Ce crezi că i-ar putea determina pe oameni să economisească energia electrică?
Dar să nu dea un şut unei pisici de pe stradă?
Cum ar putea fi convinşi
studenţii să bea mai puţin?
Să o luăm pe prima. Nu-i aşa că îţi închipui că pentru a fi mai atent la
consumul de energie este suficient să conştientizezi pericolul uriaş
reprezentat de încălzirea globală? Dar oare aşa să fie? Ai citit vreodată vreun
articol despre schimbările climatice? Te-a făcut asta să schimbi ceva în
obiceiurile tale zilnice?
Robert Cialdini şi colaboratorii săi au efectuat un amplu sondaj telefonic
în care respondenţii au primit aceeaşi întrebare, reformulată astfel: Cât de
importanţi ar fi următorii factori în decizia dumneavoastră de a economisi
energie?
- Veţi economisi
nişte bani.
- Protejaţi mediul
înconjurător.
- Este în
avantajul întregii societăţi.
- Foarte multă
lume deja face asta.
Rezultatele? Pe primul loc ca importanţă s-a situat argumentul moral
(protejarea mediului), urmat de: argumentul social (este spre binele
societăţii), argumentul financiar (scuteşte nişte bani) şi, pe ultimul loc,
argumentul mentalităţii de turmă (foarte mulţi procedează la fel).
Ce reprezintă aceste răspunsuri? Atitudinile
declarate ale oamenilor. Motivele pe care ei le consideră determinante
pentru decizia de a economisi energie. Acestea nu sunt surprinzătoare. Normal că vor lua măsuri pentru că este bine
să protejezi mediul şi să aduci o contribuţie societăţii. De fapt am vrut
să spun normal că vor crede asta pentru
că respectivele argumente îi fac să se vadă pe ei într-o lumină pozitivă.
În realitate atitudinile şi motivele declarate sunt diferite de cele reale, observate, detectabile în
comportament. Cialdini nu s-a lăsat atât de uşor păcălit de ceea ce oamenii
i-au spus la telefon şi a trecut la faza a doua a experimentului, cea de teren.
Şi-a luat echipa şi au mers din casă în casă într-un cartier, lăsând la fiecare
uşă un fluturaş prin care îi încuraja să folosească vara un ventilator în locul
aparatului de aer condiţionat. Fluturaşii conţineau unul dintre cele patru
mesaje derivate din răspunsurile la sondaj:
- Protejează mediu
economisind energie.
- Adu-ţi
contribuţia la conservarea energiei pentru generaţiile viitoare.
- Scuteşte bani
consumând mai puţină energie.
- Alătură-te
vecinilor tăi care economisesc energie.
În mod normal, locuitorii care au primit fluturaşii cu primele două mesaje
ar fi trebuit să fie şi cei care au înregistrat în perioada următoare cea mai semnificativă
scădere a consumului de energie electrică. Facturile au indicat însă altceva: cel mai puternic a fost argumentul
mentalităţii de turmă. Cei care au crezut că reducerea consumului este un
comportament adoptat de vecinii lor au economisit şi ei energie. Care a fost cel mai puţin eficient argument? Cel moral!
Da, exact cel creditat la nivel verbal ca fiind cel mai persuasiv.
Asta nu înseamnă, atenţie! că oamenii mint. Cum, nu mint dacă una spun şi
alta fac? Nu, nu mint, doar se mint.
Adică ei chiar cred ceea ce au spus la telefon, că ar fi motivaţi să schimbe
ceva dacă asta ar avea consecinţe pozitive asupra mediului şi societăţii.
Este frumos să trăim cu impresia că acţiunile noastre sunt motivate în
primul rând de argumente morale şi sociale. Frumos, dar, din păcate,
ineficient. Ba chiar foarte păgubos pe deasupra - vezi sutele de mii de dolari
irosiţi pe campanii de educare, informare şi conştientizare, majoritatea cu
efecte aproape inexistente.
Este descurajant să trăim cu ideea că un argument precum cel al
mentalităţii de turmă este mult atât de puternic decât cel moral. Descurajant, dar realist şi eficient. Cunoscând
acest lucru se pot lua măsuri şi chiar adopta politici sociale care ţin de cont de realitate
şi lumea devine un loc mai bun...chiar dacă din motive proaste.
Pe de altă parte, aceeaşi mentalitate de turmă are efecte negative în
diverse alte contexte. Te întrebam la început cum ar putea fi convinşi
studenţii să bea mai puţin? Schimbându-le percepţiile despre cât de dezirabil
social este consumul de alcool în campus, printre colegii lor. Pentru că
adolescenţii şi tinerii beau (şi) pentru că aşa cred ei că fac ceilalţi din
grupul lor de egali.
Mai era ceva? A, pisica! Altădată. Te rog însă ca între timp să te abţii să
chinui vreun animal pe stradă, chiar dacă nu te vede nimeni. De ce? Am citit în
presă că se montează camere de luat vederi pe fiecare stâlp!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu