Te-ai înzăpezit? Nu-i aşa că timpul ăsta te-a luat prin surprindere? Nu
degeaba se spune că vremea e schimbătoare la fel ca şi femeia...vaai! ce urât! ca şi
omul am vrut să spun (aaa, nu, nu că bărbaţii nu sunt şi ei oameni, înţelegi tu…). Există prognoze şi previziuni care ne spun,
cu un anumit grad de probabilitate asumat, cam ce temperatură va fi mâine. Ba
chiar şi poimâine, dar probabilitatea de a „nimeri” este ceva mai mică. Băieţii
de la Institutul de Meteorologie scrutează conştiincios cerul şi fac tot felul
de calcule şi diagrame complicate pentru a vedea ce cuadraturi şi sextile mai realizează planeta Marte şi
cum îţi va influenţa acest aspect relaţia belicoasă (ochii mari! pupilele dilatate semnalează...curiozitatea) cu partenera
de cuplu care vine cu mătura de pe Marte. Am greşit. Ei fac calcule să vadă ce
şanse sunt să plouă în weekend pentru ca tu să ai pe cine să înjuri şi cui să
trimiţi energii negative dacă îţi faci planuri de o excursie la munte şi te
trezeşti în mijlocul unei avalanşe. Au, desigur, anumiţi algoritmi şi indicii
pe care se bazează. Cu toate acestea, meteorologia rămâne o ştiinţă
probabilistică.
Tot o ştiinţă probabilistică este şi psihologia, care ar trebui să nu se
limiteze la explicarea unui comportament, ci să îl şi anticipeze, adică să
realizeze predicţii. Un psiholog are la dispoziţie anumite date din care
încearcă să-şi formeze o imagine de ansamblu asupra funcţionării psihicului
uman în general şi al tău în particular, să sustragă pattern-uri, legi,
formule, propoziţii de tipul „dacă x, y şi z atunci A.” X, y şi z sunt
condiţiile, iar A este comportamentul tău. De exemplu: dacă azi noapte nu prea
ai dormit (x), ai un scor mediu la agreabilitate (y) şi înalt la nevrotism (z)
atunci sunt 80 % şanse ca astăzi să ai un conflict cu prietena. Hm…habar nu are
despre ce vorbeşte, i-au scăpat o grămadă de alte variabile sau posibile cauze,
cum ar fi personalitatea partenerei tale, dacă nevrotismul te face să acţionezi
agresiv sau dimpotrivă submisiv (teamă de abandon), ce ai mâncat şi băut în
ultimele ore, în ce casă este Mercur sau ce spun cărţile de Tarot aşezate în
cruce celtică. Hai să presupunem că a luat cam tot se putea în calcul şi a
ajuns la concluzia că este foarte probabil ca tu diseară să te cerţi cu ea.
Normal că nu îţi spune aşa ceva, ţi-ar face mai mult rău, păstrează pentru sine
întregul raţionament şi aşteaptă următoarea şedinţă pentru a-şi confirma
ipoteza.
Te duci în vizită la prietena ta. Eşti nedormit, supărat pe vreme, constaţi
că nu e nimic de mâncare în toată casa şi ea se uită din nou la telenovele
turceşti, urmând ca apoi să-ţi povestească în detaliu ce au făcut personajele
principale, secundare, ba chiar şi cei din figuraţie. Simţi aşa un puseu de
agresivitate şi…te opreşti. Îţi aduci aminte ce am scris eu că ar fi de
preferat să faci în asemenea situaţii. Te porţi ca şi cum ai fi calm. În loc să
te încrunţi zâmbeşti. O îmbrăţişezi, o săruţi fără să o întrerupi din film, iar când s-a terminat episodul, abia
atunci…nu, nu îi faci nici un reproş, îi propui să vă mutaţi împreună. Săptămâna
viitoare psihologul va afla decizia ta şi se va bucura într-un fel pentru tine,
dar nu te va ierta complet că i-ai contrazis predicţiile.
Ce te-a făcut să iei această decizie când toate circumstanţele arătau
într-o cu totul altă direcţie? Deh, omul e imprevizibil, nu? La urma urmei, ai
avut de ales şi ţi-ai manifestat liberul
arbitru (definit ca „ai fi putut să
faci altceva”). Deşi nu erai în cea mai grozavă dispoziţie ai făcut efortul
de a-ţi inhiba primul impuls şi te-ai gândit la interesele tale pe termen lung,
drept urmare ai întrebat-o dacă nu vrea să locuiţi împreună, cu speranţa
(secretă) că o vei păcăli ulterior să renunţe la abonamentul la cablu.
Psihologul s-a înşelat. Predicţia lui nu a fost corectă. Între timp şi
meteorologul a greşit, a anunţat că se opreşte ninsoarea dar parcă ninge şi mai
tare. Ar trebui oare să deducem de aici că vremea are liber arbitru? Au ales
liber norii să mai cearnă nişte zăpadă?
Nu e acelaşi lucru, te grăbeşti să spui. Tu ai liber arbitru, vremea nu. Dar
de ce? Şi tu şi norii faceţi parte din natură şi vă supuneţi legilor universului,
deşi ele nu ne sunt toate cunoscute şi nu putem anticipa mereu ce va urma. Nu
ştim când va fi următorul mare cutremur, dar nu credem că plăcile tectonice
sunt libere să se mişte când le vine lor cheful. Numai Dumnezeu ştie şi demonul
lui Laplace.
Pierre Simon Laplace, matematicianm, astronom şi fizician, a fost primul din istoria ştiinţei care a scris
argumentat, în 1814, despre determinismul cauzal sau ştiinţific. Starea
prezentă a universului, spunea el, este efectul stărilor trecute şi în acelaşi
timp cauza stărilor lui viitoare. O fiinţă capabilă de a înţelege absolut toate
forţele ce declanşează un efect în natură, de a vedea fiecare atom din care
este compus universul şi de a efectua rapid toate operaţiile necesare ar şti
tot ce se va întâmpla în viitor şi nimic nu ar mai fi nesigur şi indeterminat
pentru ea. Asta înseamnă că fiecare mişcare a naturii de la Bing Bang încoace (dar de ce nu şi înainte?)
are cauze precise şi nimic nu ar fi putut fi altfel decât este în prezent.
Starea prezentă a universului, să-i spunem c, nu poate genera decât starea
viitoare d. Imaginează-ţi că mergi cu maşina pe DN1 şi îţi pică un bolovan
pe capotă. Al naibii, bolovan, te gândeşti, nu putea şi el să cadă doi metri
mai în spate sau cinci secunde mai târziu? Ei bine, nu ar fi putut. Sau ar fi
putut, dar doar dacă ar fi fost mai uşor, dacă viteza vântului era
mai mică sau dacă nu ar fi plouat mai devreme. În starea în care se afla
universul când ai trecut tu bolovanul nu putea pica în nici un alt loc sau moment
decât în locul şi momentul în care a făcut-o. Într-un univers paralel poate că
maşina ta este întreagă iar bolovanul l-a fericit pe cel din spate. În acest
univers însă bolovanul este în singurul loc în care putut ajunge date fiind starea
iniţială a lucrurilor şi legile naturale. Teza determinismului este momentan cea mai plauzibilă. Da, culmea ironiei, nici determinismul
acesta nu mai e sigur dacă e să ascultăm de teoria haosului şi să încercăm să
desluşim ce se întâmplă la nivel micro-atomic. Dar până se pun de acord
fizicienii (unii dintre ei sunt convinşi că există şi acolo algoritmi clari şi previzibili, doar că nu îi ştim noi, alţii cred că de fapt viitorul
poate influenţa prezentul – retrocauzalitate, deci avem şi liber arbitru) ipoteza
ştiinţifică la care ne raportăm este încă cea a determinismului cauzal.
În acest univers tu ai la fel de mult liber arbitru precum placa tectonică
sau vaporii de apă din nori. Nu se pune problema de alegere liberă pentru că nu
există o acţiune care să se producă din senin, în absenţa oricărei cauze. Iar
orice cauză are în spate o altă cauză şi tot aşa până ajungem la cauze asupra
cărora tu nu ai avut nici un control sau cuvânt de spus, mult înainte de
naşterea ta. Trăieşti însă cu sentimentul că faci alegeri şi, mai ales, că ai
putea alege altceva. Dar ca să alegi altceva ar trebui ca ceva din prezent să
fie uşor diferit, cum am văzut în exemplul bolovanului. Însă eu gândesc, spui,
evaluez acţiunile, hotărăsc cel mai bun curs de urmat, am numite valori după
care mă ghidez. Sigur că da. Dar gândurile şi valorile ce sunt? Unde se
află? Ai fi putut avea alte gânduri şi
alte valori? Reprezintă mintea ta o substanţă
diferită, ruptă de materie, în afara legilor fizice?
"Liberul Arbitru" poate fi folosit! De asta există o aşa de mare contră la ideea că de fapt el nu există. Poate fi folosit în dublu standard, justificând pe de-o parte şi pe de alta condamnând fapte comise "liber consimţite", în ambele situaţii însă sunt excluse din discuţie cauzele reale. Amândouă aspectele sunt foarte periculoase şi contraproductive, dar din păcate, întregul sistem de justiţie, întreaga societate actuală se foloseşte de această noţiune ca de o bază.
RăspundețiȘtergere