Consider
ca esti in sfarsit pregatit (doar am asteptat sa te coci) sa vorbim
despre lucruri importante si profunde, cu toata seriozitatea de care imi place
sa cred ca suntem amandoi capabili. Acesta este, in mare parte, un articol
despre (lipsa lui) Dumnezeu; “lipsa" in sensul inexistentei sale si nu al
sentimentelor tale nostalgice la adresa lui. Restul este umplutura. De ardei?
Nu, de text! Vreau sa scriu un articol cat mai lung. Stii de ce? Din ratiuni
evolutioniste. Pentru ca imi doresc sa supravietuiesc. Bine, detaliez. Pana
acum cateva zile existau doar doua activitati care imi faceau si mie cat de cat
placere in caricatura asta de viata care e de toata jena (Doamne, ti-a tremurat mana pe creion,
cred ca te-ai pricopsit cu un Parkinson atotputernic) : bautura si scrisul.
Acum a ramas doar una. Da, m-am lasat de baut. Cel putin o saptamana mi-am
propus sa nu mai pun gura pe nimic tare. Sunt teatotaller, deci servesc numai
iarba si daca vrei te invit la o ceasca de ceai de yoshimbe. Prin urmare, ma
refugiez in scris. Ii dau un mail imediat si lui Pinker pentru a-i impartasi
descoperirea mea de senzatie (gustativa): scrisul a fost selectat evolutionist
special pentru mine, ca sa ma tina departe de alcoolul ucigas; daca nu-mi
raspunde inseamna ca e mahmur si in blank slate, adica nu mai computeaza bine
ca i s-au biasat modulele. Din respect pentru tine, cititorule (care nu esti,
asa-i? vreau sa te aud „Nu sunt, Andreea, cum pana mea sa fiu?”), nu voi bea
cata vreme redactez acest text. O sigura data am facut prostia asta si mi-au
iesit din degete niste baliverne la auzul carora pana si Kanzi sau Lucy s-ar
cruci (trebuie sa aiba si ei un modul pentru Dumnezeu in creier) si ar rosi.
Noroc ca intre timp am descoperit si eu un alt curent psihologic prin studiile lui
Isen & Levin si Darley & Batson si am reusit sa imi reduc disonanta
cognitiva, ca altfel nu mai ieseam din casa decat in tinuta de camuflaj.
Am
in fata un set de 24 de papusi Matrioska cu care ma distrez acum bagandu-le
si scotandu-le (obsesiv) una (d)intr-alta. Le-am primit de ziua recunostintei,
de la sor’mea (de sange albastru), care mi le-a adus direct de la rusi,
impreuna cu nelipsita sticla de vodca Petru cel Mare, care, in 1865, i-a servit
simultan drept muza si cobai lui Dimitri Mendeleev pentru lucrarea sa de
doctorat „Despre combinarea apei cu alcoolul”; dupa care tipul a facut un tabel cam incomplet, dovada ca nu i
s-a acordat premiul Nobel. Sticla i-am dat-o lui frate-miu (de cruce
franc-masona), ca se chinuia de cinci luni sa o invite pe colega de banca la un
gangnam style (sau era doggy?) si vad ca inca nu m-a sunat sa imi multumeasca,
probabil este inca in plina actiune sau proces (de constiinta, il paste insa
unul si mai dur, de stabilire a paternitatii).
Haioase
rau, papusile astea! Nu ma mai satur de ele si imi pare rau ca nu sunt mai
multe. Si mai mari. Din ce in ce mai mari. Auzi, vrei sa te joci cu mine de-a
papusile? Uite, iti propun un experiment mental irefutabil, care sa compenseze
limitele realitatii noastre imediate si sa ne ridice direct la cer(uri), fara
insa sa ne pierdem viata sau sa ne compromitem reputatia. Fii atent la ce
incerc eu sa iti demonstrez:
1. MatrioskOAIA este cea mai mare papusa care
poate fi concepută.
2. Ideea unei MatrioskOAIE exista in intelect
.
3. O papusa care exista atat in intelect cat
si in realitate este mai mare decat o papusa care exista doar in intelect.
4. Daca MatrioskOAIA exista doar in minte, atunci ne putem imagina o papusa si mai
mare- cea care exista in realitate.
5. Nu putem sa ne imaginam ceva mai mare decat
MatrioskOAIA
6. Prin urmare, MatrioskOAIA exista.
Bun, acum inlocuieste MatrioskOAIA cu
Dumnezeu si „papusa” cu „fiinta” si ai in fata argumentul ontologic al existentei maretului zeu pe care tocmai
l-am re-creat eu, astazi, sub forma de femeie sau de papusica ruseasca, poate
chiar gonflabila. El (argumentul) a fost conceput (in eprubeta sau in vitro)
initial de Anselm din Canterbury in
1078 si a starnit o sumedenie de drame si controverse interesante, pe care te invit
sa le cauti singur, in caz ca ai doar o cunoastere lacunara a acestui subiect
fundamental. Intelege ca nu pot sa iti dau chiar totul mura in gura si trebuie
sa faci si tu un efort, mai ales ca murele si alte fructe de padure stimuleaza
neurogeneza si neuroplasticitatea, mi-a spus-o si mie un emerit profesor,
actualmente pensionat. Primul care l-a criticat (pe Anselm, nu pe distinsul
academician!) a fost calugarul Gaunilo, care a aratat cum conceptul de Dumnezeu
poate fi inlocuit cu orice, de exemplu cu o insula perfecta, a carei existenta
in realitate nu trebuie insa postulata apriori doar pentru ca ne-o putem
imagina. Adica cam ce am facut eu mai sus cand ti-am introdus-o pe MatrioskOAIA,
papusa desavarsita creata in mintea mea special pentru tine, cu invitatia de a
o cauta in realitate pana chiar o vei gasi, pe lumea asta sau pe ailalta,
obligatoriu mai buna.
Carevasazica, bagi niste retorici din
astea ieftine si gata! ai demonstrat ca exista papusa-papusilor, insula paradisiaca,
femeia ideala sau iubirea pefecta. Sublim. Doar ca nu exista (in realitate).
Mai exact, lipseste cu desavarsire. Chiar daca tu ai impresia acum ca ai
gasit-o. Au mai crezut si altii inaintea ta. Si apoi s-au trezit. Din cand in
cand, li se intampla sa se imbete ca sa mai uite.
Anselm
a fost atat de impresionat de rationamentul lui Gaunilo incat si-a revizuit
argumentul, adaugand ca se aplic doar unei fiinte cu existenta necesara,
nu si contingenta. Un obiect contigent, cum este insula (sau femeia?), poate mereu
fi imbunatatit si nu va atinge niciodata perfectiunea. O fiinta necesara, in
schimb, este singura care poate satisface conditia numarul 1, de a fi ceva in raport cu care nimic mai mare si mai mai grozav nu poate fi conceput.
Mai tarziu, Tomas de Aquino a subliniat
faptul ca nu putem intelege si concepe natura lui Dumnezeu, deci argumentul
lui Anselm este invalid. Kant a indrugat si el niste fraze, ideea fiind ca a respins
rationamentul deductiv apriori. Au existat insa, de-a lungul timpului,
numerosi teologi si filosofi care au continuat traditia argumentului ontologic
al existentei lui Dumnezeu, aducandu-i mici revizii, corecturi, ajustari, ba
chiar si formule matematice cateodata. Dintre acestia, ii mentionez, en passant, pe: Descartes (cica
existenta e ceva perfect si a exista este mai perfect decat a nu exista-
discutabil, nu?, asa ca daca ideea de Dumnezeu nu ar include existenta nu ar
mai fi perfecta, notiunea unui Dumnezeu perfect dar care nu exista nu ar avea
sens, deci Dumnezeu, vezi Doamne, trebuie sa existe); Leibniz (ideea unei
fiinte perfecte este coerenta pentru ca toate perfectiunile pot co-exista
intr-o fiinta perfecta); Kurt Godel (a produs chiar un argument valid din punct
de vedere logic, daca ai rabdare sa il intelegi te rog sa mi-l explici si mie);
Norman Malcom (Dumnezeu exista la fel cum patratul are patru laturi, deci este
un fel de axioma) si Alvin Platinga.
Poate insa esti curios sa afli ce are
Richard Dawkins (doar e la moda, nu ?) de spus despre argumentul
ontologic, caruia ii dedica aproximativ 6 pagini in “The God’s delusion”. Ei
bine, il considera “infantil”, un simplu act de “prestidigitatie dialectica”-
adica ceva de genu’ “uite’l nu e, si daca e, sunt doar vorbe”! Iata insa si
argumentele:
1.Crearea lumii este cea mai
mare realizare cu putinta.
2.Meritul unei realizari provine
din (a) calitatea sa intrinseca si (b) din abilitatile creatorului.
3.Cu cat este mai mare
dizabilitatea (sau handicapul) creatorului, cu atat mai impresionanta este
realizarea.
4.Cel mai formidabil handicap al
unui creator ar fi non-existenta.
5.Prin urmare, daca afirmam ca universul este produsul unui
creator existent, putem sa concepem o fiinta si mai grozava- una care a creat
totul fara sa existe de fapt.
6.Un Dumnezeu care exista nu ar
fi asadar cea mai grozava fiinta pe care o putem concepe pentru ca un creator
si mai formidabil decat acela ar fi un Dumnezeu care nu exista.
Ergo:
7. Dumnezeu nu exista.
Ai inteles, nu? Cea mai mare papusa ruseasca este aia
care le contine pe toate celelalte fara sa existe in realitate, iar iubirea absoluta este cea in numele careia te dai tu acum de ceasul mortii dar care e
doar o scamatorie neuronala. Multumesc, Dawkins! Chiar ca iubire perfecta- o
simti si totusi nu exista! Azi o vedem si nu e...Acum sa nu crezi ca nu l-au contrazis si pe el
unii-altii, doar asa ca sa se bage in seama, invidiosi pe stiinta maestrului. Unul
dintre ei este Jim Holt, autorul recenziei din The New York Times a
cartii „The God’s delusion”, unde ii reproseaza lui Dawkins ca nu face decat sa se eschiveze de la a trata problema cu seriozitate si sa se
multumeasca cu a parodia argumentelor credinciosilor. Si chiar in acest moment
Jim se rostogoleste de ras prin biblioteca mea, ba mi-a facut si un semn obscen
cu foile de la mijlocul ultimei sale carti, na ca stie sa si cante: „Oops, you
did it again!”. Da’ ce-am facut, Sfinte Sisoe? Aaa, stiu, recunosc, iar am comis-o!
Am jurat cu burta pe biblie ca nu mai cumpar carti pana nu le citesc pe cele de
luna trecuta si uite ca l-am cumparat pe el. Dar cum era sa nu cad pe spate in
fata unui titlu ce promite sa imi explice de ce exista lumea, facand in acelasi
timp doua trimiteri irezistibile, una la existentialism, cealalta la Sherlock
Holmes?
Am acceptat deci ca MatrioskOAIA nu exista decat in
mintea mea si acum ma multumesc cu ce am langa mine, cele 24 de papusi sau
poate una singura, depinde de perspectiva. Incerc sa gasesc o esenta, tot
dezmembrez papusile astea pentru a ajunge la un sambure, un miez tare, un ceva
ireductibil. „Suferi de esentialism”, imi striga, de pe alt raft, Bruce Hood si
imi vine sa scot elegant un coupe-papier din sertar si sa ii arat eu lui ce
esente ii mai raman din carte dupa ce operez mici corecturi chirurgicale. Sa
fie totul ca o ceapa uriasa pe care decojesti foita cu foita si la sfarsit
ramai cu mana goala, realizand ca nu avea nici un centru si era doar suma
acelor pojghite derizorii? Asa, cam ca personalitatea ta? Ca „sinele”? Ca
Dumnezeu? Ca iubirea perfecta, ca sa fiu si eu in ton cu vremurile
valentiniene?
Poti sa-ti imaginezi de aceasta data o Matrioska mica,
infima, minuscula, cea mai mititica papusica posibila? MatrioskUTA? Atat de
mica incat nu poti sa o vezi nici cu ochiul liber, nici cu lupa, nici cu
microscopul? O vezi sau nu? (Cu ochiul mintii macar!). Nu cumva e mai usor sa
concepi ceva maret decat ceva miniatural? Probabil ca mintile noastre vin
echipate un bias catre gigantism si nu catre liliputanism. Pe langa obiceiul de tanji la nesfarsit dupa un Gulliver plecat de mult din Brobdingnag, calare pe
o houyhnhm. Ce ziceti, fetelor, am dreptate? Exista un bias sau un efect al
marimii? Dar o marime a efectului? Traiasca INdependenta esantioanelor! Spune
nu masuratorilor repetate!
Credeai ca ultimul paragraf e trantit acolo la deruta?
Ei bine, nu! Incercam sa iti exemplific corolarul
diavolului, care, impreuna cu corolarul
ne-diavolului, reprezinta doua incercari celebre, plasmuite de Thimothy
Chambers, de a parodia argumentul ontologic al existentei lui Nemazeu. Din nou,
nu trebuie decat sa inlocuiesti papusa cu fiinta si pe MatrioskUTA cu
diavolul’! Si uite asa ai dat de dracu’! Pe care ti l-am aratat eu acum, ascuns
bine in pantecul unei papusi gingase si continatoare. Ai vazut Rosemary’s baby?
Ar fi cazul sa o citesti si pe nobelizata Doris Lessing, incearca „Al cincilea
copil” daca ai chef de senzatii tari fara sa iti pui integritatea fizica in
pericol. Asta daca nu esti mai spiritual si preferi „Copilul divin” al lui
Pascal Bruckner. Corolarul ne-diavolului afirma ca o fiinta si mai rea (sau si
mai mica) ar fi una care nici macar nu exista in realitate, deci nu exista.
Corolarul extrem al ne-diavolului (ultimul, promit, stiu ca iti fortez
limitele!) merge si mai departe, avansand ideea ca o fiinta si mai rea este cea
care nici macar nu poate fi conceputa (mintal), astfel incat ea nu exista nici
in realitate nici in imaginatie.
Acum, poti sa concepi faptul ca articolul meu nu este o
apologie a ateismului? Si ca, spunand asta, nu ma contrazic absolut deloc? Ca,
dimpotriva, m-as contrazice daca as sustine ca probabilitatea ca Dumnezeu sa
existe este 0?
Pozitia mea (epistemologica) de pe care ma raportez la ceea
ce unii numesc adesea „realitate” este cea a scepticismului. In functie de circumstante (de ceea ce vreau sa
obtin- glumesc!), pot imbratisa un scepticism moderat sau, dimpotriva, unul
radical. Adica iti pot demonstra ca nu cunosti mare lucru despre nimic (nici
despre tine, ce sa mai vorbim despre jalnicele tale
eforturi de a ma intelege pe mine). Adica te fortez sa recunosti ca nu stii
sigur nici macar daca ai sau nu maini, picioare, ochi, urechi, penis. Nu, daca
mi le arati nu inseamna ca si exista, incheie-te la pantaloni si asculta-ma cu
atentie, punandu-ti celalalt cap la contributie! Imagineaza-ti (that’s right, again!)
urmatoarele enunturi, „ipotezele sceptice”, a caror maternitate nu mi-o asum,
dar cu care imi place sa ma joc din cand in cand, refuzand sistematic orice
responsabilitate:
1. Sunt in pat
si visez.
2. Ma pacaleste
un diavol rauvoitor (dar nu stie cu cine s-a pus! Ups, ignora paranteza!)
3. Sunt doar un
creier intr-o cuva.
4. Sunt in
matrix.
Ti se par niste scenarii neverosimile? Poti te rog sa
imi demonstrezi ca sunt false? Nu, nu poti! Sa luam scenariul nr.3. Un
cercetator nebun, cu idei delirante de grandoare, te-a trepanat, ti-a scos
creierul din cap (da, da, ti-a luat mintile ticalosul!) si l-a bagat intr-un
vas cu lichid ce-i permite conservarea, conectandu-l apoi la un super-computer
prin intermediul caruia il stimuleaza, generand tot felul de senzatii in el,
toate create deci artificial. Tu nu ai de unde sa stii asta, prin urmare foarte
rar te indoiesti de realitatea lucrurilor pe care le vezi/ simti/ traiesti, iar
daca totusi o faci, nici macar nu este meritul tau sau al meu ca te provoc cu
acest articol, ci tot al ticnitului savant care chiar acum ti-a simulat, pe
calculator, o senzatie inconfortabila de indoiala. Simti un pic de vertij
epistemic? Sau iti place sa o numesti anxietate existentiala? De fapt, tu nu
alegi nimic, doar iti place sa crezi ca o faci. Nu este nici o neajutorare
dobandita aici, doar un univers deterministic care nu iti ofera deloc spatiu de
manevra, lasandu-te in acelasi timp sa te auto-iluzionezi ca detii controlul. Ti
se pare ca citesti acum un blog, ti se pare ca ai un laptop in fata ochilor, ti
se pare ca ai o boala incurabila, ti se pare ca exista moartea, ti se pare ca fata
pe care o iubesti e reala (print-o intuitie ciudata, asta a fost de altfel si
prima intrebare pe care i-ai pus-o -pardon, adresat-o!- cand ai cunoscut-o, de
ai facut-o si pe ea sa se indoiasca de propria realitate). Si, evident, doar ti
se pare ca ai maini. Penis sigur nu mai ai ca ti l-a taiat tot ea, atunci cand
ai avut obraznicia de a o intreba unde
si-a ascuns creierul limbic. Ea, apriga si repezita, a crezut ca esti un
pervers care se gandeste numai la limbi (straine, poate chiar latine) si uite
asa ai ramas neted ca un cur de bebelus. Nu, nu am baut, nu fi copil!. Asa sunt
io (azi). Cand beau devin poetica si dulceaga. Deci sa am grija sa nu scriu
nimic deseara (intre timp a trecut saptamana despre care vorbeam la inceput,
ok?).
Nu poti exclude, asadar, posibilitatea ca tu sa fii un
creier intr-o curva. Incepi sa intelegi unde bat sau trebuie sa te plesnesc? Nu
mai, savantul dement nu este Dumnezeu, of! Pai nu am vazut mai devreme ca
Dumnezeu e cel mai mare si mai tare din parcare? Savantul este doar un obiect
contigent, nu necesar, oricand se poate naste un cercetator si mai smintit
decat asta. Dar daca esti sceptic si nu poti exclude scenariul meu de cosmar
(caruia insa ii faci fata cu brio gratie unor trasaturi native cu care nu
trebuie sa te lauzi pentru ca nu ai avut nicio contributie la infiriparea lor),
adica admiti posibilitatea creierului din vas, atunci la fel de bine trebuie sa
admiti si posibilitatea...unui dumnezeu cu sau fara barba alba. Si a unui Iisus
struto-camila care este rezultatul intalnirii miraculoase dintre un ovul de
fecioara neprihanita si un spermatozoid de fantoma dumnezeita. Sau a unui Allah
atoatestiutor, care stie ca El este singurul zeu, restul fiind toti niste
mascarici. Scepticismul si ateismul se exclud reciproc, dupa cum scepticismul
si credinta au divortat de ceva timp, intelegand ca similaritatea este cel mai
important predictor al longevitatii cuplului si ca adevarul si iubirea nu numai
ca nu se contrazic, dar chiar nu pot exista unul fara celalalt.
Este extrem de improbabil insa ca tu sa fii un creier in
cuva. Este la fel de putin probabil ca Dumnezeu sa existe. Curios este doar
faptul ca ridicam biserici si catedrale (cat mai mari si mai grandioase, vezi
din nou biasul marimii?) inchinate Domnului, nu si cu(r)vei. Ambele supozitii
sunt nefalsificabile. Dar de ce ne comportam (unii) ca si cum am fi mai mult
decat un BIV (brain-in-vat) dar de parca Dumnezeu exista fara doar si poate?
Te gandesti, ca si mine, la wishful thinking si la self-serving bias? Ma bucur,
ar putea insemna (cu un pic de noroc) ca incepi sa intelegi, in sfarsit, cate
ceva despre mine. Intre timp, am putea lasa de-o parte filosofia pentru o vreme pentru a avea ce
viata sa examinam din nou, mai tarziu. “Il
faut cultiver notre jardin” era concluzia, oarecum misterioasa, a romanului
“Candide”, iar eu ma duc acum sa (im)plantez cativa morcovi si sa ma ocup de castraveti.
PS1: Ma opresc aici, insa stii tu cat de multe poti
face cu 24 de papusi rusesti? Si cu un pic de gandire divergenta? Tot ele mi-au
dat ideea urmatorului articol, in care voi ma voi intoarce la psihologia
clinica. Asta daca nu uita savantul distrat sa plateasca factura de curent si
mi se deconecteaza creierul de la aparate. Sau daca nu ma trimite Dumnezeu sa
rezolv misterul unui asasinat in Iad. Si, bineinteles, daca inca mai esti in
viata tu.
PS2: O coincidenta draguta, perfect explicabila prin
teoria probabilitatilor, face ca acum sa vorbeasca la televizor (intr-o cutie,
hihi), despre bugetul alocat bisericii, Remus Cernea, pe care il apreciez intr-o
oarecare masura (si) pentru ca avem gusturi comune in materie de muzica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu