Cativa cititori fideli
mi-au cerut vesti despre Elena, prietena cu care am avut o discutie presarata
de reprosuri saptamana trecuta. Esti si tu curios ce s-a mai intamplat? Ei
bine, am luat-o acasa! Dupa ce m-am documentat atata pe tema grit-ului (Angela
si mai cum o cheama pe tipa aia, mai tii minte?) mi-am promis ca nu o las
singura pe fata asta, iar daca nu
reusesc sa ma apropii mai mult de ea renunt la workshopuri si formari pentru ca
degeaba am facut facultatea de psihologie. Ba daca trebuie ma inscriu si la Medicina
pentru ea, poate daca devin doamna doctor ma va crede ca sunt de partea ei. Acum sa nu-ti inchipui
ca e totul numai lapte si miere, nici pomeneala! Ea tresare speriata cand o surprind
ca se uita pierduta pe pereti, de parca ar fi zugravita pe ei demonstratia
principiului incertitudinii al lui Heisenberg. Ma enerveaza ca pierde timpul
visand, insa daca ai vedea ce privire imi arunca, inocenta si vinovata in
acelasi timp, pun pariu pe un manual de psihologie evolutionista (David Buss
sau Dunbar & Barrett?) ca pana si tu
ai uita, pentru o clipa, de modelul
investitiei parentale elaborat de Trivers.
Am luat-o cu mine si
acasa la parinti. Am visat azi-noapte ca mama avea o tumora si am dat fuga sa
ma asigur ca e inca sanatoasa; eram ingrijorata din motive ce tin, desigur, de
heritabilitate. Am palpat-o indelung si nu am gasit nimic suspect, cred ca
visul venea dintr-un alt inconstient, probabil cel colectiv.
Cat despre mine, imi
antrenez vederea periferica (mai sa-mi sara ochii din cap), de teama ca Elena face iar vreo sotie cand nu sunt vigilenta. Stiu ca si-a bagat nasul in
ultimul articol despre Haidt si a adaugat niste propozitii dubioase cand am
luat si eu o pauza sa-mi satisfac anumite nevoi de la baza piramidei lui Maslow
(ghici care?). M-am facut ca nu am observant, tot e bine ca nu imi intra pe
mail si nu trimite mesaje in locul meu; nu am primit reclamatii, deci presupun
ca nu a ajuns atat de departe cu sminteala. Comit cumva o eroare de logica? Fii
tu dragut si ocupa-te de partea asta.
Nestiind cum sa o mai
trezesc la realitate (e ceva de groaza, si o buturuga ar intelege mai repede decat
ea), am scos-o in oras sa vedem niste filme. Argo nu ne-a impresionat din cale afara.
Aveam alte curiozitati, animalice: mie imi fugea gandul la albinutele lui Haidt,
ei la un rinocer mutilat, adica la un unicorn. Side Effects insa ne-a tinut cu
sufletul (ptiu, iarta-ma! cu amygdala) la gura (Freud, tu vorbesti? Lasa pipa!)
pana la final si ti-l recomand daca vrei sa vezi un thriller cu psihiatri,
pacienti si reprezentanti ai industriei farmaceutice, un cosmar in care nu mai
stii cine minte sau care se preface. Aduce cu romanul lui Yalom, “Lying on the coach”, versiunea mai hard.
Exista in acest film un
schimb de replici care se repeta in doua momente diferite si asupra caruia
mi-ar placea sa ne oprim cateva secunde (mai putin de un minut, sa zicem…59): Care
este cel mai bun predictor al unui comportament viitor? Stii, nu? Da, un comportament anterior. Bine, nu e ca
si cum am fi descoperit apa calda sau penicilina, dar daca stai sa te gandesti
putin vei fi inspaimantat de implicatii. Nu esti deja? Te ajut eu! Mai stii
premisele umanismului, increderea in potentialul uman si in auto-actualizare?
Dar povestile nemuritoare cu tinerete fara batranete si viata fara de moarte?
SI ce stii despre frecventa recidivelor la puscariasi? Episod depresiv
recurent oare ce inseamna? Intr-un registru mai luminos, stii ca notele de la
facultate sunt anticipate cel mai precis de..mediile din liceu? Ca
performantele de la un nou loc de munca sunt prezise de cele de la fostul
serviciu?
Ajung si la terapie (nu
eu, mai!) dar acum, doar pentru ca a fost 1 martie, hai sa ne gandim la o relatie
de cuplu. Sau la fata aia pe care nu o cunosti inca foarte bine, dar de care
esti indragostit pana peste striatum, te-ai intalnit astazi cu ea si ai dus-o
la mall sa isi aleaga un martisor de la Tzara. Pe urma ati mancat la Mac si ti-a
spus ca ultima ei relatie s-a terminat din cauza geloziei partenerului ei. Ti
s-au aprins tie niste beculete ca gelozia aia nu era tocmai falsa si neintemeiata,
dar ai intrerupt-o pe diafana ta insotitoare si ai asigurat-o ca trecutul nu
conteaza absolut deloc, doar clipa prezenta, sublima si inaltatoare (You got
high, I mean- exact ca atunci cand te droghezi, narcomanule!). Dar asa si este,
prefericitule cititor, ai perfecta dreptate!. Astazi fii cat poti tu de bucuros, incearca sa nu te
gandesti ca peste ceva timp, intr-o zi, cand te vei intoarce mai devreme de la
munca, angelica ta ubita va fi in dormitor, strangand in brate ceva ce nu prea
seamana cu un ursulet de plus. Dar tu vei intelege, iubind-o neconditionat si
empatizand cu bucuria ei. Dar hai sa ne imaginam o situatie un pic mai delicata.
Prietena ta e depresiva si are la activ
o tentativa de suicid. Esti deconcertat pe moment, te incearca un sumbru
presentiment, dar esti convins ca alaturi de tine isi va gasi linistea si
fericirea. Pana intr-o zi cand te vei intoarce de la serviciu, vei intra in
baie si o vei gasi in cada, goala, sexi si imbietoare, dar cam teapana, vanata
si cu venele taiate. Sunt studii, nu e (doar) imaginatia mea bolnava, stii insa
ca imi place sa iti prezint informatia intr-un fel care sa aiba un impact asupra
ta. Dar lasa, astazi tu traiesti in Lovistan si asta iti ocupa tot timpul. Este
un sentiment minunat, incantator, divin. Indicibil, ai spune chiar, daca nu ar
fi avut grija cineva sa iti aduca aminte ca esti doar un toxicoman care nu
intelege predictorii comportamentului viitor si care se uita intr-un manual de
statistica nedumerit precum Tom la un Jerry ce i-a scapat din nou printre
degete. Sunt nesuferita? Si nu este prima data? Pai normal, la ce asteptai dupa
ce ti-am povestit despre efectel actiunilor trecute? (Daca ma intrebi insa care dintre
ele s-ar putea sa iti fac o demonstratie educativa de stonewalling.
Si daca asa stau
lucrurile, imi poti spune te rog ce rol mai are terapia? De ce nu constituie
sedintele de consiliere predictorul cel mai bun ca un comportament
disfunctional din trecut nu se va repeta? Nu va iesi clientul tau schimbat in
urma travaliului terapeutic in care il vei asista, pe cale naturala sau cu
ajutorul unor miraculoase substante inofensive (in cazul in care admiri
metodele originale ale lui Stanislav Groff)? Ok, inteleg ca a avut cinci
tentative de suicid. Dar acum e la tine in cabinet si tu esti convins ca il vei
ajuta. Ai citit cateva manuale in ultimii ani, ai luat constiincios notite si
de-abia asteptai prilejul sa le aplici repede-repede, increzator ca vei vedea
efecte imediate, durabile si consistente. Bine, ai auzit ca nu e atat de usor,
dar speri, in secret, ca tu vei reusi in trei sedinte ceea ce colegii tu mai
mari fac in doua luni. Sigur ca printre atatea tratate de terapie, nu ai avut
timp sa citesti nicio carte despre biasuri cognitive. Si ma indoiesc ca formatorii
tai ti-ar fi recomandat vreodata un manual de gandire critica, chiar daca ai
atestat in psihoterapie cognitiv-comportamentala (daca ma insel te rog eu sa
imi spui, nu ma lasa sa persist in iluzii sterile, adu-mi contra-dovezi
fecunde).
Ti-a priit deci iesirea
cu prietena de azi? (Topica ne joaca feste, stiu) Ma bucur, inseamna ca esti
inca intr-o stare de spirit suficient de exaltata incat sa nu te deprime ceea
ce urmeaza sa iti spun. In timp ce tu sorbeai cola cu paiul si cuvintele ei cu ochii
beliti, eu citeam si faceam conspecte dintr-un autor care mi-a reactivat toate
traumele si ranile anterioare, intrucat e din filiera mult mai vechilor mei
prieteni Cioran (m-a urmarit pe holurile liceului si la orele de logica cu
silogismele lui), Beckett (m-a asteptat luni intregi sa fac lucrarea de licenta,
oh, les beaux jours…), Houellebecq (l-am
redus la particule elementare pentru dizertatia de la master, ulterior a luat
premiul Goncourt pentru un roman in care personajul numit Houellebecq este
asasinat cu o cruzime de care nici eu nu as fi fost in stare), Schopenhauer (lucid,
cinic, dar plin de compasiune, despre el o sa scriu o lucrare doar daca ma
inscriu la filosofie) si John Gray (e
nou in club, intamplarea face sa fi scris ceva si despre el, tot la scoala eram
si aveam o profa dificila, cu exigente cam greu de satisfacut). Ii si citeaza
de altfel, mai ales pe Schopenhauer, Gray si Houellebecq. Cum cine? A, nu am spus numele
autorului meu de azi. Colin Feltham,
profesor, terapeut si scriitor britanic, autorul a mai multor carti ce trateaza
problema limitelor psihoterapiei. Cartea citita de mine azi (da, da, repet,
cand te indopai cu cartofi prajiti si cu vrajeala ieftina) se numeste “What is wrong with us? The Anthropathology
Thesis” si are o tematica mai larga, cuvantul ala ciudatel din titlu
desemnand boala conditiei umane (“the sickness of humankind”) atat la nivel
individual cat si colectiv.
Vrei sa stii deci ce nu
e in regula cu noi? Daca ne luam dupa Feltham o multime de lucruri sunt
absurde, stupide sau de-a dreptul tragice (inclusiv scoala si cam toate institutiile
sociale), insa noi uitam de cele mai multe ori aceste adevaruri pentru ca ne
drogam cu substante, neurotransmitatori, iluzii, ambitii sociale, religie si,
uneori, cu psihoterapie! Care psihoterapie nu sta deloc bine la capitolele eficienta, rezultate atestate si stabile in timp, nu are criterii clare
pentru problemele pe care vizeaza sa le trateze, cunoaste in prezent mai bine
de 500 de directii diferite, este adesea practicata intr-un mod neprofesionist,
chiar contrar intereselor clientului, de catre terapeuti care, multi dintre ei,
nu sunt potriviti pentru aceasta profesie. Psihanaliza este prizoniera biasului
de confirmare ba, mai mult, iti poate fabrica probleme personalizate in doi
timpi si trei miscari (adica in doi ani, cu sedinte de trei ori pe saptamana),
dupa chipul si asemanarea taticului tau sau taticului Freud. Apropo, daca iti
ajunge in mana o carte plina de mecanisme de aparare vei ajunge, frunzarind
cele mai bine de 100 de “defense”, la concluzia ca nu exista un singur
comportament care sa nu fie interpretat in mod patologic de un psihanalist constiincios
si plin de cele mai bune intentii. Iar acum imi reprim pulsiunea de a critica
in continuare psihanaliza, tendinta ce reprezinta o formatiune reactionala
pentru ca eu de fapt imi neg admiratia profunda (adanca rau) si dependenta
orala de aceasta teorie, in timp ce regresez la varsta liceului cand il citeam
pe Freud pentru a-mi sublima pornirile nemarturisite si ambivalente la adresa
guardului fal(n)ic de la poarta, figura de autoritate pe care transferam
imaginea unui parinte ale carui reguli le respingeam.
Terapiile umaniste
(rogersiana, gestaltista, psihodrama, analiza tranzactionala etc) pleaca de la
niste premise ipocrite, intrucat egalitatea proclamata este greu de
sustinut in procesul aproape inerent inegal al terapiei, autodezvaluirea ramane
totusi apanajul clientului, acceptarea neconditionata se refera la persoana, nu
si la comportament (si clientul simte asta), iarautoactualizarea, daca ar
exista, ar fi un fenomen natural, spontan, inevitabil, ce nu ar necesita
interventia unui terapeut. Ca sa il citez exact pe Feltham, terapia centrata pe
client “este o teorie extrem de naiva, constuita pe baza unor precepte vagi si
arbitrare”. Terapia cognitiv-comportamentala pare a fi o abordare mai
stiintifica, testabila si pragmatica, cu efecte masurabile (dar nici ele indeajuns
de stabile), scurta si convenabila sub aspectul cost –beneficii. Nu este insa
potrivita pentru probleme mai subtile, doliu si alte experiente emotionale
proaspete, iar accentul pus pe latura cognitiva si credinta ca prin puterea
gandurilor dispar sentimentele neplacute ii confera o perspectiva “masculina,
specifica civilizatiei occidentale”. Mai mult decat atat, terapia cognitiva
este un produs (si o oglinda) al unei culturi tehnico-rationale ce slaveste
viteza si eficienta, deci poate fi privita chir ca “o forma de a intari fortele
dezumanizante ale societatii capitaliste moderne”. Nici nu le trece prin cap
consilierilor cognitiv-comportamentali ca avem poate toate motivele sa ne
intristam cand ne uitam in jur sau cand ne gandim la moarte si la futilitatea
existentei, nici ca adapatarea la aceasta lume bolnava ar putea fi mai degraba un
semn de boala decat de normalitate. Desi incurajeaza autonomia, libertatea si
demnitatea personala, terapeutii nu sustin efectiv initiativele clientilor de a
schimba ceva din ordinea sociala existenta si sunt ei insisi indoctrinati de
normele sistemului in interiorul caruia isi desfasoara activitatea.
Terapiile incurajeaza
atribuirile externe realizate de clienti (in timp ce multe probleme si
anxietati au ca origine acea antropatologie adanc impregnata in conditia
umana), viziunea este de cele mai multe ori patologizanta, iar birocratia care
a ajuns sa domine aceasta profesie liberala (tu cand ai trecut ultima data pe la
COPSI?) a institutionalizat excesiv ceea ce era, la origine, impulsul natural
al unei persoane de a ajuta un alt om ce aflat intr-o situatie dificila.
Ma intrebi daca exista
totusi si lucruri bune ce se nasc din procesul terapeutic. Desigur, se mai
intampla si asa ceva. Atunci cand intre consilier si client se formeaza o
alianta auntentica, spontana si irepetabila sau cand terapia devine un fel de
oaza pentru client, de refugiu in care acesta poate exersa noi tipuri de
raspuns in fata solicitarilor vietii dinafara (in ce masura le va implementa
insa in mediul natural?). Fetlham il citeaza pe Storr, care este de parere ca “atunci cand
psihoterapia se intampla sa vindece, acest lucru este posibil pentru ca
terapeutul a construit un paradis sigur, o enclava materna in care pacientul se
retrage temporar, departe de grijile lumii si, intocmai ca un copil fericit, se
simte acceptat in totalitate, increzator si liber sa se dezvolte.”
PS: "Now there are no purposes other
than those we invent or re-invent, some associated with making worthwhile
concrete improvements (as in medical research) and some, like conceptual art,
reality TV, or new religious movements, that we design to entertain or psychologically
sustain ourselves. For many, invented purposes, myths, meanings, seem ‘real’
and sufficient, especially if they have existed for a long
time. But behind even the certainty of
believers there is arguably a gnawing sense that our cosmic context is vaguely
threatening; there is the suspicion that we’re just going to the office or shop
in order to get through the day, in order to go to the office or shop tomorrow,
and in the grand scheme of things this routine is all pretty weird, meaningless
and insufficient. Absurd, in fact. Some of us never think of such matters
and deem such thoughts themselves to be weird, while others (like astronomers,
cosmologists and theologians) are fascinated by cosmic questions. But all of us
must get through the day, get through life, with this knowledge – that we are transient beings in a vast
space, spending our bit of time on repeated menial, mundane and / or ultimately
meaningless tasks and routines.”
In mijlocul acestui absurd, de care esti
periculos de constient, tu stii si simti ca exista, totusi, unele lucruri care
conteaza. Care nu sunt doar o rutina meschina si fara sens. Ce sa fie atunci? O
perceptie subiectva afectata de iluzii? O serie de biasuri si de mecanisme
bizare ale mintii, nu? Un by-product? Un mecanism adaptativ? Alege tu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu