marți, 5 februarie 2013

To be continued


       Anul trecut scriam undeva prin hatisurile lumii internautice (nu, nu interlope!) o recenzie a cartii lui Elliot Aronson, “The social animal”,  publicata initial in 1972 si ajunsa acum la cea de-a-11-a editie. Daca esti pasionat de psihologia sociala (dar nu numai) si inca nu ai citit-o trebuie neaparat sa faci cumva rost de ea. In romana nu este  tradusa, vad ca editurile noastre sunt ocupate cu publicarea unor dubiosenii ce fac casa buna cu naivitatea publicului si am acum in vedere  o carte al carei titlu m-a lasat astazi cu gura atat de cascata ca nici pana la ora asta nu mi-am revenit, asa ca scriu pe blog pentru ca sa vorbesc nu sunt in stare. Detalii legate de acea experienta horror intr-o alta postare, probabil.
         Despre cartea lui Aronson iti mai spun doar ca este posibil sa nu fii foarte incantat cand vei afla ca esti influentat de societate intr-o masura mult mai mare decat iti imaginezi sau ca si tu ai fi fost in stare sa administrezi socuri electrice extrem de puternice altor oameni daca ti s-ar fi intersectat cararile cu Stanley Milgram, iar acesta ti-ar fi oferit cativa dolari ca sa participi la unul dintre cele mai cunoscute si controversate experimente din istoria psihologiei. Si nu, scopul nu era sa ii tratezi de depresie, ti se spunea doar ca se studiaza efectele pedepsei asupra procesului de invatare, deci odata ajuns acasa aveai toate sansele sa incerci ceva practici educative si pe copiii tai pusi pe tanjala (in fata televizorului) si nu foarte dornici sa se apuce de lectiile pentru a doua zi.  
         Daca esti pasionat de acest domeniu stii toate amanuntele picante si dureroase ale studiului amintit si te vad cum deja ai ridicat sceptic din sprancene citind ultimele propozitii: sigur ca Milgram nu si-a abordat subiectii pe strada cum am insinuat eu mai sus, ci i-a recrutat printr-un anunt din mica publicitate. Iar la sfarsit participantii au fost informati asupra naturii reale a experimentului, asa ca nu s-au dus acasa sa isi bata copiii ahtiati dupa desene animate. Felicitari pentru vigilenta pe care eu, pedanta si tipicara cum sunt, am prostul obicei de a ti-o testa din cand in cand!
         In cazul nefericit in care ai terminat facultatea de psihologia dar nu ai nici cea mai vaga idee despre ce vorbesc eu aici (cum mai, nici macar o firava senzatie de deja-vu?), sunt convinsa ca acest lucru nu va sfarsi prin a te ingrijora. Sigur, exista riscul sa te gadile umbra unei vagi disonante cognitive, mai precis conflictul dintre convingerea ca ai mancat psihologie pe paine (eu cred insa ca erai la o dieta low-carb)  si constatarea (facilitata de mine, prin urmare deja ma urasti) ca ai uitat aproape tot sau ca nici macar nu ai invatat ce trebuia, mai ales daca ai studiat la noi in tara si nu ti-a trecut prin cap sa te indepartezi putin de pdf-urile necesare si arhi-suficiente pentru a lua examenele cu nota 10, ba chiar si pentru a obtine o bursa de studiu si alte onoruri academice. (Ce spui, ai tocit constiincios si nu ai avut nicio restanta? O, multumesc! Aronson ar vedea aici ilustrarea perfecta a conformismului, compliantei si obedientei in fata autoritatii.) Ce faci deci cu disonanta de mai sus? O reduci, bineinteles! Adica iti gasesti justificari. Stiai experimentul, dar ai avut o zi proasta pentru ca, desi Venus si Uranus se bucura de un binemeritat sextil astral,  Luna se afla in cuadratura cu Neptun si ti-a intunecat pe moment judecata. Adica vei comite eroarea fundamentala de atribuire si vei da vina pentru propria ignoranta pe factori externi, intamplari nefericite ce au stat intre tine si reactualizarea unor informatii ce se aflau fara doar si poate in memoria de lunga durata. Ca sa verificam repede si ce mai ai prin MSD, imi spui la socuri electrice de cati volti ajungeau subiectii (si la fel ai fi putut proceda si tu, repet!) sa isi supuna semenii din camera alaturata? Hai ca doar am scris mai sus, nu gasesti? Scuza-ma, m-a luat valul influentei sociale si am vrut sa vad daca te pot convinge sa recitesti de cateva ori frazele anterioare, in cautarea unor informatii pe care te asteptai sa le gasesti (pentru ca sunt eu o persoana de incredere, nu pentru ca ai fi tu asa mai credul din fire) dar care lipseau cu desavarsire (450 era raspunsul, uite ca de fapt sunt parolista!).
         Inapoi la atribuiri! Am o dilema: daca dai vina pe gene pentru memoria ta nu tocmai performanta  vorbim despre o atribuire interna sau externa? Acum noi stim ca nu ai avut sansa de a participa la constructia genomului tau  (asta e, acum te descurci cu fenotipul din dotare) si sunt convinsa ca daca era dupa tine puneai acolo toate alelele necesare, tinand cont si de epistazie (nu am zis epistaxis, sper ca nu iti produca asa ceva cu articolele mele, chiar daca folosesc uneori procedeul numit epizeuxis). Dar acele gene au avut o influenta mai mare decat vrei tu sa accepti asupra a ceea ce esti acum si asupra a ceea ce va ramane din tine, in urma diverselor boli la care tot ele te-au predispus (bad karma!). Interna sau externa? Cata vreme nu ai in fata rezultatul testelor genetice eu as spune ca este mai degraba o atribuie externa, deoarece tu doar presupui ca gena e de vina si incerci astfel sa scapi de responsabilitate, refugiindu-te intr-un fatalist „Asta sunt eu” si identificandu-te cu niste etichete de care vei avea tendinta sa te agati cu unghiile si cu dintii de fiecare data cand iti vei simti conceptul de sine amenintat din exterior sau chiar din interior. Of, cat de usor mi-ai putea demonta supozitia asta daca m-ai antrena acum intr-o polemica in jurul conceptelor  de responsabilitate si determinism, adoptand pozitia incompatibilista!
         Destul despre Aronson, si asa planuisem sa il expediez in doua fraze! Nu de alta, dar atat de tare m-a fascinat ca, uite, acum numai disonante, justificari si prejudecati am in cap! Si exact cand ma gandeam ca ar fi timpul sa ma bransez (de preferat fara volti) la ultimele noutati din domeniu mi-am dat seama ca am in calculator cartea „The Social Animal: The Hidden Sources of Love, Character, and Achievement” a lui David Brooks, jurnalist la  The New York Times. Hmm…”the hidden sources of character”! Sincera sa fiu, as fi preferat o alta carte, „Lack of Character: Personality and Moral Behavior”, dar din pacate John Doris nu si-a amintit  sa imi trimita si mie un exemplar, nici prin posta, nici prin e-mail, nici macar telepatic sau prin vreun cip (cu electrozi sau de silicon, implanturi corticale wireless) strecurat in creier. Cum insa nu despre situationism mi-am propus eu sa scriu astazi (dar iau in calcul puterea circumstantelor de a ma determina sa o fac), vreau doar sa iti spun ca imi calc pe inima si pe printipii (Intr-o sotietate fara moral si fara printip... trebuie sa ai si putintica diplomatie! ) si ii dau o sansa lui David Brooks, desi inceputul mi s-a parut copiat dintr-o Sandra Brown mai cumintica, iar intuitia mea imi sopteste suav sa ma las pagubasa, ca nimic bun sau interesant nu se anunta din aceste trei (scurte) propozitii:
         „This is the happiest story you’ve ever read. It’s about two people who led wonderfully fulfilling lives. They had engrossing careers, earned the respect of their friends, and made important contributions to their neighborhood, their country, and their world.”
         Poate ma insel si voi gasi in continuare o multitudine de idei valoroase, insa trebuie sa recunoastem ca ordinea prezentarii informatiilor nu a fost tocmai cea mai potrivita pentru a ma convinge. Apropo de asta, trebuie sa stii ca este foarte greu sa scapi de impresia initiala, astfel incat primele lucruri pe care le spui despre tine (la un interviu sau la un mic-dejun romantic) sunt si cele care vor atarna cel mai greu in balanta potentialului angajator sau a eventualei femele alfa (nu incepe deci prin „Neata, cum ziceai ca te cheama, papusa? Ca azi-noapte eram manga! ”). Odata prima impresie creata, risc sa aplic aceasta grila mentala intregii carti, adica sa ignor partile reusite si sa acord o atentie excesiva (adica sa le caut cu lumanarea) aspectelor ce nu se vor dovedi chiar pe placul meu. Iar la sfarsit biasul de confirmare, impreunat cu eroarea retrospectiva, ma va face sa afirm, excedata: „Ia uite cu ce mi-am pierdut eu timpul! O porcarie de carte! Am stiut de la bun inceput ca asa se va termina, de cand imi promitea mie ca imi va spune cea mai frumoasa poveste din lume, si-a si gasit cui sa vanda balariile astea impachetate la deruta in studii stiintifice, cu o fundita rosie de neurostiinte !” Stai ca nu m-am putut abtine si am citit repede si finalul (am voie, nu e o carte cu Sherlock Holmes, da?). Asculta tu aici si zi-mi ca nu am avut dreptate:
         „Other people see life primarily as a chess match played by reasoning machines. Harold saw life as a neverending interpenetration of souls.”
         Aham! Of, si am apucat sa scriu ca ii dau o sansa. Iar faptul ca i-am dedicat o postare pe blog ma face sa cad in plasa efectului sunk-cost si sa investesc si mai mult timp si nervi in siropul asta doar pentru a nu recunoaste ca a fost o idee proasta sa ii acord atentie de la bun inceput. La desert primim asadar un inepuizabil sufleu de suflete interpenetrabile (gelatina de la Dr. Oetker? Sau nici macar aia nu e neverending?). Ele au renuntat la jocul de sah in favoarea unei intrepatrunderi profund fuzionale, satisfacand astfel si pulsiunile voyeuriste ale cititorului bucuros ca si-a cheltuit banii pe o carte cu final fericit („inspirational”) si neglijand remarcile sarcastice ale unei babe uracioase, implicate in actiuni dubioase de colectare (poate si reciclare, ca doar sunt dispusa sa le dau mai departe oricui mi le cere) de deseuri, desuuri si free e-books la kilogram.
         Promit sa va tin la curent (angajamentul public creste motivatia) cu peripetiile celor doua personaje, Erica si Harold, desi ei sunt doar niste pretexte pentru a dezvolta ideile din aceasta carte care nu este un roman. Voi incerca sa citesc de dragul lor, pentru ca imi aduc aminte de o alta poveste fictiva populata de doua animale sociale ce schimbau replici intre ei de parca ar fi mutat piesele pe o tabla de sah, fiecare sperand ca va ramane, in final, cu o pereche de nebuni. Ce s-a intamplat cu ei? Da’ de unde sa stiu eu? Tu nu auzi ca erau imaginari?  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu