Spuneam şi mai demult că un bun psiholog, pe lângă un bagaj solid de
cunoştinţe (ştiinţifice, dacă se poate!), ar fi bine să îşi cultive capacitatea de a observa interacţiunile
dintre oameni. Pentru asta este nevoie, cred, şi de curiozitate şi interes pentru
natura umană, ştiind că suntem făcuţi astfel încât să observăm acele lucruri
din realitate ce ne captează atenţia. Atenţia asta poate fi spontană iniţial,
dar şi cultivată, orientată, dezvoltată în mod conştient.
Îmi place să urmăresc cuplurile.
Încerc să o fac cât mai discret şi neinvaziv, dar nu îmi iese de fiecare
dată, motiv pentru care unii mă bănuiesc de voyeurism.
Ultimele mele victime au fost două
persoane pe care le apreciez foarte mult. Ironia face că le cunoşteam de ceva
vreme separat, fără să am habar că ei formau un cuplu.
El este Steven Pinker şi cred că
nu mai are nevoie de nicio prezentare. Una dintre numeroasele sale cărţi este
despre îngeri, dar nu ştiu dacă s-a consultat cu Andrei Pleşu când a
redactat-o. Mai degrabă s-a conversat în particular chiar el cu o îngeroaică.
Adică cu ea.
Ea este Rebecca Newberger Goldstein,
de profesie filosof şi scriitor. Are câteva „romane” în care intriga literara se
împleteşte foarte frumos cu concepte din filosofie, psihologie, fizică
cuantică. Am citit recent cele „36 arguments for the existence of God”- sau ar
trebui să-i spunem 36 de argumente demontate premisă cu premisă. Mi-a plăcut şi
aştept să pun mâna şi pe celalalte.
Câte ceva despre cum vede Rebecca iubirea şi ce a (a)tras-o la Steven găseşti aici.
Rebecca şi Steven sunt căsătoriţi. Un cuplu reuşit, ai putea spune, cel
puţin prin prisma intereselor comune. Nu mă lansez totuşi în predicţii foarte
optimiste, având în vedere o istorie de divorţuri de ambele părţi (două la el,
unul la ea; statisticile din SUA spun că 50% din cei aflaţi la prima căsătorie
divorţează; 67% dintre cei la doua şi 72% dintre cei la a treia). Până la
divorţ însă, cei doi măcar au despre ce discuta când ies la o cină romantică.
De unde ştiu? I-am urmărit şi observat. Ba chiar i-am şi înregistrat, pentru a
avea material de studiu. Le-am sustras sub tortură acordul să fac publică
conversaţia lor, deoarece ţineam neapărat să ţi-o arăt şi ţie.
Rebecca şi Steven vorbesc în timpul mesei despre progresul moral al societăţii. Da, exact tema articolului meu
precedent. Părerile lor nu coincid în totalitate dar, după cum poţi observa,
sunt un exemplu de comunicare nonviolentă şi eficientă. Nu se înjură, nu se iau
la bătaie, nici măcar nu se ironizează sau ridiculizează reciproc. E adevărat
şi că nu se aruncă unul pe altul nici măcar în scopuri romantice, ceea ce îmi
ridică unele semne de întrebare cu privire la gradul lor de intimitate fizică,
nu ştiu dacă nu cumva şi emoţională.
Hai să-i privim împreună:
Acum hai să punctăm unele chestii. Steven iniţial susţine rolul empatiei ca motor al progresului moral,
pe motiv că „o inimă bună şi claritatea morală sunt superioare”
raţionamentelor unor oameni foarte inteligenţi şi educaţi, mai ales că tocmai
raţiunea i-a făcut pe unii dintre aceştia să ameninţe rasa umană cu arme de
distrugere în masă. Îngerii păzitori ai naturii noastre umane ar fi, aşa cum
spunea şi Abraham Lincoln, autocontrolul,
empatia, şi sentimentul dreptăţii. Rebecca nu prea este de acord şi îi
explică dragului ei soţ că de fapt raţiunea
şi educaţia sunt instrumentele ce au permis oamenilor să-şi schimbe
părerile, inclusiv intuiţiile, asupra
unor probleme spinoase din istoria umanităţii, cum ar fi drepturile femeilor
sau sclavia. În trecut părea de la sine înţeles că negrii sunt fiinţe
inferioare, sub-umane, iar empatia nu a fost suficientă pentru ca această
percepţie să se schimbe, oamenii fiind imuni sau orbi la durerea pe care o
provocau semenilor lor de altă culoare. Pinker reacţionează timid, amintindu-i
că mişcarea aboliţionistă a fost puternic influenţată de romanul „Coliba
unchiului Tom”, care făcea apel tocmai la empatia cititorilor, trezindu-le
anumite emoţii prin acea poveste
cutremurătoare. Rebecca nu se lasă, o dă în continuare cu raţiunea, iar
Pinker pare că pierde terenul până la sfârşitul cinei. Nu ştiu ce să cred. A
fost convins de argumentele soţiei sale sau s-a prefăcut convins pentru ca
discuţia lor să nu degenereze?
Pentru că mi se pare că Steven şi-a cam pierdut faţa, m-am gândit la o
posibilă intervenţie terapeutică care le-ar îmbunătăţi relaţia. Un ménage-à-trois, da. Le mai aduc un
bărbat care să-l sprijine pe Pinker. Se numeşte Robert Burton şi este şi el
intelectual rasat (deci compatibil cu cuplul nostru), autorul a două cărţi pe
care le-am citit cu cea mai mare plăcere (intelectuală!). Iată ce le şopteşte
el la ureche celor doi:
Imagine a hypothetical
society in which pure rationality both existed and prevailed (a low-likelihood
scenario) and 100 percent of subjects would push the man onto the railroad
track to save five lives. On the surface, this would seem entirely consistent
with pulling the lever to divert the train and would be the mark of reason
overcoming baser irrational instincts. One could even see this society as
maximizing our collective well-being.
But would you want to live
in a society where everyone disregarded personal feelings for the individual,
no matter how irrational, in order to live according to the algorithms of
utilitarianism? How would you look upon your friends and neighbors if you knew
that their decision to help you in an emergency would be predicated solely upon
the collective good as determined by laboratory experiments? There is no moral
right or wrong to these questions (nor am I advocating one kind of society over
another). Your answers to these
questions are reflections of personal taste and your preference for the type of
society in which you would choose to live.
For me, a major component of
fairness is the ability to put oneself in another person’s shoes both
intellectually and emotionally. For those who believe that fairness is arrived
at through conscious deliberation, a relative lack of empathy is interpreted as
a positive trait—the ability to put aside personal feelings and be objective.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu