vineri, 20 decembrie 2013

Nozick reloaded. Sau "if you like it, does it matter if it's real?"



Dacă îţi place şi ţie filosofia, probabil te-ai întrebat de multe ori, ca şi mine, câtă încredere poţi avea în concluziile trase de tot felul de indivizi din locul călduţ al fotoliului în care îşi desfăşoară intensele contorsionări cognitive consumatoare de glucoză dar nu şi stimulatoare de factori neurotrofici eliberaţi în cantitate mai mare atunci când îţi mişti fundul şi faci, de exemplu, un experiment. Ei bine, unii filosofi mai activi şi probabil amatori de tot felul de forme de mişcare (Joshua Knobe, de exemplu) au hotărât să-şi dea foc la fotoliu (la propriu, după cum vezi aici) şi să testeze empiric diversele idei zămislite din adâncurile neurale ale puţului gândirii lor. Şi aşa s-a născut filosofia experimentală. Era şi timpul, nu? Interdisciplinaritatea sau comunicarea continuă între ramurile cunoaşterii mi se pare esenţială mai ales în zilele noastre, când devine steril să vorbim despre sau să facem filozofie în gol,adi fără să luăm în calcul descoperirile din neuroştiinţe, sau chiar din genetică, economie comportamentală, psihologie socială, psihologie cognitivă, psihologie evoluţionistă şi lista poate continua.

Ce se întâmplă prin filosofia experimentală? Se fac experimente, normal. Şi ce se testează? Păi uite, îţi dau un exemplu: mai ştii experimentul mental al lui Nozick, cel cu maşina experienţei? Ai posibilitatea să intri într-o maşină sofisticată care va transmite creierului tău senzaţia că duci exact viaţa pe care ţi-ai dori să o trăieşti, numai că nu ar fi nimic real; o simulare, însă tu nu vei şti, vei crede că minunatele întâmplări generate de respectiva maşinărie au loc aievea şi vei uita tot ce ai trăit înainte să accepţi acest târg. Ce faci, te bagi? Majoritatea oamenilor spun nu, ceea ce l-a făcut pe Nozick să concluzioneze că hedonismul este o filozofie defectuoasă, pentru că viaţa înseamnă mai mult decât experienţe pozitive şi noi valorizăm mai degrabă adevărul şi autenticitatea. Ne place, chipurile, să trăim „în contact cu realitatea” (Nozick, literal; mă rog, în traducere deloc liberă). Ptii, hai să scuipăm în sân să nu ne deochem, câtă nobleţe şi înţelepciune ne umflă nouă glanda (cea pineală)! Nope! Îmi pare rău că îţi stric buna părere pe care o aveai despre tine, dar datele nu susţin concluzia. Între experienţe plăcute şi realitate nu vei alege realitatea. Nu adevăr şi autenticitate îţi doreşti (hm), ci o confirmare a existenţei pe care o trăiai deja, vrei să rămâi în acelaşi status quo cu care te-ai obişnuit, indiferent că este iluzie sau adevăr. (vezi, dacă ai timp, biasul status-quo-ului şi experimentele derulate de Knetsch )

Hai să vedem ce au răspuns participanţii când cercetătorii au manipulat variabilele experimental şi au răsturnat scenariul lui Nozick. Să zicem că îţi bei liniştit cafeaua într-o dimineaţa, aşa cum faci mereu la aceeaşi oră, când la uşa ta sună cineva. Suspans! Un bărbat cu un aer sobru, respectabil („om serios”, ce mai!) îţi spune că trebuie să îţi comunice ceva extrem de important. Îl inviţi înăuntru, îi torni şi lui un pic de cafea şi...asculţi ce are să-ţi spună. Este membrul unei societăţi de inteligenţă artificială şi acum trei ani a făcut o greşeală pe care încearcă prin această vizită să o repare. Ai fost introdus în locul altcuiva într-o maşină a experienţei creată de nişte neuroscientists ţicniţi şi toate experienţele şi amintirile pe care le ai în prezent sunt rezultatul unui program de simulare pe calculator. Nimic nu e real. Soţia pe care o iubeşti atât de mult? Un avatar! Aia mică? Alt avatar! Profesia ta? O ficţiune. Ca într-un joc pe calculator. Însă ai posibilitatea acum să alegi. Dacă vrei, domnul Smith te poate deconecta de la maşina experienţei şi vei „reveni” la viaţa ta reală, aşa cum era înainte să ajungi pe mâna cercetătorului care a făcut greşeala respectivă. Din păcate, domnul Smith nu îţi spune şi cum anume era viaţa ta înainte, doar că era total diferită şi acolo nu te vei mai întâlni cu persoanele şi situaţiile din prezentul iluzoriu, creat de maşina experienţei. Poţi însă decide să rămâi în maşinărie şi să trăieşti bine mersi ca şi până acum, în plus vei uita fiecare moment al întâlnirii cu bine-intenţionatul domn Smith. (Singura problemă e că va trebui să pui din nou de cafea, pentru că, desigur, vei uita şi că deja ai băut-o) Deci, ce faci? 

Poate eşti curios ce au ales participanţii la experimentul „pus la cale” de Felipe de Brigard şi descris într-un articol din 2010 intitulat, sugestiv, If you like it, does it matter if it’s real?”. În condiţia pe care ţi-am prezentat-o (au mai fost două, în care primeau informaţii şi despre ce erau în viaţa reală: deţinuţi într-o închisoare sau milionari în Monte Carol- citeşte singur ca să vezi rezultatele fiecărei „manipulări” experimentale), 59% dintre subiecţi nu au vrut să se deconecteze. Au ales, aşadar, iluzia în care erau deja scufundaţi. So much for humans’ quest for truth. Au refuzat să iasă din maşina experienţei şi să revină la existenţa lor reală. Avem impresia, adică ne place să credem că valorizăm adevărul şi realitatea. Astfel de experimente ne arată însă că, mai mult decât ceea ce este adevărat sau real, preţuim ceea ce avem (avem, credem, simţim, trăim, experimentăm) deja. De ce? Pentru că ne-am ataşat de ele. Am investit în credinţele pe care ni le-am format, în oamenii semnificativi, în cariera aleasă, până şi în banalele obiecte ce ne umplu casa, şifonierul şi sertarele; motiv pentru care nu ne este deloc uşor să renunţăm la ele, uneori nici măcar atunci când aflăm, fără putinţă de tăgadă, că ele sunt doar iluzii, că nu au existat niciodată decât ca impulsuri nervoase generate de un program de calculator. (Experimentul lui de Brigard este descris, adică desenat chiar, aici: http://www.youtube.com/watch?v=EVoZCOVzdaU)

Sigur, acesta este un experiment mental cu care nu te vei întâlni, în forma asta, de-a lungul vieţii tale. Însă vei avea o mulţime de „ciocniri” cu mulţi domni Smith metaforici care te vor pune în faţa unor alegeri similare. De multe ori nici nu vei fi conştient, „alegând” să negi până şi existenţa acestor provocări şi rămânând conectat la „experienţa ta”, graţie unor gândaci  cerebrali de diverse specii: bias de confirmare, efectul sunk-cost, aversiunea faţă de pierdere, endowment effect, biasul status quo-ului etc. Dacă ai crezut până la 14-15 ani într-o forţă superioară ce are grijă de univers şi de tine îţi va fi greu să accepti dovezile împotriva călduţei şi confortabilei tale rutine mentale, mai ales că, hai să fim serioşi, nu ai foarte multe de pus în schimb. Dacă toată viaţa ta ai trăit cu gândul că soţia ta ţi-a fost fidelă, probabil că pe patul de moarte ai prefera să nu afli că de fapt te-a înşelat de câteva ori şi ţi-ai dori doar să mori liniştit fără aceste informaţii ce oricum nu-ţi mai servesc acum, în al doişpelea ceas, la nimic (dar mai ştii, poate chiar şi atunci mai tragi de timp fie pentru o mică reglare de conturi înainte să-ţi dai duhul fie pentru hotărârea de a o ierta, dar ai cel puţin consolarea că ai acţionat în deplină cunoştinţă de cauză şi în acord cu realitatea- nu e totuna pentru tine dacă te-a înşelat sau nu, iar de susţii contrariul, că nu contează, ipoteza mea este că ai iubit o idee şi nu o persoană în carne şi oase- voi reveni, pe larg, într-un articol separat).

Mai mult sau mai puţin conştient (în funcţie de „abilităţile” tale de self-deception, escapism şi negare), alegi foarte des să te conectezi sau să te deconectezi de la „maşina experienţei”. Este adevărat şi că există limitări intrinseci condiţiei umane şi că nu ai acces la o cunoaştere absolută şi obiectivă a realităţii. Însă există, să-i spunem aşa, „o marjă de realitate”, o plajă suficient de extinsă în care tu să te poţi mişca şi să faci alegeri. Pe această plajă poţi vedea un cort în care, dacă te hotărăşti să arunci o privire, o vei găsi poate pe soţie cu un alt bărbat; tot pe această plajă poţi vedea cortul şi totuşi să alegi să nu te uiţi ce este înăuntru. Ca să păstrăm metafora maşinii, este ca şi cum conduci un autoturism (viaţa ta?) ghidându-te după un GPS interior sau după nişte hărţi care nu au mai fost actualizate de ani buni pentru ca ele să coincidă cu teritoriul în care te afli. Tu mergi acum pe un drum închis, te îndrepţi spre o fundătură sau pur şi simplu înaintezi pe un drum gol, sterp, în timp ce îţi imaginezi că eşti pe autostrada care te scoate la mare. Şi mergi. Şi mai vezi nişte gropi care în mod normal nu ar avea ce căuta acolo. Dar mergi înainte. Şi mai dai ba de o groapă, ba de nişte animale sălbatice nespecifice zonei de câmpie în care îţi imaginezi tu că te afli. Nu-i nimic, mergi în continuare, tot înainte, mai ales că după câteva mii de kilometri, mii de lei investiţi în benzină, atâtea ore petrecute pe drum şi zeci de vise despre cum va fi la mare, chiar nu îţi vine deloc să recunoşti că te afli pe un drum greşit. Dar acum, întreb şi eu...cum faci? Nu te mai uiţi deloc pe geam ca să reduci disonanţa cognitivă creată de un peisaj (un teritoriu) complet diferit de imaginea ta mentală (harta)? Nici în oglindă, nu?

Eşti în maşina experienţei şi ai în fiecare moment de ales între a conduce mai departe şi a trage pe dreapta pentru a-ţi reactualiza hărţile, chiar cu preţul de a constata că trebuie să te întorci sau că marea este departe şi este imposibil, pe această rută cel puţin, să mai ajungi la ea. (Şi nici ea nu va veni spre tine, doamne fereşte de un tzunami). Deşi dezamăgit, eşti ceva mai conştient şi mai atent la drum, în plus poţi privi din nou pe geam şi în oglindă, ba chiar poţi vedea şi alţi călători, aşa cum sunt ei (sau cât mai aproape de cum sunt ei) şi îi poţi întreba încotro se îndreaptă, acceptând (şi crezând) răspunsul ce îţi este oferit.

Dacă eşti însă ca majoritatea respondenţilor lui de Brigard, nu vei trage pe dreapta să confrunţi hărţile tale cu drumul şi vei conduce în continuare, „spre mare”. Este de înţeles, dar mai există o mică problemă. În experimentul răsturnat al maşinii lui Nozick, domnul Smith îţi oferea posibilitatea să alegi să trăieşti mai departe experienţe iluzorii şi să uiţi totodată momentul alegerii şi întâlnirea cu el. În viaţa de zi cu zi foarte rar se întâmplă aşa ceva, să uiţi complet o experienţă neplăcută (chiar şi în şocul post-traumatic efectul este mai degrabă invers, retrăieşti faptele, cu încetinitorul chiar, le repeţi mental şi emoţional fără să te poţi împiedica). În mod normal, dacă optezi pentru a trăi totuşi în iluzie, o parte din tine va şti asta mereu şi o mare cantitate din energia ta va fi canalizată spre operaţiile de escamotare, de ascundere, de ignorare activă a adevărului. (atunci când a închide ochii şi a te chinui să nu vezi că eşti înşelat devine mai epuizant decât a recunoaşte evidenţa, oricât de dureroasă). Alte scopuri, poate mai valoroase, vor avea astfel de suferit. Pe de altă parte, mai ştiu şi că mintea umană are nenumărate şi ingenioase modalităţi (un fel de self-deception toolkit) prin care întâlnirile cu domnii Smith să fie în cele din urmă reconfigurate, ignorate, „resemnificate”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu