Un
mic experiment. Să presupunem că eu vin acum la tine în cameră şi...iţi fur
computerul. De fapt doar îl ascund. Ce faci? Presupun că îl cauţi, mă întrebi
ce am făcut cu el, unde l-am băgat, eşti nervos şi determinat să ţi-l
recuperezi. Ţi se pare de la sine înţeles, nu? Şi totuşi acţiunea ta este
uimitoare. Ea este posibilă numai pentru că la un moment dat în procesul
dezvoltării tale cognitive ţi-ai însuşit anumite scheme mentale şi ai dobândit
o achiziţie care te diferenţiază în prezent de majoritatea animalelor ce nu
sunt capabile de aşa ceva. Despre ce vorbesc? Eşti (un om) curios? (Intenţionat
nu folosesc termenul de persoană pentru că momentan refuz să ma adresez
delfinilor (proaspăt declaraţi persoane non-umane in India) şi altor aspiranţi
la acest statut, întâi să înveţe să citească şi pe urmă mai discutăm; sorry,
Peter Singer, aştept să mă faci să răzgândesc la primăvară când începe cursul
tău pe coursera). Si acum că am scăpat de delfinii indieni şi ai avut şi tu un
răgaz de gândire, la ce achiziţie mă refer? Cred că ţi-ai dat seama că fac
aluzie la Piaget şi mai cred şi că ai depăşit de ceva vreme stadiul
senzoriomotor. Din compasiune te scutesc însă de efortul unor operaţii formale
şi îţi spun concret la ce mă gândeam. La permanenţa
obictelor. Spre sfârşitul stadiului senzoriomotor (spunea Piaget, între
timp au apărut multe critici pe care din raţiuni mai mult sau mai puţin
obiective nu le voi menţiona aici) tu ai înţeles că obiectele continuă să existe undeva chiar dacă au dispărut din câmpul tău
vizual. Este o schemă mentală fundamentală
care îţi permite ţie acum să îţi cauţi calculatorul şutit de mine. Fără
permanenţa obiectelor nici măcar nu ai fi observat aşa zisa dispariţie pentru
simplul motiv că pentru tine calculatorul ar exista doar câtă vreme se află în
faţa ta. Mai sunt în stare de această ispravă pe care tu o percepi ca firească
doar restul primatelor, câinii, pisicile (într-o măsură mai mică) şi câteva
specii de păsări, în special simpaticele ciori.
Permanenţa
obiectelor este o condiţie fundamentală (absolut necesară) pentru formarea reprezentărilor, acestea fiind tocmai
procese psihice ce permit manipularea mintală a obiectelor în absenţa lor, cu
condiţia ca ele să fi acţionat cândva asupra organelor noastre de simţ. Mergând
mai departe, fără reprezentări este greu de conceput conştiinţa de sine,
sentimentul identităţii şi al continuităţii personale, memoria de orice fel,
inclusiv cea autobiografică. Până să înţelegi că obiectele ieşite din câmpul
tău vizual nu au dispărut complet eşti incapabil să te raportezi la tine însuţi
ca la o fiinţă ce a existat şi ieri şi a interacţionat cu diverse obiecte şi
persoane din jur. De asemenea, dacă nu ai şti că ai avut un computer sau că ai
putea avea acel televizor ce continuă să te obsedeze şi după ce ai ieşit din
magazin, nu ai întreprinde nicio acţiune prin care să cauţi ce ai pierdut sau să obţii ceea ce nu ai dar îţi doreşti să
ai.
Dacă
ai citit cu atenţie ultima mea afirmaţie probabil că te-ai gândit şi tu că o putem
interpreta atât ca pe un lucru pozitiv (care îţi saltă cu câteva puncte
well-beingul) cât şi negativ (ţi-l face să scadă dramatic). Cum de ce? Pentru
că uneori nu mai poţi recupera ceea ce ai avut sau nu poţi avea ceea ce îţi
doreşti. Să zicem că am plecat cu laptopul tău şi l-am ascuns într-un seif
indestructibil al cărui cifru nu am de gând să ţi-l mărturisesc în ciuda celor
mai rafinate torturi pe care ţi le poţi imagina şi reprezenta. Nu vreau şi
pace! Calculatorul tău există, te asigur chiar că este în stare perfectă acolo
în seif, doar că tu nu o să mai pui în veci mâna pe el (da, nici măcar pe lumea
cealaltă!). Iar televizorul de la magazin (un model inovativ, aproape SF) are
un preţ pe care nu l-ai putea plăti nici dacă ţi-ai mai lua vreo trei joburi pe
lângă cele două pe care le ai deja. Ştii că există, unii privilegiaţi poate
chiar l-au cumpărat, dar tu nu ai acces la el. Ţi-l doreşti foarte tare, ajungi
obsedat de el, îl visezi noaptea, nici un alt televizor nu te mai satisface în
lumea asta. Te gândeşti mereu la televizorul SF din magazin. Nu-i aşa că în
aceste condiţii mai că ţi-ai dori să nu fi depăşit vreodată stadiul
senzoriomotor şi să crezi acum că ceea ce nu vezi nu există?
La naiba cu permanenţa
obiectelor! Din cauza ei tu ai devenit mult prea ataşat de obiecte din
realitatea exterioară pe care că, iată, nu le poţi avea, ceea ce riscă să te
facă nefericit. Şi hai să extrapolăm un pic noţiunea de „obiect”: permanenţa
obiectelor se referă la tot ce există out
there, animat sau inanimat. Iar dacă ne amintim teoria lacaniană
derivată din psihanaliză (şi vedem şi filmul lui Bunuel- Cet obscur objet du desir) înţelegem că şi persoanele pe care le
dorim pot fi considerate obiecte ale dorinţei noastre ( objet petit a ),
ele devenind nişte entităţi reificate, obiecte pulsionale ce nu au o existenţă
în sine, sunt doar distorsiuni ale fanteziei subiectului care le doreşte. Dacă
dorinţa se transformă într-o adevărată nevoie ai încurcat-o şi mai tare, pentru
că vei avea impresia că prezenţa televizorului de ultimă generaţie sau a fostei
tale partenere îţi sunt imperios necesare. Şi poate că fosta (hai să îi spunem
X, dacă tot suntem la capitolul reificare, sau o poţi interpreta ca pe
necunoscuta dintr-o ecuaţie ce te depăşeşte) nu este de aceeaşi părere, adică
trăieşte bine mersi fără să se sinchisească de tine. Ştie că tu exişti, dar
permanenţa obiectelor nu constituie o problemă, pentru că tu nu mai reprezinţi
pentru ea un obiect investit emoţional. Tu însă o doreşti. Ai nevoie de ea. Ştii
unde locuieşte, unde lucrează, prin ce medii se învârte, ai nişte reprezentări
foarte concrete ale modurilor în care ea trăieşte în continuare departe de
tine. Ce poţi să faci? (Exclud din start
posibilitatea să te fi gândit că ai putea să o omori ca să scapi de convingerea
că ea există!!). Vei încerca, fireşte, să o recucereşti. Însă nu va funcţiona.
Obiectul dorinţei tale are, să vezi tupeu, voinţă proprie! Paradoxal, acest
lucru îţi şi place, adică o soluţie precum răpirea, hărţuirea sau sechestrarea
nu te coafează. Nu numai că o doreşti pe X, ar fi uşor în definitiv să o ai
fără acordul ei (consecinţele legale, chiar „penale” nu mai contează în acest
punct), problema este însă că îţi doreşti ca X să te dorească. Iar asta, dragul
meu, este o variabilă pe care o poţi prea puţin controla (şi, te rog, nu îl folosi de acel „prea puţin” ca portiţă pentru a încerca totuşi, nevrotic,
să o faci). Vrei ca X să te aleagă, să te prefere, să te iubească pentru că
vede în tine ceva deosebit ce nu găseşte la nimeni altcineva, aşa că ai rezista
eroic până şi tentaţiei de a-i da nişte picături din elixirul dragostei, presupunând că
acesta s-ar inventa. Dar, cum spuneam (şi îţi repet că să iţi intre bine în
cap- amygdala la apel!), X nu te vrea. Simplu ca bună ziua, doar că ziua ta nu
mai e deloc bună. X nu este lângă tine, iar tu nu poţi să o uiţi, nici să te
prefaci că nu există. Oare? Chiar nu poţi? Hm...hai că te ajut eu, m-am săturat
să te văd cum te chinui singur pentru că nu ai adoptat o poziţie filosofică ce îţi permite să ignori persistenţa obiectului X
şi chiar să ai un fel de revelaţie descoperind că de fapt alergi după nimic
pentru că ai deja tot ce îţi doreşti. Nu, în nici un caz nu mă refer la
stoicism, nu este tocmai curentul meu preferat (eufemism). Dar poate că solipsismul îţi spune ceva.
Solipsismul îţi permite să anulezi existenţa lui X, un fel de
ucidere simbolică, singura care contează. Dar frumuseţea constă în faptul că
această crimă este în acel timp un act de creaţie, un fel de reînviere. Din
câte îţi aminteşti de la orele de filozofie (?) sau din lecturile trecute,
probabil că asociezi această poziţie
(nekamasutriană!) cu convingerea că nu există o realitate exterioară minţii
tale, totul este o proiecţie a intelectului tău şi, mai ales, nu există nici
alte minţi. Ai dreptate, cu menţiunea însă că asta este versiunea dură a
solipsismului, cea în care X nu există deloc out there, fiind exclusiv o fantezie de-a ta (mai mult sau mai
puţin kamasutriană de această dată). A
figment of your imagination. Într-o variantă mai moderată însă, ce se
apropie de scepticism, solipsismul nu neagă existenţa unei realităţii
independente de mintea ta, doar că atrage atenţia asupra faptului că nu avem
acces decât la propriile conţinuturi mentale, astfel încât lumea externă, chiar
dacă există, reprezintă o problemă de nesoluţionat. Tu nu ştii cum este
realitatea în sine, cum arată de fapt copacii pe lângă care trecem zilnic prin
parc, nici ochii iubitei tale. Organele noastre de simţ, împreună cu
structurile corticale, construiesc imaginea realităţii care te ajută cel mai
bine să te descurci, să supravieţuieşti (percepţia adâncimii de exemplu, selectată
evoluţionist) şi să te reproduci (vaai, ce ochi frumoşi, ce forme interesante,
nu-i aşa? ee..nu e chiar aşa, na!). Şi
nu mai vorbim aici de aşteptări, experienţe anterioare şi predispoziţii care
operează o nouă modificare, de gradul doi, a realităţii, după filtrul nr.1
reprezentat de constrângerile pur fiziologice. O persoană (om sau delfin)
nevăzătoare din naştere îşi construieşte sau reprezintă mediul în moduri
fundamental diferite de ale tale.
În aceste condiţii devine tot mai irelevant dacă X există sau nu în realitate. Indiferent de
răspuns, tu nu o vei cunoaşte aşa cum este ea de fapt. Dar am văzut deja că tu
o doreşti. Hm…”o” doreşti? Really? Păi stai că nu mai înţeleg. Cum poţi să o doreşti dacă nu o poţi
cunoaşte? Ce doreşti de fapt? Ahaa…imaginea despre ea, ideea, reprezentarea pe care singur ţi-ai creat-o. Corect. Şi
aveai o problemă mai devreme, cum că vezi Doamne (dacă ai organe - de simţ!) X
nu te vrea şi că eşti departe de ea. Care X, te întreb iar. Care X nu te vrea?
Şi cum adică nu te vrea când tocmai am stabilit împreună că X cea pe care o
vrei este cea pe care o percepi şi o construieşti în mintea ta, în capul tău.
Am zis în capul tău? Atunci la ce
dracu (îl pomenesc si pe el sa nu se simtă discriminat) o mai cauţi pe X pe
străzi, pe net, la locul de muncă sau pe la prieteni câtă vreme X, adevăratul
obiect al dorinţei tale este în capul tău şi are prea puţin de-a face cu X din
realitate, inaccesibilă în realitatea ei brută. X îţi aparţine deja. În plus, X
devine acum uşor de controlat şi execută tot ce mintea ta concepe că ar putea
face, singurele limite fiind cele ale imaginaţiei. Te poţi chiar amuza
prefăcându-te că o înzestrezi şi cu nişte fărâme de liber arbitru şi te laşi apoi
singur surprins de formele în care gândurile tale o modelează permanent. Iar X
din realitatea exterioară (discutabilă sau în orice caz neimportantă pentru
tine) nu te poate împiedica, nu are absolut nici un cuvânt de spus referitor la
ce faci tu cu ideea de X. E ca şi cum ai fi deposedat-o (dacă nu te-a lăsat să
o posezi măcar o deposedezi) de propria existenţă, care acum nu îi mai
aparţine, la care nu mai are acces. Da, X continuă să existe, însă nu are cum
să se ducă prea departe prin teatrul minţii tale. Dacă folosim (liber) metafora
minţii ca teatru cartezian, X este ba pe scenă în lumina reflectorului, ba prin
culise, uneori chiar prin public, însă niciodată
afară. Permanenţa obiectului X înseamnă acum că ideea de X este în
continuare în capul tău chiar şi când memoria de lucru este încărcată la maxim
cu alte idei provizorii. Ştii de unde să o iei, revii la ea când ai tu chef (şi nu X) şi ai scăpat de
suferinţele inutile cauzate de vânătoarea de himere (himera fiind X din
realitate).
Nu ştiu dacă „te”-am convins (vorba vine, doar te pot convinge
de orice dacă eşti în capul meu). Mă poţi contrazice. Dar nu pe mine. Ci pe
„minele” din capul tău. Cred că ne-am cam încurcat. Mai bine ne oprim aici, în
această stare (naturală) de acatalepsie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu