sâmbătă, 22 iunie 2013

De ce iti place sa te uiti la televizor si cum sa nu iti mai placa

Vrei sa faci o fapta buna? Iti garantez ca well-being-ul tau va creste aproape spectaculos si ca, in plus, vei crede despre tine (mai mult decat credeai deja) ca esti o persoana buna, altruista, plina de compasiune fata de semenii sai si dispusa sa le sara in ajutor.

O sa te rog sa citesti un articol de pe acest blog in timp ce iti misti capul vertical (de sus in jos, in timp ce ramai cu el pe umeri- sa nu crezi ca te invit sa te decapitezi si sa jonglezi cu propriul cap- situatie in care nu prea imi dau seama ce ai mai vedea cu ochii tai si cum ti-ai mai coordona miscarile bratelor). Voi alege un articol mai scurt, sa nu iti sucesti singur gatul si pe urma sa dai vina pe mine (eroarea fundamentala de atribuire). Uite asta: http://beingandreea.blogspot.ro/2013/05/buna-vestire.html Nu de alta, dar Sorina si Sorin tocmai au publicat pe site-ul despre care vorbesc acolo un articol genial, pe care ar fi pacat sa nu il citesti (de asemenea, miscand capul vertical!). Cand ai terminat vei citi altceva, de aceasta data miscand capul orizontal, de la dreapta la stanga sau de la stannga dreapta, nu conteaza daca nu ai inteles niciodata care e care: http://www.crestinortodox.ro/sfaturi-duhovnicesti/pacatul-139947.html.

Acum spune-mi te rog care articol ti s-a parut mai interesant si, pe o scala de la 1 la 5, in ce masura esti de acord cu afirmatiile autorilor.

Multumesc! Urmeaza un debriefing (stii doar cat de mult conteaza etica pentru mine). Teoria auto-perceptiei, elaborata de Daryl Bem, este o alternativa la teoria disonantei cognitive in incercarea de a explica formarea anumitor atitudini (ti-aduci aminte, am scris despre ele-au o componenta heritabila si una sociala). Daca opinia cvasi generala era ca atitudinile sunt cele care influenteaza comportamentul (deci eu pot prezice ce faci tu in majoritatea situatiilor doar pentru ca iti cunosc preferintele sau gustul, pardon, gusturile), studii nu neaparat recente, dar despre care nu stiu daca ai auzit, au aratat ca si procesul invers este posibil: ne place ceva pentru ca, din diverse motive irelevante, am adoptat un anumit comportament. Daca ai primit un abonament gratuit la sala si te-ai dus (loss aversion) desi nu iti facea placere, dupa o luna atitudinea ta fata de miscarea fizica se va schimba si este foarte posibil sa iti reinnoiesti, de data asta pe bani multi, abonamentul.

Daca ai citit articolele mele dand aprobator din cap atitudinea ta fata de blogul meu va fi una pozitiva. Intelegi ce implicatii are aceasta teorie si cum te poti folosi de ea in viata profesionala, dar si particulara? Daca esti psiholog, nu ar strica sa te concentrezi, impreuna cu clientii tai, pe modalilitatile prin care acestia si-ar putea schimba mai intai comportamentul, nu neaparat cognitiile, atitudinile sau emotiile. In viata ta personala stii ca nu imi place sa ma bag. Dar iti pot da cateva sugestii, daca insisti. Vrei sa te intelegi mai bine cu partenera ta si sa o poti asculta fara sa te apuce toti nervii sau fara sa incepi sa ai fantezii sangeroase legate de persoana ei nevinovata? Misca-ti capul vertical pe tot parcursul discursului. Ea se va simti ascultata si inteleasa, iar tu vei avea impresia ca „Hai mai ca parca nu mai debiteaza la fel de multe  prostii pe milisecunda!”. La fel si cu seful. Vrei sa iti dezvolti gandirea critica? Du-te la un homeopat si asculta-l miscand capul orizontal. La fel daca ai tendinta de a accepta si crede tot ce spun persoane aflate intr-o pozitie de autoritate.

Tu initiezi deci un comportament, iar apoi ii interpretezi sensul atribuindu-l unor atitudini care, vezi doamne (licenta poetica), erau acolo de la bun inceput. „Ma duc la sala pentru ca imi place” vei spune, uitand ca te-ai dus la sala din intamplare si neacceptand ideea (prea putin flatanta pentru sinele tau, dar adevarata) ca „Imi place sa ma duc la sala pentru ca m-am dus la sala”). Ah, si mai am o veste cam greu de digerat, bea multe lichide cand citesti: exista si auto-perceptie prin imitatie! Vicarious self-perception- vezi articolul recomandat mai jos! Nu numai ca inferezi o atitudine observandu-ti comportamentul personal, dar poti ajunge sa iti placa ceva numai pentru ca o persoana semnificativa, apropiata, are anumite comportamente. Adica „Imi place sa ma duc la sala pentru ca ma duc la sala” ajunge, de parca nu era si asa destul de prozaic, „Imi place sa ma duc la sala pentru ca prietena mea se duce la sala”. Remarca, te rog, nu este o simpla imitatie, nu te duci ca sa ii faci ei pe plac sau ca sa fii langa ea, ci insasi atitudinea ta se schimba (prin internalizare) ca urmare a comportamentului ei. Intelegi cat conteaza sa ai in preajma anumite persoane, cu comportamente dezirabile sau sa le eviti pe altele, care te-ar putea face, de exemplu, sa iti placa berea, drogurile sau mai stiu eu ce nenorociri?

Iti place sa citesti articole stiintifice? Da, cu conditia sa le citesti. Uite, ai acum ocazia:






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu