joi, 28 februarie 2013

Un elefant se legana...


Cumplita zi, ingrozitoare, teribila, am sfasiat fila din calendarul de pe perete, dar asta, din pacate, nu m-a ajutat sa derulez inainte si sa ma trezesc maine. Sper doar ca nu am inceput sa traiesc in „Ziua cartitei”…

De dimineata (apropo, ai pierdut ninsoarea superba de la ora 06.45!) m-a sunat frate-miu. Era suparat ca l-a parasit iubita si s-a gandit ca l-as putea ajuta. Cum? Printr-o partida de sex recreativ, eliberatoare de endorfine si consumatoare de calorii. Nu, nu m-a rugat sa ii fac cunostinta cu o prietena, ci m-a intrebat, clar si raspicat, daca as fi dispusa sa ma culc, o singura data, cu el. Zis si facut! Intre noi exista intimitate si atasament, nu ar strica si un strop de pasiune, m-am gandit eu, cercetand tabelul lui Sternberg, ala care a sistematizat tipurile de relatii amoroase. Intodeauna am fost curioasa cum o fi frate-miu in pat, lucru pe care nu il pot afla din relatarile altora, ci doar avand o experienta directa, personala, viscerala chiar, a fenomenului in cauza. Asa ca ne-am dezbracat incetisor si....bine, te scutesc de detalii scabroase! Cateva precizari: amandoi suntem majori, in deplinatatea facultatilor mentale (da, avem chiar si certificat de sanatate mentala!), clinic sanatosi (scanarile fMRI au confirmat o functionare a creierului in parametri normali), atei, necasatoriti, maturi din punct de vedere emotional (factorul C din Raymond Cattel’s 16 persoannlity factors), avem un IQ mediu (bateria WAIS 4) si am fost dornici de o partida experimentala. Cu prezervativ, normal! Nu, chiar daca se rupea, eu iau si anticonceptionale. Nu va afla nimeni ce am facut (decat tu, dar sunt sigura ca nu ma crezi, deci e ca si cum nu ai sti!).

Ne-a placut. Numai sarutul cu limba nu a fost cine stie ce, dar trebuia sa ma astept, doar il citisem pe Dunbar (suntem frati, avem gene CMH asemanatoare, adica un sistem imunitar similar, lucru pe care substantele chimice din saliva il detecteaza, iar noi suntem predispusi sa ne placa sarutul cu un partener diferit, pentru ca urmasii sa nu fie limitati la acelasi tip de reactii imunitare). Si daca tot l-am deschis acum pe Dunbar, uite si un fragment simpatic: „Evolutia nu a pierdut milioane de ani perfectionand un mecanism de alegere a partenerului pentru ca tu sa te pui de-a curmezisul gandind prea mult”.

Repet, pentru ca am impresia ca nu iti vine sa crezi ceea ce  tocmai ai citit: In aceasta dimineata am facut sex cu fratele meu, actiune la care am consimtit amandoi si care nu s-a soldat cu nicio consecinta negativa, dimpotriva, ne-am petrecut o jumatate de ora intr-un mod placut si relaxat, fara culpabilizari sau complicatii inutile si derizorii. Am stabilit ca, odata curiozitatea satisfacuta, nu mai avem nici un motiv pentru a repeta experienta. E adevarat ca imi venise mie o idee, insa am renuntat la ea pentru ca frate-miu e un pic mai conservator decat mine. Ma gandisem sa incercam si o partida in grupul familial extins, adica sa ii invitam pe mama, pe tata si pe cele doua bunici care ne-au mai ramas, mai ales ca acestea din urma sunt vaduve si batrane (85, respectiv 83 de ani), deci clar nu au mai avut de mult parte de coituri, poate doar de hoituri. In ciuda varstei inaintate, sunt si ele perfect lucide (senilitatea nu pare a fi o trasatura de familie, azi nu m-am hotarat daca din pacate sau din fericire) si suficient de sanatoase incat sa supravietuiasca orgiei pe care as fi putut sa o orchestrez, cu creativitate si inteligenta deopotriva- pai ce, crezi ca e usor lucru sa iei in calcul toate posibilitatile combinatorii, sa operezi cu atatea mutatii si permutatii, pozitii, metapozitii si superpozitii sau sa maximizezi placerea incercand in acelasi timp sa eviti durerea si disconfortul (bunica materna e operata la sold, trebuia menajata). In fine, nici fantezia asta nu se va materializa, eu si frate-miu ramanem doar cu amintirea unei unice partide de sex, perpetrata astazi, 27  februarie, intre orele 09.07-09.39.

Insa ti-am spus ca am avut o zi grea. Pentru ca ziua nu s-a oprit la ora 09.39 si sexul fratern avea sa devina o intamplare banala pe langa ce m-a asteptat cand am ajuns acasa, la ora 11.25. Am vrut sa fac un dus (din motive igienice, nu e efectul Macbeth sau vreo credinta magica reziduala ca imi pot spala pacatele cu gel de dus Deep Impact marca Oriflame). Nu am reusit chiar atunci pentru ca de suportul de prosop (din otel) atarna tacticos barbat-miu sau, din respect fata de rigoarea stiintifica, fostul meu partener, cadavrul celui cu care am impartit patul in majoritatea noptilor din ultimii ani. Of, asta-mi mai lipsea! Acum s-a gasit si el sa se omoare? Pai nu am bani sa-l ingrop crestineste pentru ca i-am dat pe toti vrajitoarei Ciresica sa ma scape de argintul viu. Sa fi gresit eu doza de serotonina? (Sunt implicata intr-un proiect secret international, inventam niste medicamente minune pe baza de neurotransmitatori si le testam si noi pe cine ne e mai la indemana; nu conteaza victimele colaterale, suntem convinsi ca vom salva multe vieti intr-un viitor relativ apropiat) Glumeam. Nu, jur ca nu e vina mea, m-am purtat frumos cu el, am fost fata draguta, mi-am indeplinit constiincioasa datoriile domestice si sexuale (multitasking, ce vrei?), dar se pare ca tot genele lui au fost mai puternice (scorpia de maica-sa a sfarsit ca Syvia Plath, da, alta imitatoare ieftina) decat influenta mea benefica si- speram eu- vindecatoare.

Am chemat medicul legist, am scos si certificatul de deces (zi ca nu m-am miscat repede? normal ca am avut pile, sa fim seriosi, doar am pilit si eu ceva unelte de oameni piliti la viata mea), a ramas doar problema corpului. M-am descurcat si cu asta. Mai intai mi-am luat adio de la el asa cum se cuvine, profitand de efectele fiziologice pe care deprivarea de oxigen din timpul spanzurarii le are asupra unei parti ale anatomiei masculine. Dupa asta am mancat o portie de spanac si, cu forte noi, m-am opintit si l-am suit pe masa din bucatarie. Ca sa il pot transa. E criza (nu mai e? Ba da, fenomenologica, ce stii tu!), de ce sa irosesc bunatate de fripturi? Au iesit 80 de pachetele pe care le-am etichetat (“rinichi”, “spata”, “pulpa inferioara”, “triceps”, „ventriculul drept”, „fudulia stanga” etc.) si le-am pus in lada frigorifica, fericita ca mi-am asigurat mancarea pe cel putin sase luni. Am pastrat resturile ramase in urma procesului de portionare si am facut cateva frigarui pentru cina. Recunosc,  m-a busit plansul la un moment dat. Taiam ceapa! In week-end am musafiri, fac lasagna, caltabos si muschiulet impanat. Stie toata lumea ce va primi in farfurie, am prieteni alesi pe spranceana, niciunul nu se incurca cu sentimentalisme de tipul „il mancam pe bietul X, iar peste cateva ore il digeram si il eliminam in WC”. Apropo, voi scrie candva un articol despre canibalism, inspirata de cartea lui Paul Bloom, „How pleasure works. The new science of why we like what we like”. Simt ca urmeaza alta digresiune, sper ca nu te deranjeaza asociatiile si ca nu te vei sufoca in panza de fire narative tesuta acum de mine, paienjenita ucigasa sau vaduva neagra, genul Latrodectus, specia Hesperus. De Paul Bloom am auzit prima data, ca si de Bruce Hood, cand citeam o carte de Matthew Hutson, iar acesta recomanda doua carti pe tema gandirii magice, „Supersense” si „Descartes baby”. Iar asociatia nu vine din profunzimea abisala a inconstientului meu, ci se poate explica prin contributia pe care lectura acelor carti ar avea-o la intelegerea (ta) a fenomenelor dezgustatoare despre care scriu acum.Vorbeam de Matthew Hutson, dar de el de unde am mai auzit? Ups, lapsus! Pe asta cum il mai explic? Poate fi o problema fizica la nivelul hipocampus-ului, o disfunctie neurologica usoara sau una mai grava, cum ar fi astrocitomul (sansele de supravietuire la 10 ani sunt de 50%) sau, daca am tras paiul mai scurt, glioblastomul (durata medie de supravietuire dupa operatie este de 13 luni). Hai sa fim insa optimisti si sa gasim o alta varianta. Informatia asta care momentan imi scapa mi-ar putea deveni accesibila cu conditia ca doi neuroni din capul meu sa realizeze naibii sinapsa aia pentru care au fost, de altfel, proiectati. Ti-ai gasit! Nu e vorba de rea-vointa, dar neuronii mei au liber arbitru, l-au citit pe Camus si, vezi Doamne, refuza potentialul de actiune, adica realizeaza inutilitatea si absurdul gestului de a transmite un impuls electric sortit sa piara in oceanul de indiferenta cosmica care-i inconjoara din toate partile. In fine, daca imi aduc aminte revin. Pentru ca, desi stiu ca este stiintific imposibil, imi place ideea eternei reintoarceri. Cu coada intre picioare. A cui coada? Sau cu trompa (vei intelege imediat).

Rezumat: In aceasta dimineata am facut sex cu fratele meu. La cina am servit frigarui din bucati de carne de om (mort deja), asezonate, estetic, cu legume trase prin tepusa. Nimeni nu a suferit. Nici urma de vreo durere, fir-ar sa fie, nimic, nimeni nu mi-a cerut indurare, implorandu-ma sa incetez. Ai inteles? Nu au existat, nu exista si nu vor exista consecinte neplacute. Ca sa vin in intampinarea eventualelor tale obiectii (stii iluzia controlului, imi place sa ma mint ca iti anticipez reactiile), am dus si carnea la laborator si cica este comestibila, se poate consuma fara grija.

Iar acum eu te intreb urmatorul lucru: am facut eu ceva gresit din punct de vedere moral? Daaaa! Daca nu asta e raspunsul tau inseamna fie ca esti un pishopat fie ca nu ai fost spontan, adica ti-ai inhibat „da”-ul instinctiv un timp, suficient cat sa iti dai seama unde bateam eu si sa iti schimbi raspunsul. Deci da, e gresit! Bine. Nu ai scapat! Urmeaza a doua mea intrebare, una simpla, o pun mereu copilasii, spre disperarea adultilor care habar n-au sa le raspunda (dar nu ar recunoaste, asa ca inventeaza repede niste bullshit-uri): De ce? De ce nu este corect? Mai intai esti revoltat, nu iti vine sa crezi ca pun o intrebare atat de stupida. Pai cum? Pentru ca...pai, stii, e la mintea cocosului. (Multumesc, dar nu sunt cocos, cel mult gaina dar nici asta acum, asa ca te rog explica-mi pe mintea mea!) Pai este gresit pentru ca...pentru ca nu e corect! (Hai(d)t! Nu mai spune...si eu sunt vie pentru ca nu sunt moarta, tu esti prost pentru ca nu esti destept si ala e sadic pentru ca nu e masochist! Tautologie, mon cher! Poti mai mult decat atat.) Este gresit pentru ca...nu stiu cum sa formulez. (In cuvinte, draga, nu iti cer sa te exprimi prin pete de cerneala, culori Lusher, figuri Szondi si alte teste proiective!) Este gresit pentru ca asa simt eu si gata!

Eeee....deja e altceva, ai perfecta dreptate, sa stii! Tu simti ca a fost imoral sa-mi mananc partenerul mort, in ciuda faptului ca nu imi poti explica, rational, cu ce anume am gresit la urma urmei.

Asa spune si Jonathan Haidt, in „The righteous mind”. Dupa exemplul personal urmeaza cateva notiuni de filosofie morala, sper sa-ti prinda bine in viata asta, adica in anii care ti-au mai ramas, ca pe cei trecuti i-ai pierdut, probabil, aiurea, fara sa fi inteles cum iei decizii etice, ce inseamna responsabilitate morala, de unde stii daca ce faci e corect sau gresit. Insa niciodata nu e prea tarziu cata vreme esti inca in stare sa citesti, asa ca fa ochii mari in monitor, iti voi dezvalui niste adevaruri esentiale despre tine. Vei regreta ca nu m-ai intalnit mai devreme (cata irosire!) pentru ca viata ta va lua o turnura neasteptata (nu, nu dai coltul!), iti garantez ca nimic nu va mai fi la fel si de acum inainte vei lua mereu cele mai bune hotarari, cu conditia sa inveti arta calaritului de elefanti. Nu echitatie, cum sa ii spunem? In nici un caz echitate! Elefentatie? Elevitatie (daa....tare mi-ar placea sa e-levitez prin alte spatii vrituale)?Elefantasmatie? Elefantomatica?Elefelatie? Ielefantelizare? Ah, astepti sa trec la subiect. Esti curios si nu ti-a ajuns sa rozi un os. Stai sa iti verific dilatatia, informatiile astea au nevoie de spatiu, nu aluneca asa de usor. Voi folosi un lubrifiant. Ho, iar te-am prins cu ganduri perverse! Vorbeam de dilatarea pupilelor (indicator al curiozitatii) si mi-e teama ca se va lasa cu ceva lacrimi (lubrifiant ce va inlesni frictiunea, miscarea de frecare dintre ideile scrise de mine si retina ta atat de facil agresabila). Bine, voi fi explicita de aceasta data, am observat ca devii anxios cand folosesc alegorii si subtilitati. Iti scriu cu liniuta de unire (sau de despartire?):

-          Intuitiile apar primele; argumentele morale, gandirea strategica sunt doar niste constructii post-hoc. De aici si biasul de confirmare.
-          Daca nu ma crezi, spune-mi te rog ce ai alege in urmatoarea situatie in care te pune Necuratul: fie moare copilul tau fie mor trei copii straini! A, da? Sa piara cei trei? Vezi ceva gresit din punct de vedere moral aici? Da-mi te rog si cateva argumente!
-          Inainte de a invata limbajul, un copil de numai sase luni intelege comportamentul adultilor si dezvolta preferinte fata de persoanele care se poarta frumos cu cei din jur.
-          Mintea nu este unitara, ci formata dintr-un elefant si un calaret care il serveste pe elefant. Calaretul este rationamentul constient, in timp ce elefantul este alcatuit din restul 99% de procese mentale ce scapa constientului, dar care ne ghideaza aproape in intregine comportamentul.
-          David Hume a avut dreptate (partial) atunci cand a afirmat ca ratiunea este doar sclava pasiunilor. L-a blagoslovit inteligenta divina cu un soft mental mai ceva ca SPSS-ul, ce i-a permis sa intrevada niste adevaruri fundamentale despre natura fiintei umane, abia acum intelese si acceptate de comunitatea oamenilor de stiinta.
-          De ce Hume are dreptate doar partial? Pentru ca se intampla, rar, ca si elefantul sa asculte de calaret. Nu este un dictator. La fel de adevarat, insa, este ca sunt sanse mai mari ca acel calaret de care elefantul tau asculta sa nu fii tu, ci altcineva (influenta sociala, ce sa-i facem?!). Sigur, tie nu nu ti se poate intampla!
-          Wundt Si Zajonc stabilisera deja faptul ca reactiile noastre afective sunt rapide, intense si implicate in insusi actul perceptiei. Creierul evalueaza automat orice lucru in termeni de costuri si beneficii pentru sine, apoi comportamentul este ajustat astfel incat lucrurile bune sa fie maximizate. De asemenea, emotiile stau practic la baza motivatiei. Nu esti convins? Mai gandeste-te…de ce te oferi mereu sa ii aduci o cafea blondei aleia misto din biroul alaturat, dar nu si colegului ei?
-          Lipsa elefantului este un semnal de alarma. Psihopatii nu au probleme cognitive, dar nu simt emotiile care i-ar impiedica, in mod normal, sa comita acte reprobabile- empatie, compasiune, vinovatie, rusine.
-          Emotiile au rolul de a limita gama de optiuni. Nu este un lucru rau. Damasio a aratat in „Eroarea lui Descartes” ce inseamna pierderea afectelor, preferintelor si impulsurilor, cauzata de leziuni in cortexul prefrontal ventromedial: incapacitatea de actiona, pentru ca orice decizie ar presupune calculul meticulos al tuturor costurilor si consecintelor. Ai petrece ore in sir incercand sa te hotarasti, de exemplu, cu care dintre cunostintele tale sa iei cina. Pentru ca nu simti atractie fata de niciuna dintre persoanele din jurul tau. (Antonio, Antonio, iti promit, ma angajez public, dau si cu semnatura daca vrei ca in maxim doua luni iti citesc si ultima carte, „Self comes to mind”!).
-          Ti-ai propus sa convingi pe cineva sa se razgandeasca? Vorbeste cu elefantul din el. Cum? Haidt recomanda cartea lui Dale Carnegie, „How to win friends and influence people”. Si vrei sa iti spun ceva? Chiar m-a influentat, in conditiile in care anterior aveam o cvasi-repulsie, o prejudecata fata de mult prea popularul bestseller. In trei luni, Dale, ai rabdare pana atunci? De ce nu raspunzi? Stiu ca esti mort, dar nu ai si tu un sufletel diafan pe undeva? Ah, ai avut doar un elefant care a murit odata cu calaretul. Si pana si ala e doar o metafora…
-          Reactiile tale la aventurile mele din aceasta oribila zi demonstreaza cele mai de sus. Nu am facut decat sa apas pe butonul dezgustului si ti-am creat un sentiment de puternica aversiune (fata de mine? judeci persoana sau comportamentul? Dar elefantul dupa ce criterii ma judeca?). Apoi te-am intebat daca este ceva gresit din punct de vedere moral si mi-ai spus ca da, dar te-ai balbait rau de tot cand ti-am cerut motive (mai am si tupeu, nu?). Apropo, daca vrei o justificare ca sa nu mai pici de fraier data viitoare cand un psiholog sau filosof te pune la incercare, spune-i asa „este mai putin important cat de corect este din punct de vedere moral, aici vorbim de dezgust ca reactie adaptativa a organismelor, un mecanism prin care oamenii care nu au bagat toate prostiile in gura au supravietuit si au avut urmasi”. Strecoara-i si numele lui Paul Rozin si l-ai dat pe spate (pe calaret, elefantul e mai putin sensibil la eforturile tale rizibile, cu putin noroc ii inspiri doar ceva mila). Bineinteles, sunt situatii in care iti este mai usor sa gasesti justificari si nu ai nevoie de ajutorul meu. Spui ca nu iti place de tipul ala pentru ca se duce la cosmetica, iar un barbat nu ar trebui sa fie atat de preocupat de aspectul (sau) fizic? Ia stai…este cumva vorba de acelasi tip care la ultima petrecere a dansat cam lasciv cu partenera ta? Normal ca nu il placi, i-ai da una in mutra aia aranjata la salon. Iar judecatile constiente iti vor sustine antipatia. E usor sa gasesti motive pentru care nu-l suporti. Pana si tu vei uita ce te-a deranjat de la bun inceput.
-          Judecata ne conduce catre acea solutie pe care vrem instinctiv sa o credem (ai observat cat de multe teorii sunt in psihologie, fiecare cu adeptii ei infocati?). Pentru ca ne punem intrebarea „Pot sa cred asta?” atunci cand vrem sa credem ceva, dar, cand vrem sa respingem un lucru, reformulam un pic si ne intrebam doar „Trebuie sa cred asta?”. In primul caz vei cauta motive care sa-ti confirme ipoteza. Si vei gasi cu siguranta, mai ales ca ti-ai creat o zona sau nisa de confort, in care te expui doar surselor de informatie care iti convin. Esti ateu? Lasa-ma sa ghicesc ce carti ai in biblioteca si cat de des vorbesti cu preotii. Thomas Gilovich descrie foarte elocvent acest mecanism in „How we know what  isn’t so”, unde vorbeste si despre asimetriile hedonice ce apar atunci cand ne amintim distorsionat frecventa unor evenimente, deoarece le judecam in functie de reactiile emotionale pe care le-au declansat la noi. Asa se explica si importanta pe care o acordam coincidentelor semnificative, interpretate ca pozitive sau negative. Felia de paine cu unt va cadea mereu cu fata ne-unsa in sus. Serios? Nu vrei sa facem un experiment in care sa aruncam nenorocita aia de felie pe jos de 100 de ori si sa vedem care este adevarul? Stiu, este enervant cand chiar cade cu untul in jos si trebuie sa faci curat, iti vei aduce aminte mult mai usor decat daca ar fi aterizat invers. Auzi numele ei peste tot, de cand v-ati cunoscut parca toate fetele se numesc Maria? La fel de des il auzeai si inainte, doar ca nu ii dadeai tu importanta. Vestea buna e ca nu esti tinta unei conspiratii de proportii cosmice si planetele nu s-au aliniat ca sa iti trimita tie semnale; vestea proasta este ca iti cam place de Maria asta si cu siguranta nu universul te va ajuta sa o cuceresti sau sa o uiti. Acum incearca sa intelegi ce te atrage la ea. Vei gasi doar explicatii post-hoc, insa ti-ar putea fi si ele de folos atunci cand esti in pana de complimente.

O sa ma indepartez acum de cartea lui Haidt (nu am terminat-o inca) pentru a-ti impartasi gandurile (sau ideile dominante) pe care mi le-a provocat lectura ei, in special in timpul plimbarilor mele relativ matinale. Dintotdeauna am fost fascinata de justificarile pe care le gasesc oamenii pentru a (si) explica comportamentul, credintele, atitudinile, sentimentele. Sunt foarte atenta la ele, ba chiar am prostul obicei de a-i provoca pe ceilalti sa-mi furnizeze aceste minunate motivatii, intrebandu-i, cu toata inocenta de care sunt in stare „auzi, dar de ce…?” Fac asta nu numai cand nu sunt de acord cu persoana respectiva sau cand vreau sa o conving de ceva, ci pur si simplu pentru ca sunt curioasa ce imi va raspunde. Apoi analizez justificarile. (Repet, nu pot sa ma abtin, le ador!). Ca sa fiu sincera pana la capat, uneori te judec prin prisma motivelor pe care le fabrichezi pentru a-ti sustine o credinta. Daca sunt cat de cat elaborate, am incredere ca ai ajuns in stadiul dezvoltarii formale si esti capabil de abstractizare. A-mi spune ca tu sustii ideea uniformelor in scoala pentru ca e prea multa debandanda nu este totuna cu a-mi vorbi despre coeziunea sociala sau stimularea cooperarii, mentionand, eventual, si rezultatele catorva studii care merg in directia sustinuta de tine. Sunt atenta la structura argumentatiei tale, la cuvintele si conceptele folosite, la trimiterile filosofice, ideologice si culturale, dar si, foarte important, la capacitatea ta de-ti pune la indoiala credintele, la modul in care imi vorbesti despre ele, la umorul si la (auto)ironia de care dai sau nu dovada cand faci asta. Daca m-am convins ca ai ceva idei in cap, ca iti explici o anumita actiune folosind uneori chiar si una-doua propozitii subordonate (faci diferenta intre predicativa si subiectiva? ooo, sunt incantata), ca un cuvant precum „atavic” nu iti provoaca o nedumerire ancestrala sau ca te-ai chinuit un pic sa intelegi un fenomen si nu te-ai limitat la a-mi servi cateva platitudini auzite de la altii, ei bine…atunci probabil voi simti pentru tine admiratie. Ma indoiesc ca ti-o voi spune raspicat, insa nu iti va fi atat de greu sa iti dai seama. Ceea ce tu insa nu vei sti este ca nu doar admiratie imi vei starni ci si...respira!...un nesfarsit si deplin amuzament! Da, iubesc justificarile…stii cat de mult? As putea sa compar interesul meu pentru ele cu atractia pe care am simtit-o imediat fata de teatrul absurd. Domnul si doamna Smith esti tu, sunt eu, este orice om. Zilnic ma intalnesc si vorbesc cu ei, le recunosc explicatiile de cum deschid gura, ii ascult si ii incit sa imi spuna mai multe, ma delectez, usor sadic, cu argumentele lor aiuristice, pentru care (poate) ii admir si care, atunci cand nu ma oripileaza, ma fac sa rad fiind hazlii. La fel procedez si cu justificarile mele, chiar daca nu tot timpul (ar fi imposibil) si nu mereu in acelasi moment in care le-am enuntat. Vrei sa incerci si tu? Cu putin exercitiu, viata iti va parea si tie, in fiecare zi, o scena absurda populata de rinoceri. Dar nu te sfatuiesc sa faci asta; dauneaza grav relatiilor sociale si risti sa experimentezi frustrarea de a fi singurul dintr-un grup care observa coarnele de pe fruntea ta si de pe chipurile altora. Iti poti imagina cum e? Incearca. Si acum, ca ai reusit, o sa te rog sa iti mai inchipui ceva. „What are the chances?”, s-ar intreba, retoric si post-hoc, renumitul statistician Mike Orkin. „Let’s pretend this never happened”, i-ar raspunde, jamesian, Jenny Lawson, autoarea unei emotionante autobiografii. Sa ne imaginam deci ca, despite the unlikelihood, against all odds, noi doi chiar ne-am intalnit.

Uite cu ideile astea jonglam eu de dimineata, un drum spre locuinta fratelui meu. Imi placuse mult metafora lui Haidt, dar la un moment dat elefantul si calaretul au luat o noua forma in mintea mea: un concurent la rodeo care sta calare pe un taur naravas si furios, chinuindu-se din rasputeri sa il stapaneasca, dar pierzand cu fiecare secunda mai mult controlul. Mai tii minte ce spunea Haidt? Calaretul il serveste pe elefant, nu se lupta cu el, nu incearca sa-l domesticeasca. Adica ce incerci tu sa controlezi tu de fapt? Sau de ce nu va mai ajustati in chip firesc miscarile, asa cum ar trebui, conform metaforei autorului? Dar ce mi-a venit mie sa ma gandesc la rodeo? Cred ca m-am uitat ieri la videoclipul Madonnei, „Take a bow”, si eram sub efectul priming-ului. Ce spui, justificare? Inveti repede! Intelege-ma, ti-am mai spus odata ca ziua asta a fost cumplita! Pe cuvant de elefantica dar sst! nu cumva sa ne auda amazoana ca mie imi taie o ureche iar pe tine te pocneste cu cravasa peste fata! Deci in seara asta esti in arena de rodeo, publicul asteapta cu sufletul la gura deznodamantul concursului, este ora 20. 43 si tu incerci sa ramai calare, desi taurul se zbate cu o indarjire de care nu l-ai fi crezut in stare. Se intampla si inevitabilul, te tranteste la pamant, ti-o iei in barba, ti-ai spart nasul si arcada, curge sange siroaie, de-abia daca iti mai poti misca mana dreapta. Ce faci? La ce te gandesti? Ce incerci sa transmiti acum publicului? Vrei sa te ajut, sa iti propun cateva variante? Sigur ca vei apela la justificari cum ar fi „E doar un pic de sange”, „Peste 10 ani de-abia daca imi voi mai aminti de seara asta”, „Din greseli invata omul, se poate intampla oricui”, „Hai ca nu am murit”, „Am cazut special ca sa atrag atentia audientei”, „M-a surprins taurul asta, cred ca ingrijitorul l-a drogat”, „Am fost doar un pic neatent” „Trebuia sa mananc proteine la pranz”, „Si doar a spus Neti Sandu ca azi am ghinion”, „Poate e doar un vis”, „Sunt in Matrix”, „Nu mai conteaza, important e sa ies din situatia asta cu demnitate”. Si atunci te stergi pe furis de sange, te ridici, zambesti ca si cum nimic grav nu s-ar fi  intamplat si o iei de la capat. Pentru ca elefantul tau (sau taurul) vrea sa fie puternic si invulnerabil in fata publicului. Iar tu nu poti decat sa il sustii, cautand pentru el motivatii constiente. The Show must go on. Oamenii din tribuna te cred si te aplauda, admirand curajul si puterea pe care cu atata usurinta le-ai afisat. Ei nu vad rinocerii si nu aud justificarile. Si nu stiu daca vrei sa auzi asta, insa undeva acolo, pe o gradena, sunt si eu. Zambesc…
                                                                                               


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu