miercuri, 3 decembrie 2014

Când îi foloseşti pe ceilalţi drept oglinzi

Să zicem că eşti chemat să participi la un experiment şi vei lucra în echipă. Acum o săptămână ai completat nişte teste de personalitate care, ţi se spune ţie, au fost interpretate de doi evaluatori. Îţi sunt arătate şi feed-back-urile: unul este pozitiv (ai fost perceput drept echilibrat, încrezător şi fericit), celălalt negativ (neadaptat, nefericit, anxios). Ai de ales cu care dintre evaluatori să colaborezi în sarcina de laborator. La care te hotărăşti?

Marea majoritate vor opta, desigur, pentru evaluatorul care a avut cele mai pozitive aprecieri la adresa lor. Cred că şi tu ai face la fel, nu? O parte însă vor alege persoana care le-a dat un feed-back negativ. Ambele opţiuni au la bază o motivaţie asemănătoare. Care? Şi de ce ar prefera cineva să interacţioneze cu parteneri care nu au o părere foarte bună despre ei? În fond, ne plac oamenii care ne plac şi ei pe noi şi care ne apreciază, în nici un caz cei care ne critică constant, sunt veşnic nemulţumiţi şi observă cele mai mici greşeli. Mai mult, încercăm activ să ne prezentăm celor din jur în cea mai bună lumină posibilă. Self-enhancement este o teorie puternică în psihologie, iar conform acesteia căutăm şi preferăm păreri cât mai pozitive despre noi. În acest context pare contraintuitiv şi aberant să te îndrepţi spre o persoană care îţi dă un feed-back negativ. Self-enhancement nu este însă singura motivaţie ce se află la baza interacţiunilor umane. Da, ne place să fim lăudaţi, valorizaţi, bine văzuţi. Pe de altă parte, ne dorim şi să fim cunoscuţi aşa cum suntem. Mă rog, aşa cum credem noi că suntem.

Motivaţia de a obţine un feed-back congruent cu propriile păreri şi credinţe despre sine este cea care stă la baza teoriei verificării sinelui (William Swannn, self-verfication theory). Adesea se suprapune cu self-enhancement, mai ales că, după cum bine ştii, majoritatea ne percepem şi evaluăm ca fiind (mult) peste medie în ceea ce priveşte numeroase calităţi, abilităţi sau competenţe. Dacă te crezi foarte inteligent şi alţii te văd la fel sau asta declară (chiar dacă nu eşti), vei trăi cu impresia că evaluarea lor reflectă realitatea, doar şi tu te consideri la fel. Prin urmare, te vei îndrepta spre cei care îţi confirmă propriile credinţe (umflate) despre tine şi îi vei respinge pe cei mai puţin elogioşi, chiar dacă mai obiectivi sau mai realişti.

Există motive epistemice şi pragmatice pentru care preferăm un feedback apropiat de realitatea noastră subiectivă. Epistemice, pentru că avem nevoie de o coerenţă. Anumite credinţe despre noi stau la baza sentimentul identităţii personale, ne definesc şi ne ajută practic să ştim cine şi cum suntem. Incertitudinea este mai greu de suportat decât certitudinile neplăcute, iar răul cel mai mic este răul cunoscut. Mai bine ştiu despre mine că sunt ceva mai încet la minte decât să nu am nicio idee despre cât mă duce capul. Când cineva îmi pune la îndoială părerea, mă simt ameninţat în credinţele mele. Coerenţa mea riscă să se destrame, iar eu devin pentru mine mult prea puţin comprehensibil şi predictibil, pierzând chiar sentimentul atât de dulce şi de confortabil al controlului. Experimentez disonanţa cognitivă: părerea mea versus părerea altuia. Ca să-mi reduc disonanţa va trebui să dau o pondere mai mare uneia dintre credinţe. Cum am acces privilegiat la propriile conţinuturi mentale şi am impresia că eu mă cunosc cel mai bine, îmi este mult mai uşor să găsesc argumente în favoarea opiniilor mele şi să le resping pe ale tale, chiar dacă ele sunt mai favorabile.

Motivele pragmatice sunt cele care servesc reglării interacţiunilor cu cei din jur. Prefer ca tu să mă vezi aşa cum mă văd şi eu pentru că altfel vei avea aşteptări nerealiste de la mine şi relaţia noastră va avea de suferit sau se va termina atunci când vei realiza că te-ai înşelat în privinţa mea. În plus, nu mă simt înţeles şi în largul meu lângă tine, ci mai degrabă ca un impostor care urmează să fie cât de curând deconspirat. Îmi doresc ca tu să-mi cunoşti slăbiciunile, limitele, defectele, părţile mai puţin flatante şi, dacă se poate, să mă apreciezi aşa cum sunt, nu cum îţi imaginezi că aş fi. Când auto-evaluarea mea este una realistă, motivaţia verificării sinelui este una benefică, cu consecinţe pozitive asupra stării de bine şi a satisfacţiei în relaţii. Eu mă simt bine că tu mă cunoşti şi mă înţelegi, iar relaţia noastră este una apropiată, onestă şi fără prea multă prefăcătorie.

Dar dacă eu mă percep într-un fel negativ şi distorsionat şi mă aştept ca şi ceilalţi să mă perceapă la fel? Aici verificarea sinelui devine dezadaptativă. Voi evita persoanele care au despre mine o părere mai bună decât am eu, pentru că nu am încredere în feedbackul lor, poate chiar îi bănuiesc că mă mint sau că sunt incapabili să vadă aşa zisa realitate. Cineva care are păreri negative despre sine riscă deci să caute compania celor care-i confirmă credinţele, să accepte un tratament nedrept din partea şefilor sau colegilor de la muncă sau chiar să rămână în relaţie cu un partener abuziv, care îl desconsideră şi devalorizează. Odată formate (unele dintre ele poate în copilăria mică), credinţele despre sine devin repere foarte rezistente şi greu de schimbat ulterior, în ciuda dovezilor contrare, mai ales că tindem să ne comportăm astfel încât să rămânem fideli caracteristicilor noastre. Dacă te consideri lipsit de simţul umorului vei evita să faci glume, vei spune celor din jur că tu nu ţii minte bancuri şi nu ştii să le spui, iar când cineva va observa că eşti amuzant te vei uita chiorâş la el şi-l vei contrazice. Depresivii nu sunt o companie plăcută nu doar din cauza contagiunii afective, ci şi pentru că ei caută să te convingă şi pe tine că viaţa este de rahat, că nimic bun nu se poate întâmpla şi că ei sunt incapabili să depăşească momentele de criză. Dacă încerci să-i contrazici şi să le arăţi jumătatea plină a paharului nu vei rezolva mare lucru, cel puţin nu înainte de a-i asigura că ai văzut-o tu mai întâi şi pe cea goală, de sub ochii lor. Într-un experiment, 82% dintre subiecţii depresivi au ales feedback-ul negativ, faţă de 64% dintre participanţii cu stimă de sine scăzută şi 25% dintre cei cu stimă de sine înaltă.



Cu cât credinţa negativă despre sine este una mai iraţională, mai globală şi mai generală, cu atât consecinţele sunt mai grave. Tommy, băieţelul pe care l-a cunoscut William Swann, suferise o serie de abuzuri foarte serioase în familie, în urma cărora se percepea drept un băiat rău, neascultător şi recalcitrant. Ca să-şi verifice aceste credinţe se apropia tocmai de cel mai agresiv băiat din tabără, care îl bătea şi astfel cercul vicios era întărit de fiecare dată. Poate nici măcar nu sunt credinţe explicite, la nivel declarativ puţini recunosc că au o părere foarte proastă despre ei înşişi. Dacă însă deep down there (cum unde? în suflet, la ce prostii te gândeai?!) simţi că nu meriţi apreciere şi că eşti o fiinţă profund viciată (bună de nimic), nu vei vedea nimic în neregulă să fii perceput şi tratat ca atare, ba chiar te vei asigura, prin atitudinea ta şi prin atenţia şi memoria selectivă a informaţiilor (percepi şi reţii preponderent feedbackurile negative), că exact asta se va întâmpla. În terapie se poate lucra pe demontarea credinţelor iraţionale sau măcar pe diminuarea certitudinii cu care le îmbrăţişăm (cu cât suntem mai siguri că ele exprimă realitatea, cu atât este mai dificil să luăm în calcul nişte opinii diferite). 



Motivaţia de verificare şi confirmare a credinţelor despre sine nu este comună doar depresivilor şi masochiştilor, însă în cazul lor este disfuncţională pentru că de la bun început convingerile lor sunt eronate sau exagerate puternic în rău. În rest, după cum am spus, dorinţa de a fi văzut aşa cum eşti este firească şi chiar benefică. E adevărat că adesea se află în concurenţă cu motivaţia de self-enhacement, cu dorinţa de a fi totuşi perceput ceva mai pozitiv decât în realitate. Când are câştig de cauză fiecare? Conform unei meta-analize, atunci când riscul de respingere este mare, predomină self-enhacement-ul sau poleirea imaginii de sine cu nişte ornamente strălucitoare care să ia ochii celorlalţi şi să-i determine să te accepte în grupul lor. Când riscul de respingere este minim, preferi ca ceilalţi, care deja te-au acceptat, să te vadă aşa cum eşti şi să nu fii nevoit să joci teatru sau să îndeplineşti nişte neaşteptări nerealiste pe care le-ar putea avea altfel de la tine. Aceste concluzii sunt susţinute de studiile mecanismelor din cuplurile funcţionale. În faza de dating, partenerii (poate cu excepţia celor depresivi) preferă să fie totuşi percepuţi drept ceva mai atrăgători, mai inteligenţi sau mai agreabili decât sunt în realitate, pentru că de asemenea evaluări depinde soarta unei eventuale relaţii. În cazul cuplurilor stabile sau căsătorite, cei doi se simt mai fericiţi şi chiar mai devotaţi şi implicaţi în relaţie dacă simt că partenerii sau partenerele îi cunosc cu bune şi cu rele, sau cu acele bune şi rele pe care şi ei la recunosc la sine.


Teoria verificării sinelui ridică probleme interesante despre auto-cunoaştere, acurateţea şi rezistenţa credinţelor despre propria persoană şi felul în care incorporăm diverse informaţii şi feed-backuri din mediu pentru a ne ajusta, dar cel mai adesea pentru a ne întări respectivele păreri şi convingeri. Te las să meditezi la ele, doar eşti un cititor perspicace, pasionat de învăţare şi de introspecţie. Ups! Sper că după această afirmaţie nu vei ocoli sistematic blogul meu!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu