la care l-ai evalua, chiar şi doar teoretic, fără să vrei să îl vinzi (deci nemotivat de profit) ar fi mult deasupra celui pe care un evaluator obiectiv l-ar stabili. Tendinţa a fost reliefată şi în sarcini simple de laborator, după cum vei putea vedea mai jos, în prezentarea lui Daniel Ariely.

Bine, bine, dar nu este cam cinic să compari o bibliotecă de la IKEA sau un broscoi făcut din origami (detalii tot în video) cu un copil? Da, poate părea aşa, dar adu-ţi aminte că am comparat o fetiţă tot cu o fetiţă, ambele frumoase şi deştepte (şi devreme acasă, fiind încă sub prea mici să scape de sub supraveghere), doar că una dintre ele era a ta, iar cealaltă...să-i scriem pe etichetă de provenienţă necunoscută, made in Woderland. Şi apelez din nou la autoritate (contestabilă şi ea, ca orice autoritate), invitându-te să fii atent la ce spune Ariely acesta despre efectul IKEA şi copiii lui…sau ai tăi (de la minutul 7 încolo):



We recognize actually that our love to our kids is partly due to them, but it’s partly due to us too. It’s partly due to the effort we invest in them. And if you think about kids this way, kids are actually the ultimate IKEA effect. Our evaluation of them changes dramatically

Sigur că mai sunt şi alte elemente pe care Ariely nu le atinge aici, de exemplu genele care ne înghiontesc cu putere în direcţia valorizării propriului bagaj de ADN, în detrimentul materialului genetic străin. Este un mecanism natural, hardwired, şi chiar definitoriu, poate, pentru condiţia noastră de Homo, oricât de Sapiens Sapiens. Dar…dacă este natural este şi corect? Sau comitem the naturalistic fallacy, inferând un trebuie sau un ar fi de dorit dintr-un este? La o adică, există vreun criteriu suficient de valid care să ne permită să deducem un trebuie? Sam Harris este de părere că da. Alţii îl contestă.

Să presupunem un scenariu îngrozitor (care uneori se concretizează, cred că nu ai uitat secvenţele TV tragedia de la maternitate): grădiniţa unde se află copilul tău e în flăcări, tu eşti în faţa clădirii, pompierii sunt pe drum, dar situaţia e dramatică şi îţi dai seama că nu vor putea interveni în timp. Eşti singurul care poate pătrunde în clădire pentru a salva măcar câţiva dintre micuţi. Tu ştii că fetiţa ta era singură într-o încăpere din aripa de vest a clădirii (te sunase mai devreme să-ţi spună), pe când în sala obişnuită de clasă, în aripa de est, se află colegii ei, în număr de zece. Ai de făcut o alegere, ştiind că o poţi salva ori pe ea ori pe ceilalţi zece (e un experiment mental, mă crezi pe cuvânt, deşi vei spune că e forţată situaţia, ca şi aia..cum se numeşte..ceva cu foot…a, da! footbridge dilemma). Unde te duci? În aripa de est sau de vest? Ştim..te duci să-ţi scoţi copila din flăcări, sacrificându-i pe restul (nu există alternative!). Aşa ar acţiona, cred, marea-marea majoritate. Într-o asemenea situaţie-limită, ăsta ar fi comportamentul tău real. Etica are însă prostul obicei de a încerca să stabilească şi comportamentul de dorit, corect din punct de vedere moral. Of, în ce m-am băgat iar! În nişte controverse interminabile! Cum stabileşti comportamentul de dorit? Luând în calcul atât interesul personal (în acest caz, copilul tău), dar şi interesul tuturor celorlalţi actori implicaţi (ceilalţi zece copii). Este corect din punct de vedere moral să-ţi salvezi copilul lăsând alţi zece să moară? Nu prea pare! Pe de altă parte, cât de realist ar fi să te aştepţi ca un părinte să se comporte altfel? Dar ce ai simţi dacă ai fi tatăl unuia dintre cei zece copii, acum morţi, şi ai şti că un bărbat a alergat să salveze o fetiţă din aripa de vest în timp ce al tău, împreună cu ceilalţi din nouă, ardeau în altă sală? Cum ai evalua gestul lui? Dacă ar fi un pompier ţi s-ar părea inadmisibil ce a făcut. Dar dacă ar fi părintele fetiţei, l-ai înţelege şi l-ai ierta cu uşurinţă? Dacă eşti femeie, ce ai prefera să facă potenţialul tată al copilului tău într-o asemenea situaţie? Ai înţelege că a decis să-i salveze pe cei zece pentru că aşa a considerat corect să procedeze date fiind circumstanţele? Eşti măcar de acord că orice răspuns ai da, nu este de la sine înţeles?

Cum iei decizii morale atunci când interesul tău întră în conflict cu cel al altora? Cum ar trebui să le iei? Punând semnul egal între ele? Asta ar însemna că între a-ţi salva copilul personal şi a salva chiar şi un singur alt copil străin corect ar fi…nu ştiu…să dai cu banul? În acest caz mă îndoiesc că cineva ar da cu banul. (În plus, nu e un fel de delegare a responsabilităţii personale către o monedă de metal sau către hazard?). Ne putem întreba şi cât sens are să vorbim despre ce ar trebui să facem câtă vreme suntem incapabili să facem ce trebuie (profesorii de etică nu sunt, spun studiile, deloc mai etici şi mai morali, în ansamblu, decât oamenii de rând, iar unii lideri spirituali vorbeau frumos despre iluminare în timp ce-şi îmbogăţeau colecţia de Rolls Royce). Bine, putem tinde spre un ideal…care ideal ar fi, în acest caz, să fii suficient de integru moral încât să nu-ţi favorizezi copilul în faţa altora, nici măcar într-o situaţie de viaţă şi moarte? Dacă ar avea nevoie de un transplant de rinichi şi un medic, prieten, l-ar trece în faţă pe lista de aşteptare, moral ar fi, cred, să respingi această ofertă, ştiind că viaţa copilului tău ar însemna moartea altuia.

Întrebări ca acestea au existat dintotdeauna. În dialogurile lui Platon, Euthyphron este pe punctul de a-şi denunţa tatăl pentru o crimă şi situaţia lui pare a surprinde un conflict valoric între loialitate, iubirea pentru părinte şi dreptate:

Spun, de bună seamă, că pietate înseamnă ceea ce fac eu acum: adică să urmăreşti în justiţie pe cel care săvârşeşte o nelegiuire — fie omor, fie furt de lucruri sfinte — sau orice lucru de acest fel, chiar dacă s-ar întâmpla să-ţi fie tată sau mamă, sau oricine ar fi; iar a nu-l da pe mâna justiţiei e o impietate”.

Te poţi întreba însă dacă Euthyphron este sincer când afirmă cele de mai sus sau, chiar dacă este sincer (crede că dreptatea e motivaţia lui), dacă nu cumva este self-deluded. Dacă de fapt tatăl lui nu s-a jucat cu el când era mic şi acum percepe distorsionat aşa-zisa neleguiure a părintelui, iar ceea ce pare a fi o decizie morală este un fel de vendetta personală frumos deghizată?

Ajungând în prezent, unde avem şi fMRI, ştim cam ce se întâmplă în creier când subiecţii sunt întrebaţi ce ar trebui să facă dacă se află pe un pod împreună cu un om supraponderal şi aruncându-l de pe pod ar salva cinci oameni aflaţi dedesubt, spre care se îndreaptă un vagon de tren scăpat de sub control. Cei mai mulţi nu l-ar arunca, iar în creierul limbic responsabil de multe emoţii se înregistrează o activitate foarte puternică. A lua o decizie ce pare mai raţională (îl împingi pe grăsan ca să salvezi cinci persoane) înseamnă atunci fie capacitatea de a trece peste anumite sentimente (milă, empatie faţă de cel sacrificat, oroare faţă de gestul de a-l omorî), fie o activitate redusă de la bun început în acele zone ale creierului arhaic (se întâlneşte la autişti şi la psihopaţi -concluziile studiului oferit ca link sunt totuşi forţate). E greu de spus dacă alegi să-l arunci dintr-o reală consideraţie pentru cei cinci pe care îi salvezi astfel sau dintr-o lipsă de reacţie emoţională la suferinţa unui om, în cazul de faţă la suferinţa celui pe care îl îmbrânceşti de pe pod.

Există şi următorul tip de răspuns: Cred că ar fi corect să îl arunc, dar eu unul aş fi incapabil de aşa ceva, nu m-ar lăsa inima să împing pe cineva de pe pod. Alţii spun că nici nu ar trebui, nici nu ar face-o, pentru că ar încălca autonomia altei persoane sau pentru că nu este corect să iei viaţa unui om în nicio circumstanţă. Nu există un răspuns universal acceptat (cum ar putea exista?), iar filosofii morali sunt împărţiţi între diferite curente, cum ar fi etica virtuţilor, deontologia kantiană sau utilitarismul, fiecare cu o poziţie diferită despre cum ar trebui procedat. Avem cu toţii, se pare, anumite intuiţii morale, unele dintre ele chiar înnăscute (progrămele genetice ce îi fac până şi pe bebeluşii de doar trei luni să aleagă„personajul bun”). Avem de asemenea preferinţe foarte puternice pentru cei cu care suntem înrudiţi, în defavoarea celor dintr-un alt grup (kin altruism).

Luăm decizii morale în baza intuiţiilor pe care ulterior le raţionalizăm (vezi Haidt) sau în urma unui proces de deliberare raţională ce presupune uneori tocmai respingerea acelor intuiţii? Iar dacă există o discrepanţă evidentă între ceea ce facem şi ceea ce credem că ar trebui să facem, cum se justifică ea? Nu suntem suficient de morali să acţionăm corect? Este prea mult să considerăm corect a nu-ţi favoriza în nici un fel copilul în faţa altora? În fond, moralitatea nu vine din exterior, din lumea obiectivă, ci este creată de şi pentru oameni, aşa că poate ar trebui să luăm în calcul, când ne gândim la ce este corect, şi limitările intrinseci ale fiinţei umane. Sau ar trebui doar să tindem cu toţii la a le depăşi cu totul? Şi dacă ar trebui să le depăşim, care sunt căile prin care putem ajunge să luăm decizii morale corecte?

Un posibil răspuns ar fi să încerci să vezi realitatea aşa cum este (şi cum o fi ea, mă rog?), debarasându-te de cât mai multe dintre iluziile ce se interpun între ea şi o percepţie (mai) exactă. Astfel ai realiza de exemplu că viaţa ta copilului nu este mai specială decât cea a oricărui alt copil şi ai acţiona în consecinţă. Dar poţi vedea realitatea aşa cum este, free of illusions? Greu de crezut, câtă vreme nu ai acces direct la ea, ci la modelul livrat de creier şi chiar şi atunci când îl pui la îndoială, îl pui la îndoială tot prin lentila acestui creier. Unii spun că prin meditaţie reuşeşti să te debarasezi de iluzii şi să accezi la o înţelegere superioară. Este ca şi cum ai lua o ceapă şi ai decoji-o de foiţe până când…aici părerile şi experienţele sunt împărţite (în funcţie de ce? de predispoziţiile celui care meditează?), rămâne fie un fel de nimic (emptiness), fie senzaţia că ai descoperit natura adevărată a lucrurilor. În absenţa iluziilor (s-a dus efectul IKEA) şi ataşamentelor, probabil că în dilema cu clădirea în flăcări vei alege să-i salvezi pe cei zece copii. Nu mă lansez în alte ipoteze, pentru că experienţa mea personală în acest domeniu este limitată la câteva lecturi şi, recent, la un curs bine închegat, ţinut de Robert Wright pe coursera.

O altă cale, mai uşor de înţeles în cultura vestică, este folosirea raţiunii şi acceptarea faptului că interesul personal nu ar trebui pus înaintea interesului celorlalţi, chiar dacă costurile pentru propria persoană sunt foarte mari. Acest principiu al imparţialităţii depline este îmbrăţişat de Peter Singer, unul dintre cei mai cunoscuţi filosofi morali din prezent. Tot pe coursera găseşti un curs de-al lui, aflat acum în plină desfăşurare. Dacă ar fi să aplici acest principiu, înainte de a cumpăra fie şi un tricou de 100 de RON ar trebui să te întrebi dacă nu cumva pe planeta asta cineva ar avea nevoie de acea sumă pentru a nu muri de foame şi în consecinţă să renunţi la achiziţia ta. Să renunţi practic la orice sumă de bani care pentru tine nu este vitală, dar care ar fi vitală pentru altcineva. Dacă experimentul mental cu clădirea în flăcări ţi s-a părut un exemplu forţat cu care sunt prea puţine şanse să te întâlneşti în viaţa asta, gândeşte-te că într-un fel iei astfel de decizii în fiecare zi, cu aproape fiecare sumă de bani pe care o cheltuieşti pentru tine şi familia ta

Da, imparţialitatea deplină este o poziţie considerată de mulţi extremă, la fel ca şi alte opinii ale lui Singer. Este de dorit? Sau, chiar dacă nu ajungi la acest deziderat (presupunând mai întâi că vezi în asta un deziderat), merită să încerci să te apropii cât mai mult de el? Ce înseamnă cât mai mult? Să trăieşti cu minimul necesar şi să donezi restul banilor? Să nu investeşti bani în educaţia copilului tău, pentru că alţi copii mor de foame? Sau doar să nu-i cumperi ultimul Iphone?

Unde tragi linia? Unde se umple paharul? (ce vreau să spun cu paharul? nu mai ştiu, poate mă gândeam cât la sută îl umpli cu interesul tău şi cât cu cel al altora)

Gata, că îmi stă mintea-n loc. Şi linia, linia, parcă te aud! Unde tragem linia? Nu ştiu! Trageţi-o singur!










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu