joi, 7 februarie 2013

Doar 300 de secunde iti mai cer



Dragul meu cititor imaginar,

In primul rand nu te simti jignit ca iti neg realitatea, fiinta, existenta. Vezi tu, acum cand eu scriu nimeni nu stie de blog, prin urmare nu am nici un cititor. Tu esti doar un potential, o virtualitate, un fel de embrion, larva, sambure, ge(r)men. In mod bizar, imi aduci aminte de dezbaterea etica din jurul avortului: poate fi fatul considerat o persoana?; si daca da, de cand? din momentul conceptiei (imaculate)? sau de mai tarziu, dupa ce i se contureaza sistemul nervos?

Intr-o zi te vei nimeri si tu pe aceasta pagina. Abia atunci vei deveni cititorul meu (chiar si pentru cele 20-30 de secunde pe care le vei petrece aici inainte sa cauti niste site-uri mai serioase). Deocamdata insa, tu esti doar in mintea mea. Just someone camping in my head. (te crezi cumva in Vama Veche? Adica…ti se pare tie ca am atatia neuroni in cap cate fire de nisip sunt pe plaja la nudisti?)

Voiam doar sa te asigur ca sunt bine. Nici vorba sa fi facut infarct! Postul anterior a fost preluat de pe un site ce colectioneaza diverse scuze si motive la care apeleaza posesorii de bloguri pentru a-si justifica (explica, motive, legitima, indeptati) absenta din lacasul virtual, incercand, probabil, sa isi reduca si disonanta cognitiva despre care am vorbit acum cateva zile. In cazul de fata, e posibil ca bietul om chiar sa fi lipsit de pe forum din cauza unui puiut de atac de cord. Cat despre mine, nu mi-am mai vazut capul de treaba (gasitorului ii ofer recompense secundare pozitive) si am tot amanat, estimand ca mai tarziu ma voi crampona de un moment de respiro holotropic pentru a plasmui cateva holograme pe blogul asta unidimensional si, evident,unilateral.

Care este deci adevaratul motiv pentru care bloggerii nu posteaza mai des? Se numeste procrastinare si exista deja peste 600 de carti publicate pe acest subiect. Toti amanam sarcinile mai putin placute, ba chiar si pe cele agreabile si antrenante, atunci cand ele presupun ceva cam mult efort. Daca ai in frigider o prajitura si o portocala (ti-ai propus de Anul Nou ca in 2013 sa te alimentezi sanatos) iar acum ti s-a facut foame (pentru ca am amintit eu placinta aia dulce cu crema de ciocolata si visine) ai mari sanse sa alegi sa mananci prajitura azi si maine fructele. Si poate ca nu ar fi o problema atat de mare daca maine nu ai face la fel pana cand, dupa vreo doua saptamani in care a fost ocolita sistematic in favoarea altor dulciuri mai imbietoare, portocala prinde mucegai si ajunge in cosul de gunoi, acolo unde ai putea deja (suntem in februarie!) sa-ti arunci si lista cu arhicunoscutele rezolutii (aceleasi din fiecare an), nu inainte de a o mototoli bine de tot, pentru ca doar ea este de vina, hartie ingrata si capsomana!

Despre cauzele procratinarii ar fi multe de spus; intervin aici eroarea planificatorului, actualizarea hiperbolica, biasul prezentului, capcana perfectionismului, anxietatea, functii executive mai putin performante, metacognitie defectuoasa si altele. Nu insist pentru ca vreau sa-ti propun un targ. Inchei un pact ne-faustic cu mine? E simplu: alegi o activitate pe care o amani de ceva vreme (aranjat frumos hainele in sifonier? iesit la alergat? citit o carte? raspuns la toate mailurile? terminat proiectele de la munca? ordine pe birou? Gradinarit? Intocmirea testamentului?) si ii dedici doar 5 minute din timpul tau pe ziua de azi. Asa-i ca nu e mult? Ce te costa? Nu, nu iti cer sufletul la schimb, nu de alta dar nu am inteles inca unde anume trebuie sa fac disectia ca sa dau de el. Nici nu sunt atat de mefistofelica incat sa te invit la Noaptea Valpurgiei stiind ca nu iti doresti decat liniste si phronesis. Imi aduci un buchet de Margarete? Fii te rog amabil si schimba-le pe cateva Margarita cu doza dubla de tequila.

Daca esti student inca nu ai terminat sesiunea si ai un examen peste trei zile. Tu zici ca maine te apuci de invatat. Eu insa am o viziune: este deja ziua cu pricina, ora 5 dimineata, examenul incepe la 10 dar trebuie sa fii in amfiteatru cel tarziu pe la 8.30 ca sa prinzi doua locuri (pentru tine si pentru colega ta cea joviala) in randurile din spate. Ai inceput sa citesti aseara dupa ce ai terminat ultimul sezon din Dexter, iar acum capul ti se apropie in cadere libera de piept, scobitorile infipte in ochi risca sa iti strapunga pupila, canile de cafea nu mai au nici un efect si ai da o naveta de bere ca sa mai ai „doar o zi” la dispozitie sa te pregatesti pentru….ia sa vad ce curs ai acolo si unde e deschis….aha! „Fundamentele psihologiei, Mecanisme cognitive, Memoria. Modelul lui Ebbinghaus”. Da-i bataie ca mai ai un modul intreg de tocit, imaginatia! De altfel, iti spun deja si ce subiect vei avea. Nu, de data asta nu va pica gandirea, ci, -tin-te bine!- legaturile imaginatiei cu afectivitatea! Ah, doar ce constatasem ca e tarziu si nu ai citit ultimul capitol. Hai ca iti fac un rezumat: scrii ceva despre psihanaliza, unde imaginatia are patru functii mari si late descrise de Neveanu (descarcare tensionala, proiectare a conflictelor dintre tendinţe opuse; substituire, prin alte scopuri, a acţiunilor imposibile sau interzise; compensare prin satisfacerea fantastică a dorinţelor nesatisfacute in realitate), apoi te misti cu talent prin scoala franceza si pomenesti intr-o doara de Ribot si Dugas care sustin legatura dintre imaginatie, creativitate si inteligenta. Nu este suficient, abia de vei lua un 7 daca nu citezi cuvant cu cuvant din manual. Asta inseamna adio loc la buget,  ciuciu camin, pa si pusi bani, cluburi sau gagici (blonde). Toate astea pentru ca te-ai trezit prea tarziu sa pui mana pe carte-  caratul ei in rucsac ca poate o deschizi in tramvai nu se pune! Ptii, ce scenariu de cosmar! Noroc ca am intervenit eu la timp, fidela, in cadrul triunghiului dramatic, rolului meu de salvator; ce, salvatorul este de fapt un persecutor mascat ? Ia vezi ca acum il sun pe prof sa schimbe subiectele! Mai ai o sansa. Te duci acum si citesti 5 minute pentru examen. Restul va veni de la sine, dar nu te gandi la asta, tu doar cauta-ti xerox-urile alea si vezi ce scrie pe primele doua pagini. Exact: modulul 1, senzatiile, incepe cu subcapitolul „de la excitabilitate la sensibilitate”.

Am aplicat aceeasi tehnica, sa stii. Mi-am propus ca astazi sa scriu cinci minute pe blog. Nu m-am uitat la ceas, insa cred ca au trecut cel putin zece, iar eu nu am terminat. Inceputul a fost cel mai greu, dupa care nu mi-am mai putut dezlipi buricul (degetelor) de taste. Cand imi desavarsesc opera aici ma duc sa spal niste vase, nu mai mult de alte cinci minute. Daca mai am timp, scot si cainele la plimbare. Si pe urma imi calc hainele pentru maine: pantalonii la dunga, iar camasa cu volanas de dantela o apretez cu solutie Blank de la Diva Life Cosmetics.

Usurel! Ce faci tu acolo, iti scrii demisia? Iti faci bagajele sa pleci de acasa? Vaai de mine, comanzi arme pe internet? Iar am fost inteleasa gresit. Mai baiete (ca fetele nu sunt asa nabadaioase, pariez ca nu ar face una ca asta!), eu ti-am zis doar sa-ti acorzi cinci minute sa inveti pentru examen (iluziile perceptive), sa iti faci curat in sifonier (imperecheaza sosetele alea dupa culoare ca sigur sunt xenofobe si se lasa cu o ruptura, chiar divort) sau sa faci un pic de sport (si nu ma gandeam la 25 metri pistol viteza, anuleaza comanda!). Inteleg ca te-am facut hiper-constient de niste probleme mai vechi? Tu impingeai rahatul sub pres si am venit eu chipurile sa fac curat, l-am scos de acolo si ti l-am indesat cu paiul pe nas? Gata cu tergiversarea, cu incremenirea in proiect, cu sarcinile anodine, dintr-odata esti pus pe fapte mari! Nu fi berbec (si nici gasca)! Chiar nu este cazul sa devii impulsiv si sa comiti un gest necugetat, ireversibil si cu consecinte usturatoare. Iti pot da demisia in cele cinci minute despre care vorbeam, dar mai intelept ar fi sa elaborezi un plan pe termen mediu si lung si momentan sa te apuci doar de actualizat CV-ul. Baga acolo ca esti proactiv, cica da bine! In loc sa iti parasesti nevasta tam-nissan, mai bine ai lua ziarul si ti-ai cauta chirie sau o gazda primitoare, eventual si primitiva. Nici sa iti inviti colega de birou la o cafea nu este o idee stralucita daca nu exista nicio posibilitate ca peste cateva zile unul dintre voi sa se mute la alt departament (intr-un alt oras, nu etaj!).

Vestea buna este ca o schimbare majora se poate obtine din aproape in aproape printr-o serie de pasi mici, prin actiuni punctuale, clar determinate, cu conditia sa le aloci chiar acum acele celebre si deja redundante cinci minute. Daca nu ma crezi pe mine (fie, am exagerat cu apretatul camasii), exista Richard Wiseman, Dan Ariely, Jane Burka, John Perry sau Piers Steel. Ultimul este tradus si in romana si iti explica radacinile evolutioniste ale fenomenului, ba chiar are pe undeva si o formula a procrastinarii, in cadrul teoriei motivatiei temporare, unde motivatia egal valoare (value) inmultit cu expectanta (expectancy) supra (re)produsul dintre impulsivitate (impulsiveness) si amanare (delay). Mai departe citesti tu din ce carte vrei, macar….cinci minute, ai invatat poezia. Predictably irrational, zi ca nu-i asa?

PS cu FP (full disclosure): Daca excursul meu prin Faust si aluziile la Margareta, Mefistofel si Noaptea Valpurgiei ti s-au parut ireventioase si futile (sau fitile ingropate in terenul (sub)minat al scriiturii) trebuie sa stii ca acest lucru nu a fost deloc intamplator. Ar fi fost si culmea, credeai ca textul meu este generat de o functie random din RAM sau REM ori ca scriu intr-o altfel de stare modificata de constiinta? Adevarul este urmatorul: cu mult inainte ca autorii celor peste 600 de carti sa ne incante cu teoriile si ecuatiile psihologice ale procrastinarii, Goethe condensase deja (anticipativ) mare parte din intelepciunea lor in aceste noua versuri vizionare:

Lose This Day Loitering
Lose this day loitering – ’twill be the same story
To-morrow – and the next more dilatory;
Each indecision brings its own delays,
And days are lost lamenting o’er lost days,
Are you in earnest? sieze this very minute -
Boldness has genius, power and magic in it.
Only engage, and then the mind grows heated -
Begin it, and then the work will be completed!
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu