Mark Twain a fost un scriitor american extrem de îndrăgit de contemporani
pentru umorul şi buna dispoziţie aproape continuă. Era, de asemenea, şi foarte
inteligent. Ca să-i înveţe pe copiii săi succesiunea regilor Angliei folosea
metoda Loci, arătându-le cum sa asocieze fiecare perioadă istorică cu o anumită
porţiune din aleea pe care se plimbau zilnic (ştii tehnica, nu?). Mult înainte
ca Ryan şi Deci să elaboreze teoria motivaţiei, Mark Twain deja descoperise „a
great law of human action, namely, that in order to make a man or a boy covet a
thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain”. Şi nu doar
să faci un lucru să pară greu de obţinut, ci să-l prezinţi ca pe o joacă în loc
de muncă. Aşa cum a făcut Tom.
În capitolul doi, Tom Sawyer este pedepsit de mătuşa Polly să vopsească în
alb (white-wash) „douăzeci şi şapte
de metri de gard, de doi metri şi jumătate înălţime”.
Era o dimineaţă frumoasă
de duminică, „pretutindeni nu vedeai decât chipuri voioase, peste tot domnea
primăvara, văzduhul era plin de mireasma salcâmilor în floare.” O duminică
numai bună să te joci cu prietenii, dar bietul Tom se uita descumpănit la gard
şi la bidinea şi „întreg peisajul se posomorî şi o adâncă melancolie îi
întunecă sufletul”.
Începu să muncească cu inima grea şi cu gândul la tovarăşii
lui de joacă ce urmau să treacă indiferenţi şi chiar zeflemitori pe lângă el .
Se gândi chiar să-i plătească pentru a-l ajuta, dar nu avea suficienţi bani. Şi
atunci îi veni o idee „năstruşnică, măreaţă”. Apucă iar bidineaua şi se prefăcu
extraordinar de entuziasmat de vopsitul gardului, atât de entuziasmat încât
iată ce se întâmplă când când apăru primul copil, Ben:
„ - Ce e, şefule? Te-a pus la treabă?
- A, tu erai, Ben? Nici nu te văzusem.
- Ştii? Eu mă duc la scăldat...
Sâc!... Ce-ai mai vrea şi tu, te cred!....Ori te pomeneşti că-ţi
place mai bine să dai cu bidineaua?....Sigur, tu te dai în vânt după muncă,
mie-mi spui!
Tom îl privi o clipă lung, apoi spuse:
- Ce, tu zici că asta-i muncă?
- Da' ce-i?
Tom se apucă iar de văruit. Mai dete de două-trei ori cu bidineaua, apoi
răspunse nepăsător:
- O fi, n-o fi... eu atâta ştiu,
că-mi place.
- Fugi d-aci... nu cumva vrei să te cred?
Tom văruia înainte de zor.
- Cum să nu-mi placă? Da' ce zici tu,
că în fiecare zi îţi pică norocul să văruieşti un gard ca
ăsta?
Iată că lucrurile apăreau într-o lumină cu totul nouă. Ben încetă brusc să
mai ronţăie mărul.
Tom plimba graţios bidineaua în sus şi-n jos, se dădea câte un pas înapoi,
ca să vadă efectul, mai migălea pe ici,
pe colo, îşi privea din nou opera, iar Ben - Ben îi urmărea fiece mişcare, din
ce în ce mai îngândurat. Nu trecu mult
şi, nemaiputându-se stăpâni, zise:
- Mă Tom, lasă-mă să văruiesc şi eu
niţel! (…)
- Cum, Ben, crezi că eu nu vreau să te las?....Vreau, mă Ben, zău că vreau...
da' tuşa Polly...
uite, ca să vezi, a vrut Jim să văruiască gardul, nu i-a dat voie; şi Sid a
vrut să-l văruiască, şi nici lui nu i-a dat voie. Tu nu vezi că nu pot? Nu pot
şi gata. Dacă te las să-l văruieşti şi se întâmplă vrun bucluc, ce mă fac, ai? Spune şi tu!
zic... Nu, zău, Ben, nu se poate, mi-e frică.
- Îţi dau tot măru'”
Şi uite-aşa îi convinge Tom pe toţi copiii să renunţe să se ducă la scăldat
şi să-şi petreacă duminica vopsindu-i gardul. Ba îi mai oferă cu toţii şi resursele
lor pentru acest neasemuit privilegiu.
Ce face Tom în timp ce băieţii trudeau
şi năduşeau? „Artistul scos la pensie şedea pe un butoi din apropiere, la umbră, bălăbănindu-şi
picioarele, molfăind din măr şi urzind planuri cum să mai prindă în laţ şi pe alţi proşti. Se găsiră
destui; una-două răsărea câte un băiat.”
Concluzia capitolului?
„Tom spunea că, la urma urmei, lumea nu era chiar aşa de plicticoasă.
Descoperise fără să ştie că pentru a face pe om să dorească un lucru, fie că-i
bărbat în toată firea, fie că-i băieţaş, trebuie să-i înfăţişezi acel lucru ca greu de obţinut.
Dacă ar fi fost un filozof mare şi înţelept, de pildă ca scriitorul acestei
cărţi, ar fi învăţat de pe urma întâmplării de mai sus că muncă înseamnă ceea ce eşti
nevoit să faci, iar joc—ceea ce nu eşti nevoit să faci. Ar fi înţeles mai
uşor de ce acela care face flori de hârtie sau cel care învârte cu piciorul o
roată înseamnă că munceşte, pe când acela care dărâmă popice sau cel care suie
Mont-Blanc-ul se cheamă că se distrează. Există gentlemeni bogaţi, în Anglia,
care mână poştalioane cu patru cai, treizeci până la cincizeci de kilometri pe
zi, în toiul verii, fiindcă această plăcere este neaccesibilă oamenilor de
rând: îi costă o mulţime de bani; dar dacă
ar primi leafă pentru treaba asta, s-ar chema că sunt puşi să muncească şi
atunci s-ar lăsa repede păgubaşi.”
Pentru că întâmplător este duminică şi acum când scriu acest articol m-am
gândit că a-ţi spune povestea lui Tom ar fi mai plăcut decât să-ţi povestesc
experimentele realizate de Deci şi Ryan sau Lepper şi Greene. În plus, mi-era
şi mie mai uşor să-l citez direct pe Mark Twain decât să-ţi descriu cum copiii
care au primit recompense pentru desenele pe care le realizau în clasă şi-au
pierdut în două săptămâni interesul pentru activitate şi au petrecut mult mai
puţin timp desenând în comparaţie cu cei care nu au primit nicio răsplată şi au
continuat să se joace cu creioanele, motivaţi intrinsec de plăcerea de a desena.
„Efectul Tom Sawyer” este
prezentat şi în cunoscuta carte a lui Daniel Pink, tradusă şi în limba română,
„Drive. Ce anume ne motivează cu adevărat”. Acest principiu al motivaţiei umane
poate fi folosit cu succes în educaţie, lucru pe care părinţii nu-l înţeleg
atunci când îşi plătesc sau mituiesc copiii să ia note mari sau să-şi facă
temele la matematică (Dacă termini toată
culegerea îţi ia tati un telefon nou). Şi managerii ar avea câte ceva de
învăţat şi ar putea renunţa la recompense extrinseci şi stimulente financiare
(altele decât salariul) cum ar fi bonusurile pentru a-i recompensa pe angajaţii
care au îndeplinit un proiect, mai ales dacă acel proiect era unul creativ. La următorul proiect e posibil
ca aceştia să nu mai lucreze cu la fel de multă plăcere întrucât devine mai
puţin o ocazie de a-şi manifesta calităţile şi abilităţile şi mai mult o
sarcină impusă, pentru care primesc bani. În cazul unor activităţi rutiniere situaţia se schimbă puţin pentru că motivaţia
intrinsecă nu apare şi atunci e nevoie de ceva extern pentru a duce la bun
sfârşit sarcinile. Bine, şi mai ingenios ar fi să transformi orice activitate
de rutină într-un joc care-ţi face plăcere, exact cum a reuşit Tom să-i
convingă pe copii că datul cu bidinea la un gard este suprema delectare în
timpul lor liber.
Relaţia între atitudini, preferinţe şi comportament nu este una simplă, ba
adesea este chiar contra-intuitivă. Dacă cineva i-ar fi întrebat pe copii
sâmbătă dacă le place să vopsească garduri, cu siguranţă ar ţipat cât îi ţineau
plămânii „Nuuu!” Duminică seară, după ce Tom i-a determinat pe toţi să o facă,
răspunsul s-a schimbat în „Da, ne-am distrat de minune!”. Există multe explicaţii
psihologice, cea mai relevantă cred că e mecanismul
disonanţei cognitive. Tom i-a convins pe băieţi să muncească în locul lui
şi să-i cedeze şi merele pentru asta. În mintea lui Ben apar seara două credinţe
aflate în tensiune: „Vopsitul gardului e o îndeletnicire plictisitoare” şi
„Astăzi în loc să mă duc la scăldat am vopsit un gard şi i-am dat lui Tom mărul
meu ca să mă lase să o fac”. De fapt e mult spus că apar amândouă în mintea
lui; disonanţa este o stare foarte neplăcută, aşa că se pun în mişcare procese
psihice de reducere a ei, ce rămân undeva în laboratorul intern şi nu ajung în
conştiinţă. Efortul trebuie justificat într-un fel. „Mi-a plăcut la nebunia să
vopsesc gardul lui Tom, mă duc şi mâine” este rezultatul ce iese din laborator şi
pe care Ben şi-l însuşeşte la nivel conştient. Tocmai şi-a descoperit o nouă
preferinţă. De acum îi place să
vopsească garduri, ba chiar bag mâna-n foc că ţi-ar putea furniza şi motive
pentru care activitatea e una de mare angajament. În acelaşi mod oamenii se
auto-conving de numeroase lucruri, cum ar fi că le place să facă ore
suplimentare când de fapt vor să-i facă şefului pe plac sau că vacanţa de 2000
de euro a meritat fiecare bănuţ.
Motivaţia intrinsecă şi efectul Tom Sawyer sunt nişte atuuri extraordinar
de preţioase pentru cel care le cunoaşte şi, mai ales, pentru cel care le
foloseşte. Tocmai de aceea ele pot fi utilizate atât în scopuri nobile pentru
beneficiar, cât şi în scopuri mai puţin nobile, în propriul interes. Există şi
o zonă gri, sau chiar mai multe zone gri, atunci când creezi în cineva o
motivaţie „intrinsecă” care înainte nu exista. Politica „nudge-urilor” poate fi un exemplu în acest sens prin acea arhitectură a alegerilor…celorlalţi!
Recunosc imediat beneficiile lor (adesea salvează vieţi – vezi formularele
pentru donarea de organe), iar din punct de vedere utilitarist sunt absolut
îndreptăţite. Cu toate astea am şi mari reţineri, probabil pentru că preţuiesc
prea mult anumite valori pe care
arhitecţii alegerilor le minimalizează şi le scot din discuţie atunci când se
folosesc de slăbiciunile oamenilor pentru a le influenţa alegerile, chiar dacă
respectivele alegeri par a fi sau chiar sunt spre binele lor.
În cazul lui Tom din poveste, griul nu prea există. După ce i-a păcălit pe
copii să vopsească gardul, el s-a retras la umbra unui copac să le mănânce
merele. Pentru că îmi place să intru în poveştile pe care le citesc, am făcut
un exerciţiu de imaginaţie. Oare ce aş fi făcut eu dacă stăteam pe uliţa lui
Tom şi aş fi fost martora scenei? Mă şi văd îndreptându-mă spre copii şi
spunându-le „Măi, voi aţi luat-o razna? De când vă place vouă să vopsiţi
garduri? Ia hai să mergem la scăldat şi vă spun pe drum o poveste despre disonanţa cognitivă şi self-deception”. Nu l-aş fi uitat nici
pe Tom şi m-aş fi pus pe croncănit:
„Vecine, te-am prins cu cioara
vopsită! Păi dacă aveai nevoie de ajutor, de ce nu ai spus măi aşa? Crezi că
era singura modalitate de a-i motiva pe băieţi? Când mă întorc de la scăldat
îţi povestesc şi ţie cum mecanismele recompensei se activează în creier şi
atunci când faci o faptă bună pentru cei din jur. Te-ai gândit că în loc să-i
păcăleşti pe copii ai fi putut folosi un alt motivator extrem de puternic, şi
anume prietenia? Poate şi sinceritatea? Ştii, oamenii
cooperează, se ajută între ei şi fac lucruri bune din compasiune, empatie, din dorinţa
sinceră de a atenua suferinţa celorlalţi şi de a-i vedea ceva mai fericiţi.”.
Nu, nu asta aş fi făcut! Cel mai probabil aş fi tăcut din plisc, puneam mâna pe bidinea, vopseam
gardul, ba treceam şi la casă dacă era nevoie. Aş fi simţit însă şi ceva
disonanţă cognitivă în tot acest timp, adică aş fi fost conştientă de motivele
acţiunilor mele şi în acelaşi timp destul de sceptică în privinţa motivelor cel
puţin obscure ale lui Tom.
Hai că ne-am cufundat prea mult în universul ficţional al lui Mark Twain.
Acolo motivaţiile erau simple, în timp ce în situaţiile din realitate este mult
mai mult gri. Un gri pe care, dacă
nu-ţi place, îl poţi totuşi spăla cu o găleată-două de vopsea albă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu