Citeşte te rog următoarele fragmente şi vezi dacă ţi se
par cunoscute - sunt aproape sigură (da, pe surse- manuale de introducere în
statistică şi în calculul probabilităţilor) că ai fost şi tu martor, dacă nu
chiar participant, la discuţii de tipul:
1. A: - A murit directorul executiv. A făcut infarct,
n-avea săracul decât 44 de ani.
B: -Era bolnav?
A: -Nu, n-avea nici pe dracu’.
B: Fuma?
A: Nu, nu fuma şi nici cu băutura nu se omora...
B: Poate era supraponderal
A: Nu, chiar deloc, mânca sănătos, juca tenis de două ori
pe săptămână.
B, din ce în ce mai iritat: S-a supărat de ceva?
A: Nu ştiu, umblă vorba că nu se înţelegea pre bine cu
fii-su, ca nu vrea să dea la A.S.E.
B, luminându-se la faţă: Ahaa! Asta trebuie să fie!
Stresul, necazurile, certurile. Odihnească-se-n pace!
2. A: Ai auzit, fată, ce a păţit vecina de la 3? A fost
violată aseară, pe la 8, în parc.
B: Ce căuta în parc la ora aia?
A: Păi la 8 era plin parcul. Din câte am înţeles s-a
apropiat unu’ de ea, a scos un cuţit, i-a zis că dacă ţipă o taie şi şi-a dus-o
în boscheţi.
B: Auzi, nici nu mă mir. Tu ai văzut-o cum umblă pe
stradă, cu fustele alea neterminate de nici fundu nu-l acoperă? A căutat-o cu
lumânarea, îţi spun eu.
3. A: Ia uite-o pe tanti Geta, are ochiul bandajat. Iar a
snopit-o bărbat-su în bătaie. Nici nu mai ştiu cum arată fără plasturi pe faţă.
B: Da’ cine-o pune dragă să stea cu el? Eu plecam de la
prima palmă şi nici că mă mai întorceam. Las-o-n pace să moară în bătaie dacă
atâta o duce pe ea capul..
Aş putea continua generarea de situaţii similare dar nu
cred că mai este nevoie, probabil s-au (re)generat deja câteva în propria-ţi
memorie sau imaginaţie. Eşti dezgustat de atitudinea lui B, de reacţiile lui la
aflarea nefericitelor întâmplări (da, şi moartea e o întâmplare, mai mult sau
mai puţin accidentală, uneori incidentală) prin care trec semenii săi? Sigur
că eşti, ai şi tu pe undeva un rest de suflet imun la presiunile
materialismului ce „animează” întreaga comunitate ştiinţifică din zilele
nooastre. Şi totuşi....poţi să crezi că acele reacţii se datorează unei iluzii
în general pozitive şi benefice? O iluzie pozitivă (asemănătoare cu biasul
optimismului) care uneori are şi efecte negative (it backfires, pe principiul unde dai şi unde crapă, pentru că în
creierul nostru nu există un soft atât de performant care să „computeze” sau să
ia în calcul toate datele, aşa că ne mulţumim cel mai adesea cu nişte
aproximări vagi). Se numeşte ipoteza
lumii drepte, just-world hypotheses
sau just-world fallacy şi intră în
categoria biasurilor cognitive. Este
credinţa de multe ori, atenţie! implicită (şi neconştientizată) că trăim într-un univers corect în care
fiecare primeşte ceea ce merită, astfel încât acţiunile noastre au consecinţe
previzibile, pe măsura faptelor săvârşite. Ce semeni aia culegi. Sigur,
doar dacă eşti grădinar prin Eden, altfel, în livezile postlapsariene (ma
folosesc de blog sa repet cuvinte noi, invăţate de curând, nu contează din ce
(sau de pe a cui) limbă), se mai întâmplă ca de la o nevinovată adiere de vânt să
te trezeşti cu recolta spulberată de ditamai furtuna sau să fii luat în ochiul
ei de o tornadă, poate chiar de un uragan cu nume (oare de ce?) de femeie
(pentru că suntem isterice şi asta merităm, de-aia! just world, hihi).
Ipoteza lumii drepte presupune că există o justiţie divină (sau cosmică,
misterioasă sau cum vrei tu să o mai numeşti, în funcţie de credinţele tale
spirituale) a cărei sarcină (la termen, nu există avort spontan sau provocat,
nici malformaţii congenitale) este restabilirea
dreptăţii şi împărţirea echitabilă a recompenselor şi pedepselor, cam ca un
Moş Crăciun care îţi aduce cadouri dacă ai fost cuminte, o nuia dacă nu ai
ascultat-o pe mama (bad, bad boy) sau
nimic dacă....nu, ultima variantă e dintr-o altă lume, paralelă şi mai puţin justă, unde morile de vânt sunt exact ceea ce par a fi, adică mori de vânt (da, Freud,
a cigar sometimes is just a cigar,
acum scoate-ţi trabucul din gură sau vei muri de cancer într-o zi…a, deja ai
murit? aşa-ţi trebuie!).
Credinţa într-o lume dreaptă am spus că este o iluzie pozitivă deoarece corelează cu
un well-being ridicat, funcţionând ca un fel de scut împotriva depresiei, iar
în plus are un rol energetic şi motivator, dinamizator. Pe de o parte eşti mai
înclinat să te comporţi faţă de ceilalţi conform celebrei reguli de aur:
„Comportă-te cu ceilalți așa cum ai vrea să se comporte ei cu tine” cu varianta
„ce ţie nu-ţi place altuia nu-i face” sau să încerci să duci la bun sfârşit un
proiect atunci când eşti sigur că eforturile tale vor fi cumva monitorizate şi
recompensate de cel care reglează conturile în acest univers şi realizează,
lună de lună, balanţa contabilă. Pe de altă parte, ai şanse mai mari să
experimentezi, dacă nu mai multe emoţii pozitive, atunci măcar mai puţine
emoţii negative (cele două neaflându-se, contrar opiniilor populare, pe un
continuum al unei axe comune, ci mai degrabă pe două „linii” paralele), să
înregistrezi un scor scăzut la factorul
nevrotism din Big Five, deci să ai un nivel al anxietăţii mai redus câtă
vreme crezi („a fundamental delusion”,
cum e numită ipoteza lumii drepte de însuşi primul său teoretician, Melvin
Lerner) că ţi se pot întâmpla doar lucruri corecte şi juste, tu fiind de altfel
o persoană cu calităţi peste medie, ca marea majoritate a oamenilor ce trăiesc
pe o planetă guvernată mai degrabă de biasuri de tipul self-serving decât de
legi statistice impersonale şi indiferente la „miracolul” şi „inefabilul”
existenţei umane (a fine-tuned universe,
of course!). Ceea ce te face să te duci în fiecare seară la culcare cu
încrederea un pic naivă că te vei trezi şi a doua zi (Hume ştie de ce crezi
asta- vezi the problem of induction)
şi că vei avea un somn liniştit, eventual populat de zeiţe sau fetiţe dătătoare
de poluţii nocturne ce te vor face de dimineaţă să te întrebi dacă a fost vis
sau realitate. Cum îţi vei aşterne, aşa vei dormi, nu? Da, poţi fi sigur că un
cutremur devastator în zona Vrancei va fi intimidat de frumuseţea lenjeriei
tale de pat bine întinse la colţuri, drept pentru care va face o mică piruetă
şi va ocoli tocmai blocul tău, netulburându-ţi visele, fanteziile sau, după caz,isprăvile
nocturne.
Şi totuşi nu este nevoie să ai un IQ peste medie (dar tu
sigur că eşti la vreo două abateri standard în stânga (ups! femeile încurca
mereu stânga cu dreapta, scuze, scuze!), nu mă îndoiesc de abaterile astea ale
tale că mă bate Dumnezeu şi se abate vreun cataclism peste mine să-mi închidă
de tot gura cea spurcată) ca să observi că în jurul tău se petrec însă lucruri
ce nu par a fi un paragon al dreptăţii şi justiţiei cosmice. Ce faci atunci?
Recunoşti că trăieşti într-o nedreaptă? Haha, da’ ce eşti prost? (a se citi
eşti dispus să trăieşti recunoscând un adevăr dureros în loc să te agăţi de o
iluzie confortabilă ce îţi aduce mai multe avantaje practice decât adevărul,
numit şi cea mai bună ipoteză, pentru că şi pretenţia de a avea certitudini
este la rândul ei o iluzie). Normal că vei continua să crezi într-o lume
dreaptă. La naiba cu adevărul, cu dovezile, cu common sense, chiar şi cu observaţiile tale sau cu cortexul frontal
intimidat de amygdală. Oamenilor de mai sus li s-au întâmplat lucruri nedrepte?
La naiba şi cu ei! Au meritat! Au făcut ei ceva de şi-au atras şi
provocat moartea, violul sau violenţa domestică. Credinţa (pozitivă) într-o
lume dreaptă are drept efect secundar învinovăţirea
victimei, un fenomen larg întâlnit în viaţa de zi cu zi şi studiat în
psihologia socială. Acum îţi poţi vedea liniştit de măruntele (pardon,
măreţele) tale îndeletniciri cotidiene pentru că ai pus o distanţă psihologică între tine şi cei care păţesc asemenea
nenorociri. Tu nu eşti ca ei. Tu ai un stil de viaţă sănătos şi te enervezi
foarte rar, deci un atac de cord este exclus. De asemenea, nu porţi fuste atât
de scurte, poate chiar te îmbraci numai în pantaloni, aşa că nu vei provoca nici un violator prin parc. Nici nu ai tolera un
comportament agresiv al partenerei tale (sau partenerului), prin urmare nu
meriţi o bătaie domestică care să te lase cu buza umflată în asemenea hal că
nici ochii nu ţi se mai văd.
Credinţa într-o
lume dreaptă te face să simţi mai puţină compasiune pentru cei care se află
într-o situaţie dificilă. (nu, nu este valabil şi pentru tine însuţi, când tu păţeşti ceva de vină
sunt mereu ceilalţi). Credinţa într-o
lume nedreaptă te predispune însă la o anxietate mai mare, întrucât te vei
confrunta cu absurdul, cu aleatorul, cu lipsa de sens, cu fragilitatea,
efemerul şi precaritatea existenţei; dar şi la o putere mai mare de a empatiza
şi de a manifesta compasiune şi înţelegere faţă de „tovarăşii” de călătorie
tăi îmbarcaţi şi ei în aceeaşi croazieră absurdă cu singura destinaţie finală
„naufragiul”.
Cum faci să găseşti un echilibru, adică (numai dacă vrei să
trăieşti având credinţe adecvate la realitate, măcar atât cât putem cunoaşte din
ea pe baza unor metode de încredere) să renunţi la fanteziile dreptăţii divine
sau universale dar în acelaşi timp să găseşti în tine motivaţia de a investi
realitatea cu un sens personal şi să îţi păstrezi o stare psihica pozitivă?
Sunt mai multe metode sau variante, un rol important aici l-ar avea şi virtuţile
şi punctele tale tari (taxinomia lui Seligman). De exemplu, o calitate precum
„aprecierea frumuseţii şi excelenţei” te va ajuta să te bucuri de
o multitudine de aspecte ale vieţii şi să simţi chiar recunoştinţă pentru
faptul că ele există (o formulă matematică elegantă, o poezie, o piesă de
teatru, culorile toamnei, un număr reuşit de…gimnastică artistică, nu fi
pervers!). La fel şi altele, chit că vorbim de curiozitate, dorinţa de a
învăţa, iubirea sau responsabilitatea socială, lucrul în echipă (Citizenship).
Tot ce trebuie să faci este să îţi creezi condiţiile în care „tăriile” (ups!)
tale principale să se poată manifesta cât mai plenar: dacă preferi munca în
echipă îţi vei alege o profesie pe măsură, iar dacă eşti foarte curios poţi
încerca o carieră în serviciile secrete sau în psihoterapie (glumeeesc!).
Ca o
soluţie generală însă: fă mişcare şi vei secreta (de la secreţie, nu de la
secret, ok?) proteina numită BDNF, altă minune ce ţine depresia la distanţă. De
unde mai ştiu si chestia asta? De la domnul Seramis Sas, evident: http://www.sasseramis.ro/fertilizatorul-simpatic-sau-despre-gradinarit-in-propriul-cap.
(Dacă nu mă înşală memoria şi dacă nu sunt o victimă precoce a unei demenţe
incipiente pe care o merit cu vârf şi îndesat (iar ups!) pe motiv de vieţi
anterioare zbuciumate şi destrălăbate (typo?
nu sunt sigură) iar prin vieţi anterioare înţeleg, desigur, tot ce s-a
întâmplat mai devreme de astăzi, ca să nu zic de clipa prezentă, pentru că ne
transformăm neîncetat şi în fiecare moment mai moare câte o versiune a noastră,
în ciuda impresiei de identitate în continuitate). Şi ca să vezi coincidenţă,
că tot vorbeam de lup (Homo
homini lupus, nu că Seramis ar suferi
de licantropie), a scris şi dumnealui astăzi despre lumea dreaptă. Nu, nu ne-am
vorbit, nici nu am urlat la luna plină la unison. Cu toate acestea, cineva
acolo sus (the man on the moon?) ne-a auzit tăcerile şi s-a gândit să
facă ceva dreptate. Nu, nu a reuşit! Dar poate încearcă mai mult data viitoare.
(Nu vreau să îl descurajez, empatizez cu dezamăgirea sa).
salut, foarte frumos scrii, dar ce cuvinte grele... postlapsariene, maieutica... imi place
RăspundețiȘtergere