Pe o scală de la 1 la 10, cât de
inteligent
talentat
rafinat
matur
creativ
te consideri?
Da, bine, peste medie, ştiam
deja, cum altfel? Sinceră, să fiu, aşteptam alt răspuns. Ştii care?
Speram că vei refuza să răspunzi! Ar fi fost poate cel mai rezonabil lucru pe care l-ai fi putut face! Sau măcar să
stai să te gândeşti o vreme şi să recunoşti că nu poţi da un răspuns clar, sau
cel puţin nu fără a mă întreba la ce
anume mă refer când vorbesc despre inteligenţă, talent, rafinament.
Majoritatea oamenilor nu ezită să
se auto-evalueze rapid, iar încrederea
lor în aceste auto-evaluări este remarcabilă, doar că nejustificată. Cele
trei caracteristici de mai sus au o doză
intrinsecă de ambiguitate. Sunt
foarte vagi!
Vizualizează chiar acum un scaun! Gata? Bun, eu ştiu că tu ai
în cap acum imaginea unui scaun. Nimic mai simplu. Sigur că nu te-ai gândit la
o masă sau la faţa iubitei tale (dorindu-ţi să aibă şi ea un scaun la cap)! Mai
departe însă nu am nici cea mai vagă idee ce scaun ai tu în cap. E unul înalt, de bar? (Ups, ăsta e mine, s-au cocoţat
nişte neuroni pe el!) E un taburete? Poate un fotoliu comod? Aa…un scaun de
masaj? Unul directorial? Doar n-o fi unul de dentist? Deşi amândoi ne gândim la
un scaun, avem reprezentări diferite
ale aceluiaşi obiect. În acest caz, începi să înţelegi de ce, chiar dacă părem a ne referi la acelaşi lucru,
este foarte posibil să vorbim de fapt despre altceva?
Te-am întrebat cât de inteligent
te consideri. Dar oare ce înţeleg eu
prin inteligenţă? Pardon, lasă-mă pe mine, aş vrea să aflu de fapt cum o
defineşti tu. Şi dacă am sta amândoi de vorbă cu o a treia persoană iar la
final am estima cât de inteligentă este ea, crezi că am avea aceeaşi părere? Aş
insista să-mi spui pe ce anume te-ai bazat când i-ai apreciat nivelul de
inteligenţă. Asta mi-ar spune mie foarte multe. Nu, nu despre acea persoană, ci
despre tine. Dacă ai remarca
vocabularul ei, eu aş deduce că tu ai un vocabular bogat. Dacă în schimb mi-ai
lăuda raţionamentele cuiva, aş presupune că pe tine te caracterizează mai degrabă inteligenţa
logico-matematică. Dacă ai fi sensibil la abilităţile sociale…probabil ai o
inteligenţă emoţională peste medie. De ce?
Oamenii tind să folosească definiţii personale ale caracteristicilor, atât
pozitive cât şi negative. Cu cât atributele sunt mai vagi sau generale (talentat), cu atât este mai uşor să le
operaţionalizăm după bunul plac. Acest bun
plac însă nu este întâmplător, are regulile sale. Definiţiile personale
sunt construite astfel încât să-l
avantajeze pe cel care le formulează.
Să luăm altă trăsătură, dominanţa. Cum este, după părerea ta, o
persoană dominatoare? În general, subiecţii care au primit această întrebare au
dat răspunsuri diferite, dar care ar putea fi sistematizate în două categorii.
Unii s-au gândit la cineva hotărât, capabil să gestioneze bine situaţiile de
criză, implicat în societate, ferm şi cu principii solide, la care nu renunţă
uşor. Alţii au descris un om care monopolizează orice conversaţie, nu ascultă
părerea altora, este arogant, încăpăţânat şi chiar agresiv. Interesant este
însă care subiecţi au conceptualizat dominanţa prin dimensiunile ei pozitive, şi
care prin aspectele negative. Exact! Cei care se considerau ei înşişi dominanţi
aveau o imagine foarte roz şi favorabilă a trăsăturii. Cei care nu se
auto-evaluau ca dominanţi erau focalizaţi aproape exclusiv pe dezavantajele ei.
Cu alte cuvinte, o trăsătură
ambiguă este bună atunci când o am şi eu, şi proastă când o au alţii, dar nu
eu.
O trăsătură mai puţin ambiguă
este…aşa cum vreau eu să fie ca să mă pot încadra în ea (dacă este pozitivă)
sau, dimpotrivă, ca să mă pot delimita de ea (dacă este negativă). De exemplu, leadershipul. Aproape oricine îşi
doreşte să aibă ceva abilităţi de leadership. Şi, deloc surprinzător,
majoritatea credem că le şi avem, la un nivel peste medie. Da, toţi suntem buni
lideri, singura problemă este că avem opinii diferite despre ceea ce înseamnă
să fii un bun lider. Într-un experiment, subiecţilor li s-a cerut să descrie
stilul de leadership al unor personalităţi precum George Washington sau
Mahatama Ghandi. Cei care se auto-evalau ca fiind abordabili, plini de tact şi
agreabili au subliniat calităţile sociale
ale conducătorilor, apreciindu-le ca deosebit de importante pentru calitatea
de leadership. Cei care se considerau competitivi, perseverenţi şi independenţi
au făcut un portret diferit al acestora, insistând pe calităţile centrate pe sarcină şi performanţă.
Nimeni nu ar
recunoaşte însă că este submisiv.
Întrebaţi dacă o serie de comportamente indică subsmisivitatea, cei care de
obicei nu protestează când li se vinde ceva la supra-preţ au apreciat că asta
nu are legătură cu trăsătura amintită. Iar cei care preferă să creadă că nu sunt dominanţi afirmă că a alege ei
mereu filmele pe care să le vadă cu prietenii nu reprezintă un semn de
dominanţă (hm..şi au dreptate, da? Chiar nu înseamnă nimic, aviz celor care mă
cunosc!).
Astfel,
jonglând abil cu definiţiile, imaginea favorabilă despre sine este păstrată cu
succes (ce o mai fi şi succesul ăsta?).
Lucrurile se
schimbă dacă atributele sunt mai specifice. Eşti o persoană organizată?
Probabil că da. Dar punctuală? Aici
unii dintre respondenţi ar admite că nu sunt chiar atât de punctuali. Pe de altă parte, să nu uităm că şi sfertul academic a ajuns, de la 15 minute
înainte de eveniment, să însemne
15-20, poate chiar 25? de minute după
începerea lui. Şi până urmă ce mi-s 25 de minute, ce mi-s 30?
Până acum am
dat exemple de calităţi caracterizate prin ambiguitate
orizontală, adică ce pot fi definite în varii moduri astfel încât să
servească intereselor fiecăruia. Mai avem însă un tip de ambiguitate, cea verticală, pe care am introdus-o deja
(sau am ridicat-o) în paragraful anterior. Eşti sau ai fost un elev (student) studios? Studios înseamnă că petreceai mult
timp învăţând, citind, făcând teme. Of, dar cum adică mult timp? Câte ore pe săptămână ar trebui să înveţi ca să poţi fi
considerat studios? 70? 50?25? 10? Există un consens pe această temă? Nu! Cum
răspund oamenii? Setând standarde care
să-i avantajeze personal. Cei care petrec două ore pe zi cu cartea în faţă
vor spune că 15 ore sunt suficiente pentru ca cineva să fie considerat studios.
Cei care însă dedică zilnic 5 ore studiului vor afirma că e nevoie de cel puţin
30 de ore şi vor aprecia că cei care învaţă doar 15-20 de ore nu sunt nici pe
departe studioşi. Conceptele sunt deci fie lărgite
ca să ne putem şi noi încadra în ele, fie îngustate
pentru a-i exclude pe alţii, în funcţie de unde ne situăm noi înşine pe
continuum. Tragem linia mai la dreapta sau la stânga, nu în raport cu media, ci
cu…poziţia noastră.
Câtă mişcare
fizică este de dorit să facem săptămânal? Cum ar trebui să arate meniul
săptămânal al unei alimentaţii sănătoase? Câte cărţi citeşte într-un an o
persoană pasionată de lectură? Câte minciuni poţi spune pe zi fără a deveni un
mincinos? Când devine un părinte abuziv, la prima palmă sau când îşi bagă
copilul în spital?
Toţi avem
tendinţa de a folosi definiţii proprii, personalizate şi avantajoase pentru
sine. Problemele apar când le folosim în mod exclusiv. Când îi judecăm
pe toţi din jur conform propriilor definiţiilor, uitând că pot exista mai multe
perspective asupra leadershipului, inteligenţei, creativităţii sau succesului. Când
cădem în capcana realismului naiv:
lumea este aşa cum o vedem noi, inteligenţa este doar ce credem noi că e, un
părinte bun trebuie să se poarte doar aşa cum ştim noi că este de dorit,
strategiile folosite de noi sunt cele mai bune şi funcţionează pentru toţi. Când
îi evaluăm pe alţii conform unor criterii personale (subiective), pe care le
confundăm cu criterii obiective, universal valabile.
Sunt convinsă
că vrei să afli mai multe (hihi), aşa că îţi recomand capitolul acesta sau, în
caz că eşti peste măsură de curios, cartea excepţională a lui David Dunning. Ambiguitatea
(epistemică) a calităţilor este doar unul
dintre obstacolele ce fac din autocunoaştere o întreprindere aproape
imposibilă, dar cu atât mai fascinantă şi mai recompensatore. Autorul o compară
chiar cu o expediţie în care ai
pornit să cucereşti vârfuri alpine, poate chiar Everestul:
Self-insight is neither a commodity that is easily obtained nor a
destination easily reached. True self-awareness requires a long journey of
experience and self-reflection of which there is no guarantee of success. But
perhaps the journey is the goal in itself. Life presents many challenges,
strewn like hills and mountains in our path. Acquiring self-insight might just
be one of those peaks, one that is more rugged and steep than it looks from
afar. Perhaps the challenge might be not as extreme as conquering Everest, but
its slopes and climbs are still formidable. From its peak, one does not know
what the view of the psychological terrain might look like, but I assume that
most people would be quite curious to take a glimpse of this view.
Dacă te
avânţi, călătorie sprâncenată! Şi ce înseamnă până la urmă autocunoaşterea
asta? De unde ştii dacă sau cât de bine cunoşti? Iar călătoria asta este una
solitară, bazată exclusiv pe introspecţie, sau una socială, în care integrezi
feedback-urile primite de la cei apropiaţi? Culme sau cul(u)me? Apropo de feedback, este o altă
sursă de eroare, pentru că adesea este nesincer, ambiguu, incomplet sau chiar
inexistent. Of, totul este atât de relativ…pardon, de egocentric!
PS: Apropo de Everest, știi "sarcina celor trei munţi" elaborată de Piaget pentru a testa dezvoltarea cognitivă a copiilor din stadiul...care stadiu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu