Probabil cunoşti pilda samariteanului milostiv, aşa încât să nu fie nevoie
să-ţi vorbesc în parabole (nici în hiperbole – ştii cum arată cele două curbe
sau preferi să-ţi desenez o elipsă?). Sper de asemenea (dacă eşti sau ai fost
student la psihologie) că eşti la curent şi cu un foarte cunoscut experiment
bazat pe această poveste, unul dintre primele studii ce susţin teoria situaţionismului elaborată de Walter Mischel.
În 1973 John Darley şi Dan Batson au recrutat 67 de studenţi de la
Princeton University pentru ceea ce părea
a fi (dap, experimentele din psihologia socială sunt aproape mereu
înşelătoare, oglindă, de altfel, a arenei sociale în care ne desfăşurăm cu
toţii) un studiu despre educaţia religioasă şi vocaţie, cerându-le să
completeze nişte teste de personalitate şi (unii dintre ei) să vorbească despre
parabola bunului samaritean. Ceea ce ei nu ştiau e că urma să li se testeze
tocmai capacitatea de a se purta precum nişte buni samariteni. Mai precis, după
instructaj li s-a spus să se deplaseze într-o clădire din apropiere pentru a-şi
susţine prezentarea. Variabila manipulată a fost presiunea timpului: unii au primit mesajul „Vai, dr deja aţi întârziat! Eraţi aşteptaţi acum câteva minute.
Duceţi-vă repede!”, alţii „Profesorul
vă aşteaptă, mergeţi vă rog direct acolo!”, iar ultimii „Aţi mai avea la dispoziţie ceva timp, dar vă
puteţi deja îndrepta spre sală”. Pe drum, subiecţii noştri au avut parte de
o întâlnire dătătoare de fiori (reci, la ce te gândeai? A trecut Valentines Day!): pe jos era prăbuşit un
bărbat în convulsii ce avea în mod evident nevoie de ajutor. Ce crezi că au
făcut bunii noştri samariteni, studenţi la teologie pe deasupra? Păi depinde.
63%, dintre cei care ştiau că au destul timp s-au oprit şi l-au ajutat. 45%
dintre subiecţii grupului doi (cei care se grăbeau, dar nu atât de tare) au
făcut acelaşi lucru. Dar cei cărora li s-a spus că deja au întârziat? Ei bine,
aceştia nu prea s-au sinchisit de incident, ba chiar şi-au băgat picioarele (la propriu, vezi mai jos!) în omul de pe
podea şi s-au îndreptat, în proporţie de 90%,
direct spre sala unde erau aşteptaţi să ţină un discurs despre compasiune.
Citez din studiul original:
A person not in a hurry may
stop and offer help to a person in distress. A person in a hurry is likely to keep going. Ironically, he is
likely to keep going even if he is hurrying to speak of the parable of the Good
Samaritan, thus inadvertently confirming the point of the parable. (Indeed, on
several occasions, a seminary student going to give his talk literally stepped
over the victim as he hurried on his way!).
Să fie presiunea timpului (şi
starea de grabă) un factor foarte important ce stă în calea altruismului şi care
ne determină să fim egoişti, nepăsători şi lipsiţi de compasiune faţă de cei
din jur? Munca de cercetare întrepinsă de Robert Levine (l-am pomenit şi ieri- nu, nu a murit încă!) în
36 de oraşe din Statele Unite oferă şi ea unele indicii în acest sens,
confirmând de altfel intuiţia că membrii unei comunităţi restrânse dezvoltă o
anumită coeziune şi sunt mai dispuşi să se ajute între ei (comportament
explicabil şi prin prisma psihologiei evoluţioniste) decât locuitorii marilor
oraşe. Visezi să te muţi la un moment dat în Manhattan? Te cred, cu siguranţă
nu te-ai plictisi. Ai grijă doar dacă ai cândva nevoie de ajutor pe stradă- băştinaşii
new yorkezi s-au situat pe ultimul loc (din cele 36) în ceea ce priveşte
disponibilitatea de a interveni la nevoie când un trecător şchiopătând scăpa
ceva din mână, un orb (ştiu că nu sunt politically
correct dar mă bazez pe faptul că această categorie evident nu mă poate
citi) cerea sprijin să treacă strada sau dacă cineva îi ruga să le schimbe o
bancnotă în bani mai mărunţi.
Robert Levine vorbeşte în cartea sa despre ritmul vieţii (pace
of life) şi felul uneori paradoxal
în care acesta îşi pune amprenta asupra sănătăţii şi stării de fericire a
oamenilor. De ce paradoxal? Pentru că un
ritm alert corelează atât cu un nivel crescut de stres şi cu boli
cardio-vasculare cât şi cu un well-being superior, explicabil parţial printr-un
nivel de trai mai bun:
These results depict an
apparent paradox: People in faster places are more prone to suffer coronary
heart disease, but they are also more likely to be happier with their lives. If
a fast pace of life creates the stress that leads to cigarette smoking and
heart attacks, shouldn’t this same stress make for an unhappy existence? The
root of this seeming inconsistency, I
believe, is economics, and the cultural values that come along with it.
Cultures that emphasize productivity and making money typically create a sense
of time urgency and a value system that fosters individualistic thinking; and
that time urgency and individualism in turn make for a productive economy.
These forces—economic vitality, individualism, and time urgency—have both
positive and negative consequences for people’s well-being. On the one
hand, they create the stressors that lead to unhealthy habits like cigarette
smoking and coronary heart disease. On the other hand, they provide material
comforts and a general standard of living that enhance the quality of life. Productivity and individualism—which in
themselves are very difficult to separate from each other—have double-edged
consequences.
Ai şi tu senzaţia că eşti mereu pe fugă, că trebuie să rezolvi o mie de lucruri
pe zi şi că 24 de ore sunt insuficiente pentru a realiza chiar şi jumătate din
ceea ce ţi-ai dori? Această cursă contra cronometru generează presiune şi un sentiment de urgenţă (time
urgency), de parcă ai trăi minut de minut în stare de alertă sau sub
asediu. Societatea actuală încurajează şi întreţine această situaţie. Trebuie să fii productiv. În capitalism
a fi adaptat înseamnă a ţine pasul şi
a da performanţă, iar viteza cu care
se derulează schimbările eşti adesea deconcertantă. Nici nu ţi-ai cumpărat bine
ultima generaţie de I-Phone că deja a
apărut un nou model. Apartamentul tău cu patru camere e o chichineaţă pe lângă
vila pe care şi-a tras-o colegul de birou undeva la 40-50 de minute de oraş,
distanţă ce nu e o problemă câtă vreme are şi un bolid 4x4. Copilul trebuie să
meargă la o grădiniţă particulară unde să aibă cel puţin trei-patru opţionale,
după care urmează lecţiile private de engleză, pian, eventual şi ceva înot.
Eşti toată ziua pe drum, între o întâlnire de afaceri, un show-room auto şi
ridicat progenitura de la meditaţii. În aceste condiţii mai este de mirare că
nici măcar nu mai observi când un străin are nevoie de ajutor? Unde să mai
găseşti acele câteva minute necesare pentru a ridica un bolnav de jos sau a
oferi braţul unei persoane nevăzătoare pentru a traversa cu încetinitorul o
intersecţie? Eşti pe fugă. Iar când
alergi (încotro?) impulsul este să accelerezi, nicidecum să te opreşti, astfel
încât gesturile altruiste nu prea mai reprezintă o opţiune naturală.
Presiunea timpului despre care am vorbit până acum este înalt determinată
de (non?)valorile promovate de societate, de normele implicite ale culturii în
care eşti imersat. Recunosc, nu aderez într-o măsură prea mare cu ele. Cred că dincolo
de viteză există însă şi un alt tip de
presiune a timpului, cel puţin la fel de reală, dacă nu chiar mai pregnantă
şi mai acut resimţită dacă ai o oarecare sensibilitate şi receptivitate faţă de
ideile filosofiei existenţialiste. Are
la bază conştientizarea faptului că vei muri. Şi nu doar tu, ci şi persoanele
pe care le iubeşti cel mai mult. Moartea este sfârşitul timpului tău. Adică
timpul este limitat. Tu eşti tu un anumit număr de ani, nu ştii câţi. La fel şi
părinţii, fraţii, copiii, soţia şi prietenii tăi. Deşi improbabil, nu este
exclus ca mâine dimineaţă să fie ultima dată când îţi săruţi partenera înainte
ca ea să plece spre muncă. Nu ai nicio garanţie că cei dragi îţi vor
supravieţui şi nici nu ai control pe cantitatea de timp pe care o aveţi la
dispoziţie. Valabil şi pentru proiectele în care eşti implicat. Poate că eşti
pasionat de profesia ta şi ceea ce faci contează enorm pentru tine. Doreşti să
aduci o contribuţie, să construieşti ceva ce te face fericit pe tine, fiind
totodată important şi pentru alţii. Cu cât vei lucra mai intens cu atât vei
duce la îndeplinire o parte mai semnificativă din opera sau proiectul personal
pe care ţi l-ai ales în concordanţă cu valorile şi abilităţile tale. Şi pentru
asta dispui tot de o cantitate finită de timp. Eşti nevoit să faci alegeri, în
sensul de prioritozări atente şi de sacrificii.
Care este diferenţa dintre cele două tipuri de presiune a timpului? Una
mare, după părerea mea.
Când presiunea vine
preponderent din exterior (regulile scrise şi nescrise ale societăţii) tu eşti mai degrabă un pion
pe o mare tablă de şah, util de altfel pentru ca jocul să poată merge mai
departe. Eşti o rotiţă dintr-un angrenaj, iar mare parte parte din deciziile
aparent conştient luate reflectă mai mult dinamica angrenajului decât
particularităţile şi nevoile tale particulare Faci ceea ce societatea aşteaptă
de la tine, comparaţia socială fiind
unul dintre cele mai implacabile şi greu de oprit mecanisme psihologice hard-wired în cele circa 1500 de grame
de creier cu care ne-a înzestrat mama-natură (tatăl şi-a luat tălpăşiţa, suntem
aşadar un fel de copii din flori). Satisfaci de fapt nevoile societăţii, pe
care le introiectezi necritic şi ajungi la acea alergătură între o sumedenie de
aşa-zise destinaţii, fixându-ţi scop după scop dar uitând să analizezi măsura
în care respectivele obiective sunt în concordanţă cu ceea ce eşti tu
cu-adevărat.
Celălalt sentiment al urgenţei apare atunci când ai ales şi ţi-ai asumat felul în care doreşti să-ţi petreci
timpul conştient fiind de curgerea lui, de caracterul efemer al oricărui lucru, inclusiv al vieţii. După ce ai înţeles
asta visceral timpul a devenit pentru tine şi mai important, mai preţios,
aproape tangibil (îl simţi cum ţi se
scurge neîncetat printre degete şi atunci nu poţi să nu te întrebi permanent
dacă modul în care trăieşti este sau nu
potrivit şi constructiv pentru tine, în plus ai o reală repulsie când te simţi
obligat să-ţi petreci timpul –iroseşti- în activităţi ce nu-ţi fac plăcere,
care nu te împlinesc, sau lângă persoane cu care nu rezonezi din nici un punct
de vedere). De această dată eşti presat
din interior. Scopurile tale nu-ţi vin pe o listă sau reteţă concepută de
alţii şi rolul tău nu este doar să bifezi pe pilot automat nişte căsuţe
încercuite şi de vecini şi de colegi. Poţi fi mai mult decât un executor
conştiincios. Devii redactorul acelei liste sau creatorul propriei vieţi. Cu
cât presiunea internă este resimţită mai puternic, cu atât cea externă va fi
mai mică şi strânsoarea în care eşti ţinut se va slăbi. Vei trăi timpul în loc
doar să îl umpli.
Cum rămâne însă cu egoismul? Am văzut cum sentimentul urgenţei limitează
comportamentele altruiste şi atenţia îndreptată spre cei care au nevoie de
tine. Crezi că la fel se întâmplă şi în cazul presiunii interne? O, desigur, şi
încă cum! Doar faci alegeri. Iar o
alegere, în contextul timpului, înseamnă să renunţi la o multitudine de alte
activităţi (sau ocazii) în favoarea
acelora (nu pot fi decât câteva) care reflectă cel mai fidel dorinţele şi
obiectivele tale cele mai dragi. O
alegere conţine şi un refuz intrinsec- eu acum, ca să pot scrie acest
articol (în pauza de la muncă, evident!), am refuzat să îmi însoţesc colegii la
o cafea, ba chiar am renunţat şi la alte posibilităţi, cum ar fi să îmi sun o
prietenă sau să mă plimb prin parcul de apropiere. Probabil că în acest moment
prietena mea se gândeşte Ia uite, măi,
Andreea nu m-a mai sunat de o săpămână, iar colegii de la cafea să se simtă
ignoraţi, percepându-mă ca indisponibilă şi distantă.
Acelaşi lucru se întâmplă de fiecare dată când tu alegi (favorizezi) un
anumit curs al evenimentelor în detrimentul tuturor celorlalte (teoria lumilor
posibile ţi-ar putea oferi, măcar abstract, o consolare). Sau când preferi să
petreci cât mai mult timp în compania unei persoane semnificative pentru tine,
în ciuda presiunilor exercitate de alţi oameni. Vei face sacrificii, selecţii.
Vei fi surd la numeroase cereri de ajutor. Vei fugi de obligaţii. Vei fi chiar
insensibil şi mai puţin receptiv la aşteptările şi nevoile celorlalţi. Vei avea
chiar conflicte interne, în momentul în care vei fi nevoit să alegi între două
activităţi sau două persoane care au o importanţă personală relativ egală. Nu
va fi mereu uşor. Dar tu vei şti (iar ceilalţi vor înţelege şi, în cele din
urmă, accepta) că trăieşti timpul ăla limitat de viaţă transformându-l în
experienţe şi acţiuni în acord cu fiinţa ta, alături de acele persoane pe care
ţi le doreşti într-adevăr lângă tine.
P.S. Nu aş vrea să crezi că graba este o scuză (deşi consitutie o
explicaţie) pentru un comportament precum cel descris în experimentul lui
Darley şi Batson. Să nu uităm că 10% dintre subiecţi s-au oprit totuşi. Poate
că în ochii lor viaţa unui om era o prioritate ceva mai mare decât dorinţa de a
nu face impresie proastă întârziind la prezentare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu