Te-ai nascut dintr-o intamplare sau, mai bine spus, datorita (sau din
cauza?) unui lant de intamplari. Printr-un concurs de imprejurari. Venirea ta
pe lume a fost un accident, indiferent daca parintii tai te-au dorit in noaptea
in care ai fost conceput, erau beti (se poate si cu apa rece sau cu dopamina),
nu s-au gandit la consecinte sau nu au avut metode de contraceptie la indemana.
Poate ca isi doreau un copil, dar in mod sigur nu pe tine in mod special, nu
cumva macar unul dintre ei ar fi preferat ca tu sa fii de sexul opus? sau sa
semeni mai mult cu el/ea? In fine, s-au impacat cu soarta, nevoiti fiind sa isi
reduca disonanta cognitiva recurgand la diverse rationalizari („Mai devreme sau
mai tarziu tot faceam si un copil, bine ca voi fi o mama tanara”, „Fata/ baiat,
sanatos sa fie”, „Nu are ochii mei, dar parca gleznele sunt de la mine” etc.)
Ai inteles la un moment dat si ca nu exista o fiinta supranaturala care sa
ordoneze universul si sa se ingrijeasca de viata ta. Mai mult, universul a
existat bine mersi si inainte sa te nasti tu si va continua sa existe ceva timp
dupa ce tu vei muri (iar moartea este, desigur, un eveniment definitiv). Si
daca nu te-ai fi nascut nu era absolut nicio problema. Pentru nimeni! Parintii
tai ar fi avut un alt copil pe care l-ar fi iubit la fel de mult, sotia ta ar
fi facut altui barbat declaratiile alea inflacarate pe care le auzi tu acum.
Da, copiii tai nu ar fi existat (sotia ta si acel barbat aveau acum un alt set
de progenituri), dar nici de ei nu s-ar fi sinchisit nimeni. Si asta este
valabil oricine ai fi. Daca Beethoven, Cristofor Columb sau Einstein ar fi fost
avortati sau decedati de mici nimeni nu le-ar fi simtit lipsa. Pentru ca nimeni
nu s-ar fi gandit ca ei ar fi putut exista. America ar fi fost descoperita in cele
din urma de altcineva, la fel si teoria relativitatii, cat despre simfonia a
noua …ar fi lipsit la fel cum lipseste si cea de-a zecea, pe care Beethoven nu
a mai apucat sa o compuna.
Existenta ta nu are asadar un scop sau un sens prestabilit. Este, dintr-un anumit punct de vedere, anodina si
superflua. (Am folosit neologisme ca sa atenuez impactul, cat cauti in
dictionar anxietatea se disipeaza...ups!) Ce ai putea concluziona de aici? Ca nimic din ce faci nu conteaza? Ca nu are importanta cum iti traiesti viata? Ca e
totuna daca faci X sau faci Y? Daca nasterea ta a fost doar un accident si
intr-o zi vei muri, iar la scurt timp dupa aceea (ce inseamna cativa zeci de
ani?) vor muri si copiii si nepotii tai si toti cei care isi mai aminteau de
tine, decurge de aici ca viata ta a fost lipsita de sens? Absurdul se naste din
nepotrivirea dintre dorinta ta de gasi un sens (obiectiv, existent in
realitatea exterioara) si lipsa de sens a universului. Intalnirea cu Absurdul nu este chiar cel mai
confortabil lucru care ti se poate intampla si cu atat mai putin convietuirea
cu el (it’s a keeper! adica odata ce
l-ai cunoscut nu prea mai exista cale de intoarcere, poate doar o iesire de
urgenta- vezi mai departe). In fata acestui absurd, oamenii, spunea
Kierkagaard, au trei solutii: sinuciderea, religia si acceptarea lui. Sinuciderea ar fi cea mai importanta
problema a filosofiei; dar hai sa fim seriosi, ai auzit tu de cineva care sa-si
fi pus capat zilelor in urma unui proces deliberativ de natura pur filosofica?
Nu, cel mai probabil suferea de depresie sau/ si trecea printr-o perioada
dificila, resursele personale de coping (ce termen fancy, nu?)
dovedindu-se insuficiente (Hm...dar daca ceea ce numim noi depresie este uneori
o constientizare a lipsei de sens sau o consecinta a anxietatii existentiale in
fata absurdului?). Religia este un
drog eficient si un bun anestezic, doar ca presupune indiferenta fata de ceea ce
este plauzibil, fata de cea mai buna ipoteza. Si, chiar presupunand ca Dumnezeu
ar exista, spune-mi repede care este sensul vietii stabilit de El? Ah, am
uitat! Crede si nu cerceta, incurcate sunt caile Sale, nu conteaza ca nu stii
care este sensul, stie El mai bine si asta iti este de ajuns. Iti dai seama ca
daca adopti aceasta pozitie devii un simplu instrument prin care o alta fiinta
(divina, whatever) isi realizeaza
propriile scopuri misterioase? Religia este o abdicare: renunti la libertate,
la ratiune, la sansa de a trai o viata cat de cat autonoma (mai e si
societatea, cu legile si regulile sale), toate astea in schimbul unui iluzoriu
confort existential. Nu stiu, poate ca este un targ bun pana la urma, dar cum
faci sa iti anihilezi in halul asta gandirea critica si rationamentele logice?
Daca sinuciderea si religia pica, ramane acceptarea
absurdului si a faptului ca nu exista un sens inerent in lumea externa.
Acum ce faci? Incerci sa gasesti un sens personal, ba chiar esti incantat ca ai
aceasta unica posibilitate, de a fi artizanul propriilor scopuri? Ai ales optiunea existentialista. Nu mai
incerci nimic, esti convins ca orice sens pe care l-ai putea gasi este lipsit
de fundament, relativ, o constructie artificiala si neintemeiata, prin urmare
rizibil si lipsit de valoare. In caz ca nu ai recunoscut pozitia (filosofica!),
este vorba de nihilism. Ar mai fi o
varianta: nu ai nevoie de sens, nu crezi ca el exista, dar nici ca trebuie
cautat, insa viata ti se pare un lucru bun in sine, ce merita traita pur si
simplu, for its own sake. (Nu stiu carui curent filosofic s-ar
circumscrie aceasta ultima optiune, cred ca imprumuta din primele doua si mai
ia cate ceva din pozitivismul logic).
Cum ti se pare rationamentul „nasterea mea a fost o intamplare, un accident
din univers, iar universul este lipsit de sens, deci viata mea nu are sens?”
Julian Baggini considera ca este un caz de „eroare genetica” („genetical fallacy”): un
rationament defectuos prin care iti imaginezi ca originea unui lucru sau a unei
idei determina in mod necesar starea actuala a lucrului sau ideii respective.
Cuvantul „generos” provine din latina si insemna „de origine nobila”, sens care
nu s-a pastrat si este foarte departe de intelesul din prezent. Hainele au fost
create de stramosii nostri pentru a se proteja de frig, astazi insa nu vezi
nici vara oameni mergand dezbracati pe strada. In plus, numeroase inventii s-au
„nascut” din intamplare: penicilina, zaharina, cuptorul cu microunde,
artificiile, razele X sau chiar hartiutele alea post-it, care se vor
dovedi foarte utile peste cativa ani, cand stadiile avansate de dementa nu ne
vor permite sa ne amintim singuri lucruri banale, cum ar fi ca oala cu ciorba
se afla mai degraba in frigider decat in sifonier - daca a avut altcineva grija
sa o puna la locul ei, evident!. Bineinteles ca de multe ori originea explica
starea actuala, dar relatia nu este atat de directa pe cat credem, in special
din cauza faptului ca pe parcurs au intervenit si alti factori. Daca ne mutam
in sfera comportamentelor umane ne putem distra copios incercand sa identificam
si sa separam cauzele implicate in acest proces. Eterna dezbatere nature
versus nurture este si ea un fel de genetical fallacy, de oricare parte a
baricadei te-ai situa. Vrei sa-ti explici agresivitatea colegiului de birou, de
exemplu? Ai aflat ca toata copilaria a fost batut de tac-su si gata, nevoia ta
de explicatii este satisfacuta. Sau poate ai pus-o pe seama unor „gene proaste”
si, din nou, ai rezolvat problema: nu ai ce sa-i ceri, asa s-a nascut. Te
insala partenerul? Poti recurge la explicatiile din psihologia evolutionista,
reale de altfel, dar care nu exclud deloc variabilitatea in manifestarea
acestor tendinte; te cred, gandul ca este predispus spre infidelitate prin
niste programe cerebrale ce s-au perpetuat din vremuri ancestrale pana l-au
gasit (si) pe el ca recipient pasiv doare mai putin decat o eventuala concluzie
ca nu te mai iubeste si nu mai este la fel de atras de tine ca la inceput, in
perioada cand dragostea romantica actiona (ca sa vezi! oare de ce?) ca un scut
impotriva tentatiilor si „logicii evolutioniste” conform caruia renteaza sa iti
maximizezi sansele de a avea urmasi insamantand cat mai multe partenere.
A crede ca viata (ta) este lipsita de sens pentru ca nu te-a intrebat
nimeni daca vrei sau nu sa traiesti in conditiile in care te-ai „trezit” ca
traiesti (un anumit timp si spatiu, o anumita familie, o culoare a ochilor
prestabilita) si pentru ca universul este indiferent fata de orice dorinta/
asteptare ai avea poate fi un caz de genetical
fallacy. OK, nu ai ales circumstantele de mai sus si nu vei controla nici
multe dintre evenimentele viitoare (cancer, Alzheimer, Parkinson, seism,
accident rutier, moartea celor dragi, cu ce sa mai asezonez platoul
ursitoarelor?). Dar ce te opreste in prezent sa...experimentezi? Adica sa
explorezi (mai intai in plan mental, apoi aplicativ) diverse modalitati prin
care sa-i conferi vietii tale un sens. Te opresc multe lucruri, probabil:
anumite trasaturi de personalitate, cateva experiente traumatice din copilarie
(daca nu ai avut parte de un stil parental care sa fi fost good enough), dereglari hormonale, stari emotionale cu o fluctuatie
peste medie sau distorsiunile tale cognitive prin care percepi si evaluezi (!) realitatea.
Exista un bias cognitiv descoperit inca din 1945 care te face sa te limitezi la
a folosi ceva doar in felul in care acel „ceva” (obiect concret dar, de ce nu?,
si abstract- concept adica) este
folosit in mod conventional. Hai, trebuie sa stii despre ce vorbesc! Iti
miroase a fum? Te-ai fript cu ceara? Nu cumva te-ai asezat pe o piuneza si ai
sarit ca ars de pe scaun? Da, mai, experimentul lui Karl Duncker, problema lumanarii (chestia aia cu
fitil inflamabil, nu pozitia in care stai cu picioarele in sus!) si fixitatea functionala! E nevoie sa mai
descriu procedura? Nu vrei sa cauti tu pe google? Nu e nevoie sa te intorci,
inteleg daca uiti de la ce ai plecat si ajungi sa navighezi (cu corabia lui
Tezeu sau a lui Ahile? Hai cu arca lui Moise hihi) pe cine stie ce site-uri cu
poze apetisante (Can-Can?), in definitiv ar fi o dovada de fixitate functionala
sa crezi ca daca ai inceput sa citesti articolul asta trebuie neaparat sa il si
termini. Chiar, cum ar fi sa nu termin eu de scris articolul si sa il postez
asa, la mijlocul unui paragraf, eventual cu o propozitie neterminata? Ma mai
gandesc, deocamdata te scutesc de cautari si iti descriu experimentul: Duncker le-a
dat subiectilor o lumanare, o cutie cu piuneze si una cu chibrituri (ia vezi,
am nimerit pluralul?), apoi le-a spus sa fixeze lumanarea pe perete in asa fel
incat ceara sa nu se scurga pe podea. Ce s-a intamplat? Desteptii au incercat
sa lipeasca lumanarea direct pe perete, perpendicular, sperand poate intr-un
miracol ceresc prin care ceara sa nu se supuna legii gravitatiei si sa cada in
sus, pe tavan, in loc de jos, pe podea. Foarte putini (sau foarte tarziu) si-au
dat seama ca aveau la dispozitie o cutie ce putea servi ca suport de lumanare. Restul
au ramas fixati pe utilizarea obisnuita a cutiei (recipient pentru piuneze) si
nu au reusit sa re-conceptualizeze obiectul astfel incat sa rezolve in mod
eficient problema. Vezi, vezi fir-ar sa fie ce inseamna o fixatie?! Se duc
dracului toate reprezentarile flexibile ale realitatii, in caz ca ar fi existat
vreodata. Dar stii ce este mai interesant? Pana la varsta de 5-6 ani, copiii nu manifesta semne de
fixitate functionala. Prin urmare, ei se adapteaza mult mai repede la context
si gasesc solutii inventive la problemele cu care se confrunta (cum sa obtina
jucaria altui copilas din parc?). Din pacate, la 7 ani deja folosesc si ei
obiectele preponderent in scopurile pentru care stiu ca au fost construite si o
cutie de chibrituri devine in acel moment doar o cutie de chibrituri.
Depasirea fixitatii functionale este un semn al gandirii divergente, aptitudinea de a genera idei si concepte noi,
solutii multiple, oroginale, neobisnuite, diverse si elaborate la o problema
stabilita. Guilford sustine chiar ca este o abilitate de a extrage informatii
din discipline si domenii diferite ale cunoasterii, care iti permite sa ajungi
la o intelegere mai nuantata a lumii in care traiesti. Dan Pink, un psiholog pasionat de subiectul motivatiei, subliniaza
faptul ca majoritatea problemelor din prezent solicita din partea noastra
gandire divergenta si creativitate, iar motivatiile extrinseci (carrots and sticks) sunt ineficiente in
stimularea acestor aptitudini (poti urmari prelegerea TED pe internet). Testarea
lor presupune adresarea bine cunoscutelor intrebari de tipul „Cate
intrebuintari poti gasi pentru o caramida/ un cutit/ o scobitoare?” si
evaluarea cantitativa si calitativa (cat de inedite sunt) a raspunsurilor
furnizate. Tu cate intrebuintari poti gasi...vietii tale? Cate lucruri crezi ca
ai putea face odata fiind in viata? Ce scopuri iti poti stabili fara sa te lasi
influentat de ce ai vazut in jurul tau? Incearca sa depasesti fixitatea functionala
si credinta ca viata este facuta ca sa bifezi anumite etape si obiective pe
care ceilalti le urmaresc din inertie. Atentie! Nu ma situez acum intr-un plan
moral sau normativ si caut sa evit orice judecata de valoare (dincolo de bine
si rau, cum ar spune un filosof considerat de multa lume periculos). Dintre
cele 10-20-100 de feluri de a-ti trai viata pe care ti le poti imagina, multe
sunt in mod sigur i- (sau mai degraba a-)morale, riscante, nocive pe termen
lung sau doar sterile. Bineinteles, dupa ce ai generat alternativele in plan
mintal, a doua etapa consta intr-o evaluare personala a lor, iar a treia in
implementarea acestora in viata reala, conform valorilor si credintelor tale. O
viata cu sens este neaparat si o viata morala? Sau ar trebui sa fie? Iar cand
spui „viata morala” ce intelegi prin asta? Raspunsurile nu sunt deloc evidente.
Raskolnikov a fost, sa nu uitam, un erou existentialist. Poti face o multime de
lucruri cu viata ta sau cu o caramida, in functie de sensul pe care il dai
respectivelor activitati. Acum sper ca nu te grabesti sa dai cuiva cu ea
(caramida) in cap- nu este o solutie atat de originala, (un pic) mai inovator
ar fi sa ti-o administrezi in propria scafarlie, dar incearca sa nu nimeresti
zona lobilor frontali, cum i s-a intamplat lui Phineas Gage.
Depasind fixitatea functionala si, astfel, multe conditionari externe
(majoritatea implicite, de care poti insa deveni constient printr-un proces
activ de deliberare) te poti transforma intr-o persoana mai libera, mai
relaxata si chiar mai fericita. Scopul tau in viata nu este, de exemplu, sa
indeplinesti asteptarile parintilor tai (si nici ale altor persoane care
conteaza). Nici sa le dai mult-pomenita „cana de apa la batranete” (dar daca
lor le place vinul?). Ceea ce nu inseamna ca nu iti vei ajuta parintii. O vei
face deoarece (sau daca) ii iubesti, dar nu pentru ca ai o datorie fata de ei. Am
intrat acum pe un teren foarte alunecos, cel al datoriei. Pentru mine, a avea
datoria de a face ceva inseamna ca ti-ai asumat, in fata altor persoane sau
doar fata de tine insuti, un anumit angajament si ca ai facut asta in deplina
libertate (ce inseamna „deplina”? e, si tu acum!). In cazul parintilor, nu a
existat nicio intelegere prin care ei sa iti puna la dispozitie resurse pe o
perioada adesea nedeterminata, iar tu sa alegi o anumita traiectorie in viata
(dezirabila in special pentru ei), iar apoi sa le oferi sprijin cand
imbatranesc. (Repet, a nu fi obligat sa o faci nu inseamna ca nu o vei face, ci
doar ca motivatia ta nu va fi datoria). Relatia parinte-copil este inevitabil
una inegala, iar parintele isi asuma acest lucru in momentul in care decide sa
se reproduca. Iubirea pentru copii se spune ca ar fi neconditionata. Ma uit in
jur si am indoieli serioase, observand ca vorba aia „eu te-am facut, eu te
omor” este mult mai rezistenta decat ai putea crede, mai ales daca nu te
limitezi la sensul propriu al verbului „a omori”. Ce spui insa de datoria fata
de tara? Ca cetatean al unui stat, ai beneficiat de anumite avantaje: educatie
gratuita, servicii medicale, securitate etc. Crezi ca esti dator ca, in cazul
unui razboi, sa iti risti viata aparandu-ti tara? Daca pleci sa studiezi in
alta parte, esti de parere ca ar trebui sa oferi ceva despagubiri tarii natale
pentru ca a investit o suma (consistenta) de bani si resurse in tine? Mergand
mai departe, poti gasi un sens al vietii tale in ceva mai larg decat tine
insuti, intr-o cauza sau o idee? Da, normal ca poti, dar asta inseamna, de
multe ori, si renuntarea la o parte din libertatea ta.
Fixitatea functionala poate afecta profund una dintre cele mai importante
surse de sens asupra carora psihologii preocupati de flourishing si de well-being
par a fi cazut de acord: relatiile cu ceilalti. Prima impresie conteaza. Poate
fi chiar indreptatita si uimitor de precisa (acele computatii inconstiente si
rapide pe care, uneori, sistemul tau nr. 1 le mai si bungheste!). De foarte
multe ori insa prima impresie este o eticheta aproape aleatorie pe care tu o
lipesti practic pe fruntea unei persoane, cu un lipici ultra-rezistent la
re-evaluari ulterioare. Iar acea prima impresie este dependenta de contextul si
de rolul (remember Erving Goffman?) in care s-a nimerit sa fie persoana
respectiva atunci cand ai cunoscut-o. Daca m-ai vazut prima data acum un an la
o intalnire a Alcoolicilor Anonimi bag mana in Bocca della Verita (doar cea
stanga, pentru orice eventualitate) ca vei avea ceva dificultati sa te adaptezi
la un context viitor in care m-ai putea intalni, de exemplu la o parada militara. Iar cum este
foarte posibil sa fim doar o colectie de roluri, a cunoaste pe cineva foarte
bine ar putea insemna numai a-l vedea in cat mai multe roluri si a nu te lasa
contaminat de ce ai vazut pana atunci, deci a fi capabil sa il privesti mereu
cu ochii „proaspeti”.
Am obosit si nu stiu daca te-am convins sa te gandesti, creativ, la sensul
vietii tale. Care nu este, dar pe care il poti inventa. Sau macar niste
scopuri? Asa, ca sa nu se chinuie degeaba creierul nostru sa ne faca sa credem
cea mai mare scamatorie posibila- the ego
trick, adica iluzia (nu am spus halucinatia, stii diferenta, nu?) ca avem un
sine continuu, o esenta inefabila ce constituie, vezi doamne, identitatea
noastra. Pentru ca tot ne-am pricopsit cu abilitatea de ne proiecta in timp, de
a ne imagina in viitor (chestie ce vine la pachet cu certitudinea ca viitorul
asta la un moment dat are si o fundatura situata la o distanta incerta de clipa
prezenta), putem folosi gaselnita asta in tot felul de scopuri, cum ar fi sa ne
reinventam (pe cat posibil) sau sa ne definim singuri valorile si obiectivele. Avem
sansa de a incerca, constient, sa depasim fixitatea functionala. Inca un
exemplu si te las sa reflectezi singur. Selectia naturala ne-a facut deja sa
fim in anumite moduri. Genele au doua „planuri” cu tine: sa supravietuiesti si
sa te reproduci. Dar daca faci din aceste doua lucruri sensul constient al
vietii tale vei comite acea eroare genetica despre care vorbea Baggini sau vei
ramane inchistat intr-o fixitate functionala. La fel, daca nu le adaptezi-ar fi
o eroare sa te opui categoric mecanismelor cu care te-ai inzestrat selectia
naturala. Oamenii au inteles asta de fapt si au gasit diverse procedee prin
care sa se poata bucura de cele doua tendinte naturale. Ca sa supravietuiesti
trebuie sa mananci. Insa nu era nevoie de haute
cuisine si de alte rafinamente prin care aceasta nevoie de baza, de hrana,
sa fie ridicata la rangul unei adevarate arte. Ca sa te reproduci trebuie sa
faci sex. Omul creativ a inventat insa prezervativul, cu ajutorul caruia faci
sex si nu te reproduci. Si a mai inventat multe alte lucruri, dar nu vreau sa
iti stric surpriza descoperirii lor cu ocazia urmatoarei vizite intr-un
sex-shop, adevarata demonstratie a creativitatii umane. Poti explora
sexualitatea in numeroase moduri (si pozitii?): ca sport sau entertainment, diversificand partenerii
sau partenerele, dar si ca una din formele de manifestare ale unei relatii
complete de iubire. Cum am promis ca stau departe de planul normativ, ma abtin
de la a-ti face vreo recomandare. Insa iti mai spun ceva: daca esti barbat,
mentalitatea de tipul „hai sa incerc, poate pica” nu te departeaza prea tare de
logica evolutionista si de fixitatea functionala; daca reprezinti sexul frumos
si pretios (prin prisma raritatii ovulului comparativ cu spermatozoizii, am zis
eu ceva de Molière?), faptul ca
preferi sa iti oferi favorurile pe bancheta unui 4x4 si nu intr-un TICO nu este
tocmai o dovada de creativitate, dimpotriva- ti-ai putea folosi mai mult
imaginatia cautand solutii inovative la problema spatiului stramt
dintr-un habitaclu mai putin ofertant.
Clar, este timpul sa ma opresc aici. Ti se pare ca lipseste ceva? Vrei sa
ma intrebi daca exista anumite tehnici prin care sa scapi de fixitatea
functionala? Ce poti face efectiv pentru a nu te mai limita la intrebuintarile
traditionale ale obiectelor si conceptelor? Da, te poti educa in acest sens. Si
sunt convinsa ca vei cauta singur astfel de metode. Ti-era dor de anii de
scoala si de temele pentru acasa? Neplacerea pe care o simti acum numai cand
auzi cuvantul „tema” este o reactie automata si o dovada de rigiditate din partea ta. Nici nu ai
avut rabdare sa asculti la ce ma gandeam! Te invit sa gasesti cat mai multe
locuri neobisnuite in care nu te-ai gandit niciodata ca ai putea face sex.
Glumesc, uita ce ai citit! Reformulez: cauta cele mai eficiente metode de a contracara fixitatea functionala si vezi care functioneaza cel mai bine in cazul
tau. Dupa care identifica, treptat, noi moduri, personale, de a-ti trai viata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu