Hai să mai facem şi noi nişte
scenarii.
Victor
şi Vasile sunt colegi de facultate, au de predat un eseu pentru curs, iar
termenul este strict, în general nu se admit întârzieri. Nu au reuşit să-l
termine, riscă să pice examenul şi să piardă locurile bugetate. Profesorul îi
spune lui Victor că-i poate da o amânare de 48 de ore, dar cu Vasile nici nu
vrea să discute. Nu oferă explicaţii pentru gestul său.
Roxana
şi Camelia sunt colege de birou pe aceeaşi funcţie. Tocmai au finalizat un
proiect important, pentru care şi-au împărţit sarcinile în mod egal. Şeful e
mulţumit şi le acordă o primă: 1000 de RON Roxanei, 1200 Cameliei. Explicaţia
pe care o dă nu stă în picioare, prin firmă se zvoneşte doar că are o
slăbiciune pentru Camelia, dar nu există nici un fel de relaţie nepotrivită
între ei.
Într-un
week-end, după o victorie, jucătorii unei echipe de de fotbal au fost surprinşi
beţi într-un bar, incident ce a ajuns şi în tabloide. Antrenorul îi cheamă la o
şedinţă şi îi anunţă că a decis să îl transfere pe portar pentru a da un
exemplu. Restul sunt rugaţi doar să aibă grijă pe viitor să nu se mai repete
povestea.
Directorul
unei firme se trezeşte într-o dimineaţă cam prost dispus că nu-i ajung banii să
stea toată vara în Thailanda şi îi vine ideea să facă enconomii la curent, aşa
că instaurează o nouă regulă: de mâine nimeni nu mai are voie să dea drumul la
aerul condiţionat. Un şef de departament îi scrie indignat că măsura nu este
corectă şi ar putea afecta negativ performanţa. Directorul îi răspunde doar atât:
„Măsura asta nu e valabilă pentru dumneavoastră, puteţi folosi în continuare
AC-ul”. Şeful de departament nu mai răspunde şi face întocmai, având grijă să
stea mai mult încuiat în birou pentru ca ceilalţi să nu-şi dea seama că la el
merge aerul.
Ce
au în comun scenariile? Da, în toate asistăm la câte o nedreptate, adică nişte avantaje au fost acordate nelegitim anumitor persoane,
în detrimentul altora. Mă întrebi ce este dreptatea?
În nici un caz o proprietate a universului sau un instrument al justiţiei divine-
menţiune pentru cei care încă nu au renunţat la credinţa într-o lume dreaptă.
Universul nu este drept prin el însuşi, dar cumva lumea încearcă să fie
astfel, pentru că oamenii trăiesc în grupuri şi instituie norme sociale, reguli
şi legi prin care drepturile individului să fie respectate. În ce măsură
reuşesc este altă discuţie. Nu este mereu
evident ce înseamnă o măsură dreaptă, în filozofia politică şi în etică există
mai multe teorii şi prea puţin consens. Cu toate astea pare a exista în mintea
noastră, care nu este tabula rasa, un simţ înnăscut al dreptăţii şi o
preferinţă pentru aceasta, un simţ care de multe ori (dar nu întotdeauna)
funcţionează ca un fel de compas moral intern ce te avertizează că ceva este
drept sau nedrept, corect sau incorect.
Putem
porni de la o definiţie de lucru dată de Aristotel în Etica Nicomahică:
Acţiunea dreaptă reprezintă poziţia
intermediară între a comite nedreptatea şi a o suporta, una constând în a avea
mai mult, alta în a avea mai puţin decât trebuie. Dreptatea este un fel de
medietate, dar nu în maniera celorlalte virtuţi, ci în sensul că ea deţine
poziţia intermediară, pe când nedreptatea ocupă extremele. În afară de asta,
dreptatea este dispoziţia morală datorită căreia numim drept omul capabil să
înfăptuiască în mod deliberat ceea ce este drept şi să opereze o justă
distribuire fie între el şi altcineva, fie între alte două persoane, astfel
încât din ceea ce este de dorit să nu-şi atribuie sieşi mai mult şi altora mai
puţin (şi invers, din ceea ce este dăunător), ci să respecte egalitatea
proporţională şi să procedeze la fel şi când este vorba de alte două persoane.
Nimănui
nu-i place să fie nedreptăţit. Când se întâmplă asta reacţia este în general
una vehementă, poate chiar disproporţionată în raport cu nedreptatea comisă, dar este de
înţeles pentru că moştenim creierul limbic al vânătorilor-culegători pentru
care a-şi asigura accesul la resurse era o chestiune de viaţă şi de moarte. În
general dreptate nu înseamnă lipsa ierarhiilor şi egalitate perfectă la nivel
de resurse (nici măcar socialismul nu merge chiar atât de departe), pe de altă
parte inegalităţile economice foarte accentuate sunt o formă de nedreptate
socială. Dacă insişti să mă întrebi ce înseamnă totuşi distribuţie echitabilă a
resurselor şi avantajelor...depăşeşte scopul acestui articol, găseşti câte ceva
în vreo două mai vechi, unul despre teoria lui Rawls despre meritul moral,
celălalt despre Nagel şi norocul moral.
Dacă
te mai uiţi o dată peste definiţia lui Aristotel înţelegi că din punct de vedere moral este incorect
să accepţi un beneficiu mai mare cel puţin atunci când, în aceleaşi
circumstanţe, altcineva este dezavantajat şi primeşte mai puţin decât tine. Din punct de vedere psihologic lucrurile
sunt însă mai complicate, principiul sau valoarea dreptăţii ciocnindu-se de interesul personal. Atât de complicate sunt încât uneori nici nu mai percepi
faptul că eşti într-o situaţie de favoritism sau de supra-compensaţie.
Cum
ajungi să crezi că de fapt nu este nimic în neregulă în a fi favorizat? Păi
printr-o multitudine de mecanisme ce ţin de reducerea disonanţei cognitive cu
ajutorul raţionalizării. De exemplu, eroarea fundamentală de atribuire: Victor
se va gândi că el a întârziat predarea lucrării din cauza circumstanţelor, în
timp ce Vasile este leneş prin natura sa, deci profesorul a procedat corect
să-i acorde doar lui o prelungire. Camelia îşi va aminti selectiv cum şi-a împărţit sarcinile cu colega sa şi va
reconstrui trecutul astfel încât să se potrivească cu credinţa că ea a muncit
totuşi ceva mai mult. Jucătorii care au scăpat cu basma curată vor recurge la învinovăţirea victimei (portarul parcă a
băut totuşi mai mult decât ei) şi la delegarea
responsabilităţii către autoritate (ştie antrenorul de ce a procedat aşa,
doar nu o să-i cerem socoteală, dacă rămânem şi noi fără post?). Şeful de
departament îşi va spune că el are o poziţie cheie în firmă şi directorul
general nu a făcut decât să-i recunoască meritele deosebite prin excepţia pe care a făcut-o pentru el. De altfel cam
de fiecare dată când suntem într-o situaţie de supra-compensaţie există
tendinţa sau riscul de a ne simţi îndreptăţiţi
să fim avantajaţi. Este sentimentul care în engleză se numeşte „entitlement” (the feeling or belief that you deserve to be given something, such as
special privileges) şi pentru care limba română nu are un echivalent care
să cuprindă toate nuanţele.
În
2010 cea mai mare pensie specială din
România era de 37 000 RON, în condiţiile în care
pensia medie lunară se situa undeva la 750 RON. Ai auzit de vreun beneficiar al acestei sume cât 50 de
pensii normale care să considere diferenţa nejustificată şi eventual să
redirecţioneze o parte din pensia lui către cei care au o pensie nici măcar
medie, ci minimă (350 RON)? Eu nu ştiu, dar mi-ar plăcea să existe. Probabil
izolat chiar sunt cazuri. Nu te repezi totuşi să îi judeci prea aspru pe cei
are nu o fac. În locul lor aproape oricine ar proceda identic, convingându-se
(am văzut cum) că merită fiecate leu din cei 37 000.
Ignoranţa strategică contribuie la acceptarea privilegiilor concomitent cu menţinerea unei conştiinţe împăcate. Dacă bănuiesc că aş
putea afla ceva ce mi-ar zdruncina credinţa că eu merit un avantaj pe când
altcineva nu…păi atunci încerc să nu aflu. Nu scormonesc, zic saru’mâna şi nu mă mai interesează. O bună parte din inteligenţă poate fi
investită în ignoranţă, atunci când nevoia de iluzie este profundă, spunea
romancierul Saul Bellow.
Nu e greu, mai ales când decizia a aparţinut unei autorităţi
ce a împărţit avantajele după cum a crezut de cuviinţă. Aş avea vreun motiv sau
vreun interes să o chestionez şi să o pun la îndoială câtă vreme mie îmi este
cald şi bine? A avut motivele ei...şi prefer să nu le ştiu, ce mă fac dacă nu îmi
vor părea credibile şi legitime? Prefer să nu ştiu nici cum trăieşte cineva
dintr-o pensie de 350 de RON. Revenind la scenarii, Victor probabil nu va sta
la discuţii prelungite cu Vasile, mai bine să nu afle ce s-a întâmplat de
acesta nu a predat eseul la timp şi să mizeze în continuare pe supoziţia că
Vasile, spre deosebire de el, este leneş. Colegii de echipă nu l-au
căutat pe portar să-l întrebe ce s-a întâmplat mai exact de a fost transferat. Iar
şeful de departament stă închis îm bitou, gândind că e de preferat ca ceilalţi
să nu afle că directorul a făcut o excepţie pentru el de la regula cu aerul
condiţionat.
Politica salariilor confidenţiale favorizează ignoranţa
strategică în detrimentul transparenţei. Nu toţi angajaţii agreează această
practică. Sau cel puţin nu cei care bănuiesc că sunt dezavantajaţi. Cei care au
salariile cele mai mari în schimb se bucură că lucrurile stau aşa şi nu doar că
nu ar vrea ca ceilalţi să le afle veniturile, dar preferă să nu ştie ei înşişi
cât câştigă cei de pe poziţiile inferioare.
Ignoranţa te scapă de acţiuni
ce ar sprijini dreptatea, dar nu şi interesul tău personal. Cu cât e mai uşor
să ignori, cu atât mai mult vei accepta privilegiile. Poate ştii exemplul creat, într-un alt context, de filosoful Peter Singer. Te îndrepţi spre serviciu îmbrăcat în noul costum
Armani de 1000 de euro când observi un copil ce a căzut în lac şi e pe punctul
de a se îneca sub ochii tăi. Tu ştii să înoţi. Ai ezita să sari în apă să-l
salvezi pentru că te gândeşti că-ţi vei strica costumul? Mă îndoiesc că i-ar
trece cuiva asta prin cap într-un asemenea moment. În acelaşi timp însă la
fiecare 10 secunde undeva pe această planetă un copil moare de foame şi o sumă
modică din partea ta l-ar putea salva. Situaţiile sunt asemănătoare în esenţa
lor, dar răspunsurile total diferite. De ce? Printre altele pentru că este mult
mai uşor să ignori ceea ce se întâmplă în Africa decât ceea ce se întâmplă la
doi paşi. Un alt factor ar fi chiar diferenţa dintre empatie şi compasiune,
despre care am vorbit ieri: empatia te impulsionează să-l salvezi pe primul
copil de la înec, dar e mai puţin eficientă decât compasiunea când e vorba de
un copil pe care nu îl vezi şi care nu-ţi trezeşte emoţii la fel de puternice.
Un studiu recent arată cum în creier se activează arii
diferite atunci când suntem avantajaţi şi privilegiaţi faţă de situaţiile când
suntem dezavantajaţi sau când fiecare primeşte suma corectă (s-a folosit jocul
dictatorului ca sarcină experimentală). Interesant, dar nu surprinzător, este că
se aprind zonele din sistemul dopaminergic care reacţionează la recompense. O dovadă în plus că
avantajul nedrept este reconfigurat în termeni de recompensă, de merit şi de
îndreptăţire:
These results add to the
discussion about the degree to which humans are sensitive to the outcomes of
others as compared to themselves. While it is very clear that humans care about
others’ outcomes, they are also more interested in their own outcomes than
those of others, and when sensitivity to others’ outcomes may result in a drop
in one’s own outcome, people prefer not
to have that knowledge. (…)Our behavioral results clearly showed that
people were motivated not to reject or protest overcompensated offers.
Importantly, from the brain analysis, the approval response to the
overcompensated offers was found to be triggered by the reward related brain circuit consisted of the left caudate,
right cingulate gyrus, and right thalamus. Thus here, too, it is reasonable to
argue that the brain might have
internalized the overcompensated offers as rewards.
Avem deci un creier care percepe avantajele, fie ele şi
nedrepte, ca pe ceva plăcut, recompensator. Să nu uităm însă că acest creier
este şi plastic şi în timp poate fi determinat să se activeze diferit, atunci
când întărim un alt răspuns, de exemplu alegând conştient să acţionăm în
concordanţă cu valoarea dreptăţii. De ce am face-o? Pe de o parte chiar din
pragmatism, pentru că putem să ne aflăm oricând de cealaltă parte a baricadei
şi nu ne-ar plăcea ca cineva, atunci când este favorizat, să nu aibă nici cea
mai mică urmă de îndoială că e corect ceea ce se întâmplă. Pe de altă parte
pentru că am avea satisfacţia de a transpune o valoare într-un comportament
concret. Şi nu în ultimul rând pentru că la o reflecţie mai profundă disonanţa
cognitivă se instalează şi ne dăm seama că în realitate privilegiile văzute
drept recompense sunt de fapt doar nişte avantaje nedrepte, de multe ori
obţinute în detrimentul altora.
PS: Nu sugerez nici că ar fi bine să pici în extrema cealaltă
şi să te îndoieşti nevrotic de absolut orice avantaj sau lucru frumos care ţi
se întâmplă. Există în viaţă şi nişte sfere
în care noţiunea de merit este secundară. Una dintre aceste sfere este recunoştinţa.
Gratitude stems from the
perception of a positive personal outcome not necessarily deserved or earned,
that is due to the actions of another person. Gratitude has been defined as
“the willingness to recognize the unearned increments of value in one’s
experience” de aici.
O altă sferă ar fi, zic şi eu, iubirea…unde, deşi frecvente şi aparent rezonabile, expresiile de
genul „nu merit dragostea ta” sau
„mi-ai câştigat dragostea” se
dovedesc futile şi chiar absurde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu