Pentru ca am fost intrebata pe unde imi mai fac veacul si ce invart de cand
am terminat-o cu facultatea, simt ca trebuie sa iti spun si tie ca am dezvoltat
un test ce diagnosticheaza, cu o acuratete de 98%, toate problemele psihice si tulburarile
de personalitate actualmente in vigoare, conform DSM-ului V ce va aparea in 2013
si te rog sa nu imi vorbesti de anacronisme ca ma voi infuria pe tine acum doua
milioane de ani intr-o viata anterioara de care imi voi aminti maine prin
inductie hipnotica sau magnetism animal(ic). Am testat deja validitatea de
construct si sunt in plin proces de etalonare si standardizare, doar fidelitatii
nu ii dau deloc de cap (pentru ca trag mata de coada), iar ruminatiile pe tema
consistentei interne imi genereaza niste migrene insuportabile (Freud, ce tot
susotesti? simbolizare? Conversie originara sau conversi originali? Reeditezi
Studii asupra isteriei? Ah, la belle
indifference…sau poate doar epilepsie neidentificata, precum in cazul Anei
O.) Desi nu trece zi fara sa muncesc la test macar cateva minute (ghici cate?),
pana voi reusi sa-mi exhib scula (pardon, instrumentul!!) in fata respectabilei
comisiei de la COPSI
va mai curge ceva apa pe sub podurile Tamisei cea veşnic-schimbătoare (borderline? Tulburari
disociative? Cum adica nu este niciodata aceeasi, eu auzisem ca apa are
memorie, chiar ma intrebam daca retine tot 7 +/- 2 unitati si daca poate fi
imbunatatita pentru a beneficia noi, homeopatic, de aceste proprietati naucitoare). Fii pe faza! In curand il voi publica in
exclusivitate aici si te voi ruga sa participi ca voluntar, numai dupa ce vei
semna consimtamantul informat si doar daca imi promiti ca nu ma vei presa sa
iti fac un debriefing elaborat deoarece nu am timp de poliloghii si nici nu am
certificat de libera practica sa te pot ajuta mai departe, oricat de mult mi-as
dori, fiind empatica, grijulie si altruista. Asa ca dupa ce te voi informa, cu
delicatete si diplomatie, ca suferi de tricotilomanie sau de orthorexie nervosa
iti voi trimite cateva materiale despre respectiva tulburare, ba chiar iti
comand si un meniu de la
MacDonalds ca sa nu imi reprosezi ca vorbesc din carti- stau
langa tine pana-ti aluneca pe esofag ultimul quark de hamburger, ai inteles, pisoias?
Si uite asa, de cand incerc sa sistematizez nebunia si sa o fac sa para mai
previzibila, deci mai controlabila, mi-am descoperit o noua vocatie, cea de
flâneur. Nuu, nu are nimic de-a face cu viata boema interbelica din Montmartre
sau de la Capsa ;
nici cu acel intraductibil cuvant din rusa, „toska”, pe care Nabokov a incercat
sa il reformuleze in engleza ("No
single word in English renders all the shades of toska. At its deepest and most
painful, it is a sensation of great spiritual anguish, often without any
specific cause. At less morbid levels it is a dull ache of the soul, a longing
with nothing to long for, a sick pining, a vague restlessness, mental throes,
yearning. In particular cases it may be the desire for somebody of something
specific, nostalgia, love-sickness. At the lowest level it grades into ennui,
boredom.”); nu este oblomovism resemnat, nici bovarism filistin, nici spleen
existential asezonat cu flori de rau si de mucigai, nimic din aceste dispozitii
aflate la limita dintre normal si patologic si pe care, cu un strop de
auto-disciplina, ai putea reusi chiar si tu, un mic Pygmalion inspaimantat de
pigmei, sa le impingi afara din constiinta, sperand (in mod justificat) ca ceea
ce nu se vede nu exista si nu te poate atinge.
Eu colind strazile cu un stupid-pix si un smart-carnetel in mana si observ
oamenii, adica ma dedau activitatii de- enjoy!- „colectare a datelor despre
diferite comportamente, relatii, obiecte etc pe baza ghidului de observatie,
presupunand observarea comportamentelor in desfasurarea lor naturala, fara a le
schimba conditiile”. Trag cu urechea la conversatiile dintre trecatori. Daca nu
ma grabesc nicaieri ii si urmaresc, ma agat de un firav fir ariadnic si pasesc fara
scrupule prin labirintul strazilor si al sinapselor lor scurtcircuitate, unde
excitatia se transmite fara mediator, prin niste jonctiuni GAP intre
citoplasmele a doua celule. Fill in the gaps, nu vreau sa vorbesc despre
doctrina neuronala in seara asta. Da, ii urmaresc si ii observ sub acoperire
pentru ca experimentele din psihologia sociala sunt preferatele mele, cu
conditia sa respecte valorile fundamentale ale fiintei umane, cum ar fi dreptul
la intimitate si la autonomie. De ce credeai ca am facut facultatea de
psihologie, printre altele (motive, nu facultati)? Sunt extrem de atenta la
micile irationalitati, automatisme, prejudecati, biasuri, generalizari,
certitudini si orgolii cu care isi umplu oamenii existenta insignifianta,
imbuibandu-se pantagruelic cu bullshituri pentru a le inculca apoi, intr-o
suverana multumire de sine, copiilor lor, la mega-oferta (din pacate deloc in
editie limitata) cu dumnezei si alti balauri in stare sa descopere piatra
filozofala si sa colecteze fluidele si secretiile divine in cabalisticul Graal.
Notez constiincioasa orice deviatie de la comportamentele normale si
dezirabile pentru ca stiu ca traim intr-o lume absurda si indiferenta, iar
acest lucru este destul de angoasant in sine, fara sa mai avem nevoie si de
tulburari psihice ce conduc iremediabil la comportamente cu risc. Daca inchidem
ochii si toleram orice parascovenie universul devine si mai imprevizibil sau
de-a dreptul amenintator si ostil. Nu este in interesul nostru evolutionist sa
ne abatem de la norma, numai cei mai adaptati indivizi supravietuiesc si
reusesc sa isi transmita genele altor recipiente inocente, alimentate de iluzia
liberului-arbitru. Ai vrea ca mama copilului tau sa fie animata de idei
delirante erotomane si sa nu se multumeasca nicicum cu pensia alimentara pe
care esti dispus sa o acorzi micutului tau? Sau sa ai la munca un coleg
ciclotimic care ba iti aduce aminte din cinci in cinci minute ca intr-o zi o sa
mori si nu te vei trezi nicaieri ba iti vorbeste despre cat de minunat este
faptul ca traiesti in conditiile in care o simpla migrena de-a
stra-stra-stra-stra-strabunicii in noaptea conceptiei stra-stra-stra-strabunicului
(cel biologic, nu birocratic) ti-ar fi dat foc pe vecie la valiza!?
Am insa si vesti bune: DSM V este si mai stufos decat taticul sau (care s-a
cuplat cu Biblia sau cu Kamasutra?) si trebuie sa construim repede spitale
pentru ca anticipez o inmultire a bolilor psihice pe cap de locuitor. Pana aici
de acord cu mine, nu? Ii inchidem pe
toti, desi Michel Foucault ar spune ca institutionalizarea alienatilor si a
altor marginali prin sistemul carceral nu are nicio justificare intrinseca
(excentricitatea, spune el, este de multe ori creativa si benefica) si este mai
degraba un instrument prin care statul isi consolideaza puterea si autoritatea.
Cum? Prin disciplina, adica printr-un set de tactici ce vizeaza uniformizarea
si care produce, arbitrar, un sistem concepte, idei si relatii dezirabile
pentru clasele aflate la putere. Mi-ar face o deosebita placere sa vorbesc cu
tine despre Foucault si Panopticonul preluat de el de la Jeremy Bentham , insa trebuie sa
imi ajustez asteptarile ne-rezonabile la realitatea actuala deoarece inferez
(cu fierul incins) ca nu ai timp de confidente si corespondente fiind incatusat
in propriile silogisme ne-cioraniene, pe culmile discopatiei cauzate de
incovenientul de a te fi ridicat brusc de pe scaun, dar lipsit de amaraciunea distimicului
filosof care avea, pesemne, si ceva tulburari de identitate sexuala, din moment
ce afirma, cu nonsalanta, ca se simte „ca o prostituată într-o lume fără
trotuare”. Nu-i nimic, si eu am curatenie de facut si haine de spalat pentru ca
maine e duminica si nu se cade sa auda vecinii zgomotul masinii de spalat.
Daca DSM V sau macar IV
ar fi existat la inceputul secolului trecut lumea ar fi fost scutita de manifestarile
deconcertante ale unor lunatici fistichii precum André Breton, Louis Aragon,
Miró,
Yves Tanguy, Salvador Dalí, Luis Buñuel,
sau Salvador Dali. Ciudatii astia au mai influentat apoi si pe altii care s-au
apucat sa scrie piese absude despre o servitoare al carei adevarat nume este
Sherlock Holmes sau despre un sfarsit de partida cu patru personaje care se
tarasc prin viata ca printr-o mlastina din care nici macar flori de mucegai nu
se mai itesc. Autori pe care mamele lor i-au scapat in cap cand erau mici,
dintr-un act ratat (din pacate!) perfect justificabil daca monstrii astia or fi
inceput sa-si proclame revolta existentiala de cand si-au deschis gurita spurcata si stirba.
Nu exagerez deloc, cred ca faima de care unii dintre ei inca se bucura se
datoreaza exclusiv unei forme de teribilism asumate de niste asa-zisi rebeli si
nonconformisti, studenti ai inutilei facultati de limbi si literaturi straine si
care prezinta (o voi demonstra cu chestionarul meu!) in cel mai bun caz niste
trasaturi accentuate de tip histrionic, anti-social sau narcisic iar, in cel
mai rau caz, psihoza maniacala si o destructurare profunda a elementelor
constitutive ale personalitatii (dezvolta dimensiuni suplimentare in fata
carora Big Five o ia la sanatoasa, pe sapte carari). In 1924, André Breton
publica „Primul manifest al suprarealismului” si defineste noul curent drept-
sa vezi dracia dracului!- ”automatism
psihic pur prin care se exprima, fie verbal ori în scris, sau în altă
modalitate, adevarata functie a gandului. Gand dictat în absenta oricarui
control dictat de ratiune, si în afara tuturor preocuparilor morale si estetice”.
Tristan Tzara, reprezentantul dadaismului, merge insa si mai departe si face din
curentul sau forta exploziva iconoclasta ce pulverizeaza toate edificiile
rationale si valorile sociale sau morale. „Eu distrug sertarele creierului si
pe cele ale organizarii sociale: sa demoralizăm pretutindeni, sa aruncam mana
cerului in infern si ochii infernului în cer, sa restabilim roata fecunda a
circului universal (…). Fiecare om sa strige: avem o mare opera destructiva,
negativa de realizat. (…) Fara scop, fara plan, fara organizare: nebunia
neinfranata, descompunerea”. Deh, daca
si el recunoaste I rest my case! Ba nu, trebuie sa intocmesc fisa de obervatie.
Scriitorii suprarealisti folosesc procedeul numit „dictare automata”, adica inconstienta
(?!), ceea ce ma face sa cred ca exaltarea lor era dovada fatisa a unor
pseudohalucinatiilor auditive, adica auzeau voci exhortative in cap. Textele
suprarealiste sunt un amestec incoerent de vocabule aruncate acolo pe criterii
formale, asonante si nu consonante, o salata de cuvinte dezintegrate ce
anuleaza legatura semnificat-semnificant si nu se refera decat la ele insele,
intr-un joc al oglinzilor ce se oglindesc pe sine insele si arunca in aer conventiile
literare si postulatele ratiunii practice. Suprarealismul si dadaismul sunt
pentru limbaj (literar, pictural, cinematografic etc.) ceea ce fizica cuantica
este astazi pentru fizica newtoniana, numita astfel dupa numele unui nesuferit
care nu a inteles ca particulele ce ma compun pe mine realizeaza niste
super-pozitii extraordinare si pot fi de fapt atat aici cat si in alta parte
(salutari din Bucuresti catre Amsterdam! Hei, voi treceti imediat inapoi, iar
ati plecat fara voia mea! Sau te pomenesti ca voi, spre deosebire de mine,
aveti chiar si liber arbitru?) Nu trebuie sa uitam ca tulburarile de limbaj
sunt strans legate de cele ale gandirii si se intalnesc adesea in schizofrenie
si in suprarealism: ecolalie, fuga de idei, mentism Chaslin (leit scriitura
automata!), verbigeratie, saracie ideatica, tahifemie, paralogism (un cuvant
normal, dar utilizat in sens diferit de cel uzual), abuzul sacaitor de
neologisme, incomprehensibilele elipse sintactice, glosolaliile si manierisme
parazitare.
Daca tot nu ti-e clar ca suntem in plin registru orwellian, iti mai spun ca
in anul 1917 pictorul Marcel Duchamp a semnat cu numele “R. Mutt” un
pisoar scarnav pe care l-a intitulat “Fantana” şi l-a prezentat ca
opera de arta, prada, probabil, unor halucinatii vizuale avand in spate
mecanismul de sublimare. Dar inca nu ai auzit nimic! In decembrie 2004
scabroasa lucrare a fost aleasa de catre 500 de renumiti critici de arta cea
mai influenta opera de arta a secolului al-XX-lea. Curat murdar, n’est-ce pas, mon bonhomme? Psihoza
colectiva, idei delirante contagioase, brainwashing, sa ne spuna Stephen
Macknick cum a fost posibil asa ceva. Daca ai ghinionul intr-o seara de a nu
putea urmari meciul Steaua-Dinamo pentru ca partenera ta vrea sa vada Nora
pentru mama (si tu esti un tip simpatic, stii ca mai rau faci daca i te opui)
iti sugerez sa te infiintezi la
Bulandra , unde se joaca “Arta”, o piesa de teatru cam inepta,
despre un ins intr-o ureche (ca Van Gogh, da!) care a platit 35 de mii de euro
pentru un tablou alb. E o idiotenie, desigur, insa am vazut eu ca merg acolo
multe fete singure, probabil ca nu puteau vedea Mama pentru nora din cauza unor
parteneri fascinati de meciul Dinamo-Steaua (si ele sunt fete diplomate si
cuminti, stiu ca mai rau fac daca nu ii lasa sa isi descarce in mod simbolic
pornirile agresive).
Dar despre ce era articolul meu? Asa, zi, dicteaza mai rar, te rog! Scuze, am
scris intai de mana si acum am rugat pe cineva sa imi dicteze, ca sa mearga
treaba mai repede si sa nu imi petrec toata noaptea de sambata batand la
calculator. Dar ea credea ca el uitase ca ea i-a spus odata ca…bai, ce naiba?
ai incurcat foile! Stai asa ca asta imi dicteaza automat dintr-o retroversiune
proasta efectuata cu google translate! Gata! Articolul asta era despre boli
psihice si lucruri ciudate pe care le oamenii le fac cu limba cand nu au toti
boii acasa si toate tiglele pe casa. De multe ori, un limbaj destructurat
indica un inconstient dezordonat din care evadeaza ca de la zoo tot felul de
dihanii ce abia asteapta sa ajunga in constient pentru a devora subiectul si a
demonta structura arhitectonica atent construita de acesta. Susan Sontag
spunea, de exemplu, ca pentru ea scrisul este un act de furie lipsit de
consecintele pe care le-ar antrena agresivitatea in viata reala si ca a scrie
este ca si cum ar lovi pe cineva. Eu ce sa mai inteleg de aici? Sa fie scrisul
o forma de a-ti manifesta pornirile exhibitioniste sau sado-masochiste,
folosindu-te de cuvinte drept biciuri sfichiuitoare ce nu lasa urme sangerii pe
epiderma? Este discursul la fel de necrutator ca un mecanism sofisticat de
tortura ce smulge foita dupa foita din ambalajul stratificat al unui eu
fabricat dupa toate normele in vigoare? Sa fie intr-adevar limbajul un act,
dupa cum a intuit John Austin, unul dintre fondatorii pragmaticii si autorul
lucrarii „How to do things with words” (1962)? Poate voi incerca candva pe
propria piele, intr-un experiment stiintific dublu orb (da, da, legati la
ochi!) care va masura reactia electro-dermala la cuvinte fierbinti precum….Nu
pot sa iti spun, deja mi s-a atras subtil atentia ca discursul meu (nu asta,
doamne fereste!) este ultra-imbibat in alcool si hiper-saturat (niciodata cu
diacritice!) de sex.
Aventurile mele suprarealiste si dadaiste (cand il scap pe „nu” din brate)
mi l-au scos in cale si pe Arthur Cravan, un poet-pugilist-actor-whatever-he-wanted,
care si-a asumat o panoplie impresionanta de roluri si identitati pe parcursul
vietii sale aparent scurte, pentru ca la 31 de ani a plecat cu barca si nu s-a
mai intors. Unii spun ca ar fi murit, altii ca a inscenat totul, eu m-am
intalnit cu el, dupa cum spuneam, insa nu stiu sigur daca era el sau sotia lui,
poeta modernista Mina Loy; sau poate era Fabian Lloyd, adevaratul nume, am
uitat sa precizez, al lui Arthur Cravan. (Din motive lesne de inteles, eu am
preferat sa il numesc Arthur, pe cand Mina Loy il striga in pat Fabian Lloyd). Ca
sa finalizam actul nostru de limbaj in aceeasi nota patologica ti-am pregatit
si o poezie de-a individului, o excelenta simptomatologie a ceea ce numim astazi tulburare de identitate
disociativa:
“I would like to be in Vienna and Calcutta,
Catch every train and every boat
Lay every woman and gorge myself on every dish.
Man of fashion, chemist, whore, drunk, musician,
labourer, painter, acrobat,
actor;
Old man, child, crook, hooligan, angel and rake;
millionaire, bourgeois, cactus,
giraffe, or crow;
Coward, hero, negro, monkey, Don Juan, pimp,
lord, peasant, hunter,
industrialist,
Flora and fauna:
I am all things, all men and all animals!
What next?
Assume a distinguished air,
Manage to leave behind perhaps
My fatal plurality!”
Inspaimantator! Si totusi, tu ai simtit vreodata
ca esti mai mult decat iti dai voie sa arati pentru ca te-ai invatat sa te
pliezi pe imaginea altora despre cum ar trebui sa fii tu? Ai avut curajul sa
fii in toate felurile macar langa o persoana din viata ta? Da, chiar infruntand
riscul ca ea sa plece. Cu ce te incalzeste ca ea a ramas langa un “tine”
incomplet si ingrozit ca va fi in cele din urma demascat? Si de ce iti pasa
daca pleaca sau nu de vreme ce nu ai avut incredere in ea ca va ramane
acolo, fermecata de fiecare dintre
ipostazele tale?
Ai spus ceva? Eu iti completez foaia de
internare, sa stii!
Domnul Simth si doamna Smith
Afara din piesa au navalit
Pentru ca Ionesco era beat
Cand in teatru i-a-ncuiat.
Cantareata cheala si-a pus peruca
Ca sa poata sa se-ascunda.
Si cei trei s-au furisat
Direct la Sigmund Freud
in pat.
Homo naturaliter
animal sociale.
Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell
RăspundețiȘtergereand gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear
and screamed. There was a hermit crab inside and
it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is
completely off topic but I had to tell someone!
Feel free to surf to my homepage; bike race pro apk free download