sâmbătă, 15 martie 2014

Ne mai controlăm şi noi amigdalele?

Te simţi foarte rău, ai febră mare, dureri în gât, mergi la doctor, acesta constată că suferi de amigdalită şi îţi dă concediu medical. Iei frumos adeverinţa şi o prezinţi şefului care are următoarea reacţie:
- Este inacceptabil aşa ceva. Vei fi sancţionat. Nu trebuia să faci amigdalită!

Din fericire o asemenea replică este puţin probabilă. Nu poţi învinui pe cineva că s-a îmbolnăvit, mai ales  de amigdalită. Este adevărat că în unele cazuri poţi atrage atenţia cuiva asupra consecinţelor pe care le au acţiunile lui asupra sănătăţii – de exemplu, când observi un diabetic mâncând o ciocolată, dar chiar şi atunci ştii că este vorba despre o competiţie între dorinţe contradictorii, că respectivul nu are intenţia de a se îmbolnăvi şi că tabloul nu poate fi simplificat printr-o replică pripită şi răutăcioasă de tipul „Tu ai vrut-o, o să vezi că ţi se va face rău!”.

Dacă suferi de amigdalită vei fi aşadar înţeles şi nimeni nu se va gândi să te pedepsească pentru această boală. Este o cauză fizică, nu? Vai, ce prostie am scris! Există cumva pe lumea asta şi altfel de cauze, poate imateriale? Dar tu ce eşti? Materie, dragul meu cititor, tot materie. Şi mintea? (de suflet nici nu mai vorbesc, decât uneori, simbolic, când mă refer la emoţii). Mintea ta este creierul! O modificare fiziologică în creier se reflectă în schimbări observabile în comportament, procese cognitive şi personalitate. Sentimentul că ai un sine este generat tot de şi în creier. Orice decizie este expresia unui pattern neural specific, o anumită configuraţie de sinapse de exemplu. Tu ai decis să înveţi pentru examenul de mâine. Subiectiv, simţi că ai avut de ales şi că ai refuzat alternativele (să ieşi la o bere sau să scrii pe blog – da, şi eu am examen mâine!) şi ţi-ai exersat voinţa liberă de a studia (genograme?). Dar am spus deja că orice activitate mentală (orice gând, emoţie, decizie, amintire) are un corelat biologic, în creier. Care este relaţia de cauzalitate? Voinţa liberă presupune că eşti un fel de păpuşar care are la dispoziţie o marionetă (un creier) pe care o manevrează după bunul său plac sau liber-arbitru. Această metaforă este însă absurdă. Am putea vorbi mai degrabă de păpuşarul-creier care te manevrează pe tine cum vrea el, cu menţiunea că acel „tu” nu exişti decât ca iluzie a păpuşarului. Configuraţia din acest moment a creierului tău (observi cum nici măcar limbajul nu ne permite să scăpăm de dualism?) este favorabilă unei singure acţiuni- fie înveţi, fie ieşi la o bere, fie scrii pe blog. Cine a creat această configuraţie? Particularităţile anatomice ale creierului tău împreună cu fiecare configuraţie anterioară, proces ce a început cândva înainte de concepţie, când spermatozoidul tatălui tău l-a îmbârligat pe ovulul mamei. În copilărie ai început să devii conştient de acţiunile tale şi le-ai perceput drept alegeri personale, iar de atunci acest sentiment nici că te-a mai părăsit (sper eu!). Desigur că ce alegi în acest moment va genera o altă configuraţie a creierului, poate chiar noi obiceiuri dacă alegi ceva cu perseverenţă (neuroplasticitate), iar deciziile tale au consecinţe. Dar nu alegi liber decât dacă înţelegem prin liber că nu este nimeni care te ameninţă chiar acum cu un pistol să înveţi (ba chiar şi atunci creierul tău ţi-ar putea dicta totuşi să nu studiezi, iar tu, înainte să mori, ai simţi un fior plăcut că te-ai opus şi ţi-ai manifestat aşa zisa voinţă sau libertate). Nu alegi liber conexiunile neurale care te fac acum să ieşi la o bere (să mai diversificăm, ce atâta studiu?), pentru că ele sunt, cum am spus deja, rezultatul tuturor patternurilor anterioare, ca un fel de piese ale unui domino ce ţi-a fost dat (sau ţi-ai ales genomul? părinţii? mediul familial din primii ani?) şi care, odată declanşat, nu putea să te conducă în acest moment decât către barul în care ai „ales” să bei o bere.  Iluzia este să crezi că ai fi putut alege altceva decât ai ales deja, date fiind legile naturii şi circumstanţa iniţială. O iluzie de altfel pozitivă şi foarte motivantă (inspirational sau empowering), deoarece corespondentul ei neural favorizează adesea „decizii” cu consecinţe pozitive la nivel individual, aşa că şi eu apelez, inevitabil, ca tot omul, la ea, chiar şi în majoritatea articolelor – o mostră de manipulare pozitivă, aici-  „cu fiecare alegere pe care o faci, întărind sau slăbind anumite conexiuni şi tipare neurale, tu ai posibilitatea să activezi, naşti şi întreţii obiceiuri sănătoase sau să slăbeşti comportamente şi chiar moduri de gândire nocive, disfuncţionale”  (care tu, maică? care tu independent de tiparele neurale? ce făceai tu, măi, întăreai sinapse? păi tu ce erai, măi mănunchi de neuroni dacă nu un tipar neural, ia nu mai minţi poporul cu televizorul sau cu blogul!, îmi apostrofez eu acum, amuzată, sinele ce a scris aceste rânduri şi de care în prezent mă delimitez folosind ghilimele, absolut normale câtă vreme mă adresez unui creier diferit de al meu dar al cărui rezultat, totuşi, sunt).

Nu prea-ţi vine să crezi că nu alegi, nu? Ştiu, şi o ştia şi Georg Christoph Lichtenberg încă de la sfârşitul secolului 18, când a scris, într-unul dintre aforismele lui ce denotă o foarte fină a naturii umane: Man is a masterpiece of creation, if only because no amount of determinism can prevent him from believing that he acts as a free being. (te poţi delecta cu mai multe, de exemplu: I have remarked very clearly that I am often of one opinion when I am lying down and of another when I am standing up sau The most perfect ape cannot draw an ape; only man can do that; but, likewise, only man regards the ability to do this as a sign of superiority.)

Suntem în anul 2014. Sam Harris şi Daniel Dennett ne încântă cu polemici aprinse pe tema liberului arbitru, confirmând aforismul citat mai sus. Dovezile din neuroştiinţe înfundă şi ele noţiuni precum „sine unitar”, „alegere liberă” şi, implicit, „responsabilitate morală”. Sistemul justiţiar nu ţine însă pasul cu aceste descoperiri şi merge în continuare pe principiul pedepsirii infractorilor, perpetuând iluzia că oamenii sunt responsabili de faptele lor, că ar fi putut (în aceleaşi circumstanţe, cu acelaşi creier?!!) lua o altă decizie şi că pot fi consideraţi vinovaţi atunci când, de exemplu, au comis o crimă. Te rog, nu-mi sări la beregată! Nu am spus hai să-i lăsăm liberi pe stradă să mai comită încă una! Cred însă că accentul trebuie mutat de pe ideea de pedeapsă (retributive justice) pe cea de  prevenţie, reabilitare şi analiză atentă a riscului de recidivă. Comportamentul criminal poate fi considerat şi evaluat după criterii similare cu cele folosite când identificăm schizofrenia, epilepsia sau depresia, pentru că, întocmai ca în aceste afecţiuni, cauzele sunt tot de natură organică (cum altfel?). Dacă nu ţi se pare normal să fii pedepsit pentru inflamarea amigdalelor, de ce ai fi atunci când există o disfuncţie la nivelul amygdalelor şi ştim că nu există nimic în noi (nici o stare mentală) independent de biologie? (atât ne duce capul mi se pare o vorbă plină de înţelepciune, întocmai cum nici un hard nu poate duce mai mult decât îi permit cei 500 de giga sau 2 terra de memorie; spui că spre deosebire de computer, noi suntem conştienţi? ce e conştiinţa? ai auzit de iluzia conştiinţei? care sunt consecinţele unei schimbări în creier asupra senzaţiei de conştiinţă? din nou, care pe care determină?).

În august 1966, Charles Whitman, 25 de ani, fost ofiţer de Marină şi student la inginerie, s-a urcat în turnul Universităţii din Texas şi a început să tragă, ucigând 13 oameni şi rănind peste alţi 30 înainte să fie doborât la rândul lui de un poliţist. La domiciliul lui s-a constatat că îşi omorâse şi soţia şi mama. Pe birou erau mai multe notiţe, printre care un fel de bilet de adio:

„Nu prea mă mai înţeleg zilele astea. Eu sunt un om destul de inteligent. Cu toate acestea, în ultimul timp mi-au trecut prin cap tot felul de gânduri iraţionale. Ele revin mereu şi trebuie să depun un efort mental uriaş pentru a mă mai concentra pe ce fac. În martie am constatat că eram foarte stresat. M-am dus la doctorul Cochrum de la policinica din campus şi l-am rugat să-mi recomande un medic cu care aş putea vorbi despre tulburările psihiatrice de care simţeam că sufăr. Am vorbit cu un doctor vreo două ore şi am încercar să-i redau temerile mele că eram dominat de impulsuri violente. După acea şedinţă nu l-am mai văzut niciodată şi de atunci m-am luptat singur cu aceste chinuri, spre niciun folos. După moartea mea doresc să mi se facă o autopsie pentru a afla dacă există vreo urmă vizibilă a unei anomalii fizice. Am avut dureri groaznice de cap în ultimul timp.”

Autopsia a fost realizată şi într-adevăr a fost descoperită o tumoră pe creier, un glioblastom ce apăsa pe amygdală, structură implicată în reglarea emoţională.

Nu ştim cum ar fi decurs procesul lui Charles Whitman dacă nu ar fi fost omorât, probabil ar fi primit cel puţin circumstanţe atenuante în baza afecţiunii organice de care suferea. Crimele sale ar fi fost atribuite (în mare parte sau în totalitate) acelei tumori din creier. Dar dacă nu ar fi avut nicio tumoră sau anomalie vizibilă? Cui îi sunt atribuite faptele unui criminal fără un diagnostic atât de evident? Originea lor este tot în creier, dar cumva Charles Whitman este considerat constrâns de particularităţile sale anatomice să ucidă, în timp ce un criminal fără tumoră, dar ale cărui fapte sunt generate tot de nişte caracteristici ale materiei, va fi judecat de parcă ar fi fost un agent liber. 

Mă opresc momentan, dar Charles Whitman revine. (Nu, nu ca fantomă, deşi momentan mă bântuie). Ne vom imagina doar un final diferit. În fond, altfel ar fi stat lucrurile dacă şi-ar fi controlat şi el amygdala (în sensul unor analize medicale, capacitatea de auto-control fiind altceva, o consecinţă a altor stări neurale specifice).

Între timp, să ne bucurăm de iluzia asta a liberului arbitru şi a controlului care ne permite, totuşi, să ne trezim dimineaţa cu gândul că avem la dispoziţie o nouă zi plină de alegeri libere. Dar din când în când (de exemplu atunci când suntem tentaţi să-i judecăm pe ceilalţi) să ne amintim şi că este, la urma urmei, o iluzie:

Simţim că am ajuns în mod voluntar să ne plimbăm în parc, să întoarcem ceasul sau să-i zâmbim cuiva, iar senzaţia ne păstrează intactă imaginea despre  noi înşine. Senzaţia că suntem agenţi conştienţi are dezavantajul că, tehnic vorbind, ne înşelăm tot timpul.
Părem să avem un sine. Părem să avem minte. Părem să fim agenţi. Părem să determinăm cauzal ceea ce facem. Deşi e trist şi, în fond, corect să considerăm toate aceste aparenţe iluzii, ar fi greşit să conchidem că ceea ce e iluzoriu e şi trivial. Dimpotrivă, iluziile suprapuse peste determinarea aparentă sunt pietrele de temelie ale psihologiei şi vieţii sociale. (Daniel Wegner- Iluzia voinţei conştiente)

Şi Albert Einstein:

Dacă Luna, în rotirea ei eternă în jurul Pământului, ar avea conştiinţă de sine, s-ar simţi profund convinsă că se mişcă pe calea ei din voinţă proprie. În acelaşi fel, o Fiinţă dăruită cu o înţelegere mai profundă şi o inteligenţă mai ascuţită ar privi omul şi acţiunile lui şi ar zâmbi văzând că omul are iluzia că acţionează potrivit voinţei sale libere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu