Nu mai ieşim în parc, mă faci de ruşine când nu
împarţi jucăriile cu ceilalţi copii!
Nu ţi-e ruşine să vorbeşti aşa cu bunica?
O fată nu stă aşa pe scaun când e îmbrăcată în
fustă! E mare ruşine!
Ai greşit la tabla înmulţirii? Ce ruşine!
Nu te mai uita aşa la lumea de pe stradă că e
ruşine!
Ce fredonezi acolo, o manea? Unde ai auzit-o?
Să-ţi fie ruşine, degeaba te-am dus la operă!
Nu ţi-e ruşine să mă minţi?
Aud des asemenea discursuri în interacţiunile adulţi-copii şi nu numai. Ele
sunt prezente şi în dialogurile dintre adulţi…hm…adulţi? La cât de regresive
sunt asemenea replici nu pot vedea doi adulţi, ci o persoană care foloseşte
ruşinea drept mecanism de putere şi de
control şi intră în ceea ce analiza tranzacţională numeşte starea de „părinte critic” faţă de o altă persoană,
infantilizată, ridiculizată şi sancţionată pentru că nu s-a transpus într-un
„copil adaptat”
Când aud cuvântul „ruşine” mă uit instinctiv spre copil. Îl văd cum îşi
schimbă mimica şi postura, evită contactul vizual, se face mic, tace, se uită
în pământ, se înroşeşte, are umerii căzuţi şi pare că ar da orice să nu fie
acolo în acel moment.
Nu îmi plac societăţile, culturile sau grupurile în care ruşinea e pârghia prin care cei puternici provoacă sau
îşi imaginează că provoacă comportamente dezirabile social. În caz că te
întrebi dacă este eficientă…datele susţin doar parţial această ipoteză. Ruşinea
poate conduce la complianţă, pentru
că evitarea acestei emoţii dureroase îi motivează pe mulţi să-şi ajusteze
comportamentul la ceea ce se aşteaptă de la ei…atunci când sunt observaţi. Motivaţia
nu este însă una intrinsecă, nici măcar în cazul acţiunilor prosociale care ar fi bine să fie
promovate la nivel social…dar nu prin ruşine! La fel cum a-ţi plăti copilul ca
să înveţe subminează interesul autentic pentru învăţare, activarea ruşinii are
nu doar costuri psihologice imense, ci şi efecte adesea contrare scopului
iniţial.
Când îţi faci constant „copilul” de ruşine, acesta înţelege fie că el e o
persoană rea, defectă, viciată, care greşeşte mereu şi nu este demnă de
apreciere sau iubire, fie că tu eşti un tiran, un torţionar de care va trebui
să se apere după posibilităţi. În ambele cazuri sunt şanse mari să nu facă ceea
ce îţi doreşti, în primul caz pentru că nu se crede capabil, în al doilea
pentru că te dispreţuieşte, se simte mereu atacat şi e tentat să răspundă făcând
exact invers.
Ruşinea este resimţită ca o ameninţare
globală la adresa sinelui. Te simţi rău pentru ceea ce eşti, sentimentul de
control este scăzut, îţi vine să fugi, să te ascunzi (să intri în pământ) sau, uneori, să ataci, să cauţi ţapi
ispăşitori şi sa devii agresiv (faţă de tine şi/ sau faţă de alţii). Într-unstudiu despre adicţii, indicatorii non-verbali ai ruşinii în primele 10 minute ale
interacţiunii cu subiecţi ce se lăsaseră de băut au prezis…ce crezi?
Probabilitatea ca ei să aibă o recădere în lunile următoare, adică să se apuce
din nou de băut. Mare atenţie aşadar cum încerci să-i motivezi pe cei dragi să
renunţe la un obicei nesănătos sau să facă ceva în folosul societăţii… de
exemplu să voteze?
Campania electorală actuală mi-a oferit destul exemple de aşa da şi aşa nu. Nu doar cea oficială, ci şi cea informală, realizată pe
reţele de socializare sau prin scrisorile publice prin care diverse
personalităţi arătau cu degetul şi a condamnau opţiunile politice declarate de
alţii. Mă îndoiesc că acest demers este constructiv, ba chiar mă aştept ca
admiratorii unui Radu Beligan sau Tudor Gheorghe, mai ales cei care erau
indecişi dacă sau cu cine să voteze, să reacţioneze la respectivele atacuri
printr-un fel de vot negativ…în ciuda „denigratorilor”. Cât despre cei deja
decişi să voteze cu ştim noi cine…opinia lor mai degrabă s-a consolidat, iar
psihologii sociali ştiu de ce (When youread a negative comment, when someone shits on what you love, when your beliefs are challenged, you pore over the data, picking it apart, searching for weakness).
Spre deosebire de ruşine, vina
este o emoţie orientată nu spre sine, ci
spre o acţiune specifică. Când te simţi vinovat nu eşti tentat să te ascunzi ca
atunci când eşti ruşinat, ci mai degrabă încerci să repari ceea ce se mai poate
recupera, să-ţi asumi responsabilitatea şi să acţionezi altfel în viitor. Este
acolo o conştientizare ce lipseşte
din experienţa ruşinii. Te simţi vinovat când nu ţi-ai respectat propriile valori şi standarde. Te simţi
ruşinat când ai fost surprins că nu te-ai conformat regulilor, valorilor şi
standardelor sociale, fixate de o instanţă exterioară şi pe care tu nu le-ai
interiorizat, doar le-ai însuşit de faţadă, de
ochii lumii. Dacă „vina” apare brusc doar când alţii află ce ai făcut, aia
nu e vină, e ruşine, şi ar fi util să distingi între ele pentru că aceste
diferenţe pot fi un criteriu ce te ajută să-ţi clarifici valorile (sigur, dacă
nu cumva ţi-e ruşine să recunoşti că
ele nu sunt neapărat şi cele promovate de cultura, societatea, grupul în care
trăieşti).
Mai sunt mai puţin de două ceasuri până se închid urnele. Dacă încă nu ai
făcut-o, mai e ceva timp. Nu de alta, dar urmează cinci ani în care e posibil
să te simţi vinovat pentru jumătatea de oră pe care astăzi ai fi putut să o
dedici astăzi exercitării unui drept.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu