duminică, 24 noiembrie 2013

Where we meet the adorable genius Blaise Pascal




Ştiu că îţi plac jocurile de noroc aşa că te iau cu mine la cazino să vorbim despre pariul lui Pascal. Stai liniştit, nu pierzi bani. Nici casa, nici maşina, nici măcar soţia în caz că te gândeai să scapi de ea oferind-o ca miză sacrificială. De fapt nu pierzi nimic momentan, dimpotrivă. Tare mă tem ca dacă ai picat testul cu marshmallows şi îţi este greu să amâni gratificaţia şi să dai dovadă de autocontrol o să pierzi nemurirea sau eternitatea. Ai de ales intre câţiva (zeci de) ani de plăceri şi recompense imediate şi un timp infinit de…nu ştiu ce se vinde în rai, limitele imaginaţiei mele nu merg mai departe de paradisuri pământeşti pe care nu ţi le pot descrie în acest context. Da, Dumnezeu este un tip pragmatic şi raţional care îi apreciază pe cei pricepuţi la calculul probabilităţilor şi al valorii aşteptate (expected value) a opţiunii de a crede în El (da, dacă punem argumentul într-o formulă cu care nu-ţi încarc memoria acum, reiese că rentează). Prin urmare, cel mai raţional lucru pe care tu ai putea să îl faci este să crezi că există. Nu ai nimic de pierdut, mai ales că astfel vei trăi şi o viaţă bună, cu sens, orientată spre valoarea binelui.

Accepţi pariul lui Pascal? Cum nu? Înţelege te rog că este în interesul tău să crezi! Este de preferat, este indicat, este cel mai bun lucru pe care ai putea să îl faci cu vieţile tale, cea prezentă şi cele viitoare. Şi dacă Dumnezeu nu există nu ai pierdut nimic! De ce alte argumente ai avea nevoie să crezi? Aa…tu îmi spui că de fapt nu poţi să crezi la comandă şi degeaba îţi zic că e în interesul tău, astea nu sunt dovezi care să te facă pe tine să capeţi anumite convingeri sau credinţe. Adică vrei motive epistemice ce ţin de natura realităţii şi nu motive practice care înseamnă că ai ieşi în câştig dacă ai crede. Să presupunem că îţi lipesc un pistol de tâmplă şi îşi spun aşa: „Trebuie să crezi că există extratereştri!”, tu mă întrebi de ce, eu îţi răspund „Pentru că altfel te omor". Număr până la zece şi dacă între timp nu crezi îţi zbor creierul tripartit de nu mai ştii care e amygdala şi care lobul temporal, cel care, by the way, în condiţii de stimulare în laborator, îl creează şi pe Dumnezeu. Ce faci? Ai toate motivele practice să crezi că există Dumnezeu, pentru că altfel te omor. Şi nu mă poţi păcăli că gata, ai crezut fără să fie aşa,. pentru că ştii că îţi citesc gândurile mai ceva ca la fMRI. În ciuda acestor motive extrem de serioase, fac şi eu pariul meu, că nu o să mă crezi. Pentru că nu ai cum, în lipsa unor prejudecăţi anterioare sau a unor motive epistemice, hai măcar unele experenţiale, să asişti la tipul de miracole despre care vorbea David Hume (o încălcare a legilor naturii în condiţiile în care posibilitatea ca mărturia miracolului să fie falsă ar fi mai miraculoasă decât însăşi minunea relatată). Dacă nu ai avut privilegiul de a asista la aşa ceva până acum (probabil nu ai fost destul de atent) şi bruma de carte pe care ai învăţat-o la materia „Teoria Evoluţiei” (you wish!) te-a îndreptat spre nişte piste din care zeii au fost, cu ceva păreri de rău, ostracizaţi (fiind drăguţi şi atotputernici nu îi afectează prea tare, nu sunt o populaţie cu risc crescut de depresie, nici măcar reprezentantele sexului divin feminin), nu vei crede în zece secunde că ei există, oricât de mult ţi-ai dori să poţi să crezi pentru ca eu să nu te omor acum. E adevărat, zece secunde nu prea ţi-ar fi de ajuns. Însă nu este totul pierdut.

Pascal a preîntâmpinat obiecţiile tale şi a venit şi cu o soluţie în "Les pensées":

„Da, dar am mâinile legate şi gura mută; mă obligă să pariez şi nu sunt liber, nu mi se dă răgaz şi sunt aşa făcut că nu pot crede. Ce vreţi să fac?"
- E adevărat. Dar învăţaţi-vă cel puţin neputinţa să creadă pentru că raţiunea vă îndeamnă şi totuşi nu puteţi. Lucraţi deci să vă convingeţi nu prin sporirea mărturiilor despre Dumnezeu, ci prin diminuarea patimilor noastre. Aţi merge spre credinţă şi nu ştiţi drumul; vreţi să vă vindecaţi de necredinţă şi cereţi leacul; întrebaţi-i pe cei care erau legaţi ca şi voi şi care vor să parieze acum tot binele lor; sunt oameni care au găsit drumul şi pe care ar fi bine să-i urmaţi ca să vă tămăduiţi de răul de care vreţi să scăpaţi. Urmaţi felul cum au început şi ei;
purtându-se de parcă ar fi crezut, luând apă sfinţită, ascultând liturghia. La un mod firesc, veţi ajunge la credinţă şi vă veţi smeri.
„Dar este exact lucrul de care mă tem.“
De ce? Ce aveţi de pierdut?”

Şi uite pentru asta Pascal a fost genial. El a intuit cu mult înaintea lui William James şi a urmaşilor săi (Richard Wiseman, Deryl Bem etc) uimitorul principiu psihologic care se numeşte as if şi faptul contra intuitiv că de multe ori nu credinţa sau emoţiile noastre generează comportamentul, ci taman invers, comportamentul naşte emoţii şi credinţe. Mergi la biserică, ţine post, respectă cele zece porunci, înconjoară-te de oameni credincioşi şi imită-le acţiunile şi astfel vei ajunge să crezi. William James este autorul acelei teorii a emoţiilor conform căreia nu fugi de frica ursului, ci mai întâi fugi, apoi îţi dai seama, interpretând indiciile corporale (puls crescut, transpiraţie, încordare musculară) cum că ţi-e frică. Trecând peste formularea în termeni dualişti, corpul influenţează mintea cel puţin aceeaşi măsură în care mintea influenţează corpul ele fiind de fapt două feţe ale aceleiaşi monede (sau monade? aa, poate monezi). Mintea este întrupată (embodied cognition) tocmai pentru că nu se naşte din neant, nici nu apare pe căi cosmico-spiritualiste dintr-un univers platonician al formelor pure.

Comportamentul tău generează în tine emoţii şi credinţe. Citeşte propoziţia asta până când ai surprins implicaţiile ei, atât în termeni de oportunitate dar şi de responsabilitate. Nu eşti (sau poţi alege să nu fii) la cheremul fluctuantelor tale emoţii şi gânduri de moment. Dimpotrivă, poţi deveni arhitectul lor şi nici măcar nu este complicat, adica de cele mai multe ori nu este nevoie să faci cine ştie ce mari acte de eroism şi de voinţă, câteva gesturi mici, uşoare şi plăcute fiind suficiente pentru a declanşa schimbări importante.

Ţi-am mai vorbit de iluziile pozitive cu care ne-a blagoslovit Evoluţia pentru a ne păcăli să împingem bolovanul cotidian de pe o zi pe alta. Creierul nostru este construit în aşa fel încât să perceapă şi să construiască tot soiul de realităţi spirituale, motiv pentru care niciunul dintre noi nu este scutit în totalitate de diverse feluri de gândire magică iar religia este atât de răspândită pe mapamond (Andrew Newberg, specialist în neuroştiinţe şi în ceea ce numeşte neurofiziologie a descris aceste mecaniseme cerebrale în şase cărţi care i-au atras critici de pe ambele părţi ale baricadei, întrucât nu a luat o poziţie fermă şi a afirmat că neuroştiinţele pot explica şi descrie funcţionarea creierului, fără ca asta să ne spună ceva cu certitudine despre natura obiectivă a realităţii percepute şi prelucrate de creier). Dar religia şi gândirea magică sunt doar câteva dintre multele iluzii pozitive pe care le ai sau pe care, dacă nu le ai, le poţi învăţa şi construi. Stai liniştit, nu te trimit duminică la biserică, nu îţi sugerez absolut deloc să ţii post în această perioadă, dar dacă simţi o nevoie acută de a te a spovedi îmi poţi trimite un mesaj privat (rămâne între noi doi şi Doamne Doamne), iar pentru împărtăşanie am nişte vin pe care îl vei degusta în orb ca să nu fii influenţat de marca sau de preţul sticlei (ups, stai că am alunecat în alte filme şi cărţi). Te invit însă să fii ceva mai optimist, mai încrezător în forţele proprii şi în capacitatea ta de a controla unele evenimente sau de a face lucruri să se întâmple (cele care depind de tine, desigur, vei şti care sunt ele când vei adopta un fel de cale de mijloc: nici perseverenţă nevrotică în urmărirea unor cauze pierdute, nici ceea ce Seligman numeşte neajutorare învăţată, atitudine defetistă ce se traduce în refuzul de a mai încerca să acţionezi sau să schimbi ceva).  

Ai recunoscut biasul optimismului, iluzia controlului şi un pic din iluzia superiorităţii. Nu strâmba din nas pentru că se numesc iluzii, ele sunt de fapt mai mult decât atât. Sunt iluzii ce pot da naştere unor realităţi, transformându-se în profeţii autorealizatoare. Ai face bine să crezi că mâine va fi o zi mai bună, că proiectele tale pe termen scurt, mediu şi lung au şanse mari de reuşită, că acţiunile pe care le întreprinzi vor da roade, că dragostea nu durează nici trei nici şapte ani, iar căsnicia ta nu se va termina cu un divorţ. Dacă vei crede şi eşti mai optimist vei experimenta mai multe emoţii pozitive, ai relaţii mai bune cu cei din jur, performanţele tale la locul de muncă şi ele cresc iar riscul bolilor cardiovasculare scade. Aşa că fii optimist! Iar te strâmbi! Foarte rău faci, te transpui singur într-o postură corporală care te face să te simţi naşpa! Ai înţeles că ai avea o grămadă de beneficii dacă te-ai crede cel mai atrăgător, cel mai inteligent şi cel mai puternic, dar, fiind mai degrabă un realist depresiv (sau un depresiv realist?), adică un om care nu mai crede că tot ce zboară se mănâncă (ce, nu-ţi plac gândacii? nici ciorba de muşte? poate omleta de păianjeni?), nu ai cum să-ţi bagi în cap aceste lucruri pe care le consideri…nu tocmai exacte. Dar stai aşa! Nici nu îţi cer să crezi şi te asigur că nu sunt nici eu cea mai mare fană a „gândirii pozitive” care vrea să ne convingă că e de ajuns să ne vizualizăm în poziţii de vis (la ce te gândeşti?) şi scenariile noastre fantasmagorice vor prinde ca prin minune viaţă pentru că întregul univers va conspira să ne îndeplinească nouă visele erotice (utopice măi, nu erotice! şi ce dacă era pleonasm, avea rol de subliniere).

Nu este nevoie să crezi. Vei crede tu mai târziu, nicio grijă! Pentru moment este suficient să faci. Ce să faci? hihi Păi de exemplu să zâmbeşti. Acum! Nu ai nici un motiv? Ba ai motivele practice pe care ţi le-am spus deja. Iar aici nu merge cu „nu pot să zâmbesc fără dovezi sau fără motive epistemice” pentru că e fals. Normal că poţi să zâmbeşti dacă nu suferi de vreo formă de paralizie facială (botox anyone?). Înţeleg că îţi este fizic imposibil să crezi la comandă, dar pentru a face ceva sau a zâmbi  trebuie doar să-ţi mişti muşchii, nu îţi cere nimeni să îţi schimbi felul de a gândi. Că aşa vrea muşchii tăi, de-aia. Bravo, ia uite ce bine îţi stă, excelent! Te ivit să menţii acest rictus (auch! glumeam) până la finalul articolului şi, ca să te inspiri uite-te şi la fotografia de mai jos, ce înfăţişează un bărbat drăguţ care zâmbeşte (e răsturnat pentru a potenţa puterea zâmbetului de a ne descreţi frunţile chiar şi când este abia zărit sau prezentat în condiţii nu tocmai naturale. cu fundul în sus..aaaa, pardon, cu gura-n sus).



Când zâmbeşti muşchii tăi vor transmite creierului un mesaj de tipul „sunt încântat/ fericit/ bucuros, este o zi frumoasă, am toate motivele să mă simt recunoscător, cei din jur au început şi ei să zâmbească, ceea ce fac acum îmi creează o stare de bine, îmi place activitatea în care sunt implicat”. Da, atât de simplu! Schiţezi un gest, îţi ridici uşor colţurile gurii şi vei antrena emoţii pozitive care la rândul lor vor fi interpretate drept semnale ale unor circumstanţe fericite care te-au făcut chipurile să zâmbeşti (produci repede explicaţii prin confabulaţie, ele la rândul lor generează noi emoţii pozitive şi alte comportamente rezonante, într-o buclă de feed-back ce îţi extinde treptat gama de acţiuni pe care le ai la îndemână în diverse situaţii - vezi şi teoria broaden-and-build a Barbarei Fredrickson. Ce mai poţi face? Cântă (la duş?), dansează prin casă, râzi! Singur? Daa, şi singur, sau în duet! Sau caută un grup de râs (laughter clubs, observ, via google, că există şi la noi în ţară), un fel de grup de suport unde oamenii se întâlnesc odată pe săptămână doar pentru a râde împreună, unii cu alţii şi unii de alţii timp de 40-60 de minute. Mergi altfel! Ca personajele din Monty Python (http://www.youtube.com/watch?v=a17QkZO4mkY) sau măcar ceva mai alert, cu paşi mari şi privirea în sus. Iar dacă te întâlneşti cu cineva cunoscut şi dai mâna cu el, uită sfatul de a-l strânge cu putere de falange, nu e cea mai indicată mişcare, încearcă mai degrabă o mişcare fluidă şi caldă în locul celei bruşte şi hotărâte.

Ai emoţii înaintea unui interviu sau a unei întâlniri importante? Adoptă o poziţie de putere. Şi nu doar la interviu pentru a-i impresiona pe evaluatori, ci şi înainte, de când te-ai trezit şi până ai ajuns acolo pentru a te convinge pe tine însuţi prin indiciile corporale oferite minţii. Capul sus, spatele drept, nu stai cocoşat, te uiţi spre cer nu în pământ, umerii ridicaţi, paşi hotărâţi sau alerţi. Dacă încă ţi se pare neverosimil ce îţi spun eşti liber să îţi faci un test al hormonilor înainte şi după micilor exerciţii. Cercetătorii au făcut asta deja păcălindu-şi subiecţii să mestece nişte gumă şi au descoperit urmările chimice, biologice foarte concrete şi elocvente: cei în posturi corporale de putere au avut la sfârşit un nivel mai mic de cortizol (molecula asociată cu stres) şi o cantitate mai mare de testosteron (aşa că şi-au găsit repede o parteneră de sex aflată în perioada fertilă- aluzie la un alt articol, doar ca să vedem daca ai procesat informaţiile şi cum stai cu memoria). Într-un alt experiment, subiecţii care au fost instruiţi să-i atingă (non intruziv) pe alţi participanţi au „scuipat” mai multă oxitocină de cât aveau înaintea sarcinii. (oxitocina creează condiţiile încrederii, intimităţii, ataşamentului). O atingere sau o postură corporală impunătoare declanşează schimbări în însăşi chimia şi fiziologia corpului tău. Ştiind acest lucru, nu-i aşa că ar fi păcat să nu ne folosim de o asemenea resursă inepuizabilă reprezentată de corp (în fine, cât eşti în viaţă şi relativ sănătos) pentru a implementa anumite schimbări benefice (sal malefice, desigur, cum preferi) în starea noastră emoţională, în anumite trăsături de personalitate pe care ne-ar plăcea să le manifestăm mai des sau chiar în atitudini? De multe ori ne inferăm preferinţele observându-ne comportamentul. Da, asta înseamnă că ne putem induce şi crea activ noi preferinţe dacă facem efortul de a ne mobiliza către activităţi cu sens sau cu beneficii pe termen lung - am vorbit despre teoria autopercepţiei într-un articol mai vechi.

Vrei să fii mai disciplinat, mai organizat, mai ordonat? Poate chiar ceva mai conformist? Tunde-te foarte scurt şi poartă uniformă (înţelegi acum de ce Remus Cernea are toate motivele să se revolte împotriva impunerii unui stil vestimentar la şedinţele parlamentare? aparent inofensivele obiceiuri ce privesc ţinuta şi stilul vestimentar se traduc în modificări comportamentale şi atitudinale, nu este vorba doar de dreptul la auto-exprimare, oricum important prin el însuşi). Ai provocat pe cineva la duel (cum? nu se mai poartă? ei nu!) şi ai nevoie să fii mai agresiv? Îmbracă-te în negru. Poate ai nevoie de mai multă creativitate? Fă o plimbare pe şapte cărări. Nu, nu am spus să te îmbeţi (deşi unele substanţe deschid robinetul creativităţii, dar asta nu vei afla de la mine ci, dacă vrei tu neapărat, din operele lui Baudelaire- Paradisurile artificiale, De Quincey- Jurmalul unui opioman  sau Jean Cocteau- Jurnalul unei dezintoxicări). Doar te plimbi la întâmplare, fără o destinaţie clară sau o traiectorie prestabilită (evită să te trezeşti pe strada fostei prietene fără să îţi propui pentru că nu te va crede scorpia, degeaba îi explici că a fost un simplu exerciţiu de stimulare a creativităţii). Fii atent şi la vocea ta. Atunci când vrei să te convingi singur de ceva (sau să îţi intre în cap mai bine ce ţi-a spus altul) scrie „ceva-ul” pe o coală de hârtie şi recită-ţi-l, citeşte cu voce tare, într-o manieră persuasivă şi fără echivoc. „Dacă emiţi mai multe sunete cu viteză accelerată, ele se vor agăţa automat unul de altul, alcătuind astfel silabe, cuvinte, ba chiar şi fraze, adică grupări mai mult sau mai puţin întinse, ansambluri pur iraţionale de sunete, lipsite de orice sens, dar tocmai de aceea capabile să se menţină fără riscuri la mare altitudine în aer. De căzut, cad doar cuvintele încărcate de sens, îngreunate de înţelesul lor, cuvinte care sfârşesc întotdeauna prin a pieri, prăbuşin-du-se...” (Ups, acum nu mă lua şi tu prea tare în serios, mă jucam de-a profesorul din „Lecţia” lui Ionescu aflat la al patruzecilea elev- doar nu îţi imaginai că ai fi primul sau singurul!)


Trebuie să negociezi cu cineva? Asigură-te că respectivul este aşezat pe un fotoliu moale, modelabil, pentru că un scaun rigid va antrena rigiditate şi inflexibilitate şi în negociere. Serveşte-l cu o cafea sau un ceai cald. Discuţi cu cineva despre Victor Ponta şi vrei să-i creezi o reacţie de dezgust? Fă în aşa fel ca în locul unde aveţi conversaţia să pută! Vrei să mănânci mai puţin? Foloseşte-ţi mâna non-dominantă şi vei fi mai conştient de cantitatea ingurgitată. Respinge prăjitura îndepărtând-o cu un gest ferm din faţa ta şi procedează la fel cu alte obiecte pe care vrei să ajungi să le respingi instinctiv (revista Cancan? a şaptea bere? poza fostei? ia joacă-te aşa cam jumătate de oră, s-ar putea să ai surprize). Exersează şi invers: adu fructele mai aproape de tine, gestual, cu o mişcare de apropiere, la fel cărţile, apa plată sau prezervativele (glumesc doar pe jumătate, poate data viitoare nu mai uiţi de ele). Ai nevoie de mai multă voinţă sau perseverenţă? Of, în ce poziţie să te mai pun eu pe tine în această duminică? Stai cu braţele încrucişate sau cu pumnii strânşiIssues cu procrastinarea? Totul e să începi activitatea pe care o amâni nevrotic, propune-ţi să-i dedici măcar câteva minute şi pofta vine mâncând…pardon, muncind. Mare atenţie la avatarurile pe care le foloseşti în jocurile pe calculator sau la identităţile virtuale pe care ţi le creezi. Ei pot deveni tu sau tu poţi împrumuta de la ei. Cercetările lui Jeremy Bailenson desfăşurate la Virtual Human Interaction Lab, Stanford University, arată cum alegerea unui avatar pe care îl priveşti pe ecran făcând exerciţii fizice virtuale te poate motiva ulterior să adopţi un comportament asemănător în viaţa reală (ce ne spune asta despre jocurile agresive în care misiunea ta este să elimini alţi supereroi?). Te simţi vinovat? Spală-te pe mâini! La propriu!! Dacă ai făcut ceva oribil, absolut îngrozitor şi e nevoie să repeţi acţiunea de mai multe ori, ai grijă să nu o dai în tulburarea obsesiv-compulsivă pentru că n-ai rezolvat nimic. Te chinui să te laşi de fumat? Vino să ne jucăm un pic de-a doctorul şi de-a pacientul bolnav de cancer şi dacă intri bine în rol (nicio grijă, te ajut, o să pară extrem de real, te pun să-ţi scrii şi testamentul, epitaful, memoriile…) presimt, ajutată de studiul lui John Mann de la Harvard, că îţi va trece pofta de ţigară.

Poate eşti furios. Îţi vine să ţipi la partenera ta sau măcar să loveşti un sac de box. Greşit, dacă te porţi agresiv vei fi şi mai furios, iar pe partenera ta o vei vedea într-o lumină şi mai negativă, pentru că trebuie să merite cuvintele grele pe care tocmai i le-ai aruncat, deci înseamnă că te-a provocat, a făcut ceva rău. Poate îi dai şi un pumn acum. Nuu…nu vei face asta. Te vei purta ca şi cum ai fi calm. Ce face un om calm? Nu ridică vocea, cu atât mai puţin mâna şi explică pe un ton cât mai cald ce simte sau, dacă este prea greu, pleacă la o scurtă plimbare până îi trec nervii. Şi astfel vei reveni mult mai repede la starea de calm decât ventilându-ţi mânia şi alte emoţii negative. Dacă totuşi există în viaţa ta persoane în preajma cărora eşti nevoit să apelezi foarte frecvent la asemenea strategii ar fi cazul să renunţi la compania lor pentru că principiul as if are costurile sale: consumă energie, nu este natural să te împotriveşti primului impuls. Oboseşti, îţi epuizezi rezervele de glucoză şi de willpower şi apoi descoperi că nu mai eşti disponibil, receptiv, atent şi răbdător la alţi oameni care au nevoie de tine (de ce te descarci pe cei apropiaţi sau nu ai chef de ei după ce te-ai abţinut să-i spargi nasul şefului la muncă? se numeşte ego depletion, iar ceilalţi nu au nicio vină, nici nu înţeleg ce se petrece cu tine).

Este posibil ca aceste tehnici să ţi se pară mecanice şi inautentice. Vestea proastă este că aşa şi este, ai perfectă dreptate. Vestea şi mai proastă este că asta se întâmplă oricum foarte des, numai că nu suntem mereu conştienţi de direcţia săgeţii comportament-emoţie şi inventăm explicaţii plauzibile pentru de ce suntem supăraţi sau bucuroşi sau excitaţi. Un copil mic se împiedică şi cade. Într-un prim moment e doar confuz şi îşi priveşte mama în căutarea unor indicii pentru ce ar trebui să simtă sau să facă. Mama e speriată, tristă, are pe chip o expresie de durere. Copilaşul abia atunci începe să plângă, interpretând că dacă mami e tristă s-a întâmplat ceva grav cu el. Dacă îl întrebi de ce plânge va spune însă „Buba! Doale!”. Motiv pentru care este mai bine să te prefaci tu ca părinte că nimic nu s-a întâmplat şi doar dacă vezi că a început să plângă spontan să îl iei în braţe şi să îi oglindeşti trăirile, altfel rişti să ţi le oglindească el pe ale tale. Într-un celebru şi tulburător experiment, Schachter şi Singer au injectat subiecţilor o doză de adrenalină sau epinefrină (na!) care induce organismului o stare de arousal, de excitaţie: puls şi respiraţie accelerate, mai mult zahăr în sânge, concentraţie superioară de acid lactic, pregătirea unui răspuns de tipul fight or flight. Participanţii au crezut că se testează un medicament nou pentru îmbunătăţirea vederii, suproxină, şi că este posibil să apară în următoarele 20 de minute ceva efecte secundare. Altora nu li s-a spus nimic de eventualele efecte secundare, iar unii au fost induşi în eroare, menţionându-li-se nişte reacţii adverse ficitvie. Apoi au fost lăsaţi singuri într-o cameră cu un complice instruit să se poarte fie euforic fie furios. Cei care nu ştiau de efectele secundare sau aveau informaţii greşite s-au purtat identic cu actorul: când acesta era furios ei au interpretat drept furie propriile simptome echivoce generate de adrenalină. Când complicele era euforic excitaţia a fost etichetată ca atare şi participanţii s-au „simţit” şi ei euforici. Ceea ce înseamnă că preluăm adesea indicii din mediu şi din corpul nostru fără să ne dăm seama şi suntem trişti pentru că tot drumul spre muncă am văzut doar mutre triste în metrou sau ne simţim puternici pentru că am făcut, cu alt scop, exerciţii fizice ce au implicat posturi dominatoare. La nivel conştient crezi însă că eşti trist pentru că societatea merge prost sau că te simţi puternic pentru că l-ai pus la punct pe colegul tău (atenţie, se prea poate să fie şi aşa, doar că nu mereu şi este greu de spus care este adevărata cauză).

Vestea proastă fiind că suntem oricum nişte maşini mai mult sau mai puţin sofisticate, hai să ţi-o injectez şi pe cea bună. Poţi inversa „maşinăria”. Dacă tot se poate, de ce să nu îţi foloseşti corpul conştient pentru a simţi emoţiile pe care vrei să le simţi, a avea trăsăturile de personalitate pe care ţi le doreşti, a-ţi plăcea lucrurile ce sunt în avantajul tău să îţi placă sau a crede ce este convenabil şi adaptativ pentru tine să crezi? În loc să te controleze corpul şi hormonii pe tine îi vei controla tu pe ei, determinând, cum am văzut, schimbări efective la nivelul neurotransmiţătorilor, toate astea cu gesturi simple cum ar fi un zâmbet, o atingere, o încleştare a pumnilor. Vei fi astfel mai aproape de eul ideal, de persoana care vrei să fii. La fel, în loc să-l bănuieşti de ipocrizie sau lipsă de autenticitate, ai putea aprecia efortul pe care îl face cineva în faţa ta de a-şi păstra calmul în loc să-ţi dea câteva palme sau, după caz, să-ţi aplice nişte ventuze nesolicitate.

Nu mai ai răbdare, dar eu mă prefac că nu simt asta. Hai să mai explorăm câteva dintre consecinţele teoriei autopercepţiei şi în alte contexte. Crezi că căsătoriile aranjate (cacofonia era inevitabilă hm) sunt neapărat câh şi că cei doi vor trăi un infern? Te înşeli. Dacă nu vorbim de persoane cu trăsături de personalitate extrem de accentuate ei se vor adapta şi, puşi în situaţia de a face lucrurile pe care le fac în mod uzual oamenii căsătoriţi (nu, nu crime!! nici aldulter, deloooc!), vor ajunge chiar să se iubească. Poate nu vor simţi chiar romantic love, dacă ne referim la tipologia lui Sternberg, dar aproape sigur vor experimenta companionate love, iar aceasta durează mai mult ca prima. Aşa că are dreptate bunica ta când îţi spune: lasă, mamaie, aşază-te la casa ta că vine şi dragostea pe parcurs. Experimentul falsei închisori de la Stanford: pune pe cineva într-o poziţie de putere (gardian) şi se va simţi îndreptăţit (entitled) să le aplice altora tratamente umilitoare; invers, atribuie-i rolul de deţinut şi se va simţi deprimat şi neajutorat. Tactici de persuasiune cum ar fi piciorul în uşă sau low-ball technique. Vrei să convingi pe cineva să recicleze deşeurile? Uită broşurile informative, nu au efect, consumă doar bani şi hârtie. Încearcă însă să-l convingi să-şi lipească pe parbrizul maşinii un mic sticker cu mesaje ecologiste; ca prin minune, atitudinile se vor schimba corespunzător. Efectul Ikea: îndrăgeşti lucrurile în al căror proces de fabricaţie sau măcar de montaj ai luat parte activ, acţional. The endowment effect: cam acelaşi lucru: casa ta (sau copilul tău ca să fim ceva mai cinici) este mai valoroasă pentru tine decât altele comparabile din punct de vedere obiectiv doar pentru că este a ta şi te-ai obişnuit cu ea. Ce zici însă de transferul şi contra-transferul din psihoterapie, manifestări pe care psihologii abisali le atribuie unor subtile mecanisme de proiecţie asupra terapeutului sau clientului a unor trăsături pe care le aveau alte persoane semnificative, din copilărie, mai precis mama şi tata (câtă lipsă de imaginaţie)?  Unul dintre motivele pentru care terapeutul devine însă o persoană semnificativă pentru client derivă din chiar condiţiile procesului terapeutic. Stai săptămânal en tête-à-tête cu cineva care te ascultă, îi pasă de tine şi te încurajează, spune-i tot ce ai pe suflet, cele mai intime gânduri, împărtăşeşte-i emoţiile iar apoi, odată creată intimitatea şi secretată oxitocină din belşug, miraţi-vă amândoi de sentimentele care s-au creat şi analizaţi de cine îţi aduce aminte şi cum ai „proiectat” tu diverse chestii. De ce transferul e mai frecvent decât contra-transferul? Pentru că terapeutul este mai echilibrat psihologic şi emoţional decât clientul, deci mai capabil de auto-reglare şi de gestionarea afectelor şi proiecţiilor? Sigur, cum să nu! Dar…care dintre cei doi se auto-dezvăluie mai mult, se implică emoţional, îşi pune, cum s-ar spune, „sufletul pe tavă” acolo?

Ştiam eu că dacă m-apuc să scriu nu mai termin! Gata! Dar dacă mă rogi frumos e posibil ca în articolul viitor să avem câteva aplicaţii ale principului as if in relaţiile de cuplu.

Era să uit! (yeah sure!). Ţi-ai păstrat zâmbetul pe buze de când ai privit poza de la începutul articolului? Cum mai ce poză?! Te voi ruga ceva: dă un click dreapta pe ea, save image, şi hai să utilizăm fucţia rotate clockwise pentru a ne bucura de acel zâmbet în poziţie normală. Gata? oooh! cât de grotesc! ce s-a întâmplat cu exerciţiul nostru de optimism? Scuză-mă şi pe mine acum, I am depleted, gata zăcămintele de energie! Daar….hai să îţi mai spun ceva! Nişte studii nu neapărat recente (ai auzit de minsdets şi de Carol Dweck?) nuanţează teoria lui Baumeister: ego depletion sau epuizarea resurselor de willpower apare atunci când TU CREZI că ele sunt limitate: „In the context of self-regulation, we propose that people differ in their implicit theories about the availability and depletability of self-control resources (or their “willpower”). Some people may think that selfcontrol is a limited resource, as described in the strength model of self-control. Others may believe that self-control is not limited and perhaps even that engaging in a strenuous task can activate self-control resources. We call these the limite dresource theory and the non limited-resource theory, respectively. We suggest that these theories affect how well people self-regulate when demands on self-control accumulate. (…) Taken together, the results suggest that in some cases, ego depletion may result not from a true lack of resources after an exhausting task, but from people’s beliefs about their resources.” (http://www.stanford.edu/~gwalton/home/Publications_files/Job,%20Dweck,%20%26%20Walton,%202010.pdf).  Ahaa, deci ar trebui să mă port şi ca şi cum auto-controlul ar fi o resursă inepuizabilă. Good to know! 

Bine, recunosc, zămbetul ăla oribil nu era expresia golirii de auto-control, ci o răutate gratuită, strecurată intenţionat. Şi, tot pe principiul un comportament generează o emoţie şi apoi un alt comportament de acelaşi tip, uite încă o răutate, tot gratuită, sunt darnică duminica: nu îţi dau bibliografie pentru că nu cred că ai timp să citeşti Rip-it-up de Richard Wiseman, The optimism bias (Tali Sharot) sau Mind over mind de Chris Berdik, în schimb apelez din nou la tehnica „hai să-ţi fac un desen” pentru a repeta micile trucuri pe care ţi le-am descris deja. Cu mult drag, voilà: http://www.youtube.com/watch?v=rBRUBrWR2ZE












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu