luni, 8 septembrie 2014

La o cafea cu acid DHA, pe o bază evoluţionistă

Într-una din serile trecute am luat o pauză de la lecturile de economie comportamentală şi am ieşit în oraş la o cafea. Cu un prieten care m-a antrenat într-o conversaţie inteligentă. Mult prea inteligentă după gustul meu! Nu te grăbi cu interpretările! Îmi plac persoanele inteligente...cu două condiţii: să nu fie simultan de sex masculin şi în imediata mea apropiere. Da, aş fi preferat ca interlocutorul meu (a cărui inteligenţă deja o măsurasem anterior) să se prostească brusc şi să bălmăjească platitudini în timp ce eu îl priveam binevoitoare şi mai sorbeam câte o gură de cafea. Ar fi fost un indiciu că mă găseşte atrăgătoare.

Interacting With Women Can Impair Men’s Cognitive Functioning. Este titlul unui articol din 2009 publicat în Journal of Experimental Social Psychology. Unul dintre autori povesteşte cum i-a venit ideea să testeze ipoteza de mai sus. Cu ceva ani în urmă a păţit-o pe pielea lui -adică pe propriul cortex prefrontal: se conversa cu o tânără pe care încerca să o impresioneze şi când aceasta l-a întrebat unde locuieşte a rămas mut, constatând cu groază că nu este în stare să-şi amintească adresa, nici măcar numele străzii. Cu siguranţă a fost o experienţă jenantă, dar măcar i-a dat ideea unui nou subiect de cercetare: a chemat 40 de subiecţi de sex masculin în laborator, le-a administrat o sarcină cognitivă (2 back, dacă ştii la ce mă refer), apoi i-a trimis cică într-o pauză, unde fiecare a fost preluat de un complice, fie de sex masculin fie de sex feminin. Au purtat o scurtă discuţie cu aceştia, după care au revenit în laborator şi au reluat sarcina cognitivă. A, cei care au interacţionat cu femei au mai răspuns la două întrebări suplimentare: cât de atrăgătoarea li s-a părut persoana din pauză şi dacă au încercat (ei, subiecţii) să-i facă acesteia o impresie cât mai bună.

După cum ai dedus deja (dacă nu te-ai zăpăcit între timp), participanţii ce nimeriseră pe „mâna” complicilor de sex feminin au scrântit-o rău de tot (nu mâna): au obţinut rezultate semnificativ mai proaste în partea a doua a sarcinii cognitive. Efectul a fost şi mai puternic când femeia cu care interacţionaseră fusese percepută drept (foarte) atragătoare. Explicaţia ar fi că, aflaţi lângă o femeie frumoasă, bărbaţii îşi irosesc resursele cognitive (limitate! :P) pe strategii de auto-prezentare, astfel încât le rămâne prea puţină memorie de lucru disponibilă pentru o sarcină de tip n back, nu tocmai recompensatoare şi relevantă în momentul respectiv.

Certainly, leaving a favorable impression on an opposite-sex partner may not always be easy. Impression management requires careful monitoring and modifying of one’s own behavior to optimize the overall impression an individual wants to make on the interaction partner, making it an effortful and cognitively demanding endeavor. In line with the self-regulatory resource model, which states that cognitive control (for exerting self regulation) relies on a limited resource, they demonstrated that attempts in self-presentation subsequently led to impaired self-regulation.

Înţelegi acum de ce am fost uşor descumpănită de inteligenţa rămasă intactă a partenerului meu de discuţii. Despre ce mi-a vorbit? Despre copii! Iar tragi concluzii pripite, unde-ţi este sistemul 2, cel însărcinat cu raţionamente? M-a întrebat dacă am auzit de o posibilă explicaţie biologică în sprijinul teoriei (foarte controversate de altfel, nu subscriu la ea!!) conform căreia primul copil ar fi mai inteligent decât următorul/ următorii. Cică pe motiv de acid docosahexaenoic (DHA, un anumit tip de omega 3), foarte important în sarcină, deoarece contribuie la dezvoltarea creierului copilului. Corpul femeii are depozite de DHA în anumite părţi ale sale...în special pe şolduri şi pe coapse, nu şi în grăsimea de pe abdomen. Acel vestit raport talie-şolduri (ideal  mai mic de 0,7) ar fi un indiciu de fertilitate, iar bărbaţii preferă instictiv o parteneră slabă (BMI în jur de 20), dar cu forme, adică silueta tip clepsidră, cu talia cât mai subţire şi ceva ţesut adipos distribuit strategic în locurile deja amintite. Rezervoarele de DHA se refac încet, aşa că în cazul unei a doua sarcini este posibil ca fătul să beneficieze de mai puţine resurse (le-a halit frăţiorul mai mare) şi să nu atingă acelaşi nivel de dezvoltare cognitivă precum primul.

Sinceră să fiu, nu am apucat să mă documentez temeinic pe acest subiect, deocamdată ia-o ca pe o teorie pur speculativă (mi-am somat totuşi interlocutorul să-mi dea şi o sursă). Am fost mult prea preocupată să încerc să pătrund în mintea lui şi să înţeleg de ce a adus vorba, atât de coerent pe deasupra, tocmai despre waist-hip-ratio. (Se pare că un WHR scăzut corelează pozitiv şi cu abilităţile de mind-reading). Doar nu era un apropo subtil că nu aş avea suficient acid DHA pentru ca el să-şi piardă minţile şi teoriile? Pentru că pot fi subiectivă şi indulgentă cu mine când mă uit în oglindă, am cotrobăit prin toată casa după un centimetru cu care să mă măsor. Nu am găsit decât o riglă! Las’ că mă răzbun eu! Data viitoare când mă mai invită cineva în oraş o voi strecura şi pe ea în poşetă! (În caz că te gândeşti acum la ce cred eu...felicitări! înseamnă că te-ai prostit de tot la cap!).





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu