Efectul Tom Sawyer nu i-a
plăcut doar lui Daniel Pink, ci şi lui Dan Ariely, care s-a hotărît să încerce
ceva asemănător cu studenţii lui.
Într-o zi şi-a început cursul de psihologie într-un mod inedit…citind o
poezie. Un fragment superb din Walt Withman, „Leaves of grass”. Dacă mai devreme am
parcurs împreună povestea lui Mark Twain, hai să ne delectăm şi cu versurile
recitate de Dan, pe care le-a inclus şi în articolul „Tom Sawyer and the Construction of Value”:
Whoever you are, holding me now in
hand,
Without one thing, all will be
useless,
I give you fair warning, before you
attempt me further,
I am not what you supposed, but far
different.
Who is he that would become my
follower?
Who would sign himself a candidate
for my affections?
The way is suspicious—the result
uncertain, perhaps destructive;
You would have to give up all else—I
alone would expect to be your God, sole and exclusive,
Your novitiate would even then be
long and exhausting,
The whole past theory of your life,
and all conformity to the lives around you, would have to be abandon’d;
Therefore release me now, before
troubling yourself any further—Let go your hand from my shoulders,
Put me down, and depart on your way.
După ce a terminat de citit i-a informat pe studenţi că intenţionează să
organizeze o serie de lecturi publice. Mai târziu, jumătate dintre ei au fost
întrebaţi dacă ar veni să-l asculte în condiţiile în care ar trebui să
plătească 10 dolari, ceilalţi dacă ar veni în cazul în care vor fi ei plătiţi cu 10 dolari. La sfârşit li s-a spus tuturor că se pot prezenta gratis.
Lectura publică a avut loc. Doar 9% dintre cei întrebaţi ce sumă ar plăti
au venit ştiind că evenimentul e gratuit, în comparaţie cu 49% din cei cărora
li se induseseră ideea că ar trebui să plătească ei pentru asta. Experienţa
iniţială fusese identică pentru toţi. Toţi ascultaseră aceleaşi versuri!
Întrebarea primită, prin modul de formulare, le-a modificat însă experienţa.
Din moment ce s-a sugerat că li s-ar oferi bani pentru participare, pesemne va
fi o experienţă neplăcută şi plictisitoare. Invers, o experienţă pentru care ar
fi nevoiţi ei înşişi să scoată nişte bani din buzunar trebuie că este plăcută
şi interesantă.
Asemenea experimente pun la îndoială credinţa că alegerile noastre sunt
determinate de atitudini stabile, valori şi preferinţe clare. De multe ori
variabilele contextuale (emoţii, context sau stimuli din mediu) sunt cele care
ne împing într-o direcţie, determinându-ne să acţionăm într-un anumit fel.
Ulterior preferinţa este inferată din comportamentul amintit astfel încât
coerenţa internă să fie salvată. Schema de mai jos surprinde a) modelul clasic
în care preferinţele duc la un comportament şi b) modelul propus de Dan Ariely
şi Michael Norton, unde relaţia este…cum să-i spun? It’s
complicated!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu