“Îl durea inima”, „Ironia lor era înţepătoare”, „Ceva s-a rupt în ea”, „Cuvintele
lui au rănit-o”, „Purta în suflet răni vechi ce nu s-au închis niciodată”,
„Avea inima frântă”, „Se simţea zdrobit”, „Amintirea lui o tortura”, „Îi venea
să se zvârcolească de durere”, „Privirea aceea i-a mai pus nişte sare pe rană”,
„A primit încă un junghi în inimă”, „Timpul le vindecă pe toate”, „mi-e foarte
dor de tine”…
Ai auzit şi tu (poate chiar folosit) expresii ce descriu suferinţa
psihologică în termeni identici cu cei ai durerii fizice. De această dată „înţelepciunea
populară” nu dă greş. Există circuite neurale ce se activează în ambele cazuri,
iar opioidele din clasa mu joacă de
asemenea un rol important, de aceea anumite analgezice s-au dovedit
surprinzător de eficiente atât în atenuarea simptomelor fizice cât şi în diminuarea
durerii psihologice.
Durerea (fizică) are două componente
separate: una senzorială (receptarea informaţiilor despre stimul la nivelul suprafeţei afectate) şi una
afectivă (senzaţia dezagreabilă de neplăcere, decodificată la nivel cerebral,
mai ales în cortexul cingulat anterior
dorsal (dACC) şi în insula anterioară). Sigur că noi nu le simţim ca separate,
ci unitar: o neplăcere localizată
într-o parte a corpului. Dacă însă ai avea leziuni în cortexul cingulat
anterior te-ai găsi în situaţia greu de înţeles de ceilalăţi oamei în care simţi că te-ai înţepat în deget sau că
te-ai ars cu apă fierbinte, dar nu te deranjează. Invers, disfuncţii la nivelul
regiunilor care procesează informaţia senzorială te împiedică să localizezi
durerea dar, pentru că ai dACC-ul întreg, o resimţi ca pe o stare intensă de
neplăcere. Ultimul caz este asemănător cu procesarea durerii emoţionale, unde
avem componenta afectivă susţinută de activarea acelui cortex cingulat anterior
implicat în suferinţa fizică. Sunt studii ce indică totuşi că inclusiv
componenta senzorială ar fi comună: participanţii cărora li s-a indus retrăirea
unei despărţiri dureroase prin privirea fotografiei foştilor parteneri au
înregistrat activitate crescută atât în dACC (componenta afectivă) cât şi în
regiunile alocate componentei senzoriale.
Aceste descoperiri au dus la formularea unor ipoteze, în prezent parţial
confirmate: indivizii care sunt mai sensibili la una dintre cele două forme ale
durerii sunt în general mai sensibili şi la cea de-a doua, iar anumiţi factori
ce cresc sau descresc durerea fizică/ emoţională au efecte şi asupra
celeilalte. Dacă eşti foarte responsiv să zicem la durerea termică sunt şanse
mai mari să reacţionezi intens şi când eşti rănit de un prieten (oare dacă te
antrenezi să-ţi creşti toleranţa la temperaturi scăzute se modifică şi cea la durerea
emoţională?).
De analgezicele chimice ce acţionează într-o oarecare măsură şi asupra
suferinţelor psihologice am amintit deja. Ce crezi, merge şi invers? Un factor
ce atenuează durerea emoţională ar putea fi eficace şi în cazul celei fizice?
Se pare că da. Dar despre ce factor vorbesc? Suportul social, fireşte. Suferinzii de diverse afecţiuni care-i au
alături pe cei dragi raportează o intensitate a simptomelor mai scăzută decât
cei ce nu beneficiază de acelaşi sprijin afectiv (chiar dacă sunt îngrijiţi
corespunzător), se refac mai repede şi au o speranţă de viaţă mai bună.
Dacă ai un copil şi ai mers cu el la vaccin (l-ai vaccinat, da? :P) probabil nu a fost un drum prea plăcut, mai
ales dacă ştia ce-l aşteaptă şi a început să plângă în hohote că-i e frică, că
nu vrea, că o să-l doară. Ar fi o greşeală să-i spui pe un ton iritat că nu are
motive să plângă, că e o nimica toată şi că ar face bine să înceteze. Prin
această reacţie îi respingi trăirile şi, implicit, îl faci să sufere şi
emoţional, ceea ce-i va amplifica suferinţa fizică din timpul vaccinului. Mult
mai natural şi mai liniştitor este să-l ţii pur şi simplu de mână. Îl va durea
mai puţin şi înţepătura.
Într-un studiu coordonat de S. Master, un grup de femei angajate în relaţii
stabile şi satisfăcătoare au participat la un experiment ce implica durerea
prin stimularea termică - adică li s-a cerut să stea cu braţul în apă foarte
rece. Au existat patru condiţii experimentale: au ţinut în mână un obiect
neutru (de exemplu o minge mai mică), au
fost însoţite de partenerii de cuplu care le-au ţinut de mână, un străin
(experimentatorul) le-a ţinut de mână şi, în ultima, au privit fotografia iubiţilor. De fiecare dată au apreciat, pe o
scală numerică, cât de neplăcută fost
senzaţia experimentată.
Da, te-ai gândit bine! Atunci când au fost în contact fizic cu persoana
iubită femeile au raportat cel mai scăzut nivel de durere, spre deosebire de
celelalte două condiţii. De ce doar celelalte două? Pentru că, puţin
contraintuitiv, un efect semnificativ a fost obţinut şi când au privit poza,
aceasta activându-le reprezentări ale sprijinul emoţional al partenerului.
Nu cred că surprinde pe cineva faptul că atingerile, îmbrăţişările şi
mângâierile sunt plăcute, consolatoare, chiar vindecătoare. Ca bebeluş ai asociat încetarea unei suferinţe fizice
cu momentul acela când mama venea la tine, te lua în braţe şi descoperea între
timp şi cauza plânsetelor tale. Prezenţa unei persoane semnificative a fost
vitală când erai mic şi dependent de cineva pentru a-ţi satisface nevoile, iar,
dacă e să ne luăm după teoria ataşamentului, acea primă relaţie, dacă a fost good enough, ţi-a permis ulterior să
stabileşti legături armonioase (sau periculoase :P) şi cu alţi oameni. Sigur că
oamenii te rănesc uneori, dar tot ei sunt şi cei care te alină.
(Într-un fel e puţin paradoxal faptul
că antidotul unei dureri emoţionale provocate de interacţiunile sociale este
tocmai…suportul social).
Când eşti trist, descurajat sau speriat îţi doreşti de la cei dragi nu neapărat
sfaturi, sugestii sau cine ştie ce soluţii salvatoare cât să fie lângă tine, să
te strângă în braţe sau să te lase să plângi pe umărul lor, în tăcere. Aceleaşi
gesturi de afecţiune atenuează, atât cât se poate, chiar şi durerea fiziologică
şi sunt deseori cel mai bun balsam de pus
pe rană, poate chiar mai bun decât Tyenolul, algocalminul sau codeina. Sigur, când nu sunt prezenţi poţi încerca şi cu o fotografie, o amintire, o reprezentare mentală...
PS1: Bărbatul din poză nu este partenerul meu!
PS2: Nici femeia!
PS3: Au totuşi şi ei rolul lor! (ştii care?)
Pai am cercetat. Ambele sunt picturi ale lui Edward Hopper, prima imagine se numeste Morning Sun, 1952 iar a doua Nighthawks, 1942. In ambele situatii artistul exprima experienta umana a izolarii intr-un peisaj urban. In ambele situatii par ca cei doi experimenteaza dezolarea si cum o percep, cum o constientizeaza. In prima situatie, femeia mediteaza (consolare cu o reprezentare mentala?), iar in a doua, barbatul pare ca se consoleaza cu o fotografie. Nu stiu daca am nimerit! dar cred ca ei incearca sa se consoleze singuri, fara suport social?
RăspundețiȘtergere:) Da, sunt picturile lui Edward Hopper. Interpretarile si sensurile sunt multiple, chiar personale. Imaginile s-au folosit intr-un experiment ce urmarea activarea unor zone din creier in momentul cand participantii sunt expusi la stimuli ce sugereaza izolarea sociala fata de stimuli neutri sau ce indica acceptarea (picturi de Renoir). S-au constatat la fMRI diferente in activitatea cerebrala in functie de sensibilitatea subiectilor la respingere. Am inclus si eu picturile, dar nu am putut sa duc mai departe "experimentul" in lipsa metodologiei necesare :P Un alt articol foarte bun pe tema respingerii gasesti aici: http://www.psychologytoday.com/articles/200706/dumped-not-down
RăspundețiȘtergere