Am revenit. Stiam ca esti nerabdator sa afli ce legatura este intre
psihologia clinica si papusile rusesti, cu care inca ma joc, pentru ca sufar de
sindromul Peter Pana sau de regresie la varsta cand inca nu stiam sa scriu, dar
cand imi placeau povestile nemuritoare. Vrei sa incercam niste asociatii
libere? Matrioska....ce iti mai sugereaza? papusa in papusa, Dumnezeu dupa
chipul si asemanarea omului, altceva? Cum, ai spus mise en abyme sau povestire
in rama? Extraordinar, mi-ai citit gandul, desi era scris cu cerneala
invizibila sau din aia evanescenta de dispare in cateva minute.
Termenul de mise en abyme este inspirat de heraldica (arta de a construi
blazoane) si a fost folosit pentru prima data de André Gide (pe care nu stiu de
ce il admir neconditionat), care spunea, in „Jurnal”, ca ii place sa gaseasca
intr-o opera de arta referinte, prin intermediul personajelor, la insasi opera
cu pricina, la fel cum blozonul are rolul de a pune in abis elementul sau
central. Numai vazand cuvantul abis si simti din nou cum te ia ameteala,
intrucat intuiesti ca mi-am propus si azi sa te aduc pe culmile vertijului sau
in vartejul cuvintelor, fara sa fac nimic si, mai ales, fara sa iti cer sa
misti un deget.
Imagineaza-ti (da, este leitmotivul blogului meu) ca citesti o poveste
al carei personaj principal, baronul de Munchaussen, incepe din senin sa spuna o
alta poveste al carei personaj promite inca o poveste despre un erou care deapana
basmul printesei care a auzit istorisirea zmeului care nu poate uita anecdota
regelui obsedat de naratiunea in care regina visa la o ficţiune cu un alt
barbat care insa suferea de un delir sistematizat in care o fecioara ii soptea
o poveste....Hei, mai esti cu mine? E prea usor, vrei sa complicam un pic?...in
care un duh o mintea ca stie o anecdota despre...surpriza! un psihiatru
suferind chiar de sindromul Munchaussen, care era, dupa cum bine iti amintesti,
in caz ca nu suferi de sindromul Down, cel dintai personaj al povestii
construite de mine pentru a-ti exemplifica procedeul abisal al povestirii in
rama. Ai inteles sau reiau?
Literatura abunda in astfel de naratiuni, incepand de la Sherezada care ii oferea
sotului ei psihopat delectari nebanuite, in fiecare seara, refuzand strategic
finalizarea pentru ca stia, citind probabil experimentul lui Mischel, ca numai
amanandu-i gratificarea si provocandu-l la auto-control va reusi sa il convinga
sa ii crute viata macar pentru inca o noapte. Shakespeare a avut de asemenea un
moment de inspiratie cand l-a pus pe Hamlet, insetat de razbunare, sa se
prefaca nebun pentru ca cei din jur sa-si slabeasca rezistentele si sa se dea
singuri de gol, culminand cu memorabila piesa de teatru pe care eroul o pune in
scena (teatru in teatru), in urma careia infamul Claudius este demascat. Pentru cei mai romantici, care nu au inteles
inca mecanismele biologice ale iubirii (cea din cap, nu schimbul de fluide
facilitatoare de BTS), amintesc un concept al carui nume este deosebit de relevant,
metempsihoza, si pe care nu il vor
gasi niciodata in viata reala, ci doar in romane precum „Adam si Eva” (Rebreanu),
„Mantia de stele” (Milorad Pavic) sau „Atlasul norilor” (David Mitchell, o
carte extraordinara ce beneficiaza acum si de o ecranizare romantata si cam
siropoasa pentru gusturile mele). Este vorba de povesti aparent diferite legate
insa printr-un fir comun, un labirint cu oglinzi in care cititorul risca sa se
simta pierdut, un joc de reflectari cu personaje care seamana unele cu altele
si ale caror povesti sunt inextricabil amestecate, din ratiuni ce sfideaza
logica si conventiile narative, depasind pana si limitele firesti ale
fictiunii.
Bine, bine, ce legatura are asta cu psihologia clinica? Sau cu
psihologia vetii cotidiene? Evident ca are! Fii atent la povestile pe care ti
le spun prietenii sau clientii tai. La barfe, snoave, anecdote, judecati, la ce
au auzit de la altii sau la sfaturile pe care te anunta, mandri de ei, ca le-au
dat altor persoane. Descopera povestirile in rama, cum se raporteaza la punerile
in abis, vezi daca sunt in stare sa se transpuna in locul persoanelor despre
care iti vorbesc sau, dimpotriva, ceilalti nu sunt decat niste prelungiri ale
unui ego labil ce se oglindeste permanent numai si numai in sine insusi. Este
clientul tau capabil de a intelege
intentiile si motivatiilor celor cu care intra in contact sau are
sentimentul ca lumea este un haos pe care nu il poate controla, unde ceilalti
se comporta aleatoriu sau, si mai rau, ca a ajuns intr-un Iad sartrian populat
de indivizi amenintatori ce de-abia asteapta sa il faca pe el sa sufere? Cum
sunt povestile lui? La ce amanunte este sensibil, ce il impresioneaza, de ce
fuge, care sunt motivele recurente
si cum se raporteaza la structura
cauzala a evenimentelor? Intreaba-l de ce crede ca partenera de viata il inseala
si incearca sa discerni cat este realitate
si cat este interpretare in
raspunsul lui. Provoaca-l sa-si imagineze un
scenariu alternativ in care ar putea reactiona si altfel decat prin
violenta. Incurajeaza-l sa caute ipoteze
concurente pentru a nu ramane blocat in biasul de confirmare. Nu pierde din vedere justificarile si rationalizarile la care apeleaza pentru a-si si
a-ti explica comportamentul adesea irational: ai acolo un rezervor urias de
indicii si vei sti cat este de sofisticat, de complex, de rafinat, de
imprevizibil. Abtine-te de la a aplica o grila psihanalitica pe povestile lui
despre parinti, dar nu neglija tiparele
ce se repeta in prezent si ajuta-l sa inteleaga ca nu toate povestile trebuie
sa fie la fel si nu e obligatoriu ca istoria sa se repete de fiecare data. Uita
tot ce ai citit despre liberul arbitru si intretine-i iluzia ca stiloul cu care
se scrie povestea vietii sale este in mainile lui. Lasa-l sa experimenteze, sa
traseze noi forme pe care inca nu avut curajul sa le incerce. Sugereaza-i ca
poate depasi limitele foii, ca nu este atat de grav daca mana ii tremura la
inceput, ca poate adauga un strop de culoare si, mai ales, fii langa el atunci
cand descopera ca poate avea incredere in lucrurile minunate ce se nasc
din mana lui atunci cand nu mai incearca
sa controleze fiecare linie. Intreaba-l daca ii place povestea creata de el, la
ce personaje ar dori sa renunte sau pe cine ar vrea sa invite acolo, ce rol ii
va atribui si ce asteptari are de la el. Vei fi martorul unei povesti ce devine
din ce in ce mai bogata, mai nuantata, mai profunda si mai autentica. Intr-un
fel, si povestea ta devine larger than
life, dar tocmai viata face aceste naratiuni posibile, iar gradul in care
iti dai voie sa simti si sa traiesti se vede in straturile ce compun si
recompun, mereu, povestea din interiorul povestii...
Povestirile in rama nu sunt deci apanajul strict al fictiunii, iar o
anumita sensibilitate la operele literare se poate transforma intr-o resursa
uriasa pentru tine, actual sau viitor psihoterapeut, mai ales daca detii si
alte instrumente, cum ar fi cunostintele solide de psihologie, dobandite prin
lectura si studiul unor carti si studii fundamentale din domeniu.
Data viitoare cand cineva iti spune ca stie pe cineva care a incercat
mai demult sa se sinucida, ca are o prietena atrasa de femei sau o colega care
nu se poate abtine sa nu fure din magazine asculta cu atentie si vezi daca este
vorba intr-adevar de o poveste in rama sau daca nu cumva acea persoana
incearca, timid, sa iti transmita ceva ce nu a mai spus nimanui pana acum,
despre ea insasi. Nu te grabi insa sa tragi concluzii gresite, urmeaza sa
integrezi informatiile acestea intr-un context mai larg, sa incerci sa le
verifici si, eventual, sa descoperi cum le poti folosi intr-un mod constructiv.
Procedeul punerii in abis este strans legat de cel al naratorului
inselator (unreliable narrator).
Acolo unde avem povestiri in rama si fire epice intrepatrunse este foarte
posibil ca insasi credibilitatea vocii narative sa fie serios compromisa.
Naratorul inselator este de cele mai multe ori un povestitor ce vorbeste la
persoana I, care si-a propus deliberat sa-si induca in eroare audienta, deci
care il manipuleaza pe cititor. O situatie aparte este cea a naratorului despre
care aflam abia la sfarsit ca sufera de o boala psihica, caz in care
manipularea cititorului se realizeaza direct de catre autorul operei literare,
nu si de catre povestitor. Am pus insa accentul pe „deliberat” pentru a face
diferenta intre lucrurile ireale in care noi insine credem si pe care vrem ca
ceilalti sa le creada despre noi si lucrurile ireale pe care noi nu le credem,
dar pe care vrem sa ii convingem pe ceilalti sa le creada despre noi. Am putea
spune, din pacate, ca suntem naratori inselatori in aproape toate
circumstantele vietii noastre, intrucat avem un acces limitat la multe trairi
interioare si ne place sa construim, retrospectiv, povesti care sa sune bine,
coerent, eventual in acord cu normele societatii in care vietuim sau macar cu
sef-conceptul la care tinem mai mult decat la noi insine. (Dar despre asta intr-un
alt articol, stii doar ca nu vreau sa te expun la supra-doze).
William Riggan a incercat o tipologie a naratorilor inselatori pe care o
reproduc si eu aici, cu trimiteri, bineinteles, la zona psihoterapiei si a
psihologiei clinice. Sa presupunem ca peste doua ore ai o prima sedinta de
terapie cu un client despre care nu stii mare lucru. Care sunt asteptarile
tale? Da, ale tale, lasa-l pe client deocamdata, nici maca nu il cunosti. Te
bazezi pe intuitie pentru a-l „ghici” din prima? Ai incredere in abilitatile
tale sociale sau empatice, care ii vor inspira lui din momentul in care va pasi
in cabinet o nemarginita incredere? Crezi ca se va aseza pe scaun (zi-mi te rog
ca nu ai obiceiul de a-i tavali pe canapea!) si te va blagoslovi cu un rapid :
„Sunt Mihai din comuna Sageata si m-am casatorit la 16 ani cu vecina dar nu
avem copii din cauza unor disfunctii sexuale cauzate de faptul ca mi se scoala
doar cand il vad pe vecinu’ celalalt dand cu sapa in gradina” ? Evident ca nu. Desi
clientul tau a venit de buna voie, convins ca vrea sa schimbe ceva in viata lui
si dornic ca iti spuna ce nu merge, el nu va renunta complet la rolul pe care
s-a obisnuit sa il joace in viata de zi cu zi si de care, intr-o masura mai
mica sau mai mare, este constient. Vine la pachet cu niste mecanisme de
aparare. Pe unele doar se preface ca nu le stie. Este deci posibil sa intalnesti
urmatoarele tipuri de unreliable
narrators or clients (nu vorbesc
acum de „clientii misteriosi”, astia sunt o alta mancare de peste, diferita si
totusi asemanatoare):
Eroul picaresc. Prezinta vizibile trasaturi accentuate de
personalitat histrionica. Nu suporta sa nu fie in centrul atentiei,
asa ca vorbeste teatral, gesticuleaza amplu, te intrerupe mereu, iti da o
sumedenie de detalii fara sa spuna nimic important. Se da mare si
exagereaza faptele povestite, deci fii mai circumspect data viitoare cand o
clienta care si-ar fi dorit sa fie actrita iti spune ca jumatate din populatia
masculina a metropolei in care locuieste este iremediabil amorezata de ea. Sau
cand alt client nu lasa sa treaca o sedinta fara sa iti mentioneze tot felul de
tipe care chipurile ii dau intalnire, il invita la masa in oras sau ii ofera
una o camera foto, alta o masina, una o camera la hotel etc.
Nebunul. Asta nu te pacaleste expres, insa daca nu stii
DSM-ul pe de rost s-ar putea sa nu intelegi ca ai in fata ta un om cu grave
probleme psihice si sa crezi ca tratezi o depresie cand de fapt asisti mai
intai la inmugurirea (faza prodomala) si apoi la inflorirea unui ditamai delir mistic,
de persecutie, erotoman sau de relatie, cand clientul crede ca actioneaza
influentat de anumite forte xenopatice. Pe scurt: tu il pui sa faca un travaliu
de doliu cand de fapt ma-sa nu e moarta, nu a asasinat-o nici un spion rus, dar
asa de convingator era cand ti-a povestit scena ca ai pus botul si nici prin
cap nu ti-a trecut sa verifici aceste informatii si prin alte surse. Mai ales
ca in scoala de formare ti s-a spus ca trebuie sa lucrezi cu adevarul
subiectului si ca este mai putin important felul in care s-au petrecut
lucrurile in realitatea obiectiva.
3.Clovnul. Ai un client care
e mereu vesel, pus pe glume, vede partea nostima din orice, numai bun de pus pe
rana, nici nu prea intelegi ce cauta la tine, ba chiar de multe ori uita ca tu
esti terapeutul si iti spune niste lucruri de te lasa cu gura cascata (de ras
sau de uimire). O singura problema: nu te ia si nu se ia in serios, iar la un
moment dat vei realiza si tu ca nu iti este tocmai usor sa lucrezi cu cineva
care vine si iti spune „Hai salut. Am intarziat cinci minute pentru ca vin de
la inmormantarea lui fii-miu. A avut un accident de masina. Stai sa-ti
povestesc insa ce banc am auzit acum la Radio
Zu. E absolut genial”. Felicitarile mele daca il prinzi pana
la urma fie si cu o singura lacrima in coltul ochiului cat timp se afla in fata ta.
4. Naivul. Este clientul care
nu intelege niciodata de ce i se intampla anumite lucruri si iti prezinta
faptele atat de distorsionat incat nu mai intelegi nici tu nimic. „Eram cu o
gagica la masa cand am fost atacati dintr-odata de doi ticalosi. M-au taiat cu
cutitul si m-au lasat intr-o balta de sange”. Ce s-a intamplat? Nimic, doar ca
nu observase verigheta de pe inelarul tipei. Iar data trecuta se plangea ca
fii-sa e bulimica: cica s-a ingrasat cam tare si vomita dimineata.
5.Mincinosul: Asta te minte
cu sange rece si e cel mai constient dintre clientii tai inselatori. Nu, nu e
mitoman, nu ti-am spus ca stie ce face, controleaza totul? Nu stiu ce interes
are. Poate e student la psihologie si vrea sa fure meserie. Sau ai fost vecin
cu el cand erati mici si intr-o zi i-ai calcat trenuletul in picioare,
provocandu-i o trauma pentru care nu te-a iertat toata viata. Tu nu il
recunosti acum. A venit sa te omoare. Pardon, e o femeie? A trimis-o nevasta-ta
sa te testeze! Sau e un travestit. Orice ar fi, pastreaza distanta! Hello!Te vad!
Acum urmeaza partea cea mai importanta: 50 de tehnici care te vor ajuta
sa iti citesti mai bine clientii, sa le deslusesti povestile, sa te prinzi cand
este vorba de o povestire in rama si cand ai de-a face cu un pacient inselator:
1. Vorbeste cu rudele lui, suna la politie si la SRI , afla tot ce poti despre
el. Nu te sinchisi de confidentialitate. Nu iti va folosi la nimic daca asta e
un pishopat care vrea sa stie daca ce i s-a intamplat lui Phineas Gage poate constitui un experiment
replicabil, cu tine drept cobai.
2. Achizitioneaza un detector de minciuni si
nu-i primi in terapie decat pe cei care sunt de acord cu regulile tale- in
cabinetul tau tu tai si spanzuri!
3. Nu lucra niciodata singur deoarece risti sa
fii subiectiv. La fiecare sedinta convoci o comisie formata din psihologi si
psihiatri cu experienta. Plus un avocat. Doi jandarmi. Si un medic, just in case. Bineinteles, de onorariile
lor se ocupa clientul.
4. Notezi si inregistrezi tot. Sistematizezi
datele. In SPSS.
5. Consulta toata literatura de specialitate
inainte de a-ti da cu parerea. Ti se pare ca plange? Recolteaza o proba de
lacrimi si da-o la laborator. Daca s-a stropit cu apa ca sa te pacaleasca? Doar
in cazul in care rezultatele confirma ca erau lacrimi ii intinzi un servetel la
sedinta urmatoare si il intrebi ce simte.
6. Uita-te bine la....la..stai doua minute ca
e cineva la usa.
Aoleu, ma scuzi! Plec la
Roma. Acum ! In doua ore cica zbor. Decolez.
A venit Valentin sa ma ia. Auzi, dar nu ma lasa inima sa nu iti povestesc
despre intertextualitate. Daca nu sunt turbulente promit sa iti scriu din
avion. Ci vediamo presto!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu