Michael K, personajul cu buză-de-iepure care m-a lăsat cu gura căscată (nu
crăpată) în week-end mi-a adus aminte de unul dintre (anti)eroii mei preferaţi.
Să-ţi spun care? Prefer să…da! Bartleby!
Copistul de pe Wall Street-ul secolului al IXX-lea care preferă tot timpul să nu.
Lucrează la biroul unui avocat care rămâne perplex în momentul când îi cere să
verifice un document şi primeşte enigmaticul răspuns ce va deveni laitmotivul
nuvelei: I would prefer not to sau Prefer să nu. Enigmatic pentru că Bartleby nu oferă nicio
explicaţie. Pur şi simplu preferă să nu facă nici un comision, să nu ţină degetul pe o aţă pentru ca şeful lui să
împacheteze ceva, apoi preferă să nu mai lucreze deloc, preferă să nu mai
părăsească biroul, preferă să nu spună de ce preferă să nu mai facă nimic şi
aşa mai departe, pagini întregi de (ne)preferinţe. În disperare de cauză,
avocatul părăseşte el biroul şi se mută cu ceilalţi angajaţi în altă parte, dar
se întoarce să vadă ce mai face Bartleby şi, băiat bun, îi propune chiar să vină
să locuiască cu el. Ce face Bartleby? Evident, preferă să nu. Într-un final e
evacuat din apartamentul de unde prefera să nu plece, ajunge la închisoare,
unde preferă să nu mănânce şi moare.
Cam asta este povestea scrisă de Melville. Unii critici au preferat să vadă
în ea o satiră la adresa societăţii capitaliste moderne şi o expresie a
libertăţii individului ce se opune uniformizării realizate de sistem. Alţii o
consideră o nuvelă existenţialistă, pre-kafkiană. Dacă ne gândim însă la
libertatea despre care vorbeşte Sartre, Bartleby ilustrează mai degrabă
conceptul de rea-credinţă pentru că
tot preferând să nu facă nimic
sfârşeşte tocmai prin a renunţa la alegeri şi a se abandona inerţiei de a
refuza orice, foarte similară cu inerţia de a accepta orice.
Există două forme de libertate
descrise de Isaiah Berlin: cea negativă şi cea pozitivă. Îţi exerciţi
libertatea negativă atunci când încerci să te eliberezi de constrângerile externe
şi să reduci la minim presiunile la care te supun societatea sau grupul. Cam
asta pare a face Bartleby. Doar că libertatea negativă este sterilă în lipsa
celei pozitive sau active: libertatea de a acţiona astfel încât să devii o
persoană autonomă, auto-eficientă, care are puterea şi resursele de a evolua şi
de a se auto-actualiza. Din cele două tipuri de libertăţi derivă şi două tipuri
de drepturi ale individului, interesante când dezbatem de exemplu dacă un
pacient ce are dreptul să primească tratament medical (drept pozitiv) sau să
refuze tratamentul (drept negativ) ar trebui să aibă dreptul şi la sinucidere
asistată (un fel de drept pozitiv de a fi ajutat să moară – dar să lăsăm
subiectul ăsta pentru alte articole ). Limitându-se la libertatea negativă,
Bartleby abdică de la cea pozitivă şi aşa-zisele lui preferinţe devin o negare
a condiţiei lui umane. Pentru că oamenii în general preferă să facă lucruri. Au
scopuri, idealuri, visuri, dorinţe personale care îi motivează să întrepidă
acţiunile necesare realizării acestora. Viaţa este în esenţă un proces activ şi
pozitiv. Este mişcare şi opusul
încremenirii şi pasivităţii. De preferat, este o mişcare în acord cu
resorturile intime ale fiinţei tale ce se activează adesea spontan, dar care au
apoi nevoie de atenţie şi de grijă susţinută din partea ta. Viaţa este totodată
relaţie. La fel cum nu poţi
supravieţui nemişcat, nu o poţi face nici complet izolat. Acţiune şi interacţiune. Te îndrepţi în mod
natural spre alte fiinţe şi cooperezi cu ele astfel încât să vă susţineţi
reciproc dezvoltarea. Şi aici e nevoie de responsabilitate, de atenţie şi de
grijă pentru ca interacţiunile acestea (vitale!) să nu degenereze în conflict
şi distrugere.
Spuneam însă că mi-a plăcut personajul lui Melville. Ca şi el, prefer să nu
fac o mulţime de lucruri pe care alţii s-ar aştepta să le fac, dar în direcţia
cărora nu simt nicio chemare. Spre deosebire de Bartleby însă, există din
fericire şi lucruri pe care prefer să le fac. Dacă aş constata într-o zi că nu
mai prefer nimic cred că m-aş îngrijora, deoarece am ceva de noţiuni de
psihologie clinică şi ştiu ce înseamnă anhedonie – scăderea interesului şi
plăcerii faţă de activităţile agreate până atunci.
Pe de altă parte, relaţia pe care o ai cu propriile preferinţe şi dorinţe
ar fi bine să fie una flexibilă. Evită să le absolutizezi sau să te identifici
total cu ceea ce îţi place să faci pentru că poate veni oricând un moment când,
printr-un concurs de împrejurări pe care nu le poţi controla, respectivile
activităţi nu îţi mai sunt accesibile. Dacă îţi place să alergi şi crezi că nu
poţi trăi fără să ieşi zilnic la jogging măcar o jumătate de oră, ce-ai face în
cazul în care o accidentare sau afecţiune fizică îndelungată te-ar priva de
această plăcere? Preferinţele rigide se transformă în dependenţe şi atunci nu
mai sunt preferinţe ci compulsii. Nu mai este vorba de a prefera să faci ceva,
ci de a nu putea sta fără a face acel ceva, iar când nu este posibil vei suferi. Suferinţa este rezultatul unor dorinţe imperative, rigide, şi are
prea puţin de-a face cu bucuria autentică a preferinţelor sănătoase, de care nu
te agăţi şi la care poţi chiar renunţa.
Ai nevoie să ajungi la un echilibru
între anhedonie, pe de o parte, şi
încrâncenare, agăţare,
supra-investirea emoţională a dorinţelor, pe de celalată. Acest echilibru se atinge
prin stategii de auto-reglare emoţională
ce îţi permit să dobândeşti un anumit control dacă nu pe emoţii, cel puţin pe
răspunsul tău comportamental, care ar fi bine să fie potrivit situaţiei şi, mai
ales, pus într-o anumită perspectivă.
Reacţiile automate, generate de o emoţie prea puternică, rareori iau în calcul
contextul mai larg şi alte elemente din fundal. Focalizarea exclusivă pe
un stimul sau o emoţie anulează perspectiva, aşa că răspunsul tău nu poate fi
decât unul limitat, rigid, constrângător şi constrâns în acelaşi timp, care nu
are nicio legătură cu libertatea de alegere.
Printre stategiile de auto-reglare cu efecte susţinute de dovezi empirice
sunt şi câteva împrumutate din tradiţiile şi practicile budiste. Meditaţia şi
atitudinea de tip mindful ajută la redobândirea perspectivei şi slăbirea ataşamentului excesiv atât faţă de
lucruri materiale cât şi faţă de stări interne, gânduri, emoţii, atitudini,
dorinţe. Am scris excesiv pentru că, după părerea mea profană :)) nici absenţa oricărui ataşament nu este de dorit,
pentru că nu prea ştiu să existe motivaţie fără o minimă emoţie în spate sau
relaţii cu alţi oameni lipsite de ataşament. Sunt sceptică în privinţa
pustnicilor care s-au retras zeci de ani să mediteze pe un vârf de munte şi au
refuzat ulterior orice contact social. La fel şi în privinţa celor care
folosesc meditaţia şi atitudinea zen drept panaceu şi justificare pentru
non-implicare şi indiferenţă la realităţile umane şi sociale de sub nasul lor. Practica
meditativă este în primul rând un lucru cu tine însuţi, încercarea de a fi tu
schimbarea pe care ţi-o doreşti în lume. Pe de altă parte, compasiunea şi
dorinţa de a reduce suferinţa din lume te pot orienta spre acţiuni concrete şi
comportamente specifice îndreptate spre ceilalţi şi spre societate. Există de
exemplu călugări budişti „angajaţi”, adică implicaţi în diverse cauze ce
transced planul strict al evoluţiei lor personale. Unul dintre aceştia este
Bhikkhu Bodhi, pomenit în treacăt de Robert Wright, autorului unui curs despre
care ţi-am mai vorbit, în cel de-al –II-lea Office Hours (un fel de program de
audienţe în care profesorul răspunde întrebărilor puse de cursanţi pe forum) de la
terminarea celor şase săptămâni de prelegeri. Promisese că revine asupra
subiectului în Office Hours III, dar nu a făcut-o aşa că eu, fixată în nişte
aşteptări destul de rigide, am căutat singură interviul pe care Bodhi i l-a
acordat jurnalistului Joshua Eaton şi am ales acum nişte fragmente pe care să ţi le arăt şi ţie:
I also was troubled by the way many Buddhists,
while speaking eloquently about compassion, viewed the Dharma essentially as a
path to inner peace and treated engagement with social and political matters as
tangential to their practice. I came to feel that under the conditions of our
time, it was necessary to translate such values as loving-kindness and
compassion into concrete action in order to reduce the socially-created
suffering that so many people today, less fortunate than ourselves, must face
as a daily ordeal.
At the Conference on Engaged Buddhism the participants could be seen to
fall roughly into two camps: a majority camp, made up of those who accepted the
present structures of society and sought to use Buddhist teachings to enable
people to function more effectively and peacefully within its contours; and a
minority camp, made up of those who sought to draw from the Dharma a radical
critique of the dominant social ethos and its institutions. I could see that,
absent a sharp social critique, Buddhist practices could easily be used to
justify and stabilize the status quo, becoming a reinforcement of consumer
capitalism.
I have not made an extensive survey of the current American Buddhist
scene, but I did attend the Conference on Engaged Buddhism, organized by the
Zen Peacemakers in 2010. I learned much from this experience.
From what I could observe at the conference, a large number of
Buddhists are attempting to draw upon principles intrinsic to the Dharma to
deal with challenges we face in present-day society. Some, with scientific
backgrounds, have been applying mindfulness and meditation practices to
alleviate stress and psychological disturbances; others are using the Dharma to
aid conflict resolution and still others are helping prisoners and soldiers
gain access to Buddhist teachings; some are using Buddhist ethical principles
as guideposts to wholesome business practices; others are working with troubled
youth; and some are providing compassionate health care and guidance to the
dying.
Asta înseamnă pentru mine echilibrul între detaşarea cu care este asociată
în mod frecvent practica meditaţiei şi responsabilitate socială, între
contemplare şi acţiune, între libertatea pozitivă şi cea negativă.
Până una alta, aştept şi ultima „ediţie” din Office Hours. Cea de-a patra!
A patra după ce cursul s-a terminat, înţelegi? De fapt, este prima dată când
asist la aşa ceva pe coursera, şi am ceva experienţă cu site-ul. În mod ironic,
Robert Wright s-a ataşat atât de tare
de curs încât nu prea se îndură să-i pună capăt. Pardon, pardon! A realizat
importanţa împărtăşirii informaţiilor valoroase cu miile de „studenţi” înscrişi
la cursul lui şi preferă să le răspundă în continuare la întrebări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu