luni, 10 noiembrie 2014

Ce mi-aş dori de la un terapeut

Dacă eşti abonat la diverse reviste de specialitate sau pur şi simplu la câteva pagini Facebook ce popularizează articolele ştiinţifice probabil ai văzut de curând discuţia referitoare la miturile despre educaţie ce rămân pervazive în mentalul profesorilor de pretutindeni. De exemplu:

1. În jur de 70% dintre pedagogi cred că oamenii au o emisferă cerebrală dominantă.
2. 90% sunt convinşi că profesorul ar trebui să-şi adapteze stilul de predare la modalitatea preferată de învăţare a elevului – de ex. auditivă, vizuală sau kinestezică.
3. Încă se mai crede că folosim doar 10% din creier.
4. Un sfert din profesori cred că dacă nu bei minim 6-8 pahare de apă pe zi creierul tău se micşorează.

Să-ţi mai spun? Stai aşa să trag o duşcă, poate-mi mai creşte un lob. De fapt ia citeşte tu încă trei uite de-aici. Să nu crezi însă că sunt doar şapte. Cu puţin efort şi tu identifici altele, mai ales dacă mai ţii minte articolul despre miturile celor mai bune metode de predare şi învăţare. Cât despre neuromituri…Christian Jarret a realizat o colecţie impresionantă de credinţe bazate pe ignorarea, dar mai ales pe înţelegerea superficială şi defectuoasă a conceptelor din neuroştiinţă. Poate vrei să-ţi faci un cadou de Moş Nicolae…e devreme, dar nu strică să-i scrii din timp o scrisoare, îţi dai seama câte cumpărături are de făcut?

Cred că şi tu ţi-ai dori ca profesorii cărora le încredinţezi copilul, pe lângă cunoaşterea materiei pe care o predau, să aibă şi ceva cunoştinţe despre procesul de învăţare şi eficienţa metodelor pe care le folosesc. În Statele-Unite a demarat testarea a şase strategii ce par, conform multor studii, să funcţioneze, dar ale căror efecte au fost până acum prea puţin verificate în sala de clasă, unul dintre mediile cele mai propice aplicării lor susţinute.

Sinceră să fiu, multe dintre miturile profesorilor mi se par chiar nevinovate! Nu de alta, dar am un termen de comparaţie aş spune de cel puţin 10 ori mai îngrijorător, nu ştiu dacă prin efecte dar sigur prin magnitudinea ignoranţei: miturile psihoterapeuţilor.

Relaţia terapeutică pare a fi factorul cel mai important în succesul unei terapii. Aş spune că este o condiţie necesară, fără de care aproape că nu are sens să mergem mai departe. Ideea de a o transforma însă într-o condiţie suficientă este însă ea însăşi un mit sau o modalitate de (self) deception. Dacă aş merge la terapie m-aş aştepta ca terapeutul meu, pe lângă capacitatea de a intra în relaţie cu mine şi de a mă asculta cu empatie şi fără să mă judece, să posede şi cunoştinţele fundamentale despre ce se ştie la ora actuală despre cum funcţionează mintea. Prin urmare, să nu aud în timpul şedinţelor afirmaţii cum ar fi:

Soţul dumneavoastră are un complex oedipian nerezolvat.

În urma analizei desenului arborelui reiese că fiul dumneavoastră are o întârziere în dezvoltare, plus tendinţe depresive.

Oscilaţiile nivelului de prolactină indică o ambiguitate la nivel de asumare a maternităţii.

Tulburările de anxietate de care suferă mai mulţi membri ai familiei tale au la origine un secret transgeneraţional pe care ar fi bine să-l descoperiţi.

Problemele cu stomacul sunt cauzate de o metabolizare defectuoasă a emoţiilor.

Visul pe care l-aţi avut noaptea trecută trebuie interpretat pentru a desluşi mesajele din inconştient. Vă ajut eu imediat!

Îmi dau seama imediat când oamenii mint pentru că am citit mult despre limbajul corporal.

Mă opresc aici pentru că simt cum îmi ies din pepeni…la ce fel de pepeni te gândeşti? ăia care menţin emoţiile negative în subconştient!

Mi-aş dori aşadar ca psihologii (!!!) specializaţi în terapie să aibă deci cunoştinţe reale de…psihologie! Mă refer, bineînţeles, la psihologia actuală şi, dacă nu cer prea mult, la psihologia bazată pe dovezi. Aş vrea măcar să ştie dacă în prezent există sau nu dovezi pentru teoriile care le sunt atât de dragi. Atenţie! Nu spun nici măcar eu că dacă pentru ceva nu există încă dovezi înseamnă automat că respectivul fenomen nu există, dar poate ar fi onest să nu ne bazăm întregul proces terapeutic pe nişte mecanisme prezentate drept sigure, indubitabile, chiar evidente. Ca să nu mai zic că uneori există dovezi că teoriile respective sunt false, însă ele sunt fie necunoscute, fie respinse din start.

Relaţia terapeutică se bazează şi pe interes, curiozitate şi deschidere. Îmi doresc ca terapeutul să fie curios referitor la ce mi se întâmplă, interesat de gândurile şi emoţiile mele şi deschis la cât mai multe ipoteze de lucru. Cred însă că aceste calităţi, dacă se regăsesc în relaţia pe care o stabileşte cu mine, nu pot lipsi nici din modul lui de raportare la domeniul de studiu în care aspiră la statutul de profesionist. Cum să fiu sigură că e interesat de ceea ce-mi trece mie prin cap când constat că nu se sinchiseşte absolut deloc de psihologia cognitivă? Ce curiozitate să-i atribui cu privire la experienţele mele dacă observ că de când l-a citit pe Jung nu a fost curios să afle şi alte perspective asupra inconştientului? Cum să-l percep drept deschis când nu-şi pune la îndoială credinţele, nu este conştient de limitele teoriei sale şi a rămas fixat în nişte grile interpretative ce-mi distorsionează trăirile şi prin care mă direcţionează spre găsirea de legături fanteziste…chipurile fără a interveni el direct. 

Ţi se pare de exemplu că în acest dialog clientul a „descoperit” singur nişte conexiuni sau i-au fost induse?

- Deci aveţi prolactina fluctuantă, când prea multă când prea puţină. Este hormonul maternităţii (Pauză cu tâlc) Mi-aduc aminte când mi-aţi spus că ezitaţi să aveţi încă un copil. Mai ştiţi?
- Da,da…ah! înţeleg acum rezultatul acestor analize! Am avut un insight!

Clienţii au încredere în expertiza terapeuţilor (aşteptare firească!) şi sunt adesea neavizaţi, poate şi un pic vulnerabili şi dornici de sens, de explicaţii, de a înţelege ceea ce li se întâmplă. Unii ar putea spune chiar că o explicaţie oarecare tot e mai bună decât nimic dacă asta îi ajută pe ei să-şi scrie o poveste mai coerentă. Mă îndoiesc! Eşti un terapeut iresponsabil şi lipsit de etică dacă explicaţiile pe care le oferi drept fapte sunt nişte speculaţii ieftine depăşite sau nesusţinute de mai nimic în literatura de specialitate. Sigur, ca să fii conştient de asta ar fi nevoie să fii într-adevăr interesat, curios şi deschis. Să ai o anumită rezervă critică şi o îndoială sănătoasă faţă de ceea ce crezi că cunoşti, chiar şi faţă de ceea ce citeşti.

Apropo de lecturi…mi-ar plăcea să fie şi ele variate, ceea ce înseamnă că aş aprecia foarte mult să ştiu că ţi-au trecut prin mână şi, mai ales, prin creier, cărţi scrise din mai multe perspective. M-aş bucura să-i fi citit pe Jung şi Freud, doar că aş spera că nu te-ai oprit la ei cu lectura şi că ai putea să-mi spui atât ce consideri valoros cât şi ce consideri lipsit de importanţă sau îndoielnic în operele lor (da, aş fi suspicioasă şi dacă ai respinge toate ideile lor de-a valma). Iar dacă printr-o minune aflu că-ţi place şi literatura bună, pentru mine ar fi un indiciu că eşti pasionat de explorarea unor experienţe subiective complexe care, din motive obiective, reies mai puţin din cercetările ştiinţifice cantitative. Pe de altă parte, dacă nu ai timp să citeşti decât într-un domeniu limitat, aş prefera ca acesta să fie totuşi psihologia ştiinţifică din prezent şi nu psihanaliza sau terapia transgeneraţională.

Ca să vezi ce clientă „dificilă” aş fi, o să-ţi mai spun o aşteptare: mi-aş dori ca lecturile tale să rămână pe timpul şedinţelor undeva în backgound şi să fii atent la ceea se întâmplă efectiv în cabinet. Poate că tehnicile pe care le-ai învăţat nu vor fi eficiente în cazul meu sau ele nu sunt adecvate în orice context. Mă refer acum inclusiv la cele pentru care există dovezi cum că ar fi eficace. Din nou, discriminarea este esenţială. Dacă mă vezi tristă, uneori poate că funcţionează să mă înveţi mici trucuri cum ar fi cele derivate din embodied cognition şi celebrul creion ţinut între dinţi pentru a zâmbi şi a te înveseli. Alteori însă ar fi mai constructiv să discutăm despre „obligaţia de a fi fericit” ce s-a cam împământenit în mentalul colectiv (american şi nu numai) şi despre avantajul dezvoltării unei toleranţe crescute la „disconfortul” produs de emoţiile negative. Putem privi lucrurile dintr-o viziune mai largă decât cea oferită doar de psihologia pozitivă, doar de psihologia existenţialistă, doar de psihologia motivaţiei, doar de psihologia cognitiv-comportamentală sau doar de filozofie. Am putea, de ce nu, să le integrăm cumva?

Mi-ar plăcea să aud că există clienţi care îşi întreabă terapeuţii lucruri precum:

Ce dovezi există în sprijinul acestui complex oedipian?

Înainte de începe să-mi notez visele în fiecare dimineaţă, aţi putea să-mi spuneţi ce se cunoaşte în prezent despre semnificaţia lor? Şi dacă tot nu există dovezi că ar transmite nu ştiu ce mesaje relevante, nu aţi vrea mai bine să vorbim despre visuri, despre aspiraţiile şi planurile mele de viitor, la care mă gândesc atunci când sunt treaz?

Pe ce vă bazaţi când folosiţi încă teste proiective în evaluarea şi diagnosticul clinic? De ce presupuneţi o întârziere în dezvoltarea copilului meu în funcţie de cum a realizat desenul persoanei? (Şi cu atât mai bine dacă ar primi un răspuns informat, chiar dacă acesta ar fi: „cunosc validitatea redusă a testelor proiective, dar iau în calcul şi un studiu recent, publicat acum câteva luni, care atestă corelaţia între factorul g şi abilităţile de desen la copii, folosindu-se ca instrument tocmai testul desenului persoanei)

S-a demonstrat ştiinţific faptul că traumele sunt transmise transgeneraţional? (Un răspuns informat şi onest ar fi: Nu, sunt chiar mai multe dovezi împotrivă, cu toate astea există şi unele studii ce sugerează că nu e imposibil …studii realizate însă pe şoareci şi pe viermi :D).

Înainte de a pleca să-mi interoghez bunicii şi mătuşele despre aşa-zisele secrete din tinereţe îmi puteţi spune pe ce se bazează această teorie şi cu ce m-ar ajuta? Dar despre falsele amintiri de acum 60 de ani ce credeţi? Şi în definitiv dumneavoastră nu aveţi nici un secret? V-ar plăcea să vă viziteze un nepot zăpăcit de terapie care vă somează să-i spuneţi tot ca să înţeleagă el de ce are probleme cu somnul în ultimul timp?



Cred că ştii cum va fi etichetat un asemenea client. REZISTENT! Adică fuge de „auto-cunoaştere” şi apelează la mecanisme de apărare pentru a nu-şi explora vulnerabilităţile psihologice evidenţiate de un terapeut experimentat care visează mecanismele psihologice, le recunoaşte în jumătate de oră de terapie şi nu dă doi bani pe dovezi, dar primeşte o căruţă de bani pentru interpretări.

PS: rezistenţa clientului este mitul nr. 5 din articolul prezentat mai sus.  













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu