luni, 29 iulie 2013

Mai lasa-mă un anotimp, un an, un timp.

Hai sa zicem ca sunt angajata de INSOMAR (no way, au salarii mici!) sa fac un sondaj inainte de alegeri pentru a vedea cu cine mai voteaza cetatenii nostri turmentati. Cum insa eu nu am toti boii acasa (i-am trimis la pascut), mi-am propus sa ma folosesc de aceasta ocazie pentru a influenta comportamentul- adica prezenta la vot-a celor pe care, cu multa candoare, ii interoghez. Pana la urma este un lucru firesc si de apreciat sa ii motivezi pe oameni sa isi exercite drepturile cetatenesti, amintindu-le de responsabilitatea sociala pe care o au, daca nu pentru comunitate, macar pentru propriii copii si nepoti. Mi-am propus deci sa formulez intrebarile in asa fel incat oamenii sa mearga la vot. Pe care dintre urmatoarele doua crezi asadar ca le-am adresat-o?

Cat de important este pentru dumneavoastra sa votati?
Cat de important este pentru dumneavoastra sa fiti unul dintre votanti?

A doua, ai nimerit (te flatez, de unde sa stiu eu daca ai nimerit sau nu? nu esti tocmai previzibil). De ce a doua? Pentru ca, spre deosebire de prima, face referire directa la imaginea de sine a alegatorilor. Condimentarea unui enunt (se vede ca am papat mancare chinezeasca) cu substantive (votant) face ca respectivele substantive sa fie percepute drept reprezentative pentru o persoana, mai ales cand ele sunt si dezirabile social. Banuiesc ca stiai deja diferenta dintre a-i spune unui copil „esti un prost” si „ai facut o prostie”. La fel, nu e totuna daca iti complimentezi partenera cu „esti o bucatareasa excelenta” sau cu „in seara asta ai gatit excelent”. Sub forma unei intrebari misti insa si anumite resorturi motivationale, deoarece celalalt isi va dori sa se identifice cu genul de persoana care voteaza/ merge la sala/ este un profesionist etc. si va depune mai mult efort in acest sens. Este valabil si invers: daca vrei sa „stingi” un comportament al partenerului, de exemplu cel de a minti, intreaba-l : „Esti un mincinos?” in loc de „Ti se intampla sa minti?”. (se va enerva, te va minti, dar maine va spune mai des adevarul)

Daca ti se pare complicat (te enervez, stiu ca esti un anxios), nici macar nu e nevoie sa apelezi la trucul de mai sus. De multe ori este suficient sa intrebi pur si simplu. Intrebarea ta (din nou, vorbim despre atitudini si comportamente dezirabile) va sadi in mintea interlocutorului o serie de procese (de constiinta) care se pot transforma, in timp, in actiuni palpabile.

De exemplu:
Vei merge maine la vot?
Ai cumva de gand sa faci sarmale saptamana asta?
Te apuci maine de invatat?
Iti vei omori sotia? (hm…glumesc!!)
Ti-ai propus cumva sa o saruti pe colega de birou saptamana viitoare?
Te gandeai sa imi trimiti niste bani?
Crezi ca vei face un act de binefacere in urmatoarele zece zile?

Pentru conformitate, doua articole ce sintetizeaza rezultatele unor experimente derulate de psihologi de la Universitatea Stanford:


Poate te intrebi de ce am scris despre asta. Ai uitat? Nu-i nimic, eu imi amintesc exact.

Era 29 iulie. Duminica. Anul trecut. Am iesit din casa cu pasi sovaielnici, imi luxasem glezna si ma durea de fiecare data cand ma sprijineam in picior. In mod normal nu aveam voie sa ies din casa, dar m-am gandit ca nu se va intampla nimic, nu aveam mult de mers. In plus, eram foarte hotarata sa ma duc, nu stiu ce m-ar fi putut impiedica. Cum unde? Nici acum nu iti amintesti? Does it ring a bell? La vot, desigur. La referendum (uite cum imi expun si convingerile politice, of, Doamne, oare ce o mai urma?) Am vrut sa votez Nu! Si am facut-o.(Hm...sau era Da? dracu' mai stie cum e cu si cu aceste cuvinte in gura unei femei hihi...oare e posibil sa se fi inventat acea persoana care sa ma faca si pe mine sa-l mai scap, asa, ca din greseala, pe Nu din brate?)

Apoi stii si tu ce s-a intamplat. Traian Basescu a ramas presedinte. Ce (poate) nu stii este ca atunci mi-am fortat rau glezna si am ramas cu o sensibilitate in piciorul stang care pare a fi ireversibila si iremediabila. (Ma inteapa si acum, da. Si de fapt nu pare, chiar este!). Facand o analiza costuri-beneficii ai spune ca trebuia sa stau naibii acasa, in pat, nu? La un an dupa referendum am acelasi presedinte plus o glezna bleaga. Cu toate acestea, daca maine as fi pusa in aceeasi situatie, as merge din nou (sau as zbura- nu de alta, dar mi-as proteja si piciorul astfel). Pentru ca sunt o votanta?O adversara a lui Basescu? O fana a lui Ponta? O masochista? Trebuie sa reflectez la aceste intrebari. Dar despre cognitii si metacognitii probabil maine.

Ca sa inchei intr-o nota usor amuzanta: da! Mi-am dorit enorm ca vecinul meu din Cotroceni (lucrez la doi pasi) sa isi ia talpasita de acolo! Unde voiam sa se duca? La vapor! Capitan de vas, poate descoperea o noua America virgina. Ce vapor? Mergea si o barcuta. Stii jucariile alea gonflabile sau de hartie cu care se joaca fetitele in cada? Cred ca ar fi putut conduce lejer o astfel de ambarctiune. Dar cine e in cada si se joaca acum cu el? Tipa aia sexy…cum o cheama?..Elena!

PS: Tu ai cumva de gand sa-i oferi un buchet de flori prietenei tale maine?

Esti un romantic?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu