O dilemă morală de sezon: în urma ninsorilor abundente din ultimele zile
două sate din judeţul Buzău, Ulmeni şi Pietroasele sunt sub nămeţi şi
locuitorii au rămas fără provizii de alimente (cum aşa? ei, să zicem că deja
şi-au tăiat toate animalele; fără injecţie letală, le-au înjunghiat fără milă,
în ciuda dispoziţiilor Uniunii Europene). În cele din urmă este trimis un
elicopter cu alimente: două tone de carne şi două de lapte pentru a fi
împărţite sinistraţilor. Ele sunt oricum insuficiente, dar atât s-a putut
încărca, iar în aceste condiţii fiecare va primi o cantitate minimă, ce îi va
ajunge pentru o zi-două. Însă mai avem o problemă. (Nu, nu se prăbuşeşte
elicopterul ca cel din Apuseni, nu fi cinic!). Echipa de salvare are de luat o
hotărâre foarte dificilă: dacă se opreşte întâi în Ulmeni, distribuie
ajutoarele (şi aşa insuficiente), apoi porneşte
spre Pietroasele, se va strica în acest răstimp o tonă de lapte şi o tonă de
carne. Trebuie să aleagă aşadar între a împărţi toate alimentele între
locuitorii din Ulmeni (lasându-i de izbelişte pe cei din Pietroasele) şi a
pierde jumătate din provizii dar a ajunge în ambele sate.
Ce ar trebui să facă echipajul?
Dilema ilustrează conflictul
dintre eficienţă şi dreptatea înţeleasă ca echitate (fairness). (Tradusă
în termeni abstracţi, ceea ce este echitabil este întotdeauna şi drept sau
corect? Poate fi dreptatea asimilată cu echitatea, aşa cum sugerează Rawls,
despre care am vorbit într-un articol anterior?)
Adepţii teoriilor utilitariste (Jeremy Bentham) vor aprecia că cea mai bună decizie
este împărţirea tuturor proviziilor sinistraţilor din Ulmeni pentru ca
resursele (şi aşa puţine!) să
nu se piardă şi astfel să se obţină un maximum de beneficii cu cele 4 tone de
mâncare din care altfel ar rămâne numai jumătate (cei din Pietroasele să fie
înţelegători şi să mai aştepte puţin, este posibil chiar ca în câteva zile să
fie trimis un alt elicopter).
Admiratorii teoriilor lui Kant şi Rawls susţin însă că există nişte principii deontologice universale; ceea
ce este corect primează în faţa a ceea ce este doar bine, astfel încât o
acţiune poate în acelaşi timp să maximizeze binele (resurse mai multe) şi să
fie simultan incorectă din punct de vedere moral dacă violează un principiu
deontologic precum echitatea, care ar trebui să stea la baza tuturor instituţiilor
societăţii. Corect aşadar ar fi să distribui proviziile într-un mod echitabil
între sinistraţi şi fiecare să aibă şanse egale de a primi ceva, chiar dacă
aceasta înseamnă mai puţine alimente.
Cască ochii mari şi crede ce-ţi spun
acum (interferenţă cu melodia de la Bere Gratis, ce se aude în fundal):
atât Bentham cât şi Rawls sunt la tine în cap! La propriu! În regiuni diferite
ale creierului, (at safe distance)
fireşte, ca să nu se sfâşie reciproc. Dar oare unde se ascund ticăloşii? O
echipă de detectivi cercetători condusă de Ming Hsu au pornit o razie prin
creierul unor subiecţi ca şi tine, ajutaţi de tehnologia oferită de fMRI. Şi
i-au descoperit pe ambii fugari (că aşa este corect, să-i detecteze pe amândoi), după care au publicat rezultatele
în Science, pentru a maximiza
utilitatea concluziilor la care au ajuns.
Pe scurt: au luat 26 de participanţii şi le-au scanat creierul în timp ce
se luptau cu o dilemă etică asemănătoare cu cea descrisă mai sus, fiind necesar
să aleagă între distribuirea echitabilă a resurselor şi maximizarea eficienţei.
Şi uite aşa au descoperit că ascunzătoarea lui Bentham nu este doar la University College London, în bancă cu
Raluca (cea care, compensator, pentru a face faţă stresului, întreţine pagina de Facebook Fans of Critical Thinking-nu-i aşa că îţi place?), acolo i-a rămas doar corpul; mumia! Spiritul lui ţi s-a urcat însă ţie la cap! În putamen mai precis, o regiune rotundă
din nucleul lenticular care stă şi face
calcule în termeni de profit, eficienţă, utilitate, hotărând, de exemplu,
că este iraţional să pierzi bunătate de alimente doar pentru că te încăpăţânezi
să le împarţi în mod egal. Consecinţele unei împărţiri echitabile sunt sumbre:
în final, vor suferi mai mulţi oameni de foame pentru că le rămâne prea puţină
mâncare. Putamenul deci se aprinde la fMRI şi Bentham îţi face semn să-i laşi
naibii pe cei din Pietroasele şi să distribui rapid proviziile între locuitorii
din Ulmeni, înainte să se strice (alimentele, nu locuitorii, ei încă nu sunt
cadavre, ok?).
Dar stai aşa! Creierul tău nu are numai putamen! Rawls, ai uitat de Rawls?
Unde e Rawls? Ei bine, s-a speriat de cruzimea lui Bentham şi a fugit! A luat-o
înot prin lichidul cefalorahidian. Din păcate a naufragiat! Era cât pe ce să îl
înghită rechinii şi o gaură neagră din creier – există, la bolnavii de scleroză multiplă!- , dar până la urmă a
ajuns cu bine pe insula. Insula, da!
Asta e partea din creier care practic ia
foc atunci când subiecţii citesc cum tu decizi să faci ceva perceput de ei
ca nedrept, adică să împarţi resursele într-un singur sat.
O a treia zonă în care ţi se aprind beculeţe este regiunea subgenual
caudat/septal, care să zicem că încearcă să integreze mesajele contrarii
trimise de Rawls şi Bentham.
Poate vrei să ştii ce au ales în final subiecţii. Au mers pe mâna lui Rawls
sau a lui Bentham? Şi-au ascultat insula sau putamenul? Au dat toată mâncarea
celor din Ulmeni sau s-au deplasat mental şi moral, cu ce a mai rămas
nealterat, şi către prăpădiţii din
Pietroasele? Ei bine, marea majoritatea
au preferat să împartă bunurile echitabil. Să fie drepţi, corecţi, prin
corectitudine morală înţelegând ceva mai mult decât maximizarea profitului şi
sporirea eficienţei.
Însă mai avem o mică problemă. Insula este sediul emoţiilor (poţi încerca, dacă eşti o fire mai poetică şi ai ceva
tangenţe cu gândirea simbolică) analogia cu apa sau oceanul, simbol al
feminităţii, al trăirilor interne puternice, cam ca în poezia „Harta” a lui
Marin Sorescu (Dacă văd marea/ Mă gândesc
că acolo trebuie să fie/ Sufletul, altfel marmora ei/ N-ar face valuri; Insula aceasta de foc e inima,/ Locuită
dacă nu mă înşel).
Ceea ce înseamnă că Rawls nu este singur pe o insulă pustie pentru că dreptatea pe care o promovează este mai
puţin rezultatul unui raţionament moral şi mai mult a unei emoţii adânc înrădăcinate
în biologia noastră, un fel de intuiţie
morală prea puţin permeabilă la judecăţi utilitariste în termen de profit
şi consecinţe.
Concluzia studiului?
„Against utilitarianism, our results support
the deontological intuition that a sense of fairness is fundamental to distributive justice but, as
suggested by moral sentimentalists, is rooted in emotional processing. More
generally, emotional responses related to norm violations may underlie
individual differences in equity considerations and adherence to ethical rules.
More
broadly, our results support the Kantian and Rawlsian
intuition that justice is rooted in a
sense of fairness; yet contrary to Kant and Rawls, such a sense is not the product of applying a rational deontological
principle but rather results from emotional processing, providing suggestive
evidence for moral sentimentalism”.
Pe româneşte, alegem (majoritatea) dreptatea sprijinită pe echitate şi decidem într-un
mod instinctiv, visceral. Când ceva ni se pare nedrept insula ne semnalează
asta prin emoţii negative detectabile la nivel fiziologic (puls, răspunsul
galvanic al pielii etc) şi experimentăm senzaţia de revoltă, poate chiar de
furie sau dorinţă de răzbunare pentru a repara injustiţia comisă. Suntem deci
făcuţi în aşa fel încât să valorizăm dreptatea ca pe un bun în sine, dincolo de calcule, consecinţe şi argumente raţionale
şi să reacţionăm emoţional când normele sociale bazate pe echitate sunt
încălcate. Nu suntem singurele primate care au acest instinct. Maimuţele capucin
şi cimpanzeii sesizează şi ele nedreptatea, îşi exprimă nemulţumirea şi îl pedepsesc
pe cel care nu s-a comportat echitabil. Iată ce se întâmplă atunci când două
maimuţe au efectuat aceeaşi sarcină şi sunt recompensate diferenţiat: una
primeşte castraveţi, cealaltă struguri (un aliment care le place tuturor mult
mai mult):
Maimuţa care e nedreptăţită nu mai
cooperează, refuză să repete sarcina de a înmâna piatra experimentatorului,
ba chiar are o spiteful reaction,
mai că îi aruncă cu ea în faţă. Ea este într-o situaţie de subrecompensă. Ce crezi, mai are aceeaşi intuiţie a dreptăţii
atunci când nu este ea cea nedreptăţită, ci cea favorizată (suprarecompensată), adică atunci când
primeşte un strugure în timp ce colega ei de sarcină experimentală se alege cu
castravetele? Multă vreme s-a crezut că nu, că altruismul şi cooperarea
maimuţelor nu merge atât de departe, ele purtându-se egoist atunci când
interesul personal este salvat. Un studiu mai nou (decât cel prezentat) arată
însă că lucrurile nu stau chiar aşa şi, deşi efectul este mai mic, cimpanzeii
refuză uneori să mai coopereze şi
înţeleg nedreptatea chiar şi în situaţii de suprarecompensă:
„This paper provides the first experimental
evidence that chimpanzees respond behaviourally to receiving more food than a
conspecific partner. In the current
study, chimpanzees that received a higher-value grape refused to participate
more often when the other chimpanzee received an inferior carrot(e.g. partner
role in the inequity test) than they did when the other chimpanzee also
received a grape (e.g. high-value equity test). This reaction was not seen
in previous studies of inequity in primates, either among chimpanzees (Brosnan
et al. 2005) or among capuchin monkeys (Brosnan & de Waal 2003; van
Wolkenten et al.2007”.
Poate că Esop a fost cam pesimist atunci când a spus că vulpea care nu
ajunge la struguri spune că sunt acri. Maimuţele şi oamenii pot refuza
strugurii şi atunci când consideră că nu este corect ca ei să primească
struguri în timp ce alţii au doar castraveţi.
Gândim aşadar ca nişte maimuţe? mă vei întreba, dacă vrei să fii răutăcios. Păi
se pare că da, cel puţin în unele situaţii. Bineînţeles, nu spun că aşa şi
trebuie să gândim (dar nici că nu trebuie), ci că asta este tendinţa firească,
să preferăm dreptatea în locul eficienţei. Acum există şi eroarea naturalistă,
conform căreia ceea ce este natural este automat şi bun. Poate că îţi vine să
împarţi resursele echitabil şi să te deplasezi în Pietroasele cu orice preţ,
dar îţi inhibi acest impuls (din insulă) şi alegi să asculţi de putamen (hm…dar
oare chiar poţi decide activarea sau inhibarea unei regiuni a creierului?),
adică vei calcula beneficiile şi costurile şi vei ajunge la concluzia raţională
că vei salva mai multe alimente şi, implicit, mai mulţi oameni dacă ignori
emoţiile negative trezite de încălcarea principiului dreptăţii şi mergi pe
varianta utilitaristă.
În nici un caz nu îţi pot spune ce ar trebui să faci, cum ar fi mai bine
sau mai corect să procedezi. Însă îţi pot spune, în urma lecturilor, la ce te
poţi aştepta în cazul în care alegi să favorizezi făţiş satul Ulmeni. Pentru că
majoritatea oamenilor într-o astfel de situaţie aleg dreptatea şi o fac pe baza
emoţiilor, gestul tău va fi perceput ca nedrept, incorect, inacceptabil, chiar
monstruos. Inuman, iar Mister Spock, născut pe planeta Vulcan, nu este un personaj tocmai agreat de
muritorii de rând de aici, de pe Pământ. Cel mai aspru vei fi judecat, normal,
de sinistraţii din Pietroasele: „Pe noi
ne-a lăsat aici să murim de foame şi le-a dat toate ajutoarele celor din Ulmeni!
Dacă îl vedem vreodată îl linşăm! În piaţa mare! Execuţie publică, să dăm un
exemplu ca la următoarea ninsoare să nu ne moară iar copiii în braţe că nu avem
ce să dăm să mănânce”. Dar nici cei
din Ulmeni nu vor fi încântaţi să profite de un avantaj pe care nu consideră că
îl merită (dacă până şi cimpanzeii simt asta!) şi vor fi trişti, poate chiar
furioşi la rândul lor pentru că cei din satul vecin sunt într-o situaţie
disperată: „Bieţii oameni! Nici nu pot să
înghit că mă tot gândesc prin ce trec ei acum, fără provizii, pe nămeţii ăştia.
Trebuia să le ducă şi lor carne şi lapte. Nu aşa se face. Oameni suntem, nu
lupi”. Şi asta nu e tot! Ai auzit de pedeapsă altruistă (altruistic sau third-party punishment)? Lumea bârfeşte, cârcoteşte, comentează.
Ceea ce se întâmplă în Ulmeni şi în Pietroasele nu va rămâne acolo, ci va
ajunge şi în Breaza de exemplu, pentru că bârfa are un rol selectat de
evoluţie: acela de a semnala cine sunt oamenii de bună credinţă şi cine sunt
trişorii, în cine poţi avea încredere şi de cine să te fereşti, în baza unor
comportamente anterioare prin care îţi construieşti o reputaţie (ce va fi colportată, adică va ajunge şi la urechile
necunoscuţilor). Nu degeaba spune
Sam Harris că este de ajuns să asişti la o minciună, fie ea şi nevinovată,
spusă de un prieten unei cunoştinţe comune pentru ca ulterior să îţi fie foarte
dificil să mai crezi ce îţi va spune ţie acel prieten, ştiind acum de ce este
în stare. Cum simţul dreptăţii ne este înscris în biologie, atunci când suntem
martorii la o acţiune nedreaptă simţim literalmente cum ni se face pielea de
găină sau ni se ridică părul de pe mâini (ştii că la baza asta este, la om ca
şi la animale, o adaptare, un indicator al frigului, dar şi al situaţiilor în
care ne simţim ameninţaţi, stresaţi, atacaţi, inundaţi cu adrenalină?). Nu ne
place această stare de tensiune, aşa că vom acţiona pedepsindu-i şi pe cei care
nu ne-au rănit încă direct, dar care ar putea-o face foarte uşor, câtă vreme nu
au avut nici un scrupul să îi rănească pe alţii.
La dilema prezentată mă îndoiesc că există un răspuns corect sau preferabil,
ba chiar am mari dubii şi că tu poţi
alege conştient una dintre variante, câtă vreme nu posezi butoanele prin care
să îţi declanşezi singur activarea insulei sau putamenului. Poate ceva
metacogniţii sau meta-evaluări? Nu ştiu ce să zic, biasul de confirmare este
extrem de rezistent, dar ai putea încerca. Bine, sper că nu te confrunţi zi de
zi cu astfel de situaţii în care trebuie să sacrifici ori dreptatea ori
eficienţa sau când vieţile unor oameni depind de tine. Iar atunci când ai de ales doar între a comite o nedreptate sau a da
dovadă de corectitudine (de exemplu, nu se strică alimentele dacă le distribui
egal), lucrurile ar trebui să fie mult mai clare, nu? Chiar şi pentru Mister
Spock.
Mai poţi încerca:
TED-ul lui De Waal despre moralitatea primatelor: http://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals.html
o carte: http://www.amazon.com/Justice-Experience-Emotion-Russell-Cropanzano/dp/1848728441
articolele deja incluse în linkuri
Se pare ca nu ai mai fost de mult la bunica:intre Ulmeni si Pietroasele este Saranga,nu Breaza!
RăspundețiȘtergereLasa ca am fost eu destul si acolo :D
ȘtergereDe fapt , nu asta am vrut sa spun. Imi amintesc cum , pe cand aveai doar 5 sau 6 ani , insula ta a semnalat nedreptatea pe care ai resimtit-o odata, de Ziua Recoltei , cand-pe postul TVR,singurul care exista pe atunci-tot programul TV a fost monopolizat de "iubitul conducator".Ai asteptat cu nerabdare orele 19,30, cand se difuzau desenele animate:"Mihaela".Vazand ca "Mihaela" nu apare,Emotiile negative,revolta,te-au impins pe scarile blocului,in lacrimi,strigand cat te tineau plamanii mici-de copil:"ma duc la Militie sa-l reclam!Mi-a furat-o si pe Mihaela!"Nu stiu cum am fugit dupa tine,si eu si tata,sa te oprim ,sa te facem sa taci.Pe aceeasi scara de bloc,vecini cu noi ,locuiau 2 activisti de partid... Nu am patit nimic,erai prietena cu fetitele lor...Nu vreau sa-mi amintesc pri ce am trecut...
RăspundețiȘtergereHm...noroc ca intre timp mi-a crescut putamenul si acum m-as gandi si la consecinte
ȘtergereAbia am venit de la atelier,mi-e foame:maine am livrare la export. In lipsa de altceva(tata nu a terminat de gatit),mananc litere!
RăspundețiȘtergere