joi, 14 februarie 2013

Din putul gandirii, conectat la fantana tineretii.


Am ajuns la Roma. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa arunc un banut in Fontana di Trevi si sa imi pun o dorinta. Nici pomeneala de gandire magica aici. Doar rezultatul unui calcul pragmatic sau hedonic, cum l-ar numi Jeremy Bentham. Ce, pariul (lui) Pascal? Fii serios, rar am auzit prostii mai mare decat asta. Desi in „Pensées” mi-a dezvaluit si o alta fateta, de care era cat pe ce sa ma indragostesc. M-am oprit la timp, evident! «Les hommes, n'ayant pu guérir la mort, la misère, l'ignorance, se sont avisés pour se rendre heureux de n'y point penser. »


Cu ce te vrajeam? A, cu banutul, cu ce altceva poti sa impresionezi oamenii in aceste timpuri cand „seceta a ucis orice boare de vant”? Ptii, acum aflu ca in Bucuresti ploua! „Pasesc ca pe-o alta/ Planeta, imensa, straina si grea”. Scuze, era din alt text!

Faptul ca eu ma concentrez pe nevoile mele si selectez una singura din magma aia de trairi nedefinite si infricosatoare demonstreaza in primul rand ca am pus biciul pe functiile executive si sunt capabila de prioritizare. Ca sa nu mai spun ca tot e bine ca am dorinte, deci nu traversez un episod depresiv major si nu sunt chiar atat de blazata si de dezabuzata incat sa ma gandesc ca nimic nu mai conteaza cata vreme pot sa mor oricand, de exemplu maine, daca se prabuseste avionul la intoarcere. Si nu ma multumesc doar sa imi doresc, sa fantasmez, sa visez cu ochii deschisi. Nu, dom’le, sunt proactiva si profund implicata in viata mea, ok? Varata acolo pana-n gat! Nici nu-mi mai vad capul de atatea proiecte! Auzi, dar cum faci sa iti vezi capul de fapt?

Nu astept sa vina cineva si sa-mi puna bani in sutien. Pardon, in fantana mai! Ah, fantana, asa ii spune acum? Sa stii ca nu esti amuzant cand faci glume perverse! Nu, nu e nici "Fontaine", opera aia de arta a lui Duchamp despre care ti-am vorbit in weekend. Chiar daca tu crezi ca puteam la fel de bine sa arunc banii in toaleta si sa trag apa dupa ei! (Ai vazut Der siebente Kontinent al lui Haneke?) Nu ai pic de sensibilitate, pesemne l-ai sarit pe Eliade, si atat de frumos povesteste el despre ritualuri. "Un labirint este uneori apărarea magică a unui centru, a unei bogăţii, a unui înţeles. Pătrunderea în el poate fi un ritual iniţiatic. Acest simbolism este modelul oricărei existenţe care trecând prin numeroase încercări înaintează spre propriul său centru, spre sine însuşi..."

Ce inseamna deci ca am aruncat un ban in fantana? Am actionat! Am invins inertia si mi-am manisfestat vointa (willpower, vezi Baumeister!). In termeni nietzscheeni, daca preferi. Iar acest mic pas poate fi doar inceputul unei strategii pe termen lung bine gandite, cu obiective principale si secundare riguros delimitate. Crede-ma ca nu mi-a luat nici macar 30 de secunde sa fac treaba asta.

Incearca si tu! Asta este deal-ul meu de azi. Scrie-mi pe mail si iti voi spune in ce fantana sa arunci banii la noapte, la orele 03.30! Obligatoriu sa nu avem martori, chestia asta va fi doar intre mine si tine! Inca ceva: nu fi zgarcit! Nu pentru ca am trai intr-o lume dreapta (just-world theory) in care universul iti restituie inzecit ce ai dat. (Apropo, ce dreptate sau reciprocitate vezi tu aici, ca mie imi miroase a inechitate? A, universul ti-e prieten si te iubeste neconditionat. Deocamdata se face ca nu vede ca il inseli, insa nu te juca cu focul: pariu ca la un moment dat se enerveaza si-ti trage una de nu te mai ridica din groapa nici macar profanatorii de morminte? Nu, nu este inteligent si nu l-a invatat nimeni teoria jocurilor! Si mai e si dislexic, daca vrei sa stii!) Atunci de ce sa investesti o suma atat de mare? (te asigur ca „investitie” se numeste ceea ce vei face- in viitorul, evolutia si dezvoltarea ta!) De ce un asemenea sacrificiu iti creste rapid sansele de a-ti vedea visele devenind realitate? Crezi ca e ceva legat de asteptari si de o disonanta cognitiva potentata, in acest caz, si de aversiunea fata de pierdere? Nu stiu nici eu de ce, dar iti garantez ca functioneaza. Poate pentru ca suntem niste fiinte ciudate si biasate care privesc cu circumspectie lucrurile obtinute prea usor. Asa ca mergi la banca, lichideaza-ti conturile si asteapta instructiunile din mail. Nu uita sa incluzi si dorinta. Imi place la nebunie cand oamenii imi impartasesc fanteziile lor si au incredere in mine ca le voi face sa devina realitate. Insa trebuie sa mai stii ceva: Nu iti voi indeplini dorinta imediat. Din acelasi motiv expus mai sus. Va trebui sa ai putina rabdare. Sau mai multa, ramane de vazut. Orice ar fi, sa nu disperi nici macar cand ai impresia ca in loc sa se apropie, visul tau frumos se departeaza. Doar ti se pare, iti testez autocontrolul. Nu, asta nu inseamna deloc ca fac experimente pe tine. Si nici nu as avea tupeul sa afirm ca maretele tale idealuri nu sunt cu nimic mai presus de niste marshmallows amarate. Te multumesti si cu niste firimituri? Vezi ca ti-am lasat cateva in Intercontinental, la etajul al-18-lea. Am incredere ca te vei comporta inteligent, nu ca femeia care s-a sinucis in aceasta dimineata.

Arrivederci, am intalnire cu Preasfintia Sa. La Vatican. Ii voi indeplini o dorinta refulata fara sa ii cer un banut. Imi este suficient faptul ca l-am repus in contact cu natura sa adevarata. Aia divina, desigur. Ce, ai inteles altceva? Animalule! Vezi prosopul asta rosu sau trebuie sa-ti fac un desen? Take a bow...Urmeaza alte Bedtime stories. Intre timp, aprofundeaza aspectele ce tin de psihologie. Le-am bolduit sa fiu sigura ca le vezi. Pentru ca mi-e drag de tine si nu stiu ce sa mai inventez ca sa iti fac procesul de invatare mai atractiv. Bine, mai am cateva idei...nu seaca izvorul meu asa de repede. "Ciuturile scot din fantana namol"....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu