Când ai mâncat ultima dată un sandwich? Dar un cartof copt? Te-ai uitat
bine la el înainte să îl bagi în gură? Poate ai ratat şansa de a obţine vreo 50 000 de euro. Da, pe un cartof! În 2004, o felie de pâine prăjită a fost
cumpărată în urma unei licitaţii pe ebay contra sumei de 28 000 de dolari. Nu,
nu am băut vodka şi nici în vreo altă stare de conştiinţă modificată nu mă
găsesc în momentul de faţă (unfortunately).
Desigur, vorbim de un sandwich deosebit, întrucât nu ai ocazia chiar în fiecare
dimineaţă să iei o muşcătură din obrajii sau pieptul Fecioarei Mariei. Îţi arăt
poza, ca să înţelegi:
Wow! O vezi şi tu, nu? Închină-te să nu ai parte de şapte ani de ghinion,
sau asta e din alt film, unul cu
oglinzi? Acum nu mă întreba de ce s-a adăpostit Maria cea Neprihănită tocmai
într-un toaster şi te rog să te abţii de la asociaţii necuviincioase că s-a
ars, prăjit sau a fost făcută sandwich! Eu una mă gândesc serios ca în timpul
liber să mă apuc de prăjit pâine, îmi cumpăr vreo cinci toastere şi o tonă de franzele, investiţie pe care o voi rcupera cu vârf şi îndesat (în
aparat), când îi găsesc pe Maria cea neprăjită, pe Hitler din făină
integrală, şi, cu un pic de noroc, pe Elodia în persoană, panificată, crocantă,
cu tărâţe bio în loc de creier.
De ce vedem feţe, cruci şi alte simboluri în cartofi, pâine, cer sau pete
de cerneală? Pentru că suntem defecţi din proiectare, de-aia! Ei,
hai, am vrut să spun că este efectul secundar inevitabil al unei tendinţe per
ansamblu adaptative, care ne-a ajutat să supravieţuim, să nu ne mânânce ursul
şi să găsim hrană în pădure. Căutăm
tipare. Regularităţi. Legături, conexiuni între obiecte,
evenimente şi idei. Şi le găsim. Ceea ce este minunat. Uneori însă le „găsim”
şi acolo unde nu sunt. Iar dacă nu sunt, le inventăm. Ceea ce nu mai este la
fel de minunat (decât dacă vorbim de apofeniile specifice creaţiei artistică),
însă nici fatal, cum ar fi să nu le vedem atunci când există. Suntem într-o căutare continuă a
paterni(ci)tăţii, termenul patternicity fiind introdus de
Michael Shermer, a cărui carte „De ce cred oamenii în bazaconii” o poţi găsi în
librăriile noastre.
Imaginează-ţi cum ar fi să invers, să nu sesizezi legături între anumite
întâmplări şi să nu fii capabil să inferezi (indiferent dacă legitim sau nu) o
relaţie de cauzalitate între ele.
Strămoşii noştri care au încălcat teritoriul unui tigru înfometat au fost mâncaţi.
Tovarăşii lor care au observat această conexiune între apropierea de animal şi
o moarte sângeroasă au învăţat ceva valoros: când vezi un animal sălbatic şi nu
ai unelte să îl dobori, FUGI! De ce? Păi pentru că altul a încurcat-o. Este
acest incident izolat o dovadă suficientă pentru tine să o iei la sănătoasa?
(de ce se spune „la sănătoasa?”) Nu!
Din următoarele premise:
p1: Acum un an un alt mascul din trib a fost mâncat de un tigru când s-a
apropiat de el.
p2: La o mică distanţă de mine este un tigru.
nu poţi trage concluzia
Tigrul mă va mânca,
pe baza căreia să iniţiezi comportamentul de fugă.
Şi totuşi FUGI! Poate că tigrul tău este inofensiv, poate că cel acum un an
era agresiv pentru că era rănit. Poate că nu ai fi păţit nimic dacă stăteai.
Te-ai grăbit să găseşti nişte tipare. Who cares? Nu cred că mori de curiozitate
să afli ce s-ar fi întâmplat dacă rămâneai sau dacă pierdeai timpul încercând
să formulezi problema sub forma unui argument cu premise şi concluzii, apoi te
mai gândeai minute bune dacă argumentul este unul valid. Din fericire, ceva din
interiorul tău (amygdala) ţi-o ia înainte şi eşti deja cinci metri mai încolo
înainte să realizezi că ai văzut un tigru.
Dar în prezent nu ne mai întâlnim cu tigri pe stradă, protestezi tu, timid.
Nu, dar ne întâlnim cu maşini, motiv pentru care te asiguri când traversezi
chiar şi pe culoarea verde, deşi ai constatat că de cele mai multe ori şoferii
chiar opresc când se schimbă semaforul. E de ajuns să fi văzut odată o maşină
care nu a oprit şi nu te mai arunci pe trecere cu încrederea că vei ajunge în
siguranţă pe partea cealaltă. Ai deseori migrene în ultimul timp şi îţi faci
tot felul de scenarii, cu legături între boli de care nu a auzit decât
internetul? Exagerezi. Dar exagerează în continuare, îngrijorează-te şi mergi
la medic, mai bine să te duci degeaba decât să ajungi acolo mai târziu şi tot
degeaba pentru că nu prea mai e mare lucru de făcut. Ai observat că şefului tău
îi sare ţandăra când îi zâmbeşti secretarei lui? Nu, nu este o corelaţie
iluzorie, dacă vrei să îţi păstrezi slujba ai face bine să nu mai fii prins în
preajma ei.
Din raţiuni evoluţioniste pragmatice
este mai bine să vezi tipare acolo unde nu sunt decât să nu le vezi. De
asemenea, găsirea legăturilor semnificative este şi expresia unei nevoi
puternice a oamenilor. Aceea de sens.
Şi de coerenţă. Gândeşte-te doar la
felul în care ne reprezentăm propria viaţa ce pe o poveste. Ne construim
identitatea sub forma unei naraţiuni între ale cărei momente există relaţii de cauză-efect, care are o
anumită consistenţă internă şi un grad rezonabil de predictibilitate şi regularitate. Atunci când povestea se destramă,
se de-construieşte sau devine incoerentă oamenii nu mai înţeleg ce li se
întâmplă, se simt depăşiţi, fără resurse şi ajung la psihiatru sau, în cel mai
bun caz, la psiholog. Care ce face? Îi ajută să resemnifice evenimentele, să
regăseasca un sens (sau să îl construiască de la zero) pentru ca viaţa să
devină din nou trăibilă. Este foarte posibil să creeze tipare şi conexiuni din
nimic, pentru că în „realitate” există mai degrabă nediferenţiere,
incoerenţă, acauzalitate (sau o cauzalitate ce ne este inaccesibilă, prin
urmare fabulăm cu talent) şi, mai ales, nu
există categorii. Dar odată ce ai reuşit să selectezi din această magmă
indefinită anumite lucruri care contează deja ele devin valoroase pentru tine
şi le poţi da un sens.
Din punct de vedere filosofic, orice regularitate a lumii în care trăim
este greu de susţinut. Nu avem un temei
care să îndreptăţească afirmaţii precum următoarea: Apa fierbe întotdeauna la 100 de grade. Nu îţi
vine să crezi. Atunci spune-mi te rog pe ce te bazezi când stipulezi aşa ceva. Vreau
argumente. Ce faci, ai pus apa la fiert? Foarte bine, uşor să nu te frigi. Aha,
a fiert la 100 de grade. Şi ce-i cu asta? Am auzit că astăzi, la orele 01,15,
apa a fiert la 100 de grade. Dar ce te face să afirmi că întotdeauna ea fierbe
la aceeaşi temperatură? Bine, am înţeles că eşti dispus să-ţi petreci
următoarele luni din viaţă păzind ibricul de apă pentru a mă convinge că ai
dreptate, în timp ce eu îţi de urât şi prăjesc felii de pâine în
căutarea Fecioarei Maria, a lui Hitler şi a Elodiei. Dar degeaba ne pierdem
timpul în bucătărie. Poţi tu să fierbi apa de 18611053 de ori, asta nu
reprezintă o garanţie că a 18611054-a oară apa se va comporta la fel. Chiar
dacă biata de ea se comportă, noi nu avem motive să inferăm asemenea concluzii.
De ce?
Orice inducţie are la bază un
raţionament circular.
Apa fierbe la 100 de grade pentru că de fiecare dată când am observat-o în trecut apa a fiert la
100 de grade.
Aha! Asta este tot ce ai? O serie de experienţe anterioare? Îmi pare rău,
dar nu este suficient. De ce te-aş crede? Pe ce te bazezi când faci trecerea de
la evenimentele observate în trecut către evenimentele viitoare? Te cred că
până acum ai avut de câştigat având acea convingere. Cu toate acestea, credinţa
ta nu este întemeiată. Iar a şti
ceva înseamnă să ai măcar o credinţă adevărată şi justificată (justified
true belief). Chiar dacă afirmaţia ta este adevărată, nu este şi
întemeiată. Prin urmare certitudinile şi cunoaşterea bazată pe regularităţile
lumii naturale sunt greu de apărat cu instrumentele logicii.
Concluzia că nu ştii nimic generează o anxietate epistemică (epistemic angst, vezi Duncan Pritchard şi Nagel) insidioasă pentru că aduce în prim
plan problematici precum absurdul, valorile
şi sensul vieţii. Este aproape imposibil să trăieşti fără sens, fără
convingeri, fără regularităţi şi fără un minim sentiment al controlului. Şi
chiar nu trăieşti aşa. Prin urmare…cauţi tipare sau, mai bine spus, le
inventezi automat, le „vezi” şi, paradoxal, doar astfel îţi investeşti viaţa cu
sens, având credinţe pentru care nu ai nici un temei, nicio justificare. Eşti nevoit să te încrezi, să faci un leap of faith după altul.
David Hume, cel care a rămas în istorie şi pentru că a atras
atenţia asupra a ceea ce astăzi numim în filozofie „the old problem of induction”, a fost primul care a recunoscut că
aceste speculaţii filosofice, intrinsec neliniştitoare, sunt uitate, pe bună dreptate (whatever dreptate means), atunci când eşti prins în activităţile de
zi cu zi. Pasajul mi se pare genial, aşa că te las să îl citeşti în original:
„Most fortunately it happens, that
since reason is incapable of dispelling these clouds, nature herself suffices
to that purpose, and cures me of this philosophical melancholy and delirium,
either by relaxing this bent of mind, or by some avocation, and lively
impression of my senses, which obliterate all these chimeras. I dine, I play a
game of backgammon, I converse, and am merry with my friends; and when after
three or four hours’ amusement, I would return to these speculations, they appear
so cold, and strain’d, and ridiculous, that I cannot find in my heart to enter
into them any farther”.
Te întrebi însă, ca şi mine, dacă nu au existat totuşi filosofi care au
acceptat imposibilitatea oricărei cunoaşteri despre realitate şi s-au comportat
în acord cu această poziţie epistemologică? Ei, recunosc că da, au existat, sau
cel puţin aşa susţin biografii scepticului grec Pyrrhon, contemporan cu Aristotel. Acesta şi-ar fi asumat îndoiala ca mijloc de suspendare a
oricărei credinţe, ceea ce conduce, doar la prima vedere surprinzător, la ataraxie sau netulburare. În momentul
în care ai reuşit sarcina imposibilă
de a mai avea absolut nicio aşteptare, când nu ai nicio idee preconcepută
despre cum ar trebui ceva să arate sau ce ar trebui să se întâmple, în acel
moment eşti liber de anxietate. Doar atunci atingi apatheia, lipsa suferinţei,
când nu mai preferi nimic, te abţii de la a judeca şi ai devenit impasibil. O
anecdotă relatată de Diogene Laertios ni-l înfăţişează pe Pyrrhon pe o corabie,
prins în mijlocul unei furtuni, arătându-le discipolilor însoţitori un porc ce
continua să mănânce nestingherit de intemperiile atmosferice. „Iată, Iată
într-o astfel de ataraxie trebuie sa se afle înţeleptul, însă ea nu trebuie să
fie porcească, ci să fie născută din raţiune”.
Cum a supravieţuit Pyrrhon, te-ai putea întreba, până la vârsta de aproape
90 de ani câtă vreme a refuzat să se sprijine pe orice cunoaştere anterioară? Se
pare că a avut ceva ajutor din partea discipolilor care l-au protejat de efectele
unei filosofii admirabile, însă potenţial sinucigaşe: „A dus o viaţă în
conformitate cu această părere a sa, neabătându-se cu nimic din calea sa, fără
a lua precauţiuni şi îndurând orice, după împrejurări, în faţa unui car, a unei
prăpăstii, a unui câine sau a orice altceva şi-n general neîncrezându-se în
simţuri. Era însă salvat de prietenii săi, care, îl urmau de aproape” (Diogenes
Laertios, „Vieţile şi doctrinele filosofilor”).
Atât Hume cât şi Pyrrhon se îndoiau că am putea vreodată cunoaşte ceva. Cu
toate acestea, unul dintre ei a trăit „normal”, alegând activităţile cotidiene
ca un scut împotriva însăşi concluziei rezultate din gândirea sa filosofică
(escapism?), pe când celălalt a ales ca opţiune de viaţă indiferenţa,
impasibilitatea. Îmi suspend şi eu judecata şi (încerc să) consider că ambele
atitudini sunt la fel de (ne)justificate.
Problema inducţiei mi-a amintit şi de cele ale două personaje ale lui
Samuel Beckett care îl aşteaptă în fiecare zi pe Godot. Iar Godot, invariabil,
nu vine. N-a venit nici acum un an, nici acum o lună, nici acum o săptămână,
nici măcar azi. Estragon şi Vladimir însă nu renunţă. Îl vor aştepta şi mâine. Nu
îmi dau seama despre ce este vorba. Perseverarea într-o credinţă? Rigiditate şi
stereotipii în comportament? Deficienţe de gândire critică sau, dimpotrivă, o
înţelegere şi asumare profundă a premiselor epistemologiei? Depăşirea tendinţei
de a căuta tipare şi regularităţi? Sau poate…o nevoie acută de sens? Nu ştiu
dacă cei doi mai cred într-adevăr că Godot va veni. Probabil că nu. Cu toate
astea, aşteptarea este unicul lucru care le-a rămas şi care le conferă un sens.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu