Începusem anul trecut (relax,
luna trecută) să-ţi vorbesc despre filosofia experimentală, Joshua Knobe şi ce
se întâmplă când unele experimente mentale sunt aduse din imaginaţie direct în
laborator pentru a fi supuse testului dur şi nemilos al realităţii. Nici nu
terminasem bine de descris maşina experienţei a lui Nozick running havoc, că am intrat şi eu într-una, din fericire într-un
mediu sigur, cel al sălii de teatru de la Bulandra. Dacă vrei să ai o
înţelegere mai extinsă a conceptelor descrise în acel articol şi, de asemenea,
să îţi creezi, în mod activ, un mediu
îmbogăţit ce-ţi stimulează diverse zone corticale erogene, ai putea să
treci şi tu pe la Izvor, într-o seară când se joacă piesa La grande magia – teatrul, filmul, literatura şi arta de calitate
în general activează mai multe arii ale creierului şi facilitează producerea
mai multor conexiuni neurale, chiar şi insighturi (aici o recenzie; şi încăuna, dacă eşti din cale afară de pretenţios sau de obsesiv; începutul e greoi şi cam trivial,
dar piesa devine mai bună pe parcurs).
Să revenim deci la filosofia experimentată. Din experiment în experiment găsim
şi pe-aici noi biasuri şi efecte. Aşa-i că ţi-era dor? Da, pe toate le ai şi
tu, mai puţin (dacă eşti un om de sex masculin) unul care, din motive oarecum
misterioase, ce sigur nu ţin de o viziune sexistă asupra patologiei psihice,
pare a fi specific cromozomului xx, sau cel puţin aşa l-a descris acum aproape
100 de ani un psihiatru francez (bărbat!) care i-a împrumutat şi numele – iar
în ultimul timp constat o adevărata epidemie, mai ceva ca pe vremea fiicei celei
mai mici a lui Victor Hugo. Dar nu despre acesta vorbesc azi, ci despre efectul Knobe. Şi despre intenţii. Ai următoare situaţie:
Directorul unei multinaţionale vrea să implementeze un nou program, despre
care adjunctul îi spune aşa: „Ne va aduce o căruţă de bani, dar este foarte
nociv pentru mediul înconjurător.”. Reacţia şefului: „Da, mergem înainte. Nu mă
interesează mediul înconjurător, vreau doar cât mai mulţi bani.” Întrebare de
baraj: A făcut directorul rău
intenţionat mediului? Dacă eşti ca majoritatea respondenţilor, vei spune şi
tu DA, gândindu-te că ştia ce consecinţe va avea proiectul şi ar fi putut împiedica daunele create.
OK, însă citeşte si următorul scenariu, uşor diferit:
Acelaşi director, aflând de la adjunctul său că proiectul este foarte
profitabil şi, incidental, va avea şi consecinţe benefice asupra
mediului, afirmă: „Da, mergem înainte. Nu mă interesează mediul înconjurător,
vreau doar cât mai mulţi bani.” Ce spui tu de această dată? A făcut directorul un bine intenţionat
mediului încuonjurător? Cei mai mulţi oameni au spus NU.
Observi asimetria? Din punct de vedere logic, răspunsul ar fi trebuit să
fie identic în ambele situaţii, fie că apreciezi că a existat o intenţie, fie că
nu. Directorului nu îi pasă decât de bani şi aprobă acelaşi proiect doar pe
criteriul rentabilităţii, indiferent dacă este bun sau rău pentru mediu. Însă
tu eşti tentat să judeci diferit
problema intenţiei. Consecinţele asupra
mediului sunt tratate în acest context ca efecte
secundare: rezultate întâmplătoare, ne-urmărite intenţionat, uneori
indiferente, alteori chiar nedorite, dar cumva inevitabile în raport cu scopul
vizat, cu acţiunile deliberate.
În alte situaţii (de exemplu un conflict armat) vorbim despre victime colaterale. Să spunem că
România este în război cu Rusia şi există o bază militară cheie într-un sat de
lângă Bucureşti. Pilotul unui avion de vânătoare rus are ca misiune distrugerea
acestui obiectiv prin bombardarea zonei. În afara militarilor, acolo sunt şi
vreo zece civili. Mor toţi, deşi pilotul chiar şi-ar fi dorit să poată evita
incidentul, în sensul că regretă că prezenţa oamenilor de rând la locul
nepotrivit (ghinion). Ce spui, i-a ucis intenţionat? Dacă printre ei s-ar afla
soţia sau copiii tăi, ai spune că a făcut-o deliberat sau nu? Ţi-a ucis
familia? Dar dacă în ultima clipă ar primi ordin să atace o altă bază, mai
ofertantă şi membrii familiei tale ar fi „cruţată”, ai considera oare că le-a
salvat viaţa? I-a lăsat intenţionat să trăiască? Nu-i aşa că răspunsurile sunt tot asimetrice? Nenorocitul
care a aruncat bomba e un criminal, pe când cel care a primit alt ordin nu este
nicidecum un erou. Ambele reacţii în condiţiile în care ţinta pilotului era
doar baza militară, iar în război mizele (şi ordinele) nu mai ţin cont de
condiţiile pe timp de pace. Care sunt cauzele acestei asimetrii? Nu sunt pe
deplin cunoscute şi încă se „cercetează”; Joshua Knobe oferă câteva posibile
explicaţii, poate voi vorbi mai pe larg despre ele în următorul articol. Ca să
nu ţi se lungească totuşi urechile, are legătură cu infiltrarea judecăţilor
morale (a face bine versus a face rău) în domenii factuale din
afara sferei directe a moralităţii, cum ar fi evaluarea obiectivă a situaţiei
şi stabilirea intenţionalităţii (confunzi A
făcut-o expres? cu A făcut ceva corect
din punct de vedere moral).
Tu, fiind om, nu reuşeşti să separi prea uşor faptele de (pre)judecăţi
morale şi de emoţii (cum, chiar familia ta?). O acţiune cu repercusiuni asupra
ta sau celor dragi ţie va fi percepută drept oribilă, nedreaptă, mârşavă. Şi
categoric intenţionată. Chiar şi când eşti doar o victimă colaterală. Sau un side effect. Sau pur şi simplu celălalt
a făcut o greşeală, nici măcar atât de dramatică ca în exemplul de mai sus cu
bombele. Ce mai spune asta despre natura umană? Că ne luăm foarte tare în serios?
Că interpretăm chiar şi atunci când nu este cazul? Că luăm personal tot ce se
întâmplă în jur? Că tot universul trebuie să se învârtă în jurul nostru? Că
avem un sentiment de îndreptăţire (entitlement)
ce ne face să credem că acest univers şi oamenii care-l populează se sinchisesc
de prezenţa noastră, mai ales, aşa cum am văzut, atunci când ne cauzează,
indirect, diverse neplăceri? De parcă ar avea datoria să ne menajeze.
Te-ai enervat vreodată pe vreme pentru că „fir-ar ea a naibii de ploaie,
tocmai acum a început, când trebuie să plec eu în oraş?”. Dar pe un copil care
„plânge ca să mă scoată pe mine din minţi!”? De câte ori nu ai interpretat
drept ostil la adresa sa un cuvânt mai răstit al cuiva care era nervos din cu
totul alte motive? Şi ai rezolvat ceva enervându-te sau atribuind intenţii? Aş paria că nu, dimpotrivă, tare mi-ar fi
plăcut să îţi pot măsura cortizolul înainte şi după. Şi tensiunea. Răspunsul
tău automat, de tipul fight-or-flight,
are şi niscaiva raţiuni evoluţioniste la origini. În pădure era adaptativ să
atribui ursului tot felul de intenţii agresive, iar ulterior ai întărit aceste
mecanisme în ciuda mediului mai sigur în care trăieşti, ba chiar le-ai
ultra-generalizat din când în când, generând şi motivaţii sofisticate (câinele acela vrea să mă muşte pentru că nu
mă place sau simte că mi-e teamă de el- hm, la ce frică îmi era mie de
câini, ar fi trebuit să mă muşte până acum sute). Însă nu crezi că ai trăi şi
tu mai relaxat dacă nu ai mai face greşeala de a atribui intenţii elaborate unor
entităţi care fie nu prea există (zei, spirite, energii), fie prin natura lor
(inerent sau congenital) nu sunt oricum în
stare de aşa ceva? Ce entităţi? Păi lucruri, animale şi, de multe ori…oameni.
Te-am pus şi pe tine pe gânduri?
Nu asta am intenţionat. Dar ia stai…pe ale cui gânduri? ale tale? ale mele? ale
altcuiva? (Am împrumutat această expresie de la domnul Aurel Niţă, un profesor
universitar cu vreo două doctorate pe care s-a întâmplat să îl ascult într-un
loc în care mă desfăşor…pardon, îmi desfăşor diverse activităţi despre care nu
pot să vorbesc - uite-l aici, poate pică bine tema după sărbători; sau era mai
util înainte?: http://www.youtube.com/watch?v=sK3Tr1a9tfA )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu