marți, 24 septembrie 2013

Moralization Gap. Partea I

Iti propun un exercitiu. Daca vrei sa-l faci bine, daca nu, asta e, oricum stiu sigur (de dinainte) ce vei raspunde. Sunt aroganta, vorbesc prostii? OK, atunci demonstreaza-mi contrariul, urmeaza instructiunile si vom vedea daca m-am inselat sau nu. Vreau sa iei o foaie de hartie si sa-mi descrii pe scurt (cateva fraze) un incident cand cineva te-a enervat sau ti-a facut rau (1), apoi, in alte cateva fraze, imi vei povesti cand ai enervat (ranit/ jignit/ agresat) tu pe altcineva (2). Gata? Ia sa vedem. Ma concentrez si iti citesc ce ai scris- hm, tu nu ai facut caligrafie la scoala? ce sunt hieroglifele astea? imi pare rau,  nu inteleg fiecare cuvant, insa vad ideile principale. Iata-le:

1.      Raul pe care mi l-a facut este ireparabil, imposibil sa trec peste asa ceva, urmele raman. Actiunile lui X au fost lipsite de orice sens, tradeaza o cruzime pe care numai un sadic ar putea sa o manifeste. Sunt sigur ca i-a facut o imensa placere sa ma vada suferind, iar eu nu ii facusem nimic, dimpotriva, ma purtasem mereu foarte frumos cu el.
2.      Am avut motive puternice sa fac ce-am facut. Poate ca am fost un pic prea dur, dar era singura solutie in situatie respectiva. Aproape ca nu am avut de ales. Oricine in locul meu ar fi procedat la fel. Sunt sigur ca celalalt a inteles pana la urma si ca nu a fost atat de afectat pe cat parea la inceput. Mai mult, consider ca a putut sa si inteleaga ceva din ce i s-a intamplat, poate tot raul spre bine, acum stie ca nu e indicat sa provoace oamenii asa cum a facut-o atunci. Ca sa nu mai spun ca in noaptea aia nu dormisem deloc, iar de la oboseala toti devenim mai irascibili.

Cam asa suna povestile tale. Nu ti se pare nimic ciudat, daca stai sa te gandesti putin? Lui Baumeister si colaboratorilor sai li s-a parut cu siguranta, motiv pentru care a si realizat acest experiment pe care ti l-am propus si tie (as fi spus “la care te-am supus si pe tine” dar hai sa nu te enervez, uneori imi place sa te menajez cand iti dau vesti proaste (fenomen numit in psihologia sociala “the mum effect”: http://crx.sagepub.com/content/37/5/703.refs) pentru ca nu vreau sa ajungi sa scrii despre mine din postura nr.1, de victima):


Analizand micro-naraţiunile autobiografice realizate de aceiaşi subiecţi transpuşi în două roluri distincte, este evident ca acestia interpreteaza diferit evenimentele in functie de partea baricadei pe care s-au aflat. Agresorii (the perpetrators) vad intreaga experienta ca pe un incident izolat, atribuibil unor factori externi (oboseala, neatentie, dar cel mai adesea victima insasi, care i-a provocat), ale carui consecinte negative sunt minimalizate, ba chiar reconsiderate intr-o lumina pozitiva si pentru care, subliniaza ei, si-au cerut deja iertare. Victima in schimb relateaza ca impactul evenimentului  a fost deosebit de puternic si de durata, este inca furioasa si nu poate ierta, in plus nu pare a-si aminti sau a considera important faptul ca cealalta persoana i-a adresat niste scuze.

Cine spune adevarul? Nimeni! E la mijloc…ceea ce nu este deloc o veste buna pentru ca se traduce asa: este inaccesbil atat victimei cat si agresorului, intrucat ambii distorsioneaza evenimentele obiective, atribuindu-le semnificatiile care le convin cel mai mult. Pinker numeste acest fenomen  in cartea sa “The better angels of our nature” diferenta de atitudine moralizatoare. Suna oribil in romana, nu stiu cum sa o botez, in engleza este “the moralization gap” si se circumscrie biasurilor ce surprind atribuirile cauzale eronate in scopul protejarii propriului interes- self-serving bias. Am tipat la colega de birou? Da, s-a intamplat, eram in criza de timp, incercam sa termin un raport foarte important si ea a cautat-o cu lumanarea, adresandu-mi tot felul de intrebari irelevante. A tipat la mine un coleg? E un marlan, din cauza lui nu am mai putut lucra  toata ziua, nici acum nu mi-a trecut supararea, tocmai cu mine sa se poarte asa, eu care faceam cafea si pentru el in fiecare dimineata cum ajungeam la birou!

De ce facem asta? Pentru a ne proteja imaginea, fireste. In fata noastra, dar mai ales in fata unei audiente reprezentate de grupul social- iar ca sa-i pacalim pe ceilalti intai este necesar sa ne pacalim pe noi- nucleul auto-amagirii conform elegantei teorii a lui Trivers. Avem in creier un programel elaborat de selectia naturala pentru a ne ajuta sa ne facem placuti de ceilalti, determinandu-i astfel sa isi imparta resursele cu noi, sa ne accepte si sa ne ajute sa supravietuim. Agresorii nu sunt bine vazuti, reprezinta o amenintare pentru ceilalti membri, prin urmare vor fi exclusi (si- vorbim de vanatori-culegatori- cel mai probabil vor muri fara sa isi perpetueze genele purtatoare de agresiuni fatise). Grupul favorizeaza cooperarea, compasiunea, comportamentu prosocial. Sa insemne asta ca agresivitatea ar fi trebuit sa dispara? Nicidecum, ea ramane utila- lupta pentru resurse alimentare si sexuale presupune un dozaj foarte subtil de cooperare si competitie, mai ales daca mai sunt si alte grupuri prin apropiere, la panda. Pai si atunci? Atunci agresivitatea va fi mascata, escamotata, prezentata sub forme cat mai benigne. La o scala mai larga, ea va fi rationalizata extrem de sofisticat si prezentata ca o necesitate justificata de dovezi stiintifice- vezi teoriile eugenice ale lui Hitler sau chiar programele de control al populatiei derivate din malthusianism. Agresorul trebuie sa treaca in ochii celorlalti drept o persoana care nu avut de ales, manata de cele mai bune intentii sau macar aflata sub imperiul unor factori greu de controlat- era obosit/ beat/ neatent…Bineinteles, actiunile sale nu au avut urmari prea grave. Basca, si-a mai cerut si scuze!

Experimentul lui Philip Zimbardo cu falsa inchisoare arata foarte clar cat este de usor ca un om oarecare sa devina, atunci cand se afla intr-o pozitie de putere, un tortionar. “It’s not how you are internally that matters, it’s the social context in which you find youself.” Versiunea scurta aici:

Si o scurta prelegere a lui Zimbardo despre potentialul urias al fiintei umane de a face, in functie de circumstante, atat bine cat si rau:

Victimele distorsioneaza faptele in aceeasi masura ca si agresorii, doar ca in directia opusa, iar acesta este un adevar foarte greu de suportat (sau de inghitit) pentru cineva convins ca a fost vicitma unei nedreptati si care asteapta un fel de “reparatii” (fie si simbolice) de la agresor si de la grup. Daca vrei sa studiezi stiintific problematica raului ajungi intr-o postura destul de ingrata pentru publicul larg: gasesti explicatii pentru orice comportament (disfunctii ale lobilor frontali, tulburare de personalitate, un concurs de circumstante precipitante etc) si relativizezi fapta comisa. Perspectiva omului de stiinta devine astfel mai apropiata de cea a agresorului decat de cea a victimei, aceasta din urma neputand, fireste, sa se raporteze la raul suferit cu obiectivitate si impartialitate, lasand la o parte incarcatura emotionala. Exista conceptia larg raspandita ca a intelege inseamna a ierta, idee cu care sunt de acord doar partial- voi atinge acest subiect in partea a –II-a, nu astazi.

 Victima are si ea motivele ei sa exagereze impactul agresiunii. Il uraste pe cel care a ranit-o si vrea sa se razbune, prin urmare il va prezenta grupului in cea mai proasta lumina posibila, asteptandu-se ca membrii comunitatii sa ii faca dreptate. Este blocata in propria perspectiva si atribuie fapta unor caracteristici stabile ale personalitatii agresorului. (Mi-a facut rau pentru ca este un sadic, un om de cea mai joasa speta). Intr-o prima faza nici nu ar fi indicat sa procedeze altfel, deoarece prima grija a oricarui organism viu este supravietuirea. Daca Ion s-a intalnit pe strada (a se citi cararile din padure) cu George si l-a mangaiat pe crestet cu o ranga, George va fi ocupat incercand sa-si panseze rana, putin probabil sa-l intrebe pe Ion “Auzi, dar tu esti bine? Mi se pare ca te-am zgariat si pe tine putin, lasa-ma sa ma uit”. De asemenea, va cauta ajutor de la ceilalti, iar pentru asta trebuie sa ii convinga ca nu si-a capatat lovitura incercand sa fure resursele lui Ion, ci ca acesta din urma l-a atacat pe el fara motiv. Mai trebuie sa le arate ca sufera, ca il doare capul foarte rau si ca nu e de gluma ce s-a intamplat.Victimizarea are astfel rolul de a semnaliza cat mai clar nevoia de sprijin, conform zicalei “mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste de mancare” (pescuita din Filantropica). Tu ai da de pomana unui cersetor imbracat la costum sau ai compatimi pe cineva care iti explica pe un ton aproape impersonal ca iubita lui l-a inselat, dar ca ea este o persoana minunata si ca el insusi a contribuit la aceasta nefericita situatie?

In continuare, George va dori sa gaseasca motivele ce l-au determinat pe Ion sa se comporte in acel fel. Motivele reale? Nu, motivele care ii convin. Este mult mai usor de acceptat ca agresiunea are o cauza tangibila, localizata in personalitatea celuilalt si ca a existat o intentie constienta a unui agent lipsit de orice compasiune sau de sentimente morale. Vanam cauze, agenti si intentionalitate pentru ca lumea sa ne para un loc (mai) sigur, inteligibil, coerent si ordonat. “S-a intamplat” nu satisface acea nevoie de inchidere  (need for closure) resimitita extrem de puternic de (realele sau presupusele) victime. Si nu este vorba aici doar de nevoia cognitiva de a intelege, caracteristica de exemplu unui student pasionat de algebra care sta ore in sir cu o problema in fata, incapabil sa se opreasca inainte de a gasi o solutie (ba pana si aici putem gasi deja anumite emotii si motivatii de natura afectiva, ai vazut si tu pe cineva “indragostit” de matematica?). Victima are nevoie sa inteleaga cat mai simplu si mai rapid pentru a diminua emotiile negative si a merge mai departe. O teorie foarte interesanta este cea a lui Daniel Gilbert, autorul modelului AREA: oamenii isi consuma resursele atentionale pe acele evenimente din mediu care sunt relevante pentru sine (self-relevant- care ii afecteaza in mod direct), dar care nu au fost inca explicate; au reactii emotionale in fata respectivelor evenimente, le explica si incearca sa le inteleaga, reusind in acest mod sa se adapteze la ele. Daca ai inteles de ce copilul tau a murit muscat de caine (adica ai favorizat o explicatie cum ar fi problema cainilor maidanezi, neglijenta bunicii sau karma) vei suferi in continuare, normal, dar durerea va fi ceva mai suportabila odata vinovatul stabilit. De ce crezi ca exista tapi ispasitori? Pentru a atenua emotiile negative trezite de evenimentele neincadrate intr-o categorie si neexplicate. Aviz sinucigasilor (care nu ma citesc, bineinteles, ar fi un efort prea mare pentru cineva in plin episod depresiv major, poate si pentru cei diagnosticati cu borderline, cred ca stiai ca in cazul lor riscul de suicid e si mai mare decat in depresie): aveti mila de familie (hm...dar stiu ca nu o sa aveti, dimpotriva) si lasati si voi un bilet in care inventati niste cauze si motive, le va fi mai usor sa treaca peste pierdere daca au impresia (falsa!) ca stiu de ce ati facut asa ceva (nu, teoria deficitului de serotonina nu le va fi suficienta, ei vor sa inteleaga ce ganduri si nu ce neurotransmitatori v-au trecut voua prin creier inainte sa vi-l zburati cu un pistol obtinut dupa ce ati trecut prin testele psihologice ca o gasca gratioasa printr-o apa tulbure). Despre modelul AREA (attend-react-explain-adapt) voi spune mai multe intr-un alt articol; pinky promise! (sau mai degraba doar pinky).

In concluzie, biasul de tipul self-serving ne pune in brate niste perceptii eronate (nu ca perceptia ar fi vreodata perfect fidela, e si aici un continuum, dar imi place sa cred ca incerci sa te plasezi cat mai in dreapta acestei linii) atunci cand suntem actori (bun termenul!) in scenariul agresor-victima. (cat despre observatori, nici ei nu sunt obiectivi; de ce si cum, iti spun altadata). Hitler nu stia ca face rau! (si mai desena si flori, dupa cum am aflat azi de la o persoana foarte draga care scrie carti despre colonii cu demoni si picteaza ingeri- nu mi-a spus cum i-a convins sa pozeze, cert este ca s-a lipsit de unul dintre ei in favoarea mea, sperand poate sa se lipeasca ceva substanta serafica si de tesuturile mele epiteliale). Din punctul sau de vedere (al lui Hitler, mai! nicio legatura cu Daniela!), solutia radicala era cea mai buna; dar mai bine ma opresc aici, sau patesc ca Lars Von Trier, care a socat intregul Cannes cand a afirmat, in 2011, ca il poate intelege pe micul nostru pictor ce nutrea totusi cateva prejudecati la adresa evreilor. Raul pur este un mit, o alta minciuna de care avem nevoie (Baumeister- the myth of pure evil). Dar consecintele raului exista, motiv petru care si in absenta liberului arbitru sau in prezenta unor disfunctii la nivel cerebral un om care a ucis sau a agresat un alt om trebuie tinut inchis (la puscarie, la un spital de boli psihice, whatever) in primul rand pentru a nu repeta fapta si abia pe urma pentru a oferi o falsa consolare victimelor sau rudelor acestora ce nutresc dorinte (ne)justificate de razbunare.

Fara a fi Hitler in persoana, te vei regasi si tu in postura de agresor de nenumarate ori in viata asta (bine, bine, nu se pun la socoteala animalele pe care le mananci si/sau omori). Ca si Hitler, vei sustine sus si tare ca ai avut dreptate. Tot de nenumarate ori te vei (auto)pozitiona in rolul de victima. Si te vei vaita in dreapta si in stanga ca “ti s-a facut” (dintr-odata nu mai vorbim de o interactiune intre sisteme, ci de o actiune unilaterala) o mare nedreptate tie, inocenta intruchipata.

Cand vei da cuiva o palma vei fi convins ca ai avut motivele tale si ca victima nu a avut prea mult de suferit. Invers, cand vei primi o palma vei crede cu tarie ca cel care te-a palmuit a facut-o din cruzime si ca efectul a fost pentru tine devastator (desi din exterior nu se vede ca ai duce-o prea rau). Insa cat de puternica este aceasta convingere? Sau, mai precis, exista in tine si un modul mental sau un “eu” care stie adevarul dar a carui voce nu se face auzita de “eurile” care conduc masinaria (tot e bine daca nu merge mereu pe pilot automat)? Doi psihologi sociali, Piercarlo Valdesolo si David DeStefano si-au propus sa gaseasca raspunsul la aceasta intrebare si au nascocit un experiment prin care sa vada daca nu cumva avem aici un caz de  auto-amagire (self-deception), concept inteles prin prisma teoriei lui Trivers (nu avem toti abilitatile de disimulare ale personajelor din Filantropica, cei mai multi dintre noi trebuie sa credem noi insine ca suntem intr-o situatie dificila inainte de a ne convinge si “publicul”- nu ai uitat de teoria autoprezentarii a lui Goffman, nu?). Participantii au fost informati ( a se citi mintiti in scopuri nobile) ca vor fi repartizati in perechi din care un membru va rezolva o sarcina usoara si placuta (se va uita la niste fotografii timp de zece minute), iar celalalt, tributar unor blesteme transgenerationale, va petrece 45 de minute incantatoare in compania sexy (sau obscena?) a unor probleme de matematica. Blestemul asta transgenerational nu era insa atat de rigid, in sensul ca participantilor li s-a spus ca pot hotari chiar ei modul de repartitie a karmei- au avut de ales intre a trage la sorti (alea obiective, dictate de probabilitati, desi mai stii cine intoarce in aer zarul? :P) si a alege chiar ei conditia experimentala in care sa fie plasati.

Ce crezi ca au ales? Sarcina usoara. E corect? Pai nu e, au spus alti participanti, dintr-un alt grup, chemati sa evalueze justetea acestui tip de decizii. E corect? Pai e, au spus actorii, cei care au ales deja pe principiul cine-mparte parte-si face. Haideti, oameni buni, chiar e corect? Pai nu prea (mai) e, au spus aceiasi participanti cand au fost nevoiti nu doar sa raspunda la aceasta intrebare, ci si sa retina in acelasi timp un sir de sapte cifre recitate de experimentator. Si uite asa a iesit la iveala adevarul ingrozitor (adica ala de nerecunoscut) atunci cand mintea constienta a fost tinuta ocupata si subiectii am putea spune ca nu au mai avut niciun loc liber in memoria de lucru (7-9, right? stii la ce ma refer…) pentru a demara operatiile estetice menite a cosmetiza realitatea (nu-ti convine nedreptatea comisa de tine? Ii aplicam urgent un strat de fard si devine “un rau necesar”, daca o dam si cu rimel nu ne mai poate privi in ochi, iar gloss-ul o face de-a dreptul stralucitoare). Ce inseamna asta? Ca undeva deep down there stii ca ai gresit. Deep down where? Ei si tu acum, crezi ca sunt scafandru prin inconstientul tau? Cum care inconstient? Ala al lui Timothy Wilson, nu al lui Freud. Pardon, al tau am vrut sa spun. Ca doar nu o fi colectiv, dupa cum perora un individ al carui nume imi scapa- scapare freudiana, desigur. Sau biasul perceptiei selective. Hai ca incep sa ma incurc, despre ce vorbeam? A, autoamagirea…Intrebare, daca tot m-ai prins intr-o dispozitie analitica de zile mari, cum nu am mai avut de mult: cata vreme la nivel constient eu nu stiu ceva (ca a fost incorect sa ii trag o mama de bataie- de ce nu o bunica de bataie?- fratelui mai mic) si sunt sigura ca am avut dreptate, pot fi considerata vinovata? Poate ca ar fi trebuit sa nu las informatiile corecte sa dea bir cu fugitii in inconstient, sa fiu vigilenta. Cand te automagesti exista un eu care minte si un eu care este mintit. Vezi cum ai chiar in interiorul tau un agresor si o victima? De fapt nu e chiar asa, pentru ca in acest caz “agresorul” e posibil sa aiba motive foarte serioase sa te pacaleasca- stie ca nu esti in stare sa suporti adevarul. In functie de “eul” pe care te focalizezi iti vei forma o anumita parere despre legatura intre responsabilitate si self-deception. Aha, avem un eu care minte si un eu care se lasa mintit, care ar fi putut impiedica amagirea dar nu a facut-o! spun intentionalistii, cei care afirma ca putem fi trasi la raspundere pentru auto-amagire (o forma de wishful thinking). Ba nu, avem un eu care este mintit fara sa stie ca este mintit, asa ca nu poate fi considerat responsabil pentru ceva ce nu a stiut- ii contrazic repede motivationistii, cu argumente mai solide decat ale lor. Dar ar fi trebuit sa stie! Ar fi putut sti?

Te poti totusi feri, intr-o oarecare masura macar, de autoamagire? Eu cred ca da. Cum? Poate prin exersarea metacognitiei, auto-observarii permanente (ce fac acum?) si starii de prezenta sau de awareness, ca sa nu spun chiar mindfulness. Cum la mijloc nu este doar well-beingul tau ci si al altor nevinovati care au norocul sau ghinionul (dupa caz) sa te intalneasca, as spune chiar ca ai datoria morala de a lucra cu tine insuti astfel incat sa ajungi sa te minti cat mai putin (nu sunt absurda, e imposibil sa nu te mai minti deloc, ca sa nu mai spun ca sunt si situatii cand e preferabil sa te minti, deci ai nevoie si de capacitatea de discriminare). Dar cand ti se pare ca te minti mai putin e un fapt sau o noua auto-amagire? Ne autoamagim cand credem ca ne automagim mai putin?

Vrei sa mai citesti despre self-deception si responsabilitate sau preferi sa ramai in ignoranta pentru ca data viitoare sa ai la indemana scuza nestiintei pentru a te purta cum vrea muschiul tau?

Am vazut cum rolul in care ne plaseaza intamplarile vietii (cu concursul nostru de cele mai multe ori) determina si sensul in care distorsionam realitatea, in functie de ceea ce vrem sa creada ceilalti si, implicit, sa credem si noi. Ne promovam propriul interes, tinem sa avem dreptate si sa afisam o imagine cat mai pozitiva. Victima si agresorul se auto-promoveaza, isi negociaza sprijunul grupului si se alfa in concurenta, ca la un tribunal, pentru ca dincolo de conflictul lor punctual mai exista o confruntare in fundal, o lupta pentru a-i fi data dreptate de catre un for exterior (comunitatea) si interior (propria constiinta). Exista insa un tip de relatii in care lucrurile nu se mai petrec asa, dimpotriva: victima este cea care minimalizeaza agresiunea, iar agresorul regreta sincer cele intamplate, isi asuma intreaga raspundere, ba chiar exagereaza gravitatea greselii sale. Este vorba de relatiile de cuplu inalt functionale. Un numar impresionant de studii arata ca un factor decisiv in satisfactia maritala este capacitatea de a reconsidera o situatie astfel incat partenerul sa apara in cea mai buna lumina posibila. O iubesti si va intelegeti bine in general? Cu siguranta ii vei gasi si scuze. Ti-a pus sare in loc de zahar in cafea? Nu-i nimic, se mai intampla, borcanele sunt de vina, sunt foarte asemanatoare, singura diferenta este ca unul e rosu celalalt verde (iar ea nu e daltonista, amanunt irelevant insa). A aruncat spre tine cu un pantof? Ei, glumea si ea, se juca. Ce se intampla aici cu biasul de tipul self-serving? La o privire superficiala ai spune ca nu se mai aplica, partenerii nu mai incearca sa “se scoata”, sa iasa in fata, sa isi consolideze pozitia de victima inocenta sau de agresor fara intentie. Nu este insa adevarat. Biasul exista, doar ca sufera o transformare: devine din self-serving relationship-serving. Nu mai esti interesat de imaginea ta, ci de relatie. Repet, e valabil doar pentru cuplurile cu un inalt grad de satisfactie conjugala. Acest fenomen sprijina de fapt o teorie mai veche despre iubire si conceptul de sine, self-expansion theory, elaborata de Arthur Aaron impreuna cu sotia sa Elaine- ambii psihologi sociali (le poti cauta si citi studiile sau te poti multumi (cam prea usor) cu lecturarea capitolului 6, cel despre relatii, din cartea Curios? a lui Todd Kashdan, tradusa si in romana). Pe scurt, o motivatie fundamentala a oricarui om este dezvoltarea continua, iar una dintre caile de a atinge acest deziderat este implicarea in acele relatii care sa iti imbogateasca propriul concept de sine. Intr-o relatie apropiata vei prelua, iti vei insusi anumite aspecte din personalitatea partenerelui si veti crea impreuna un univers comun cu siguranta mai larg si mai cuprinzator decat era universul fiecaruia dintre voi luat separat. Consecintele sunt vizibile chiar la fMRI, dupa cum au constatat Mashek si Aron (Confusion of self with close others, 2003, Personality and Social Psychology Bulletin) cand au “citit” in creierul subiectilor in timp ce acestia auzeau o serie de nume diferite, printre care numele lor, numele unei persoane foarte dragi si altele fara valente emotionale. Concluzia experimentului?

“In cazul subiectilor aflati intr-o relatie apropiata cu cineva, cand ei au auzit numele prietenului foarte bun, zona din creier legata de sine s-a activat. Si a ramas pasiva cand au auzit alte nume familiare. Creireul continua sa faca diferenta intre sine si alti oameni, dar face o exceptie speciala penru prieteni, iubiti si acei menbri de familie a caror viata se intrepatrunde strans cu cu cea a individului in cauza. Cand formezi legaturi stranse si ii lasi pe cei dragi sa patrunda spre miezul cel mai intim al fiintei tale, aceste raporturi interumane se intiparesc in creierul tau. Creierul se reseteaza, adaugand noi conexiuni neuronale care sa-i includa pe oamenii cei mai importanti pentru tine. Creierul se schimba la propriu, in urma experientei traite” (Kashdan).

In aceste conditii in care conceptul se sine ajunge sa integreze, sa absoarba dimensiuni ale universului persoanelor cu care formam relatii stranse este usor de inteles cum biasul de tipul self-serving devine in cuplu relationship-saving sau chiar partner-saving. Teoria sotilor Aron ofera si un fel de baza stiintifica romanticilor care viseaza la fuziunea cu persoana iubita, iar daca vrei sa vezi cum stati tu si partenerul (sau partenera) cu expansiunea sinelui exista Scala Includerii Celuilalt in Sine, un test care nu iti ia mai mult de cateva secunde, intrucat tot ce trebuie sa faci este sa alegi reprezentarea grafica (niste cercuri sau sfere, nu ma pricep la geometrie) cea mai potrivita pentru cuplul pe care il formati:

Am vazut, prin aceasta (lunga) paranteza ca exista situatii cand putem iesi din propria perspectiva pentru a imbratisa (si) un alt punct de vedere. Victima are undeva deep down there instrumentele necesare abandonarii unui rol care, in ciuda avantajelor deja mentionate, o mentine captiva unor perceptii eronate. La randul lui, agresorul ar putea deveni capabil sa isi recunoasca cu onestitate greseala si sa inteleaga impactul pe care l-a avut asupra celuilalt. (atentie insa, a nu se confuda cu situatiile de tip sado-masochist cunoscute sub numele de sindromul Stockholm, cand victima ajunge sa simpatizeze cam prea mult cu agresorul; dar stiai ca exista si sindromul Lima?).

Pentru a intelege importanta (ajustarii) perspectivei iti propun, pe finalul articolului, un dialog imaginar intre o posibila victima si un posibil agresor.

A: Imi pare rau! Iarta-ma, te rog!
V: Cum sa te iert? Crezi ca folosesc la ceva scuzele tale? Unele lucururi sunt ireversibile. Daca spargi o farfurie si spui ca iti pare rau va mai deveni farfuria aia vreodata intreaga?
A: Da, de fapt sa stii ca e posibil. Farfuria nu numai ca poate redeveni intreaga, dar va fi chiar mai frumoasa si mai valoroasa decat inainte. Exista si lucruri ireversibile, desigur, important este insa sa apreciezi cat mai corect care sunt ele si daca merita efortul de a le restaura pe cele ce pot fi reparate. Probabil nu ai auzit pana acum de kintsugi,  o forma de arta japoneza ce datează din secolul al XV-lea si consta in repararea vaselor crapate sau sparte cu fir de aur, creand pe suprafata lor un nou model ce le face mult mai pretioase decat erau inainte.


Cum se realizeaza acest kintsugi? Instructiunile vin in partea a doua, intr-una din aceste zile. Esti nerabdator? Daca intarzii cu scrierea viitorului articol te rog sa nu dai vina pe mine. Am motivele mele!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu