duminică, 11 august 2013

"Connection, I just can't make no connection"

Am fost racolata! Un grup de oameni manati de motivatii absconse pe care inca nu le-am putut penetra nici cu sistemul 1 nici cu sistemul 2 m-au "convins" (nu stiu cum, jur pe spiridusul de pe birou ca nu-mi aduc aminte) sa ma integrez intr-o retea de...interconexiuni. Acum na! Eu iti dau linkul, iar tu intri pe propria raspundere, daca devii la randul tau interconectat sa stii ca nu am avut nicio contributie!


Astazi am scris acolo despre nevoia de efort cognitiv si despre nevoia de inchidere (closure). Nevoia de inchidere (need for closure sau close-mindedness) este nevoia de certitduni, de structura, de a avea un raspuns ferm si definitiv la marile si micile provocari ale vietii si de a evita nesiguranta, ambiguitatea. 

Nu am mai apucat sa scriu, dar un studiu recent a ajuns la urmatoarea concluzie: persoanele care citesc opere de fictiune au in general o nevoie de inchidere mai mica decat cele care citesc doar non-fictiune (eseuri, articole stiintifice). De ce? Ma gandesc ca prin insasi natura lui, un eseu sau un articol stiintific are o anumita structura ce presupune o tema, niste ipoteze, argumente, uneori chiar metodologie, experimente, concluzii, discutii. Cu totii citim literatura de specialitate ca sa ne imbogatim cunostintele, sa fim la curent cu ultimele progrese in domeniul nostru, sa gasim noi explicatii, concluzii, certitudini. Pe de alta parte, un roman este o opera literara in care ambiguitatea este la ea acasa: asistam la intamplarile prin care trec personajele, avem cateodata accesul priveilegiat la trairile lor, dar nu ni se ofera concluzii, chei de interpretare, explicatii cauzale si analize ale comportamentului lor. Literatura de buna calitate te poate invata ceva ce manualele de psihologie abordeaza doar la nivel teoretic: ce inseamna sa adopti perspective diferite. 

Daca vrei sa citesti articolul: http://www.psmag.com/blogs/news-blog/reading-literature-opens-minds-60021/

Iar despre need for closure vorbeste chiar cel care a elaborat conceptul, Arie Kruglanski, aici:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu