Mai facem şi noi nişte calcule? Adică tu, că eu nu mă pricep, aş putea cel
mult, dacă îmi acorzi o perioadă infinită din timpul tău, să „produc”
rezultatul corect din întâmplare. Să îl nimeresc. Aşa cum am nimerit şi
succesiunea de litere, propoziţii şi articole de pe acest blog. Eu nu am făcut
decât să apăs aiurea pe taste, fără să înţeleg o iotă din ce scriu, iar faptul
că folosesc în clipa de faţă persoana I şi textul pare a fi mărturisirea unei
persoane conştiente de ceea ce face (care înţelege sensul frazelor create,
scriindu-le intenţionat) nu trebuie să te inducă în eroare. Habar nu am ce
aberez pe-aici. Mi-a dat unu, Harry Harlow, o tastatură cândva (ca surogat) şi
de atunci tot mă joc cu ea din plictiseală, însă nu ştiu nici să scriu, nici să
citesc, cu atât mai puţin sunt capabilă de raţionamente. Sunt o maimuţă. Şi cel
care mi-a pus în faţă tastatura aşteaptă de la mine să rescriu Hamlet sau alta
operă a lui Shakespeare. Este convins că la un moment dat se va întâmpla şi
asta. Blocată între a fi şi a nu fi, deocamdată am scris doar ceva ce ţie îţi
pare a (nu) fi un blog al unei tipe Andreea. Nimic mai puţin adevărat. Repet,
sunt o maimuţă. Simt că nu mă crezi (şi de nervi mi se urcă sângele în coadă şi
mă înroşesc). Of, credeam că înţelegi care-i faza cu probabilităţile! Nu se
poate să nu fi auzit de teorema maimuţei cu timp infinit. O maimuţă ce apasă la întâmplare o tastatură va reuşi aproape
sigur, cu condiţia să facă oricâte încercări, să scrie în cele din urmă
orice text, de exemplu operele complete ale lui Shakespeare. Probabilitatea ca
acest text să fie scris de o maimuţă este, într-adevăr, foarte mică (ai
aflat-o?). Dar nu este zero. În plus, te rog să mă crezi, îţi spun adevărul.
Da, vreau să mă crezi, deşi tocmai ţi-am spus că sunt o maimuţă care apasă nişte
taste la întâmplare şi nu ştie ce spune.
Mă crezi, da? La urma urmei, este o propoziţie
posibilă (sau contingentă?) adică adevărată
în cel puţin una dintre lumile
posibile, dacă nu neapărat în cea actuală. Sau, dacă nu îţi place filosofia (realismul modal al lui David Lewis), poate preferi mecanica cuantică şi interpretarea multiple-lumi a lui Hugh
Everett. Toate lumile posibile, împreună cu toate obiectele ce le populează,
sunt reale, la fel de reale ca şi propria noastră lume (Lewis), iar de fiecare
dată când într-una din lumi tu iei o decizie, gestul tău generează pe loc cel
puţin un alt univers paralel în care se materializează posibiltăţile respinse,
nealese (Everett). Dacă de exemplu îţi omori soţia în acest moment ea va fi
moartă doar aici dar o copie identică a ei va exista într-o altă lume (nimic
de-a face cu viaţa de după moarte). Opreşte-te, lasă toporul sau pistolul jos,
e doar una dintre interpretările fizicii cuantice, în plus dacă faci asta vei
experimenta consecinţele faptei tale într-o închisoare din lumea actuală şi nu
vei avea acces la experienţele subiective ale milioanelor de versiuni ale tale
din celelalte universuri. Te poţi însă consola cu ideea că în alte părţi ai
omorât-o deja de sute de ori până acum, aşa că poţi să o asculţi cu stoicism
(şi cu un zâmbet sardonic) povestindu-ţi peripeţiile de la shopping (apoi vă
uitaţi împreună la filmul Possible Worlds).
În lumea asta aşadar eu sunt o maimuţă care scrie despre ea însăşi fară să
îşi dea seama. Dar cine ştie, poate că în inconştient eu ştiu foarte bine ce
fac – da, în creierul primatelor circuitele responsabile cu acumularea unor
cunoştinţe şi procesarea informaţiilor pot opera şi în absenţa
conştienţei (awareness), ceea ce ne
pune în situaţia paradoxală de a şti ceva (sau a ne comporta, a iniţia anumite
acţiuni ca şi cum am şti) fără să ştim că ştim (altădată despre asta, vezi
rapiditatea cu care te fereşti de o maşină ce se îndreaptă spre tine înainte să
devii conştient că o vezi venind). Chiar aşa, ce înseamnă a şti? Tu ştii că ai
mâini sau crezi că ai mâini? Eu îţi dau scris că nu ştii că ai mâini. Fii atent, nu am spus că nu ai mâini, ci doar
că nu poţi şti asta. Pentru ca p să
fie adevărat, trebuie ca non p să fie
fals, adică să nu existe absolut nicio posibilitate ca non p să fie adevărat. Ştii
că ai mâini doar dacă este imposibil să nu ai mâini. Însă eu (şi tu) îmi pot
imagina o situaţie în care tu de fapt nu ai mâini deşi ţi se pare că ai. Şi nu
numai una, chiar foarte multe. Nu putem exclude posibilitatea ca tu în acest
moment să ai braţele amputate dar să experimentezi halucinaţii cauzate fie de
droguri, fie de orice alte fenomene neurologice (drogul, substanţa chimică
acţionând în final la nivel biologic) în stare să provoace stări modificate de
conştiinţă, cum ar fi epilepsia de lob temporar (Ioana d’Arc), starea de
îndrăgostire, unele exerciţii fizice, meditaţia sau deprivarea senzorială. Sau
pur şi simplu visezi. Poate eşti un creier într-un borcan care primeşte
impulsuri electrice ce recreează experienţele unui corp cu mâini cu tot. Preferi
o simulare pe calculator? O proiecţie din visul altcuiva? Problema este că dacă
te-ai afla în oricare dintre aceste situaţii nu ai reuşi să faci diferenţa
între realitate (nu ai mâini) şi iluzie (ai mâini), întrucât senzaţiile tale ar
fi identice (că ai mâini). Iar cum senzaţia nu este totuna cu realitatea
obiectivă, nu poţi exclude non p,
deci nu ştii că ai mâini. În loc să spui că p,
corect ar fi să spui doar că p este
mai probabil decât non p sau că simţi
că p. Ţi-ai dat seama, ne aflăm din
nou în plină ipoteză sceptică, după ce data trecută am ajuns la concluzia că e
posibil să nu existe nimic în realitate în afara minţii noastre, nici măcar
alte minţi, aşa că dacă ai fost părăsit de X, fosta ta parteneră, această
întâmplare nu are rost să fie luată prea mult în serios şi în nici un caz în
tragic.
Ipoteza sceptică ne permite să reconsiderăm şi scenariul propus de Nozick,
prin care el a vizat o critică la adresa hedonismului. Să presupunem că există,
datorită miracolelor ştiinţei, o maşină foarte performantă numită maşina
experienţelor sau a plăcerilor. Tu ai făcut rost de ea şi mă pui în faţa unei
alegeri nu tocmai comode: pot să intru acolo şi să experimentez tot ceea ce îmi
doresc, având, în plus, impresia că tot ce se întâmplă este cât se poate de
real (voi uita târgul pe care tocmai l-am acceptat). Majoritatea oamenilor,
spune Nozick, refuză. De ce? Pentru că există lucruri mai presus de
maximimizarea emoţiilor pozitive, cum ar fi adevărul, sensul superior, ceva mai
larg decât tine însuţi, autenticitatea trăirilor. Ahaa...dar ia stai puţin. Ar
fi excelent şi cu siguranţă într-un prim moment ţi-aş spune să-ţi iei maşina şi
să ţi-o bagi undeva pentru că pentru mine este mai important să trăiesc
autentic şi să am experienţe „reale”. Numai că m-aş opri în acea clipă şi,
devenind conştientă de o altă iluzie, cred că aş accepta oferta (trecând peste
un impuls contrar de natură viscerală), aproape convinsă că este cel mai
raţional şi mai înţelept lucru cu putinţă. Pentru că aş realiza că nu dau un
„adevăr” pe o iluzie, ci o iluzie pe altă iluzie, mai frumoasă, mai pozitivă. Adica
renunţ la un fel de a percepe şi de construi
realitatea, la un set de impresii subiective contra altor impresii la fel
de subiective, doar diferite şi superioare prin prisma faptului că îmi oferă
mai multă plăcere (iar prin plăcere fiecare înţelege ce vrea, maşina poate
simula orice experienţă). Este foarte contra-intuitiv. Însă este
contra-intuitiv deoarece trăim deja prinşi într-o iluzie intrinsecă şi (aproape) imposibil de risipit, cea a sinelui
experimentat ca agent liber ce
există undeva în noi, un fel de centru de comandă care ia decizii în deplină
cunoştinţă de cauză şi care poate observa şi acţiona asupra unei realităţii
obiective, ale cărei caracteristici corespund percepţiilor sale. Însă acel sine
nu există aşa cum îl experimentăm. Şi nici nu are liber arbitru. Iar ceea ce
vedem cu ochii noştri este o construcţie, nu o poză a realităţii (ştii de pata
oarbă de pe retină, nu? dacă nu ştii este pentru că nu percepi efectiv o
„gaură” în peisaj, întrucât creierul are grijă să umple golul cu o
„confabulaţie” vizuală luată de tine drept realitate).
Ce este până la urmă sinele? Dacă vorbim despre acel „tu” constient care ai
anumite senzaţii şi eşti capabil să le observi, chiar să le etichetezi şi să le
găseşti o explicaţie („mi-e foame pentru că nu am mai mâncat de aseară” sau „sunt
trist şi speriat pentru că este bolnav copilul meu”), eşti un fel de vârf al
unui aisberg care îţi rămâne necunoscut, deşi ştii că există undeva. Raportul
de forţe nu este se sus în jos (de la vârful icebergului către partea
invizibilă) ci invers, de la blocul de gheaţă de sub apă către tine-le
conştient. Impresia subiectivă este opusă: tu simţi (nu ai de ales, chiar
simţi, inclusiv atunci când, pentru că ai dovezi contrarii, nu mai crezi că
ceea ce simţi este şi adevărat) că alegi
liber, că ai în fiecare moemnt alternative şi că gândurile tale sunt produse de
acest sine constient. (Atenţie, nu te gândi la nişte urşi albi! La ce te
gândeşti acum?) Nu este aşa. Nici măcar atunci când ţi se pare că tocmai te-ai
opus unui impuls puternic şi ai refuzat să mănânci o prăjitură pentru că ai
glicemia peste limitele normale. Actul tău de voinţă este cu siguranţă inspirat
şi merită încurajat pentru că prin astfel de iniţiative şansele tale de a avea
o viaţă superioară calitativ (fiind sănătos) cresc. Dar nu este meritul tău,
sau cel puţin nu al acelei părţi din tine care îşi asumă, parşiv, tot creditul
şi culege laudele nemeritate. Sinele conştient poate fi comparat cu un
preşedinte de onoare (ce se consideră însă mai mult decât onorific) al unui
lanţ multinaţional de corporaţii cu ramificaţii pe tot globul (globul este aici
întregul tău sistem nervos). Pentru acest lanţ lucrează, să zicem, câteva
milioane de oameni (sinapse, în realitate mult mai numeroase) grupaţi în miile
de sucursale deschise (module mentale sau sub-rutine, ca să împrumut termenii
lui Pinker, respectiv Eagleman). Ce spunea Socrate, know thyself? Haha! Da, sigur, încearcă tu, preşedintele de onoare,
să-ţi cunoşti milioanele de angajaţi, adică să ştii clipă de clipă ce face
fiecare şi cum interacţionează unii cu alţii. Tu primeşti de-a gata un fel de
rezumate sau de rapoarte, nişte sinteze trecute deja prin enşpe mii de „mâini”
ce conspectează o parte din ultimele evenimente majore petrecute în unele
sucursale de pe glob. Un maxim de 1% din întreaga activitate ajunge la urechile
tale. Multe incidente sunt muşumalizate, altele rezolvate rapid înainte să
afli, majoritatea pur şi simplu îţi rămân complet necunoscute pentru că nici nu
ai avea cum (ţi-ar fi fizic imposibil) să înmagazinezi atâtea informaţii
simultan (încearcă în minutul următor să te concentrezi pe respiraţie în timp
ce îţi iei pulsul, planifici ce vei face mâine, eşti atent la senzaţiile din
abdomen, observi cum îţi mai cresc un pic unghiile, fă conştient toate
inferenţele necesare citirii acestui text- adică recunoşti literă cu literă şi
le integrezi într-un stimul vizual cu sens –sau fără? hihi). Nu poţi. Stai
liniştit, se ocupă alţii, ai sclavi. Sclavi, sclavi, dar ei deţin şi „puterea”,
aşa că tu primeşti de la ei situaţii zilnice, lunare şi anuale pe care îţi
închipui că pui un „aprob” când ele sunt
deja aprobate (vezi decalajul între iniţiera acţiunii şi
momentul când devii conştient). Ca să nu mai spun că personajele respective
interacţionează zi de zi, cu sau fără voia ta, cu angajaţii altor
multinaţionale şi sunt influenţaţi, chiar modelaţi, de întâlnirile cu ei. Special
am spus cu angajaţii şi nu cu preşedinţii de onoare, pentru că în realitate
resorturile comunicării dntre oameni sunt undeva dincolo de nivelul manifest şi
vorbim unii cu ceilalţi de la elefant la elefant (să-l băgăm şi pe Haidt un pic
în seamă). Eşti aşadar influenţat de alţii mai mult decât îţi place ţie (în orgoliul de preşedinte
de onoare), să crezi (iar faptul că acest lucru te deranjează, încerci să-l negi,
să-l respingi sau să te eliberezi de el ar putea fi o simplă condiţionare
culturală specifică lumii occidentale în care trăieşti şi care valorizează
individualismul pe care ajungi să-l îmbrăţisezi automat, dar convins că este o
atitudine deliberată şi justificată- vezi studiile despre diferenţele de self
concept across cultures şi vei
înţelege cât de uşor este să fii individualist într-o societate individualistă;
nu cumva o dovadă a „independenţei” tale în gândire ar fi, în aceste condiţii, tocmai
colectivismul?).
Îţi doreşti să fie altfel, să fii conştient de toate computaţiile realizate
în surdină de sub-rutinele din tine? Înţelege că este „tehnic” imposibil. Şi
nici nu ţi-ar servi la mare lucru câtă vreme lucrurile funcţionează în
parametrii normali, more or less smoothly.
Eşti într-un fel menajat. Care este rolul tău? Greu de spus, sincer nu îmi este
foarte clar de ce am avut nevoie, în trecutul nostru evoluţionist, de o
asemenea „adaptare” (sau by-product? poate epifenomen) fără de care alte
animale se descurcă (se reproduc şi supravieţuiesc) destul de bine. (Am o
fantezie apropo de asta –nu de reproducere, măi!, poate ţi-o împărtăşesc într-o
zi). Tu (la fel ca şi eu) ca „agent conştient” cu pretenţii de
alegeri libere şi de auto-analiză (mintea ce se judecă pe sine hm...) îmi pari
a fi de multe ori în forul tău
interior, o sperietoare de ciori care nu mai sperie pe nimeni şi se păcăleşte
doar pe sine însuşi (umflându-te în nişte pene de paie şi uitând că şi atunci
când nişte ciori se arată speriate, ele sunt speriate nu de tine, ci de alte ciori pe care, tu, aşa zisa sperietoare,
nici măcar nu le vezi). Câtă vreme „ciorile” îşi fac treaba tu îţi vei juca,
foarte pătruns de importanţa momentului, rolul de…cioară conştientă. Adesea
ciorile intră în conflict unele cu celelalte; ele se ceartă, ele se împacă, de
obicei nu devii martorul acestor divergenţe. Dar vaai, şi când devii! La un
moment dat ceva nasol se petrece în creierul tău (un AVC de exemplu) şi unele
ciori o iau razna: fie nu îşi mai îndeplinesc rolul (o pacientă nu mai reuşea
să perceapă obiectele în mişcare,
îşi dădea seama că paharul s-a umplut cu apă doar când vedea o baltă lângă el),
fie se manifestă în comportament fără acordul părţii tale conştiente (sindromul
mâinii extraterestre- cum ar fi să începi să-ţi dezbraci iubita cu o mâna, iar
cealaltă mână să se apuce să o îmbrace la loc, în afara controlului tău
voluntar?). În astfel de cazuri realizezi şi tu cum lucrurile pe care le
percepeai ca uşoare şi normale, out there,
(mişcarea! nimic mai firesc, nu?) sunt de fapt dificile, complexe şi construite
de creierul tău fără să ai conştiinţa acestor procese. Nu ţi s-a întâmplat
niciodată? Nici măcar o uşoară formă de copralalie (apare uneori în sindromul
Tourette), când te-ai trezit debitând nişte lucruri foarte urâte pe care de
fapt nu le credeai sau nu ştiai că le crezi?
Ce spuneam? Că sinele este o iluzie. Un
împărat gol. La fel şi liberul arbitru. Iar percepţiile noastre nu reflectă
realitatea. (Dar credinţa în liberul arbitru corelează cu un comportament
prosocial, de asta şi este o iluzie pozitivă, deci chiar te rog să crezi în
continuare, am şi eu numai de câştigat în caz că ne întâlnim). Şi tu vii cu
maşina lui Nozick la mine. De ce te-aş trimite la plimbare? (în nici un caz la
volan, nu vreau să mă gândesc ce fel de realitate ai fi în stare să îmi
simulezi). Argumentul lui Nozick prin care a vrut să respingă hedonismul are
sens doar dacă tu crezi că sinele (şi implicit realitatea creată de sine) nu
este o iluzie. Am spus dacă crezi, nu
dacă simţi. Normal că (de cele mai multe ori) simţi că ai un sine. Dar e
posibil (dacă te gândeşti mai mult şi mai citeşti şi niscaiva cărţi sau
articole) ca în acelaşi timp să nu (mai) crezi că ai un sine. Simţi că ai un sine, dar nu crezi. Ştii
(eşti aproape sigur) că sinele este o iluzie. Sinele din prezent este suma
experienţelor tale conştiente, un amestec aleatoriu de trăiri subiective
pozitive şi negative. Sinele din maşina plăcerilor e la fel o sumă de trăiri,
doar că numai pozitive (valabil şi pentru că masochişti, care înţeleg prin
pozitive ceva un pic diferit faţă de restul). Ambele sunt iluzii, chiar dacă
una dintre ele pare mai reală decât cealaltă, iar odată intrat în maşină vei
experimenta noua situaţie identic cu cea dinainte, uitând momentul alegerii. Ce
alegi deci? Sigur eşti familiarizat cu iluzia vizuală Muller-Lyer. După ce ai
măsurat ai înţeles că cele două linii paralele care par inegale sunt de fapt
egale. Eşti sigur, ştii că sunt egale. Asta nu schimbă felul în care le vezi,
adică inegale. Dar acum, odată ce ştii, dacă te-ar pune cineva să pariezi o
sumă de bani si merge pe varianta că sunt egale, în pofida experienţei
subiective care îţi spune altceva. Ai învăţat între timp să nu-ţi crezi
ochilor.
Să-l lăsăm acum pe Nozick. Şi pe sceptici. Este foarte puţin probabil ca
vreodată să fii pus în situaţia de a alege o altă iluzie decât cea pe care
probabil o trăieşti deja. Mă îndoiesc că vei face rost de maşina plăcerilor sau
că te vei trezi din această viaţă într-o altă realitate, realizând astfel că
totul a fost un vis. Şi nici nu vei păţi
ca paznicul unui depozit dintr-un experiment mental care într-o zi găseşte
într-o încăpere diverse borcane cu creiere frumos etichetate: „femeie, dansează
în vitrinele din Cartierul Roşu”, „bărbat, urcă pe Everest” iar apoi, suprise! „bărbat, paznic la un depozit,
găseşte creierele din borcane”. Nu. Trăieşti o viaţă în care experienţele tale
sunt simţite de tine ca reale, intense, importante, greu de neglijat sau de
negat. Dacă îţi tai mâna nu te va consola cu nimic ideea „oricum nu ştiam că am
mâini”. La nivel subiectiv nu există
nicio diferenţă între cum simţi durerea atunci când trăieşti ceva "real" şi
atunci când eşti în iluzie. O mână tăiată doare. Chiar dacă eşti un creier
într-un borcan sau dacă visezi. O mai ţii minte pe X? O fi ea doar în mintea
ta, dar asta nu te opreşte să îi simţi lipsa.
Îmi pun acum pălăria de wanna be
therapist cu reminiscenţe de la Freud & comp şi, pentru că mă jucam cu
excavatorul în loc de păpuşi când eram mică, te invit să mergem mai adânc prin
tine (bine, şi prin mine). Ce avantaj (secundar) ai atunci când te gândeşti
obsesiv la cât de real este ceea ce ţi se întâmplă? Satisfacerea curiozităţii spui, nevoia
de cogniţie, de stimulare intelectuală? Bine, bine, dar de ce tocmai acest
subiect îţi stârneşte ţie interesul şi aproape că te fascinează? De ce, câtă
vreme nu există nicio modalitate prin care să fii sigur că nu visezi şi nici
vreo cale ca partea ta conştientă să facă vreodată cunoştinţă cu toate
„ciorile” şi subtilele lor manipulări din culise. De ce te gândeşti la nişte
subiecte pe care eşti conştient că nu le vei elucida niciodată? Poate că
sentimentul sau gândul că nimic nu este „real” te ajută. Şi sunt convinsă că
uneori chiar o face.
Eşti la dentist. Ţi se extrage o măsea. Normal ar fi ca acum să simţi o
durere îngrozitoare. Din fericire însă pentru tine s-a inventat anestezia şi acum eşti sub efectul ei.
Nu simţi nimic, deşi eşti conştient de tot ce ţi se întâmplă pentru că
anestezia este parţială, ţi-a amorţit nervii din zona maxilarului şi atât. Ştii
însă că există şi un alt fel de anestezie, produsă în mod natural de creierul
tău atunci când treci printr-o situaţie potenţial traumatizantă? E drept că nu
se întâmplă mereu şi nu tuturor, dar sigur ai auzit de expresii precum „am
înlemnit”, „am îngheţat”, „nu am crezut
că e adevărat”. Ups! Lasă că e bine. Să spunem că ai ajuns acasă de la
muncă şi îţi găseşti soţia în pat cu alt bărbat. O reacţie de tipul „freezing”
se poate dovedi salvatoare atât pentru tine cât şi pentru cei doi porumbei.
Eşti fără reacţie, paralizat, creierul tău blochează experienţa şi te face să te
distanţezi de ceea ce ţi se întâmplă spre binele tuturor (altfel există riscul
să acţionezi impulsiv, cu mâinile goale sau cu un cuţit). Aproape că nu simţi nimic. Însă este un „nimic” aparte, el însuşi
straniu, ireal, anxiogen, debilitant, total diferit de „nimicul” din
experienţele fără impact emoţional. Un nimic care e nimic tocmai pentru că în
spatele lui se află un „prea mult”. Un nimic cu rol de coping. Eşti tu însuţi surprins uneori, chiar speriat, pentru că
ştii la nivel cognitiv ce se întâmplă, dar reacţia ta emoţională este minimă,
oarecum neadecvată (o personalitate armonioasă în general manifestă o minimă
coerenţă la nivel de emoţie, context, stimul declanşator, cogniţie, motivaţie
şi comportament). Când această coerenţă lipseşte îţi trece prin cap ceva de genul:
„soţia mea este în pat cu un bărbat, mă uit la ea, ar trebui să fiu furios sau
devastat, dar eu nu simt mai nimic. Parcă nu e real. Iar eu acţionez ca un
robot. Ce o fi în neregulă cu mine?” Linişteşte-te. În astfel de situaţii aş
spune că nu este nimic în neregulă, dimpotrivă. Sistemul tău imunitar
psihologic te-a anesteziat provizoriu,
blocând o suferinţă prea mare. E mai bine aşa decât să faci alte prostii într-o
criză de isterie. Devine însă o problemă dacă durează prea mult. Imaginează-ţi
că te-ai întors de câteva ore bune de la dentist şi încă nu ţi-a trecut complet
anestezia, încerci să mănânci ceva bun sau să-ţi săruţi partenera şi nu simţi
nicio plăcere. Nu îţi mai convine. La fel şi cu „freezing”-ul psihologic. Este
adaptativ pe termen scurt, cât să faci faţă primelor momente. După care ideal
este să integrezi experienţa negativă, să simţi emoţiile negative asociate ei
(chiar dacă o faci cu întârziere), să ieşi deci din anestezie şi în continuare
să poţi simţi o nouă gamă de emoţii.
Te-ai despărţit de X. Nu (mai) eşti anesteziat, a trecut ceva timp şi încă
suferi. Nu îţi place să suferi, aşa că încerci diverse metode prin care să
diminuezi emoţiile negative. În paralel te întrebi obsesiv (şi steril!) cum
putem şti, din punct de vedere epistemologic, dacă ceea ce credem că este real
chiar este real. Devii fascinat de iluzii. Stop. Vezi vreo legătură? Nu cumva
încerci să minimalizezi experienţa negativă pe care ai trăit-o? Dacă totul
poate fi o mare mise-en-scene de natura cosmică, ceea ce ţie ţi s-a întâmplat nu va mai părea atât de grav. Nici viaţa ta nu este atât de importantă,
doar un fir de praf într-unul dintre infinitele universuri.
Să nu te iei prea tare în serios este o atitudine
sănătoasă, chiar înţeleaptă. Cu condiţia să nu ajungi să te iei prea puţin în serios. Pentru că acel
minuscul fir de praf, viaţa ta, este tot ce ai şi pentru tine, din punct de
vedere fenomenologic, este cam tot ce contează. Există riscul ca ruminaţiile cu
privire la natura realităţii să se transforme în raţionalizări care îţi permit
să te de-responsabilizezi, să renunţi cum s-ar spune la a-ţi lua viaţa în
mâini. Nu îţi asumi responsabilitatea pentru că „ce mai contează, totul e o apă
şi-un pământ, oricum murim cu toţii, poate noi oamenii nici măcar nu sunt
reali, suntem nişte avatare dintr-un joc pe calculator”. Da, cine ştie, aşa o
fi. Dar asta nu schimbă situaţia din prezent, nici experienţele tale
subiective. Eşti (încă) atras de X? Ştii că senzaţia de îndrăgostire are la
bază nişte neurontransmiţători deloc romantici prin ei înşişi, nu? Bun, şi ce e
cu asta? Brusc ţi-a scăzut atracţia? Sau…ţi-ai găsit o justificare sofisticată
(paradoxal, „nimic nu e ce pare a fi”
ca o formă de whishful thinking),
banalizând fenomenul, pentru a avea o scuză să nu acţionezi, să nu faci nimic
nici ca să reiei legătura cu X, dar nici să accepţi situaţia şi să te îndrepţi
spre o Y?
Ţi-ai răspuns? Acum nu-ţi bate şi tu prea mult capul cu asta, nu este atât
de important.
A consemnat pentru dumneavoastră, în direct din Silver Spring,
Augustus,
un creier de maimuţă ţinut în borcan căruia i s-a indus experienţa de a fi
o reprezentantă a speciei Homo Sapiens momentan rătăcită în Limbo din
Inception, adică într-un vis dintr-un vis dintr-un vis.
PS: în caz că îţi era dor de Tali Sharot, o poţi admira într-un episod
recent din serialul documentar „Through the wormhole”, mai exact sezonul 4,
episoul 8, „Is reality real?” (http://www.livescience.com/38234-is-reality-real-or-not.html)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu