sâmbătă, 15 martie 2014

How do I trust thee?

Să zicem că eu sunt prietena ta cea mai bună (nu te speria, nu cobesc!) și ai o foarte mare încredere în mine, știi că aș fi alături de tine de fiecare dată când aș putea și tu ai avea nevoie. Sunt prima persoană căreia îi povestești ce ţi s-a mai întâmplat şi contezi pe sprijinul meu pentru că până acum nu ţi-am înşelat această încredere pe care tu mi-ai oferit-o.

Astăzi avem însă o situaţie ceva mai aparte. Multă lume observase anumite schimbări în personalitatea ta, iar eu, având ceva cunoştinţe despre cum funcţionează creierul, ţi-am recomandat să faci nişte investigaţii (medicale). Cele mai sumbre presupuneri ale mele s-au adeverit şi tu vii acum la mine devastat de vestea că analizele confirmă existenţa unei tumori pe creier.

Eu: Îmi pare atât de rău. Nu avem timp de pierdut. Trebuie să fii operat urgent! Fiecare secundă este preţioasă! Lasă, mă ocup eu! Îţi promit că îmi voi da toată silinţa. Mă laşi să-ţi deschid cutia craniană şi să îndepărtez tumora?Ai încredere în mine, îţi vreau binele!

Normal că nu vei avea încredere în mine, decât dacă leziunea ţi-a afectat şi capacitatea de a gândi cu operaţii de nivelul logicii elementare. Ştii că nu am făcut o oră de medicină în viaţa mea, deci habar nu am să operez pe creier. Eşti conştient şi că ţin la tine şi am cele mai bune intenţii, dar asta nu este suficient, sau cel puţin nu în această situaţie. Nu încerc să te induc în eroare, eu chiar vreau să te ajut, dar, cunoscându-mă, ştii şi că am tendinţa de a-mi supra-evalua abilităţile, deci eu cred, în iluzia mea, că sunt în stare să te operez pentru că am învăţat anatomia creierului în timpul facultăţii de psihologie.

Când vorbim despre încredere, primul lucru la care ne gândim este integritatea. Un experiment mental precum cel de mai sus ne arată însă că aceasta este doar una din faţetele încrederii. Degeaba ţin la tine şi îmi doresc din toată inima să te ajut dacă îmi lipseşte…ce? Competenţa!  

David DeSteno, autorul uneia dintre cele mai bune cărţi de psihologie pe care le-am citit în 2013 a revenit anul acesta cu o carte intitulată The Truth About Trust: How It Determines Success in Life, Love, Learning, and More, din care îţi citez şi ţie:

A multifaceted view of trust makes a good sense. Whether you’re a CIA agent trying to assess if an informant can actually gain access to the relevant information he thinks he can, or you’re a cancer patient trying to evaluate whether to trust a homeopathic doctor’s blief that he knows how to heal you, the issue of competence is clear. (…). Nice guys don’t always know best. There are two faces to trust: integrity and competence. Some of the best partners or teachers you may ever have had may not be the warmest people in the world, but they knew their stuff. Your mind comes equipped with ways to assess competence as well as integrity.

 Este adevărat că în anumite situaţii vei da mai multă importanţă uneia dintre cele două componente. În relaţia de cuplu şi în cele de prietenie probabil vei fi mai interesat de integritate, pe când dacă cauţi un medic te vei asigura că ajungi la unul competent. Dar nu-i aşa că ai prefera totuşi să le găseşti pe amândouă în aceeaşi persoană şi încrederea ta va fi şi mai mare atunci când cel de lângă tine, partener, prieten sau doctor este atât integru cât şi competent?

Gregory House, aşa cum ne apare în serial, este un diagnostician strălucit, cel mai bun din domeniul său. Ai avea încredere să te trateze? Competenţa nu poate fi pusă la îndoială. Dar integritatea? Intuiţia mea este că i-ai permite, în disperare de cauză, să îţi găsească afecţiunea de care suferi şi i-ai admira abilităţile, dar nu te-ai simţi în siguranţă într-o conversaţie cu el, ştiind că are obiceiuri precum forţarea mâinii pacienţilor şi aparţinătorilor pentru a obţine consimţământul „informat”, organizarea unei răpiri în toată regula cu scopul de a aduce pe cineva la spital sau trimiterea echipei să percheziţioneze apartamentele pacienţilor pentru a găsi indicii.

De altfel, iată cum ne  este descris Dr. House în episodul pilot:

Rebecca: Is he a good man?
Wilson: He’ s a good doctor.
Rebecca: Can you be one without the other? Don’t you have to care about people?
Wilson: Caring is a good motivator. He’ s found something else.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu