duminică, 3 martie 2013

Predica de duminica


Am avut noroc. Triplu noroc, asa ca daca mi se mai intampla ceva frumos azi voi incepe sa cred ca zarurile Providentei au fost masluite (de Provident?), doar nu am uitat ce a scris Nassim Ncholas Taleb despre eroarea ludica.

 Mai intai, intalnirea cu Roxana a decurs de minune, nici nu as fi visat ca voi fi atat de linistita in compania ei, ca nu va fi nevoie sa ii dau sfaturi si pareri sau sa ii citesc viitorul in liniile care au inceput sa ii apara pe frunte (si prietenii tai mai uita ca nu esti acolo ca sa le carpesti problemele si sa le explici ce consecinte ar putea avea faptul ca nu i-a alaptat mami cand erau mici?). Nu, ea mi-a zis de la inceput: “Sunt foarte suparata, dar mi-era dor de tine si nu puteam scapa ocazia de a te vedea. Hai sa bem o bere, nu te supara pe mine daca nu voi vorbi mai deloc”. Nici ca imi puteam dori altceva, asa ca m-am bucurat de o seara superba cu o prietena atinsa de cel mai incantator mutism cu putinta, dupa care m-am dus acasa si m-am prabusit in pat, nimerind, deloc intamplator, langa catelusa pe care nimeni din familia asta (cu atat mai putin eu) nu a avut simtul practic de a o invata care ii este locul si pozitia printre oameni (dar mai bine tac, cafeaua asta de dimineata a inceput brusc sa imi lase un gust amar).

 In al doilea rand, le sunt recunoscatoare mortilor din cimiterele din Vrancea: s-au impacat cu soarta si nu s-au rasucit prea tare in mormintele in care isi faceau somnul de fumusete, asa ca niciun cutremur semnificativ nu a daramat blocul in care azi-noapte imi dormeam si eu somnul de veci.

In sfarsit, am avut inspiratia (ciudat, rar ma loveste si pe mine asa ceva!) sa car dupa mine (desi aveam e-readerul plin) doua carti ce s-au dovedit salvatoare, una pentru Elena, cealalta pentru mine. Daca filosofia ti se pare de multe ori arida, abstracta sau despartita de viata reala, probabil nu ai auzit inca de Thomas Cathcart si Daneil Klein, doi americani pe la saptezeci de ani fiecare, buni prieteni si autorii a trei carti devenite best-seller in Statele Unite, dintre care doua au fost traduse si la noi, de editura Nemira: “Platon si ornitorincul intra intr-un bar” si “Aristotel si furnicarul merg la Washington”. “O introducere ireverentioasa, neconventionala si plina de umor in marile traditii, scoli si concepte filosofice”, prima carte (initial refuzata de patruzeci de edituri) abordeaza subiecte grele, cum ar fi epistemologia, religia, filosofia limbajului, etica, metafilosofia sau existentialismul, dar o face intr-un stil accesibil, lejer si, mai ales, foarte amuzant. Putina teorie, in schimb bancuri din belsug. Unele mi s-au parut geniale, pe cateva cred ca nu le-am inteles, altele sunt sigura ca ar fi putut beneficia de o traducere mai inspirata (ipoteza pe care voi avea foarte curand ocazia de o testa, trebuie sa soseasca, via bookdepoitory si ultima lor carte, netradusa inca, intitulata irezisitibil: “Heidegger and a Hippo Walk Through Those Pearly Gates: Using Philosophy (and Jokes!) to Explore Life, Death, the Afterlife, and Everything in Between”).

Ar fi pacat in aceasta zi de duminica sa ma amuz singura; in plus, poate, cine stie, vei fi curios pe urma sa afli si mai multe despre existentialismul lui Hegel (bancul nr.1), paradoxurile lui Russel (nr.2), “argmentum ad verecundiam”, “double entendre”, logica inductiva si asta nu e tot.

Have fun!

“Un barbat este in pat cu sotia celui mai un prieten al sau, cand aude masina acestuia oprind in fata casei. Barbatul se ascunde repede in dulap. Sotul intra in camera, se duce la dulap sa-si puna haina, da cu ochii de amicul lui in pielea goala si-l intreaba:
-Lenny, ce naiba cauti tu aici?                                                                                                                                      La care Lenny ridica din umeri si spune:
-Fiecare om trebuie sa fie si el undeva!”


“Daca un om incearca sa rateze si reuseste, ce face el de fapt?”


“Ted se intalneste cu amicul lui, Al, si exclama:
-Al! Auzisem ca ai murit!
-Ba deloc! Raspunde amicul, razand. Dupa cum vezi, sunt cat se poate de viu.
-Imposibil! declara Ted. Cel de la care am auzit este mai de incredere decat tine”.

“Holmes si Watson sunt in drumetie cu cortul. In toiul noptii, Holmes se trezeste si isi zgaltatie amicul.
-Watson, uita-te la cer si spune-mi ce vezi!
-Vad milioane de stele, Holmes.
-Si ce deduci de aici?
Watson se gandeste cateva clipe.
-Pai, din punct de vedere astronomic, asta inseamna ca exista milioane de galaxii si poate de planete. Astrologic, remarc ca Saturn a intrat in zodia Leului. Temporal, deduc ca este cam trei si un sfert. Meteorologic, banuiesc ca maine va fi o zi insorita. Din perspectiva teologica, inteleg ca Dumnezeu este atotputernic si ca noi suntem mici si neinsemanati. Dar tu ce vezi, Holmes?
-Ce idiot esti, Watson! Cineva ne-a fura cortul!”

“El: Te-ai culca acum cu mine pentru un milion de dolari?
Ea: Un milion? Ha! Cred ca da!
El: Dar pentru doi dolari?
Ea: Sterge-o, amice! Oare cine ma crezi?
El: Pai, deja am stabilit asta. Acum negociem doar pretul”

“O bunica evreica isi priveste nepotelul jucandu-se pe plaja, cand un val urias se napusteste si-l trage in larg.
-Te rog, Dumnezeu, implora ea, salveaza-mi unicul nepot! Te rog, adu-l inapoi!
Si un alt val urias se apropie si depune copilul pe plaja, teafar si nevatamat. Iar bunica ridica un ochi spre cer si spune:
-Dar avea si o palarioara!”

“Un barbat isi vede fiul suferind un teribil accident de bicicleta. Il ridica de la pamant, il aseaza pe bancheta din spate a masinii si fuge cu el la spital. Cand copilul este dus in sala de operatii, chirurgul exclama:
-Dumnezeule! E fiul meu!
Cum e posibil?”

Presupun ca ai gasit imediat solutia ultimei anecdote. Chirurgul era mama, desigur! Ce, ai presupus implicit, pentru mai mult de o secunda, ca era vorba despre un barbat? Nu, nu insinuez asa ceva despre tine. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu